شناسه خبر : 100676
چهارشنبه 17 خرداد 1402 , 16:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در آستانه تصویب برنامه هفتم؛

این تفاوت‌ها تبعیض هستند یا عدالت؟

متاسفانه ریشه همه فسادها در تبعیض و بی عدالتی مفرط است و وقتی عدالت نباشد همه از تصمیمات اتخاذ شده متضرر خواهند شد. برخی از این تبعیض ها را یاد آوری می کنیم...

فاش نیوز - جانبازان زیر ٢۵درصد کمک معیشت بسیار کمی دریافت می کنند و در صورت دارا بودن حقوق بازنشستگی با منشاء شغل و کارگری و یا بیمه پردازی با روش خویش فرمایی، از دریافت کمک معیشت محروم می شوند.

متاسفانه ریشه همه فسادها در تبعیض و بی عدالتی مفرط است و وقتی عدالت نباشد همه از تصمیمات اتخاذ شده متضرر خواهند شد. برخی از این تبعیض ها را یاد آوری می کنیم تا شاید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع و اصلاح آنها در برنامه هفتم اقدام و طرحی تسری امتیازات جانباز 25 به زیر25درصد را تصویب کنند. باور کنید جانباز 25درصد با 5 درصد تفاوتی ندارد فقط برخی زودتر و برخی دیرتر اقدام کردند.

 در حقوق و مزایا جانبازان حالت اشتغال بنیاد که می توانند در بخش خصوصی شغل داشته باشند و پرداخت حقوق از دو صندوق بازنشستگی برایشان وجود دارد، نسبت به درصدهای پایین تبعیض وجود دارد.

در حالی که جانبازان زیر٢۵درصد که کمک معیشت بسیار کمی دریافت می کنند، درصورت دارا بودن حقوق بازنشستگی با منشاء شغل و کارگری و یا بیمه پردازی با روش خویش فرمایی، از دریافت کمک معیشت محروم می شوند.

از سوی دیگر جانبازان زیر٢۵ درصد امکان شرکت در کمیسیون حالت اشتغال را هم ندارند در حالی که در آیین‌نامه قبل از سال ٩٨ این امکان وجود داشت و هم اکنون بین جانبازان زیر ٢۵درصد هم تبعیض ایجاد شده است. بر این اساس ایثارگران با میزان درصد جانبازی برابر، برخی جانبازان حالت اشتغال هستند و اکثریت معیشت‌بگیر شده اند.

هنچنین این تبعیض در ارائه خدمات رفاهی و تسهیلات به جانبازان درصدبالا جهت امکان استفاده از تسهیلات رفاهی و سفرهای زیارتی و سیاحتی بصورت مکرر وجود دارد. متاسفانه در مواقعی نیز بستگان و دوستان غیر ایثارگر خود را نیز به همراه می برند.

اما در خصوص جانبازان زیر٢۵درصد متاسفانه حتی از یک سفر زیارتی به مشهد مقدس دریغ می شود. از سوی دیگر به جانباز زیر ٢۵درصد معیشت‌بگیر و فرزند و همسر جانباز زیر ٢۵درصد، تسهیلات توان‌افزایی همچون وام اشتغال و یا جواز کسب داده نمی شود و اگر هم داده شود با بهره بالایی است که ارزش زیادی ندارد.

هنچنین از صندوق شاهد به میزان کمتری به معیشت‌بگیران وام پرداخت می شود و به دلیل حقوق پایین، جزء مشتریان خوب محسوب نمی شوند. به جانبازان زیر ٢۵درصد خدمات تخفیف بلیط اتوبوس و مترو و......داده نمی شود.

به جانبازان زیر ٢۵درصد زمین داده نمی شود اما جانبازان بالاتر از ٢۵ هم می توانند وام مسکن و هم زمین دریافت کنند. در حالی که حق همه ایثارگران است که در ایران عزیز تکه زمینی داشته باشند. همچنین جانبازان درصد پایین از استفاده از استخر و ورزشگاهها،  اخذ تسهیلات کم بهره بانک دی و برخی صندوق ها، تسهیلات واردات خودوری خارجی و حتی داخلی محروم هستند و به آنها مجوز ورود به طرح ترافیک داده نمی شود.

از طرف دیگر سهام بانک دی با تبعیض بین جانبازان توزیع شده است و اکثریت زیر 25درصدها محروم از این سهام هستند. همچنین ارائه خدمات آموزشی سهمیه کنکور برای جانباز زیر ٢۵درصد و خانواده فقط ۵درصد است که تناسبی با تعداد جامعه هذف ندارد.

همچنین جانبازان زیر ٢۵درصد و خانواده های شان از تسهیلات آموزشی و تخفیف شهریه محروم هستند و لذا زمینه های لازم برای توان افزایی و زمینه سازی برای بدست آوردن شغل مناسب را ندارند.

همچنین جانبازان زیر٢۵درصد محروم از خدمات قضایی هستند. در خدمات درمانی به خصوص در امور درمانی جانبازان زیر٢۵درصد و خانواده های آنها از خدمات دندانپزشکی محروم هستند و برای عینک فقط هر هفت سال یکبار هزینه به شخص جانباز داده می شود و به خانواده چیزی تعلق نمی گیرد.

در خصوص حق پرستاری با درصد بسیار کم، آن هم در شرایط خیلی سخت ممکن است پرداخت شود و متاسفانه آیین‌نامه پرستاری نامتعارفی تدوین شده است.

تبعیض در امتیازات استخدامی نیز وجود دارد و جانبازان بالای ٢٠ درصد شامل سنوات ارفاقی هستند؛ در حالی که جانبازان ٢۵درصد و بالاتر شامل دریافت 25 درصد فوق العاده ایثارگری موضوع ماده 51 قانون جامع و شامل کسر ساعت کار هستند.

همچنین جانبازان ٢۵درصد و بالاتر و خانواده آنها دارای ٢۵درصد سهمیه در آزمون ها هستند و جانبازان زیر ٢۵درصد و فرزندانشان فقط ۵درصد از این سهمیه را دارند که عملا قابل استفاده نیست.

|| جانباز زیر 25درصد

اینستاگرام
کاش در این حوالی یادی از زیر ۲۵ ها هم کنند به قول خودشان برنامه ها یکی یکی جلو میرود ... پنجم ، ششم ،هفتم ... اما دریغ از یک ذره عدالت و تحول واقعی ... افسوس که مسئولان چنین کوته فکر هستند که تمام شرط و شروط و قید و بندها ی مواد و قوانین را بسته به درصد بالای ۲۵ میبینند حتی اگر مثل معاف شدن از شرط سن استخدام ها و انتقالی دانشگاه و سهمیه های دانشگاه دولتی ووو عملا بودجه نیازی نباشد ...... گویا زیر ۲۵ ها همچنان باید تاوان بی فکری نمایندگان را بدهند..... اگر برای خدا کار میکنید یادتان به این گروه ویژه هم باشد که تا کنون از همه چیز محروم مانده اند..
زیر ۲۵ ها که حق کسی را نخوردن مگه چی میشد این همه ظرفیت بالای سهمیه ۲۵ را یکمی به زیر ۲۵ ها بدهید ؟ اون وسط انقدر ظرفیت زیاد بوده که قبولی ها را نگاه کنید از تعجب سرتان سوت میکشد.. توازن و عدالت در ظرفیت سهمیه ۵ و ۲۵ برقرار نیست... کتمان نکنید ، خورشید همیشه پشت ابر نمیمونه ، به خودتون بیاید چشماتون باز کنید این عدالته؟ چه کار کردید که حال و روز سهمیه ها اینقدر افتضاح شده؟ نکنه همچنان انکار میکنید و میگید همه با رتبه درخشان در سهمیه بالای ۲۵ قبول میشوند؟؟!!!! متوجه باشید همه این کارهای غیر عاقلانه حق الناسه ...
خیلی ببخشید این مجلسی که داریم ، ... از اول تا آخر همه شان بدون هیچ درکی از عدالت و توازن .. اصلا بلد نیستند چه کار کنند همیشه یک جای کار میلنگد و درستش هم نمیکنند ، فقط نشسته اند و برای هم نطق میکنند چرا از خود ایثارگران پیگیر نمیشوند که چه وضعی دارند؟
جای شکرش باقیست به ما زیر 25 در صد میگن جانباز ولی وقط سفر یت طرح طرافیک یا سیاحت یا زیارت فقط 25 به بالا
صددرصد تبعیض و بی عدالتی است
درکدام کشور دو جانباز با شرایط یکسان . یکی حالت اشتغال است با دو حقوق و پاداش و...... و دیگری معیشت بگیر است انهم با اتصال به دهک و دهها تصمیمات نامتعارف برای اینکه قانون هم اجرا نشود !

البته مظلومتر از زیر25 ها ،جانبازان 25درصد و بالاتر هایی هستند که بجای حقوق حالت اشتغال، معیشت بگیر هستند چون به موقع اقدام نکردند
در برنامه هفتم توسعه لطف کنید خیرسرتان هم که شده تبدیل وضعیتها را دائمی کنید برای آینده
این تبدیل وضعیتها خیلی مهمه ، برای بعدی هایی که تازه میرن سرکار لازمه ، باید دائمی شود
همه ی ایثارگران کم یا بیش امتیاز دارید.
بدبخت ترین قشر که اندازه سر سوزنی امتیاز نداشته وندارد ونخواهد داشت
رزمندگان داوطلب زیر 6ماه هستند.
همین قانون تبدیل وضعیت را یک نگاه بکنید آقایان بی فکر نماینده کاری کردند که فرزند رزمنده ۶ ماه جبهه استخدام رسمی شده اما این قانون را برای فرزند جانباز که دیرتر وارد کار میشوند لغو کردند وعلنا دیگه دستمون کوتاه هست برای استخدام سالهای بعدی ... حالا فرزند رزمنده باید در اولویت بود یا فرزند جانباز؟ هر چی تا حالا کشیدیم از دست بی خردی این جماعت مجلس نشین است بحثی نداریم که به همه ایثارگران باید رسیدگی شود اما فرق گذاشتن هرگز قابل قبول نیست ، ما همه ی خانواده ایثارگران مساوات و برابری و عدالت را از قوانین مجلس انتظار داریم و بهتر هست در برنامه هفتم تبعیض ها کنار برود و قانونهای ایثارگران جدی پیگیری و دائمی شود نه که لحظه ای و موقتی باشد!
مطالب عنوان شده احقاق حق است اما انها امدند جانبازان را به تر و خشک تقسیم کردند چه بسا ما ده ۸۷ هم فقط ۵ درصد را بعنوان ماست بندی به تنه بنیاد جای دا دند که هیچ گونه مزایای بهرمند نمی شوند دراصل گوسفند ان راتحویل گرگ دا دند برای دریدن در بنیاد شهید جانبازان زیر ۲۵ درصد غریبند
سلام، چرا هنوز مبلغ کمک معیشت رزمندگان و جانبازان معیشت بگیر برای سال 1402تصویب نشده؟؟ سه ماه از سال 1402 گذشت...
با عرض سلام خدمت برادران جانباز زیر خط 25
باور کنید من به عنوان یک جانباز هفتاد درصد در تمام طول چهل سال گذشته فقط یک بار اگر خدا قبول کند به وسیله بنیاد به مشهد رفته ام وام خود اشتغالی فرزندان که دیگر هیچ.
زیر ۲۵ ها نه سفر میخواهند نه نگاه ترحم آمیز بنیاد را، اما حق فرزندان جانباز زیر ۲۵ از سهمیه دانشگاه های دولتی فقط وفقط اسمی و ظاهری است و عملا به درد نمیخورد وقتی یک عزیز ۲۵ درصد با رتبه به شدت پایین قبول شده و یک ۲۰ درصد با رتبه خوب جامانده ، دیگه چه حرفی برای گفتن می ماند؟؟ ما این تبعیضها را قبول نداریم نه اینکه با خدمات بیشتر به درصدهای بالا مخالف باشیم اتفاقا حقشان است اما زیر ۲۵ ها هم به حداقل هایی نیاز دارند پس حق دارند گلایه کنند ابدا قصد اختلاف نداریم...اما انتقاد داریم
با سلام واحترام خواهش مندیم پشت نوبتی های کمک معیشتی را در یابید دو سال است انتظار می کشیم خسته شدیم
مسئولان و نمایندگان محترم سلام علیکم ما جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان دوران جنگ امروز دیگر پدر بزرگ شدیم با بیماریها وشرایط سخت زندگی خواهش میکنم ما جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با هر میزان روز جبهه چون هدف همه ما یکی بود را به علت کهولت سن حالت اشتغال تایید بفرمایید تا ما شرمنده خانواده و فرزندان و نوه های خود نباشیم ما در آن دورانبا آن سن و سال کم دین خود را نصبت به ناموس همه مان و مملکتمان و انقلابمان انجام دادیم حالا شما هم دین خود را در حق ما انجام بدهید باشد تابا این تایید شما لطف خدا شامل حال شما و خانواده شما و اموات شما شود
تورو خدا این تبعیض زیر ۲۵درصد وبالای ۲۵ درصد رو بردارید چطور آن زمان جنگ این حرفها نبود همه باهم برادر بودند حالا که همه سنها بالا ۵۰ سال شدند وتوان کار ندارند وبا بدبختی شکم زن وبچه هاشون رو سیر میکنند لااقل این کمک معیشتمان رو برابرحقوق بالای ۲۵ درصد هها بدید تا زخم کهنه این آوردگی مرهم شود
کمیسیون پزشکی کاره ای نیست این عنلصر اداری هستند که اعمال نفوذ می کنند.والله که اسم اعظم است عناصر اداری با تصمیم اداری درصد جانبازی مرا که امری تخصصی بود وتو کردند. درصد ها کیلویی هست
جدیدا کمیسیون ها بدتر شده و همه اش سیاست بنیاده کاش فکری به حال جانبازان اعصاب زیر ۲۵ میکردند این دسته دیگه واقعا از هر لحاظی عقب مانده و در زجر و سختی شدیدی هستند و خانواده هاشان با چه مصیبتهایی فقط تحمل میکنند و دم نمیزنند اما غیرت مسئولین کجا رفته قد ارزن معرفت و انسانیت ندارند و با عرض تاسف فکرها و برنامه هایشان هم الحمدالله تعطیل است با گذشت چند دهه از جنگ همچنان جانبازان با کلی مشکلات درگیر هستند تا کی ؟ هر سال بدتر از قبل است
تو را خدا میان جانبازان خط کشی نکنید ماهمه ایثارگران باهم جنگیدیم به والله ما برای درصد نرفته بودیم ما به فرمان اقا امام خمینی ر به جبهه ها شتافتیم تا از وطن عزیزمان ایران دفاع کنیم .به داد زیره ۲۵ برسید
کی گفته زیر 25با 25فرقی نداره دارید جانباز رو ضد جانباز میکنید خود جانبازان هم میدونن که درصد الکی به کسی نمیدن مثلا 25اگر بدن مطمئن باش خواب راحت ندارن از درد ولی زیر 25اینجوری نیست راحت تره و محدودیت حرکتی نداره
عزیز کسی نگفته همه درصدها مثل هم هستند گفتند حداقل بعضی خدمات برای همه درصدها بایدیکسان باشد چون مبنای عقلی برای بعضی تبعیضها وجود ندارد ، مثل شرط سن استخدام برای فرزندان ! چه زیر ۲۵ و چه بالای ۲۵ فرقی دارند آیا؟؟ تو را به خدا یکطرفه به قاضی نروید و اول عمق حرف زیر ۲۵ ها را متوجه باشیم بعد باز دعوای درصد راه بیندازیم ! مرز بندی برای بعضی قانونها اشتباه و بی عدالتی است خواهشا درک کنیم و بالای ۲۵ های محترم دیگه مثل مسئولان چوب لای چرخ زیر ۲۵ های مظلوم نگذارند توجه کنید هر انتقادی هست به مجلس و دولت داریم نه بالای ۲۵ ها!!!!.....
والا پدر بنده ۱۵ درصد جانباز اعصابه اصلا هیچی نگم بهتره ، بعد یکنفر ۲۵ درصد ترکش وووو والا مشکلات زندگی ما را هم ندارند .. نخواستم بگم همه شرایط مشابهی دارند اما چه زیر ۲۵ و چه بالای ۲۵ دقت کنید که نوع جانبازی خیلی مهمه ولی قانونگزاران به این نکات توجه ندارند و به شکل در هم فقط واژه بالای ۲۵ را نام میبرند که خیلی هم محل اشکال و بحث است .. آیا زیر ۲۵ اعصاب شرایطش با ۲۵ درصد جسمی قابل قیاسه ؟؟؟
والله من یه بار به خاطر رفیقم دعوا کردم رفیقم و خانوادش بعدازگذشت چندین سال همینطور ازمن وخانواده ام تشکر می‌کنند که یه زمانی بدردشون خوردم ولی کشوری که ۷ماه براش جنگیدیم هیچ توجهی بهمون نمیکنن واقعا بی معرفتی تاچه حد.....
رزمندگان داوطلب زیر 6ماه هیچ امتیازی ندارد ودقیقا مصداق شتر مرغ هستند.
ومعلوم نیست، اصلا ایثارگر هستند یا نیستند
اگرهستند، چرا هیچ گونه امتیازی ندارند؟!
اگر نیستند، چرا درعملیات شرکت کردند وگواهی وپرونده دارند؟!

35سال ازپایان جنگ میگذزد هنوز این قشر بالا تلکیفند
پیشنهاد میشود
اگرایثارگر قبولمان دارید امتیاز بدهید.
اگرایثارگر قبولمان ندارید، پرونده وگواهی ها یمان طی یک مراسم رسمی آتیش بزنید.
تاخیالمان راحت بشود.
حالا که دیگه کار از مرز درصد ۲۵ هم گذشته و بین کل ایثارگران هم در قانون ها فرق گذاشته شده اگر یک نگاهی به قانون مقطعی تبدیل وضعیت ها کنید .. همه اش شانسه!!!
آقایون نماینده یکیتون جواب ما را بدهد، ، چطور میشه دوسال هرچی نیروی طرحی بوده از دم تبدیل وضعیت کردید حالا نوبت بعدی ها که شد یکهو قانون کامل لغوش کردید ؟ چرا کسی که سال ۱۴۰۳ قرارهست بیاد برا طرح نباید بهش مهلت بدید؟ امان بدهید برای بقیه هم برسد چرا حق ما را از ما دریغ میکنید؟ آخه به کی بگیم بدبختی مان را؟ خیلی راحت بین مافرق گذاشتید توقع دارید ساکت بمانیم؟ من طرحی سال فلان چه فرقی دارم؟ چرا امثال من حق استخدام ندارند؟ چرا باید قانون کشکی و شانسی باشد؟ حالا که نوبت به ما رسید بهمون میگید بفرما برو دنبال کار بگرد آزمون بده؟ شما فرزند رزمنده را هم تبدیل وضعیت کردید حالا فرزند جانباز را رها میکنید؟ خدا شاهده چقدر این چند ماه اعصاب همه ما به هم ریخته . قطعا ضروری ترین کار بنیاد دائم کردن همین قانون تبدیل وضعیت هاست ...
چرا بابای من که ۲۰ درصد جانباز اعصاب روانه باید از فرزند یک جانباز مثلا ۲۵ درصد قطع عصب که رییس بنیاد هستند و خدا را هزار بار شکر مشکل حاد ندارند و فرزندانشان در آرامش هستند امتیاز کمتری در کنکور داشته باشم ما اصلا آرامش نداریم در زندگی ، خیلی بد امتیاز بندی میکنید و در کل هیچ گونه نظارتی بر روی دادن امکانات متناسب با نوع مجروحیت و نیاز خانواده جانباز وجود ندارد به شخصه هیچکدام از مسئولان را حلال نمیکنم که بی تفاوت از مشکلات و درد ما زیر ۲۵ ها به راحتی رد میشوند و اصلا زیر ۲۵ برایشان اهمیتی ندارد متاسفم واقعا .. فاش نیوز عزیز لطف کن مشکل ما فرزندان جانباز اعصاب زیر ۲۵ را پیگیر باش ما واقعا در مضیقه هستیم و اصلا هیچ کجا کمکی به ما نمیکنند حتی در سهمیه های کنکور عملا کمکی نمیشود
فاش نیوز این حرفای منو سانسور نکن بگذار ی چیزایی گفته بشه دیگه کارد به استخون رسیده ... زیر ۲۵ درصد معسر از کجا بیاره هزینه تحصیل دانشگاه آزاد فرزندش را بده؟ چرا سهمیه دانشگاه دولتی را لااقل بیشتر نمیکنید؟ حالا ی جاها فارغ از درصد جانبازی شخص جانباز شاغله و یا وضع مالی خوبی داره چرا باید بنیاد هزینه را پرداخت کند؟ چراااااا؟ آنوقت آن معسر نه شغلی گرفته نه پولی داره بچه هاش هم همیشه در زندگی سرگردون هستند ، مجلس که این چیزا رو هم ببینند چرا فقط زوم کردن روی درصدها؟ به خدا ۲۵ درصد داریم رییسه ، فلان مقام داره ، کارمند عالی رتبه س وضعش خوبه ، اما زیر ۲۵ داریم که در فشار هست ی شغل بهش ندادن ، .. کجا گفته شد این حرفا ، تا دهن باز کنیم میگن شما زیر ۲۵ هستی این کجای عدالته؟ توقع نداریم بالای ۲۵ عزیز به زیر ۲۵ با حرفای غلط تکه و کنایه بزند ، قرار نیست حق کسی را ببریم ... برا همین سهمیه ها مگه نبود که بالای ۲۵ معترض بودن که چرا زیر ۲۵ میخواد بیاد ادغام بشه ! انقدر حرف شنیدیم از این و اون که دیگه کم آوردیم همش هم مقصر مجلسه که بدون علم و عدالت قانون تصویب میکنه باقیش هم بماند، کاش تا آخر بمانیم و رنگ عوض نکنیم ....
تبدیل وضعیت حق مسلم همه فرزندان ایثارگر هست تا آخرین نفرشون و تا هر زمانی ، خصوصا برای طرحی های علومپزشکی باید ادامه یابد .....................
# دائمی شدن تبدیل وضعیت #
شاید بعضی ها از اینکه زیر ۲۵ ها به حق خودشون برسند ناراحت میشوند . . . کاش همش سر بودجه بود به خدا قسم با زیر ۲۵ ها دشمنی دارند اصلا اسم زیر ۲۵ میاد انگار جذامی دیدن! خیلی اوقات ما مساعدت میخواهیم نه از نظر مالی ! هر جانبازی با هر درصدی حرمت داره فقط لنگ پول شما که نیستیم . اما تبعیض را قبول نداریم .... مثل این قانون شرط سن استخدام ، میگن برای زیر ۲۵ نمیشه قانون نداریم !! مجلس یادش نبود فرزند زیر ۲۵ را اضافه کنه؟ !! آقای نوروزی و فراهانی شما داخل این فراکسیون چه کار میکنید؟ حواستون به اصلاح قانونها نیست برای تبدیل وضعیتها چه کار کردید؟ حذف شد ولی برای نفرات بعدی چه تصمیمی دارید؟ تبعیض ظلم بزرگی هست ... التماس تفکرو عدالت*
بین خود زیر ۲۵ ها هم که تبعیض شده طرحی ۹۹ تا ۱۴۰۰ را رسمی کردن ولی برای ۱۴۰۰ به بعدی ها طرحی ها حیران شدند و به هیچ کجا دستشون بند نیست بعد اتمام طرح هم حتما میگن برید به سلامت ، . اصلا چطور به یکی قانون میرسه به یکی نمیرسه؟ خدا را خوش میاد؟
مگه مجلس بویی از عدالت برده؟ نماینده ها کلا شبیه ربات یک دستور صادر میکنند و به حرف بقیه هم گوش نمیکنند ، چرا این همه تبعیض و اختلاف هست؟ اساس قانون ها چیه؟ وحی که نیست ی زحمت بدهید به خودتان یک دست بر قانونهای من درآوردی بکشید هی دم از بودجه نزنید چون هر چه بودجه هست را اگر به ایثارگران و باقی مردم ندهید دزدان و مرفه هان اداری قطعا چند برابر می برند .. هر قانونی هم بودجه نمیخواهد به جایش برداشتن قید و بندها ویا اولویت دادن میخواهد نه حذف زیر ۲۵ ها،
در مورد سنوات ارفاقی زیر 20 درصد ها سال ها گفتیم و نشنیدند حالا حداقل اجازه دهند ما زیر 20 درصدها سنوات ارفاقی را بخریم . این که دیگر بودجه نمیخواهد . گرچه همه ما میدانیم بودجه هست ولی برای ما نیست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi