feed-image

آمار بازدید

 امروز امروز294
 دیروز دیروز7768
 این هفته این هفته7224
 این ماه این ماه100001
 تا به حال تا به حال4713801
شناسه خبر:20462 سه شنبه, 24 اردیبهشت 1392 10:40 چاپ نسخه چاپی
پست الکترونیکی ارسال به دوستان
نکاتی درباره قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(1)

یوسف مجتهد - سرانجام قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از سال‌ها بلاتکلیفی و با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر در تاریخ 91.10.2 به تصویب رسید:«مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. قوانینی که از سال 1386 تا91.10.2 در مورد ایثارگران به تصویب رسیده است به قوت خود باقی است و در ابلاغ این مصوبه لحاظ خواهد شد و اگر تغییری لازم باشد و مجلس بپذیرد، عمل می‌شود. همچنین برای حل خواسته‌های بحق ایثارگران بر تشکیل کمیته سه‌جانبه متشکل از دولت، مجلس و ایثارگران تأکید شد.»

چند نکته حائز اهمیت در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد که به آن اشاره خواهد شد:

1- به دلیل تغییراتی که مجلس در لایحه دولت انجام داده بود،‌برابر اصل 75 قانون اساسی که بیان می‌دارد: طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.

شورای نگهبان با اصلاحات انجام‌شده توسط نمایندگان به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی مخالفت کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییرات انجام شده توسط مجلس پذیرفته و بالاتفاق مصوبه مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

البته تغییرات مجلس فقط شامل موادی که بار مالی را افزایش می‌داد نبود بلکه مجلس هفتم و هشتم تغییراتی مانند افزودن تبصره 2 ماده 39 موضوع قطع حقوق جانبازان و آزادگان حالت اشتغال و تبصره 2 ماده 51 موضوع عدم پرداخت فوق‌العاده ایثارگری به جانبازان و آزادگان از‌کارافتاده کلی و چند تغییر دیگر که در لایحه پیشنهادی دولت وجود نداشت را انجام دادکه با اعتراض ایثارگران مواجه شد.

شاید اغلب ایثارگران مطلع نباشند موادی که به لایحه دولت توسط مجلس افزوده شد اقدام چه کسانی بود، ولی همین مواد با اعتراض شدید ایثارگران مواجه شد و لایحه را سال‌ها در دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردان تصویب نمود، حال هم بر نمایندگان مجلس است که خبط نمایندگان دوره‌های قبل مجلس را اصلاح نمایند.

2- مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ابقای قوانینی که از سال 1386 تا تاریخ تصویب لایحه در مجمع در مورد ایثارگران به تصویب رسیده است تأکید نمود و بر تغییراتی که لازم است با نظر مجلس صحه گذاشت.

3- مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر خواسته‌های بحق ایثارگران لزوم تشکیل کمیته سه‌جانبه دولت، مجلس و ایثارگران را برای تحقق این خواسته‌ها خواستار شده ولی متأسفانه چنین کمیته‌ای هیچ‌گاه تشکیل نشد و مسیری که اکنون مجلس برا‌ی اصلاح لایحه در پیش گرفته‌ مغایر با مصوبه است.

با تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارجاع آن به مجلس شورای اسلامی،‌رئیس مجلس در تاریخ 91.12.14 در اجرای اصل 123قانون اساسی قانون جامع را به رئیس‌جمهوری ابلاغ نمود. رئیس‌جمهوری طبق ماده 1 قانون مدنی باید ظرف مدت 5 روز این قانون را امضا و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و دستور انتشار آن را در روزنامه رسمی صادر می‌کرد و روزنامه هم موظف بود ظرف 72 ساعت پس از ابلاغ آن را منتشر نماید.

با استنکاف رئیس جمهوری از ابلاغ و دستور انتشار قانون در مهلت تعیین شده، برابر تبصره ماده 1 قانون مدنی به دستور رئیس مجلس این قانون در روزنامه رسمی چاپ و منتشر و برابر ماده ‌2 قانون مدنی 15روز پس از انتشار در روزنامه رسمی در سراسر کشور لازم‌الاجرا خواهد بود.

قانون جامع خدمات‌رسانی در 91.12.28 در روزنامه رسمی منتشر شده و اکنون به عنوان یک قانون برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا می‌باشد و هیچ دستگاهی نمی‌تواند از اجرای مواد آن استنکاف ورزد و در صورت استنکاف قابل پیگیری در مراجع قضایی می‌باشد.

از نکات مهم ابلاغ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران توسط رئیس مجلس در ا واخر سال گذشته، لزوم پیش‌بینی و تأمین منابع آن در بودجه سال جاری است. این اقدام باعث می‌شود در بودجه سال جاری منابع لازم برای اجرای مواد آن لحاظ شود. این اقدام را می‌توان مفید‌ترین و مؤثرترین عامل برای احقاق حقوق ایثارگران در سال جاری دانست، لکن این ابلاغ نکاتی دارد که در مطالب بعدی به آن اشاره خواهد شد.

 

Comments are now closed for this entry

نظرات

 
+0 # احمدرضا 1392/07/18 11:59
باسلام
عجب مسولین حق شناسی داریم چه زود فراموش کردند رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را. من یک رزمنده دفاع مقدس هستم ودر چندین عملیات شرکت داشتم ولی قسمت نبو دبه خیل براردران جانباز و ازاده و شهید بپیوندم حالا باید شرمنده خود و خانواده ام بشوم به خاطر فقر و نداشتن هزینه درمان . تو را به خدا به داد رزمندگان هم برسید. چه زود سفارش امام ره در باره رزمندگان فراموش کردید. تا پل صراط چیزی نمانده است.
 
 
+0 # رضا ابراهیمی 1392/03/04 11:23
سلام . جناب مجتهدی . بنده جانباز 47 درصد و در سال 72 حالت اشتغال شدم و در سال 77 بعلت فقر اقتصادی و عدم کفاف حقوق در شهرداری بعنوان کارگر خدمات شهری مشغول بکار شدم و در حال حاضر حقوق حالت اشتغال میگیرم و بیمه بنیاد هستم . در عین حال بیمه تامین اجتماعی هم از سوی شهرداری هستم استخدامم اول بصورت روزمزد و در حال حاضر استخدام رسمی هستم با توجه به اینکه سنم 50 سال میباشد تامین اجتماعی میتواند مرا بازنشسته کند . سئوال من این است اگر توسط تامین اجتماعی بازنشست شوم آیا بنیاد میتواند حقوق حالت اشتغال مرا قطع کند
 
 
+0 # رضا ابراهیمی 1392/03/05 11:54
جناب آقای مجتهدی
من منتظر جواب شما هستم . ابراهیمی
 
 
+0 # محمد مغانلو 1392/02/29 19:17
با سلام اینجانب محمد مغانلو فرزند جانباز 40% اسماعیل مغانلو می باشم.اینجانب در آزمون دکترای تخصصی phd شرکت نموده و درخواست اعمال سهمیه جانبازی را در این آزمون داشته ام.لذا با وجود اینکه تا کنون از سهمیه جانبازی در این مقطع استفاده نکرده ام اما سهمیه عادی برای من در نظر گرفته شده است.لطفا راهنمایی بفرمایید آیا استفاده از سهمیه خانواده ایثارگران طبق قانون تسهیلات،مخصوص استفاده در هر مقطع یک بار می باشد یا کلن یک بار می توان از این تسهیلات استفاده نمود؟ با تشکر فراوان از راهنمایی استاد ارجمند.
 
 
+0 # برادر 1392/02/29 12:12
با سلام حضور جناب مجتهد ، لطفا وضعیت حال حاضر لایحه تصویب شده که توسط رئیس جمهور اجرایی نمی شود را تشریح کنید ، روشن بفرمائید ایا می شود اکنون از بنیادها این قانون را مطالبه کرد و یا باید صبر کنیم دوره کار این دولت تمام شود ، با تشکر فراوان لطفا برای همه ایثار گران شفاف سازی کنید.
 
 
+0 # فرزند جانباز 70% 1392/02/29 11:38
با سلام خدمت جناب مجتهد که با خدمات حقوقی خود جامعه ایثارگری را راهنمایی میکندید بنده فرزند جانباز 70% ویلچری قطع نخاع هستم و حضور بنده بعنوان تنها پسر خانواده در مواقع بیماری پدر لازم است در کنارش باشم با توجه به اینکه بنده و خانمم کارمند یک اداره هستیم در شهرستان دیگر از سکونت خانواده هستم قانونی برای انتقال فرزندان جانباز شهر محل سکونت خود وجود دارد یا نه ؟ چون هر وقت صحبت انتقال میشود می گویند حالا حالاها باید صبر کنی خواهشاً مرا راهنمایی فرمائید .
با تشکر از جنابعالی
 
 
+0 # علیرضا 1392/02/29 01:00
با سلام
استاد عزیز جناب مجتهد زاذه بزرگوار
بنده قرزند جانباز 70درصد میباشم و از سال 86 در دانشگاه فنی و حرفه ای بصورت پیمانی استخدام شده ام راهنمایی بفرمایین چطوری برا تغییر وضعیت از پیمانی به رسمی قطعی اقدام کنم.
با تشکر از شما بزرگوار
 
 
+0 # فرزند شهید 1392/02/28 23:21
با سلام

چرا آیین نامه مربوط به دانشگاه ها هنوز برای این قانون دیده نشده است که لااقل 70 درصد آخرین نفر را اعمال کنند یا نقل و انتقالات در دانشگاه سراسری که در قانون دیده شده چرایی اجرایی نشده است؟!
 
 
+0 # محمد براتی 1392/02/28 19:56
با سلام وتهیت ما که هدفمان یکی بود....من جانباز 20%هستم .که از امتیاز 25%به بالایی ها برخوردار نیستیم .چرا این تبعیض را کسی پاسخگو نیست .هزینه درمانمان هم با سنگ اندازی بنیاد روبرو میشود ومیگویند بودجه نداریم .یا خدا خودت برس به داد
 
 
+0 # داور از تبریز 1392/02/27 12:59
با سلام بنده فرزند جانباز 25% هستم در کنکور رشته پزشکی شرکت کردم از بنیاد شهید نامه خواستم نداده اند این اولین بار بود میخواستم از جانبازی بابا استفاده کنم نشد
 
 
+0 # سلام دکتر داور از تب 1392/03/06 15:32
سلام دکتر من هم امسال در امتحان دستیاری تخصصی دوره چهلم شرکت کردم و فرزند جانبازه 45 درصد هستم می خواهم از سهمیه این قانون استفاده کردم به سازمان بازرسی کل کشور هم از طریق سایتشون از وزارتخونه شکایت کردیم دکتر من 1 ماهه دنباله این قضیه هستم مطمینم درست میشه شما هم این شکایتو حتما پر کنید ما 3 نفریم دنباله این موضوعیم هرچی تعدادمون بیشتر باشه قضیه زودتر حل میشه پس لطفا اگه شما هم تو این امتحان یا هر امتحان دیگری شرکت کردید از طریق ای میلم هر چه زودتر با ما در تماس باشید. منتظرم
 
 
+0 # کهنه سرباز 1392/02/27 09:32
سلام چرا سهمیه کنکورسراسری برای رزمندگانی که درسال 59 به مدت 6ماه درجبهه حضور داشتند ودارای کارت ایثار می باشند برای فرزندان آنان اعمال نمی شود
 
 
-0 +1 # منصوری 1392/02/26 10:40
با سلام
من کنکور دکتری شرکت کرده ام و سازمان سنجش سهمیه فرزندان جانباز 25 درصد را اعمال نکرده و نمی کند ما در مورد باید چه کاری انجام دهیم؟
 
 
+0 # سلام دکتر داور از تب 1392/03/06 15:38
سلام دکتر من هم فرزند جانباز45 درصدم همین مشکلو دارم دارم دوستانی که این مشکلو دارم تو کشور پیدا میکنم داریم دوره هم جمع می شیم که با هم موضوع رو پیپیری کنیم مطمین باشید خیلی موثرتره و سریع جواب میده من یه سری پیپگیری هاییم خودم کردم
 
 
+0 # ایثارگر 1392/02/26 05:21
و مهمترین موضوع این قانون این است که رزمندگان و جانبازان زیر25% در کل قانون به فراموشی سپرده شده اند و لذا نویسنده گان این قانون معلوم نیست دوست بوده اند و یا دشمن ؟!
 
 
+0 # جانباز بسیجی 1392/02/25 15:03
سلام به جناب آقای مجتهد. مگر 02/10/91 تبصره 2 ماده 39 قانون جامع خدمات رسانی را مجمع تشخص مصلحت نظام اصلاح نکرده ؟ پس چرا ؟ نمایندگان محترم آن را به تصویب نمی رسانند؟ با تشکر از تمام دست اندر کاران در این رابطه
 
 
+0 # خانواده شهید 1392/02/25 11:03
سلام ، ایا این قانون اکنون اجرا می شود یا فعلا کسی به ان توجهی ندارد ، لطفا وضعیت واقعی فعلی این قانون را در کشور توضیح دهید ، چون تابحال من که جایی ندیدم که به این قانون حتی اشاره ای هم بشود !!!!
 
 
+0 # م. ر. ک.جانباز 25% 1392/02/25 09:28
باسلام خدمت جناب آقای مجتهد .بنظر شما آیا نمایندگان محترم مجلس واعضای فراکسیون ایثارگران در موارد یاد شده بالا اقدامی انجام میدهند ؟