شناسه خبر : 100745
پنجشنبه 18 خرداد 1402 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بانک جهانی:

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بیشتر از متوسط جهانی است

فاش نیوز - بانک جهانی در گزارش تازه خود با پیش‌بینی رشد ۲.۲ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد که این میزان رشد، بیشتر از متوسط رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی است.
‌به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از المیادین، بانک جهانی گزارشی از پیش‌بینی رشد اقتصادی در کشورهای جهان منتشر کرد که بر اساس آن اقتصاد ایران در سال 2023 رشد 2.2 درصدی دارد و با وجود تداوم تحریم‌ها، بالاتر از نرخ رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی در سال جاری خواهد بود. اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی دو و 9 دهم درصدی داشته است.
این نهاد بین‌المللی در گزارشی با عنوان «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» هشدار داد که سیاست‌های ضد تورمی بانک‌های مرکزی جهان در سال 2023 منجر به کاهش چشمگیر رشد اقتصادی کشورها در سال جاری خواهد شد. همچنین پیش‌بینی کرد که به دلیل سیاست‌های کاهش تورم پولی کشورها در سال جاری، نرخ رشد اقتصادی جهان از سه و یک دهم درصد در سال 2022 به دو و یک دهم درصد در سال جاری کاهش یابد. بانک جهانی، تورم را همچنان یک مشکل در اقتصاد جهانی دانست که انتظار می‌رود با کاهش تقاضا و کاهش قیمت کالاها، تورم بهبود یابد.
بر اساس این گزارش، کشورهای توسعه یافته که در سال 2022 رشد اقتصادی دو و شش دهم درصدی داشتند در سال 2023 بیش از هفت دهم درصد رشد نخواهند کرد که یک چهارم رشد اقتصادی سال قبل است اما کشورهای در حال توسعه که در سال گذشته سه و هفت دهم درصد رشد داشته‌اند در سال 2023 شاهد رشد چهار درصدی خواهند بود که بیشتر از سال قبل است.
 کاهش رشد آمریکا و افزایش چین و روسیه
بانک جهانی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایالات متحده در سال جاری تقریباً نصف خواهد شد و از دو و یک دهم درصد در سال 2022 به 1.1 درصد در سال جاری می‌رسد و منطقه یورو نیز به رکود نزدیک است و با توجه به رشد سه و نیم درصدی در سال 2023، در چهار دهم درصد در سال 2023 تثبیت می‌شود.
در پایان گزارش آمده است که چین در سال جاری با رشد پنج و شش دهم درصدی روبه‌رو خواهد شد در حالی‌که پارسال به رشد سه درصدی رسید. روسیه نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری خواهد داشت و با رشد منفی دو دهم درصدی روبه‌رو خواهد شد در حالی که شاهد رشد اقتصادی منفی دو و یک دهم درصدی در سال قبل بوده است. رشد اقتصادی ترکیه با کاهش نسبت به سال قبل به سه و دو دهم درصد می‌رسد. اقتصاد ترکیه در سال قبل پنج و شش دهم درصد رشد کرده بود. رشد اقتصادی عربستان نیز تقریباً یک‌چهارم خواهد شد و از هشت و هفت دهم درصد در سال قبل به ۲.۲ درصد طی سال جاری می‌رسد.
متوسط رشد اقتصادهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر پنج و 9 دهم درصد بود که بنا بر پیش‌بینی بانک جهانی این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۲.۲ درصد کاهش می‌یابد.
این گزارش همچنین متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ را ۸۰ دلار پیش‌بینی کرده است. در سال گذشته متوسط قیمت نفت به ۹۹ دلار و 80 سنت رسیده بود. افت حدود ۲۰ دلاری قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ عاملی است که بانک جهانی را واداشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادهای نفتی مثل عربستان در این سال را به شدت کاهش دهد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi