شناسه خبر : 100221
یکشنبه 31 ارديبهشت 1402 , 14:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حیثیتی برای آمریکا نمانده است

روایت بلومبرگ ازعواقب هولناک دلارزدایی و بدهی برای اقتصاد آمریکا

فاش نیوز - بلومبرگ در گزارشی به کاهش اعتبار آمریکا، افزایش قیمت‌ها در این کشور، عواقب وحشتناک دلارزدایی بر اقتصاد آن و همچنین افزایش بدهی دولت آمریکا و مشکلات مالی‌اش پرداخته و ضمن اعلام این که «هیمنه واشنگتن شکسته شده است»، سرنوشت آمریکا را با سرنوشت روم باستان مقایسه کرده است که سرانجام سقوط کرد.

افول هژمونی آمریکا چند سالی است که به‌طور گسترده در محافل سیاسی و آکادمیک غربی به طوری جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بسیار از کارشناسان دلارزدایی از اقتصاد جهانی را یکی از دلایل افول این هژمونی می‌دانند. خبرگزاری بین‌المللی بلومبرگ نیز در گزارشی مفصلی به عواقب و پیامدهای دلار‌زدایی و افول ‌پرستیژ آمریکا پرداخته است.
در گزارش بلومبرگ آمده است: سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان با زخم‌های ناشی از سیاست‌های خودساخته در حال از بین رفتن است و یک بن‌بست خطرناک بر سر سقف بدهی‌ها، بررسی مجدد وضعیت برتر دلار در تجارت جهانی و امور مالی را در دستور کار قرار داده است. تلاش فدرال رزرو برای مهار تورم، یک رشته ورشکستگی‌های بانکی و اکنون یک بن‌بست سیاسی بر سر توانایی دولت برای وام گرفتن، قدرت آمریکا را خرد کرده و تضعیف می‌کند. در عین حال، خطوط گسل‌های ژئوپلیتیکی با کمک آمریکا به اوکراین در جنگ علیه روسیه و قفل شدن رقابت با چین، دو دشمن آماده بهره‌برداری از ‌اشتباهات دولت آمریکا هر روز سخت‌تر می‌شوند.
در ادامه این گزارش آمده است: هشدارها در مورد افول ‌پرستیژ آمریکا همه جا وجود دارد. «بت‌هامک»، یکی از مدیران گروه مالی جهانی گلدمن ساکس به بلومبرگ گفت «هر چیزی که ما را از تلقی شدن به عنوان ارز ذخیره جهان و ایمن‌ترین و نقدشونده‌ترین دارایی در جهان دور کند، برای مردم آمریکا‌، برای دلار و برای دولت آمریکا بد است» دلار پرکاربردترین ارز در مبادلات تجاری و مالی است. همچنین دلار تنها کمتر از 60 درصد از ذخایر ارزی رسمی بانک‌های مرکزی را تشکیل می‌دهد، اگرچه این پایین‌ترین میزان در ربع قرن اخیر است که نشانه‌ای از کاهش سلطه آن به شمار می‌رود.
بلومبرگ می‌افزاید: در این دوران نامطمئن، به ندرت روزی می‌گذرد که کشوری از حرکت تدریجی برای ترویج استفاده از ارز خود خبر ندهد. چین، هند و روسیه، در میان دیگر کشورها، یک گفت‌وگوی طولانی مدت در مورد دلارزدایی را به عنوان راهی برای اثبات هژمونی خود و همچنین به عنوان بیمه در برابر تحریم‌های آمریکا مانند تحریم‌هایی که برای مجازات ولادیمیر پوتین به‌خاطر حمله به اوکراین و منزوی کردن ایران پس از آغاز مجدد برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش استفاده می‌شد دوباره آغاز کرده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: موضوع فقط ژئوپلیتیک نیست. همان‌طور که «اسوار اس پراساد» نویسنده کتاب «آینده پول» می‌گوید، ستون‌هایی که از دلار حمایت می‌کنند شروع به ترک برداشتن کرده‌اند. و این ترک‌ها در حال عیان شدن هستند. نگران‌کننده‌تر، شوخی‌های سیاسی در واشنگتن بر سر محدودیت بدهی‌ها است، منظره‌ای که در ربع قرن گذشته، در کمال تاسف‌، به امری عادی تبدیل شده است و مکرراً کشور را به آستانه یک بحران رسانده است. جیمی دیمون که به عنوان مدیر اجرایی شرکت جی‌پی‌مورگان چیس ریاست ارزشمندترین بانک جهان را بر عهده ‌دارد، اتاق جنگی را برای آماده ‌سازی برای آنچه «فاجعه بار» خواهد بود، ایجاد کرده است فاجعه‌ای که به گفته وزیر خزانه‌داری جانت یلن ممکن است در اوایل ماه ژوئن(خرداد) رخ دهد.
بلومبرگ می‌افزاید: به گفته کارشناسان شکست کنگره و فدرال رزرو در مدیریت بدهی آمریکا و ورشکستگی بانک‌های آمریکا اعتماد جهان به فدرال رزرو را تضعیف می‌کند و جذابیت بلندمدت دلار را کاهش می‌دهد. نبرد بر سر مدیریت بدهی می‌تواند پیامدهایی برای امنیت ایالات متحده داشته باشد و چین و روسیه از این وضعیت سوءاستفاده کنند.
مارکوس نولاند، معاون اجرایی مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، می‌نویسد که چین از این فرصت استفاده می‌کند تا خود را به عنوان یک «رهبر خوش‌خیم و قابل اعتماد» در مقابل یک «هژمون غیرقابل اعتماد» معرفی کند تا نفوذ خود را گسترش دهد. تنها رقبای آمریکایی نیستند که از بی‌توجهی آشکار واشنگتن به آسیب‌های جانبی که سیاست‌های آمریکا وارد می‌کند، گله‌مند هستند. دوستان حتی بیش از دشمنان فشار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی را تحمل کرده‌اند.
بلومبرگ می‌افزاید: برتری پایدار دلار تضمین شده نیست. همان‌طور که دانیل فرید، اقتصاددان دفتر بودجه کنگره، در مقاله‌ای که در ماه‌آوریل منتشر شد،‌ اشاره کرد، یک جنگ یا بحران مالی می‌تواند برای از بین بردن یک واحد پول غالب جهانی به نفع واحد پول دیگر زمانی که اقتصاد دوم از نظر ‌اندازه بر دیگری غلبه کرده است، کافی باشد.
به این ترتیب بود که «فلورین هلندی» در نهایت جای خود را به پوند بریتانیا داد که در قرن نوزدهم به سلطه رسید.پوند نیز در سال‌های بعد از جنگ دوم به دلار تسلیم شد. گزارش مارس ۲۰۲۲(اسفند 1400) اقتصاددانان گلدمن ساکس چندین شباهت بین پوند در اوایل قرن بیستم و دلار در حال حاضر را برشمردند از جمله سهم ‌اندکی از حجم تجارت جهانی نسبت به سلطه این ارز در پرداخت‌های بین‌المللی؛ بدتر شدن وضعیت خالص دارایی‌های خارجی، که عمدتاً نتیجه انباشت بدهی رو به رشد است و ژئوپلیتیک بالقوه نامطلوب. به گفته آنها حفظ وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره غالب جهانی پیش از هر چیز به سیاست‌های خود آمریکا بستگی دارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi