شناسه خبر : 100688
سه شنبه 16 خرداد 1402 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وزیر راه خبر داد

موافقت بانک مرکزی با کاهش سود وام نهضت ملی مسکن

فاش نیوز - وزیر راه با یادآوری این‌که در نهضت ملی مسکن تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده اما هنوز ناکافی است.

به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش از پذیرش کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: با افزایش سرمایه صندوق ملی مسکن سود وام بافت‌های فرسوده را تامین می‌کنیم. وی ادامه داد: در حوزه بافت فرسوده همین مبلغ در نظر گرفته شده اما سعی داریم از منابع موجود، سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا آن پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود تسهیلات بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم. این کاری است که در حوزه مسکن روستایی نیز انجام داده‌ایم.
رئیس ‌بنیاد مسکن هم از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد با دستور رئیس‌جمهوری و از طریق ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانک‌ها خبر داده است.
اکبر نیکزاد در این‌باره اظهار کرد: هزینه ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور تفاوت‌های ‌اندکی دارد. اما نرخ مصالح ساختمانی به‌جز در هزینه حمل‌ونقل، فرقی نمی‌کند. با توجه به همین مسئله، بررسی‌هایی برای افزایش تسهیلات در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: با دستور رئیس‌جمهور، شورای پول و اعتبار مصوب کرد سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور به 550 میلیون تومان افزایش یابد. نیکزاد درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: تاکید رئیس‌جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات بوده است، به‌طوری‌که قسط اول کمتر از 40 درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.
صدور پروانه ساخت تسریع شود
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری هم در آیین افتتاح 5 هزار واحد مسکونی نو‌سازی شده در بافت فرسوده 17 استان از برنامه تکمیل و بهره‌برداری 30 هزار واحد نو‌سازی شده تا بهمن امسال خبر داد و اظهار کرد:‌ 25 هزار پروژه در بافت‌های فرسوده در حال ساخت است که این پروژه‌ها در سامانه با تمامی مشخصات ثبت می‌شود. هر پروژه ساختمانی که در بافت فرسوده شروع می‌شود حتما یکی از حمایت‌ها را شامل تخفیف صدور پروانه، تسهیلات ساخت یا بسته تشویقی را استفاده می‌کند.
محمد آیینی ادامه داد: از شهرداری‌ها می‌خواهیم روند صدور پروانه ساختمانی را برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسهیل کنند. وی یادآور شد: طبق تاکید وزیر راه و شهر‌سازی برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران نو‌سازی سالانه 200 هزار واحد است که تلاش داریم تا با مجموعه اقدامات از جمله اجرای بسته تشویقی 19‌بندی در نو‌سازی بافت‌های فرسوده و سایر مشوق‌ها به این هدف دست یابیم.
گفتنی است وی یک‌سال قبل در چنین روزهایی نیز با بیان اینکه «صدور پروانه ساختمانی به‌طور متوسط 8 ماه زمان می‌برد» خواستار همکاری شهرداری‌ها برای کاهش این زمان شده بود. آیینی با بیان این‌که افزایش سرعت نو‌سازی دارای سه گام اصلی است، افزود: شهرداری‌ها در گام اول باید مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را کاهش دهند. این پروسه در زمان حاضر به طور متوسط بیش از 8 ماه زمان می‌برد علی‌رغم اینکه اعلام می‌شود که صدور پروانه ساختمانی ظرف یک هفته‌ صادر می‌شود اما آنچه اتفاق می‌افتد و به ما گزارش رسیده‌، ماه‌ها به طول می‌انجامد. شهرداری‌ها طبق مصوبه شورای‌ عالی اداری، باید ظرف دو هفته برای متقاضیان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند. معاون وزیر راه و شهر‌سازی، تخفیف 50 درصدی در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت توسط شهرداری‌ها را گام دوم در تسریع نو‌سازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: این میزان می‌تواند تا 100 درصد نیز افزایش یابد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi