feed-image

زنگ خاطره

ادبیات ایثار و شهادت

آمار بازدید

 امروز امروز1525
 دیروز دیروز5862
 این هفته این هفته10001
 این ماه این ماه10001
 تا به حال تا به حال3136055
شناسه خبر:14215 چهار شنبه, 17 خرداد 1391 08:44 چاپ نسخه چاپی
پست الکترونیکی ارسال به دوستان
بی تدبیری مسئولان بنیاد و آسایشگاه های جانبازان

فاش نیوز - یکی بود یکی نبود. جنگ عراق بودو دفاع ایران . مجروحین جنگی (جانبازان) که اکثرا"ضایعه نخاعی بودند در آسایشگاه ها بودند

چون وضعیت جسمی وخیمی داشتند و به علت عدم امکانات، در منزل هم نمی شد نگهداری شوند.

دادگاه های انقلاب ساختمان های بزرگی را که مصادره شده و بلا استفاده مانده بود به توصیه حضرت امام خمینی(ره) برای درمان و آسایشگاه جانبازان اختصاص دادند تا  دوباره برای مقاصد طاغوتیان یا مسئولین جدید استفاده نشود.

مسئولین آن وقت و این وقت به فکر افتادند چه خوب است به اسم جانبازان بگیریم ولی بفروشیم و به " آن کار دیگر"هزینه کنیم و متاسفانه مسئولین هر دوره ای  به یک ابتکاری تازه دست می زدند و تصمیم می گرفتند اماکن اختصاص یافته به جانبازان و ایثارگران را از دست آنان دربیاورند .

تا اینجای کار فقط کمی اشکال داشت اما کار به جایی رسید که کوچکترین اهمیتی برای سلامتی و جان جانبازان نیز قائل نمی شدند.

این درحالی است که خود جانبازان از همان اوایل معتقد بودند که امکانات آسایشگاهی و توانبخشی باید طوری باشد که همه جانبازان واجد شرایط درسراسرکشور بتوانند از آن استفاده کنند. به همین دلیل به هیچ وجه با اصل ساماندهی آسایشگاه ها مخالفتی درمیان جانبازان آسایشگاهی وجود ندارد بلکه معتقدند برای انجام این کار باید چند اصل رعایت شودکه از آن جمله است:

1 –  زمین و محوطه آسایشگاه ها برای رسیدگی به جانبازان و توان بخشی به آنان اختصاص یافته و شرط واگذاری این بوده که فقط برای همین کار استفاده شود و لا غیر.

دراین باره باید گفت که متأسفانه و حتی دردوره تصدی مدیریت فعلی بنیاد نیز به این مهم توجه نشده است. نشان به آن نشان که مجتمع عظیم کوثر درخیابان ظفر تهران که با هزینه هنگفت و بدون کار کارشناسی بعنوان مرکز توانبخشی جانبازان احداث شد درحال حاضر بلا استفاده افتاده است. این درحالی است که اخیرا" معلوم شد زمین آن را خانم خیری وقف استفاده جانبازان کرده است.

2 – مسئولان باید قبل از جابجایی جانبازان آسایشگاه ها به فکر  درمان ، اسکان و دیگر مسایل رفاهی آنان باشند.

3 – برای جابجایی جانبازان که به ظاهر برای برای تمهید رسیدگی بهتر به آنان انجام می گیرد نباید به آنان  بی احترامی و یا اهانت شود.

و.......

گفتنی است یکبار در زمان آقای کروبی و همسر محترمشان جانبازان آسایشگاه را چندروزی تحریم و محاصره کردند و نتیجه نگرفتند و سپس با ضرب و شتم بیرون انداختند و جانبازان با کمک همسایگان به طرف جماران حرکت کردند و مسئولین وقت ترسیدند و با وعده و وعید همه را برگرداندند.

اکنون نیزاز ترس تکرار آن وضعیت، دو نفر را با تهدید و وعده (چماق و هویج ) از آسایشگاه بقیه الله به آسایشگاه دیگری بردند ولی بخاطر نبود جا و امکانات درآن آسایشگاه  بناچار بازگرداندند.

در ماه رمضان گذشته نیز بدون اطلاع مسئولین چند کارمند از حراست آمده بودند چندین میلیارد تومان میلگرد انبار شده و فراموش شده سال های قبل بدون خبر مسئولین ببرند که جانبازان مانع شدند تا مسئولین بنیاد خبردار شوند و نتوانستند و نشد .

البته باز هم کار خود را کردند و میلگردهارا بردند بدون اینکه مسئولی بالای سرشان باشد و آماردقیقی بگیرد و حالاهم می توانند منکر بشوند یا دفاتر را درست کنند.

اخیرا" نیز چند کارمند که خود را نماینده وزارت اطلاعات و دادگستری معرفی کردند آمدند و بدون کارت شناسایی  یک بنر بزرگ را به درب آسایشگاه چسباندند مبنی بر اینکه " آسایشگاه به علت تخریب و نوسازی خطرناک است و همه می بایست محل را ترک کنند."

مسئولان بنیاد بجای اینکه تلاش کنند دیوار بی اعتمادی میان خود و جانبازان راکه درنتیجه اقدامات اسلافشان ایجاد شده  بردارند با اقدامات نسنجیده ، باعث بروز مشکل برای خود و مخدومانشان می شوند.

جانبازان آسایشگاه مذکور با موضوع ساماندهی آسایشگاه ها و ایجاد امکانات آسایشگاهی و توانبخشی برای همه جانبازان سراسر کشور نه تنها مخالفتی ندارند بلکه از گذشته نیز بارها نسبت به این مهم تأکید داشته اند ولی وقتی خبرهایی به گوش می رسد که گویا مذاکراتی هم برای جذب مشتری و فروش ملک آسایشگاه صورت گرفته است این مسئله موجب نگرانی آنان می شود. چرا که همانطور که قبلا"نیز اشاره شد ، این اماکن وقف خدمت رسانی به جانبازان و ایثارگران شده و کسی حق استفاده دیگر از آن را ندارد. همان اتفاقی که درباره ساختمان کوثر افتاد!

توضیح فاش نیوز:

همانطور که در متن بالا نیز بدرستی اشاره شده مشکل اصلی جو بی اعتمادی به کسانی است که لااقل بخاطر انتخاب محل آسایشگاه مورد نظر به لحاظ فیزیکی و منطقه ای و عدم امکان دسترسی سریع و آسان نسنجیده به نظر می رسد احساس خوبی از انتخابشان وجود ندارد.

اگرچه طبق اطلاعات واصله از گذشته نسبتا"دور طرحی برای ساخت مرکز توانبخشی درمحل مذکور تهیه شده است ولی اقلا"برای اطمینان خاطر جانبازان باید تضمین هایی داده شود. چرا که چون در اواخر دوره مدیران فعلی هستیم ، معلوم نیست این طرح بعد ها چه سرنوشتی پیدا کند.

پیشنهاد می شود برای رفع این نگرانی ها گروهی مورد اعتماد جانبازان و بنیاد برای تضمین ادامه پروژه، درجریان کار قرار گیرند.

مسلم است که تعامل پلیسی وامنیتی با جانبازان ،آن هم با وضعیت نخاعی و70درصد ،نه شدنی است و نه توجیه پذیرو عقلایی.

 

Comments are now closed for this entry

نظرات

 
-0 +1 # توکلی 1391/03/21 18:19
سلام
بنیاد هرچیزی را که اول به اسم جانبازان یسازه بعد از مدتی به علت بی کفایتی مسئولین محترم آرا تبدیل به احسن (آنرا می فروشد یا به جای واگذاز) می کند
 
 
+0 # m 1391/03/28 18:10
ok
 
 
-0 +1 # آشنا 1391/03/20 18:15
بسم ربّ الشهداء

آنان که پاره های روح خویش را برای التیام ، به دیگران میبخشند از همه به خدا شبیه ترند

من یه جوان 20 ساله نسل سومی هستم ؛ لکن نمی دانم چرا این آقایان مدیر فراموش کرده اند که پشت آن میزهای کذایی نشستن شان به واسطه خون شهدا و این ایثارگران بوده است و اصلا اینها آنجا نشسته اند که به آن بزرگواران خدمات بهتری بدهند. الان که امکانات بهتری داریم باید شرمساری بی امکاناتی روزهای جنگ را که جزء العله خیلی از تشدید بیماری های این عزیزان بوده را کمرنگ کنیم و دستشان را بگیریم و به نظر منه دانشجو (با عرض معذرت از همه خوبان و مدیران) خیلی احمقانه و گستاخانه است که بخواهند همین اندک امکاناتی (که تا هم اکنون برای ارائه اش بایستی کلی عذر تقصیر بطلبند و رو سیاه باشند) را لغو کنند. بازهم عذر خواهی می کنم خیلی احمقانه، بی رحمانه، گستاخانه، ظالمانه و... است. من که از دیدن و شنیدن این خبر پر عصبانی و خشمگینم.!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! !
 
 
-0 +2 # بنده خدا 1391/03/20 14:09
مسئله اصلا این نیست که 14 تا جانباز اونجان یا این که امکانات درست تقسیم نشده
مسئله تنها این است که زمین 32 هکتاری رها بوده و همین الآن هم می توانند بدون این که ساختمانی را خراب کنند مرکز توان بخشی و حتی یک ساختمان دیگر برای آسایشگاه بزنند کم کاری یا حتی قصد سو از طرف نیروهای بنیاد به خوبی مشاهده می شود.
بنیاد مشکل دارد می خواهید قبول کنید می خواهید نکنید
سرمایه های میلیلاردی بنیاد دست افرادی است که از همان اول مثل بختک روی آن افتاده اند و دارند آرام آرام بیت المال مسلمین که حق ایثارگران و کار فرهنگی در این مملکت است را می خورند و بادمجان دور قاب چین آقای رئیس هستند
کروبی دهقان و زریبافان اگر جر این ها نباشند تنها به خاطر این که با این گرگ ها برخورد نکردند باید جواب پس بدهند.
حراست بنیاد شده اهرم فشار این ها هر کس را که اعتراض کند از نان خوردن می اندازند. میگوئیم جانبازان فاقد مدرک مشکل دارند می گویند به ما چه می گوئیم جانبازان شیمیایی مشکل دارند می گویند به ما چه و...
فقط هم به یکسری امکانات می دهند که بگویند کار کرده ایم
 
 
-0 +1 # محمد جانباز قطع نخاع 1391/03/20 12:49
آقا بر فرض که بنیادی ها این را نوشته باشند مگر حرف بی حسابی میزنند ؟
چطور می توان توجیه کرد که عده زیادی از جانبازان در خانه ها باشند و با وضعیت جسمی بد و یا مشکلات خانوادگی که مسلماً ناشی از فشار به خانواده هاست ولی با وجود همکاری بنیاد در معرفی آنها به آسایشگاهها عده ای که خود را جانبازتر از دیگر جانبازان میدانند اجازه بستری شدن همدرد خودشان را ندهند !!!؟؟؟؟
آقا من هم معتقدم باید تمام امکانات بنیاد به همگی جانبازان به صورت مساوی تقسیم شود و هر گونه تسامح در برخورد با این ها بی احترامی به جانبازانی است که مظلومانه در خانه ها نشسته اند و بی توقع به سختی روزگار می گذرانند.
قابل توجه شما که بنیاد درست نگفته که جا درآسایشگاه های دیگر به این جانبازان اختصاص داده چرا که این مسئله بررسی شده و معلوم شده که بنیاد فقط حرفشو زده!
 
 
+0 # م 1391/03/20 11:51
"مسلم است که تعامل پلیسی وامنیتی با جانبازان ،آن هم با وضعیت نخاعی و70درصد ،نه شدنی است و نه توجیه پذیرو عقلایی."

و نه انسانی.
 
 
-0 +2 # جانباز 1391/03/20 09:58
نقل کردن جانباز:
هرچند ماهم معتقدیم امکانات باید بطورعادلانه برای همه کسانی که نیازدارنداختصاص یابد ولی به گمانم این نظر مشکوک است وممکن است خودبنیادی ها این مطلب را که بصورت پیامک همبطورگسترده ارسال شده نوشته باشند. البته شاید حتی ابائی هم نداشته باشند که بگویند این کار را کرده ایم واطلاع رسانی کرده ایم.


آقا بر فرض که بنیادی ها این را نوشته باشند مگر حرف بی حسابی میزنند ؟
چطور می توان توجیه کرد که عده زیادی از جانبازان در خانه ها باشند و با وضعیت جسمی بد و یا مشکلات خانوادگی که مسلماً ناشی از فشار به خانواده هاست ولی با وجود همکاری بنیاد در معرفی آنها به آسایشگاهها عده ای که خود را جانبازتر از دیگر جانبازان میدانند اجازه بستری شدن همدرد خودشان را ندهند !!!؟؟؟؟
آقا من هم معتقدم باید تمام امکانات بنیاد به همگی جانبازان به صورت مساوی تقسیم شود و هر گونه تسامح در برخورد با این ها بی احترامی به جانبازانی است که مظلومانه در خانه ها نشسته اند و بی توقع به سختی روزگار می گذرانند.
 
 
-0 +2 # محمد جانباز قطع نخاع 1391/03/20 09:28
سلام علیکم،
در این موضوع نکته ای مغفول مانده و آن این است،آیا برای شما این سئوال مطرح نشده که چرا در این آسایشگاه فقط چهارده نفربستری هستند؟؟؟این عزیزان در آسایشگاه هر کدام دارای دو پرستار(بهتراست بگویم خدمتکاراختصاصی) وراننده شخصی هستند.درپاسخ، دلیلی ندارد جز اینکه این عزیزان اجازه نمی دهند هیچ جانباز دیگری حتی برای یک شب آنجا بیاید، به اعتقاد حقیرشایسته است امکانات بنیاد عادلانه بین همه تقسیم شودوبهترین تصمیم همان است که با ایجاد مراکز توانبخشی زمینه خدمت برای همه به وجود آیدو نباید مغلوب شانتاژ و عامل بی عدالتی شد...شرمنده
 
 
+0 # مهمان 1391/03/20 01:09
آقا یکی به من بگه چرا ١٤ نفر تو این آسایشگاه هستند؟
 
 
-3 +0 # جانباز 1391/03/19 22:33
هرچند ماهم معتقدیم امکانات باید بطورعادلانه برای همه کسانی که نیازدارنداختصاص یابد ولی به گمانم این نظر مشکوک است وممکن است خودبنیادی ها این مطلب را که بصورت پیامک همبطورگسترده ارسال شده نوشته باشند. البته شاید حتی ابائی هم نداشته باشند که بگویند این کار را کرده ایم واطلاع رسانی کرده ایم.
 
 
+0 # جانباز 1391/03/19 22:31
هرچند ماهم معتقدیم امکانات باید بطورعادلانه برای همه کسانی که نیازدارنداختصاص یابد ولی به گمانم این نظر مشکوک است وممکن است خودبنیادی ها این مطلب را که بصورت پیامک همبطورگسترده ارسال شده نوشته باشند. البته شاید حتی ابائی هم نداشته باشند که بگویند این کار را کرده ایم واطلاع رسانی کرده ایم.
ء
 
 
-0 +1 # جانباز قطع نخاع 1391/03/19 20:59
در مورد اجرای مراکز توانبخشی باید عرض کنم این موضوع با عنایت به اینکه جانبازان با گذشت زمان و کهولت سن از ضروریات می باشد و با جنابعالی موافقم که اجرای چنین طرح هایی باید به دست اهلش سپرده شود و طبق قانون وزارت راه و شهرسازی وظیفه واگذاری اجرای این طرح را عهده دار است ! علی ایحال برای اعتمادسازی میتوان خود جانبازان رادور تصمیم گیری ها مشارکت داد.
فقط جهت استحضار عرض میکنم حداقل عده ای از این عزیزان اصلاً نیازی به اسکان در اینچنین محل هایی ندارند و قادرند آسایشگاه را تماماً بخرند! اغراق نمیکنم باور بفرمایید.
از لحاظ حقوقی وظیفه بنیاد به عنوان متولی خدمت به ایثارگران ، نبایدهیچ فرقی گذاشته شودوهرنوع تبعیض ظلم به بقیه است و ماندن دریک آسایشگاه آن هم به نحوی که عرض شد فقط سوءاستفاده از شان و منزلت جانبازی است.
.
 
 
-0 +3 # جانباز دو پا قطع 1391/03/19 11:41
ما هم که توخونه هستیم بعضی اوقات نیاز داریم از آسایشگاه استفاده کنیم
 
 
-0 +1 # مصطفی1 1391/03/20 14:05
نقل کردن مهمان:
آقا یکی به من بگه چرا ١٤ نفر تو این آسایشگاه هستند؟

خدا قوت. انشا ا... مسئولین ما یادگاران ارزشمند سال های مقاومت را به یاد بیاورند.
 
 
-0 +3 # Guest 1391/03/19 11:10
چرا وبا چه هدفی تعدادمحدودی از جانبازان مستقر در آسایشگاه ها اجازه ساخت وساز بیت المال را که متعلق به همه جانبازان است را پیدا کرده اند وحتی ازورود جانبازانی که با وضعیت اسفبار در منزل هستند ونیاز به بستری شدن در آسایشگاه دارند ممانعت می کنند؟مگرنه اینکه :
١- آسایشگاه ها را محل درآمدزایی غیرمشروع کرده اند
٢- ازاحساسات مردم ومسئولان استفاده می کنند وبه این بهانه باجگیری می کنند.
٣- ازوضعیت اسفباربرخی جانبازان بستری درخانه خبرندارند.
٤- ازفلسفه ایثارگری فاصله گرفته اند.
٥ - همه موارد!
 
 
-0 +6 # همسر جانباز 1391/03/18 22:57
چرا یه آسایشگاه با گنجایش زیاد نباشه که منکه بعنوان یه همسر میخوام مدتی که برم زیارت خانه خدا خیالم راحت بشه که همسرم جایی داره که ازش مراقبت بشه باید زدتر بفکر می بودن. از همسرم شنیدم جانبازان بستری در آسایشگاهها زور میگن
 
 
-1 +4 # جانباز قطع نخاع 1391/03/18 22:28
من خودم یکبار بعلت اینکه همسرم بیماری سختی که گرفته بود بناچر میخواستم یکی دو ماهی را در یکی از این 4 آسایشگاهی که در تهران وجود دارد{ آسایشگاه حضرت امام/ بقیه الله/ ثاراله/ بهشتی در آخر ) از بنیاد تقاضا کردم معرفی نامه بدهد تا بتوانم مرا پذیرش بدهد (زمان دکتر دهقان) معرفی را گرفتم اما متاسفانه بهیچ عنوان چند نفر از خود جانبازان بستری در آنجا اجازه ندادند که ندادند. بنظرم بنیاد کوتاهی کرده تو این 30 سال
 
 
+0 # نامی 1391/03/18 18:10
[quote name="علی 70درصد"]باسلام
درست و بجا اشاره فرمودین به قضیه ی درگیری بنیادشهید به ریاست آقایی کروبی وخانم کروبی باجانبازان امام وبقیه ی قضایا که ازترس حضرت امام س نقشه ی شومشان
علی آقا سلام
نباید از انصاف گذشتکه در خیلی از موارد ازماست که برماست.
عدهای از جانبازان که در شیراز به آسایشگاه نیاز داشتند چوب کسانی را خوردند که هیچ نیازی به آسایشگاه نداشتند وآنجا را پاتوق خود کرده بودند و دربهترین بیان آنجا را از آسایشگاه بودن درآورده بودند. درجریان شیرازاگرچه کوتاهی مسئولان را نمی توان انکارکرد ولی گناه اصلی با آن افراد بود.
حال درتهران هم بیتدبیری بنیادی ها و وجود تعداد اندکی که اموال عمومی را درواقع به تصرف خود درآورده اند درحالی که هیچ نیازی به آن ندارند
 
 
-0 +2 # نامی 1391/03/18 18:04
نقل کردن جانبازوخانواده شهید:
جدیدا وارد بنیاد شهید شهرمان که می شویم برای ترسانیدن جانبازان و خانواده شهدا که احیانا جهت احقاق حق خود سر و صدائی ندهند از درب بنیاد که وارد می شویم قدم به قدم اطلائیه ای مبنی بر اینکه هر کس به کارمند دولت توهین و اهانت کند ازششماه حبس و یا 10000000ریال جزای نقدی ویا 74 ضربه شلاق برخوردار می گردد.گویا با این کار می خواهند گربه را درب حجله بکشند.یعنی کسی حق ندارد احقاق حق کند.

علی آقا سلام.
نباید از انصاف گذشتکه در خیلی از موارد ازماست که برماست.
عدهای از جانبازان که در شیراز به آسایشگاه نیاز داشتند چوب کسانی را خوردند که هیچ نیازی به آسایشگاه نداشتند وآنجا را پاتوق خود کرده بودند و دربهترین بیان آنجا را از آسایشگاه بودن درآورده بودند. درجریان شیرازاگرچه کوتاهی مسئولان را نمی توان انکارکرد ولی گناه اصلی با آن افراد بود.
حال درتهران هم بیتدبیری بنیادی ها و وجود تعداد اندکی که اموال عمومی را درواقع به تصرف خود درآورده اند درحالی که هیچ نیازی به آن ندارند
 
 
-0 +2 # علی 70درصد 1391/03/18 17:42
باسلام
درست و بجا اشاره فرمودین به قضیه ی درگیری بنیادشهید به ریاست آقایی کروبی وخانم کروبی باجانبازان امام وبقیه ی قضایا که ازترس حضرت امام س نقشه ی شومشان عقیم مانداما متاسفانه در درگیری بنیاد جانبازان تحت ریاست آقای رفیقدوست صدای جانبازان شیرازرا نگذاشتند کسی بشنودآنانی هم که شنیدند وارونه بود چون بجای عوامل بنیاد به جانبازان لقب منافق دادند (خودم اززبانشان شنیدم)گزارش آقای ناطق نوری بعنوان بازرس ویژه ی رهبری گزارش نسبتاجامعی ازقضیه ی شیراز ارایه می دهد
 
 
+0 # جانبازوخانواده شهید 1391/03/18 13:33
جدیدا وارد بنیاد شهید شهرمان که می شویم برای ترسانیدن جانبازان و خانواده شهدا که احیانا جهت احقاق حق خود سر و صدائی ندهند از درب بنیاد که وارد می شویم قدم به قدم اطلائیه ای مبنی بر اینکه هر کس به کارمند دولت توهین و اهانت کند ازششماه حبس و یا 10000000ریال جزای نقدی ویا 74 ضربه شلاق برخوردار می گردد.گویا با این کار می خواهند گربه را درب حجله بکشند.یعنی کسی حق ندارد احقاق حق کند.
 
 
-0 +7 # Guest 1391/03/18 08:58
داستان آسایشگاه های جانبازان نشان از بی تدبیری هایی دارد که زمانی بخاطرشرایط جنگی وخاص اتفاق افتاد وزمانی هم پس ازجنگ بخاطراینکه اکثرجانبازان واردجامعه شدند وضرورت وجود مکان هایی برای توانبخشی خصوصا در سنین بالاتر جانبازان مغفول ماند
به هرحال همیشه جانبازانی با وضعیتی که نتوانند بطور مرتب درخانه نگهداری شوند بوده اند. وبه همین دلیل آسایشگاه هایی که زمانی مملو از جانبازان نخاعی وضربه مغزی بود بعد ها با کمترین ظرفیت ولی به هر حال دایر به حیات خود ادامه دادند.
مسئولان که باید ازاین امکانات وشرایط کمال بهره را می بردند تا مرکزی جامع وکامل در زمینه توانبخشی به موازات پیشرفت های حوزه پزشکی ودرمانی کشورایجاد کنند همیشه با مدیریت های مقطعی وروزمره زمان را به ضرر صلاح آینده جانبازان ودیگراقشار باوضعیت مشابه کشته اند.