شناسه خبر : 30202
دوشنبه 17 آذر 1393 , 14:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

.

گزارش کامل نشست خبری مدیرکل مرکز اسناد بنیاد شهید

فاش نیوز - نشست خبری محبوب شهبازی، مدیر کل مرکز اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران با اصحاب رسانه در تاریخ 11/9/93 در محل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید برگزار شد. شهبازی با خوش آمدگویی و آرزوی بخیر بودن این روز پائیزی برای اصحاب رسانه، و ابراز خرسندی از اینکه پیش از این سمت، در حوزه خبرسانی فعالیت داشته و در واقع همکار خبرنگاران حاضر در این نشست بوده، بیان داشت امروزه موضوع ایثار وشهادت، و اسناد فرهنگی مربوط به آن، یکی از موضوعات مهمی است که می بایستی با یکدیگر در این نشست، هم اندیشی و بحث و بررسی کنیم تا اینچنین روزمان را پر برکت سازیم.

 

 

 

آنچه که در ادامه می آید مشروح صحبت های این مدیر در این نشست است.

 

 

 

*** قانون اساس نامه بنیاد شهید و امورایثار گران

 

 

 

در بند 3 که اهداف بنیاد را مشخص و طرح می کند، چهار هدف اصلی برای بنیاد شهید تصریح کرده است: ( این اساس نامه مصوب مجلس شورای اسلامی است )

 

 

 

1- احیاء، حفظ وترویج فرهنگ شهادت وایثاردر جامعه.

 

 

 

2- زنده نگاه داشتن یاد ونام شهیدان انقلاب اسلامی وایثارگران وحفظ آثار آنها.   3- اعتلای معرفت و تعهد جامعه درقبال ارزشهای فرهنگ ایثار وشهادت وبالا بردن تعهد آنان نسبت به رعایت شان، حق، حرمت ومنزلت جامعه هدف وخانواده آنان.

 

 

 

4- تلاش برای استفاده از امکانات عمومی جامعه و نظام و نیز بهره گیری از سرمایه ودارایی بنیاد برای رشد و اعتلای مادی ومعنوی جامعه هدف.

 

 

 

ملاحضه می فرمایید از چهار هدفی که برای بنیاد تصریح شده است، سه هدف مستقیما بر روی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تا کید دارد .هدف چهارم نیز اگرچه به بخش خدمات اشاره دارد اما در یک بستر فرهنگی و اعتلای مادی ومعنوی آن را تاکید می دارد. بنابراین اسم با معنایی که برای بنیاد شهید انتخاب شده است، بنیاد شهید وامور ایثارگران است.  در یک نگاه اجمالی سه چهارم وظیفه و ماموریت اصلی بنیاد شهید، ماموریتِ ترویج  فرهنگ ایثاروشهادت است. البته منابع هم باید متناسب با اهداف در نظر گرفته شود. هرمواد بعدی که متعاقبا می آید، تقسیم می کند جامعه هدف را که این امر سه تا وظیفه دارد :

 

 

 

1- در قبال شهادت وایثارگری. بحث موضوعی است.

 

 

 

2- در قبال شهید و ایثارگر. مصداق اعلایش را مطرح می کند. بحث مصداقی است.

 

 

 

3- در قبال بازماندگان و جامعه هدف.

 

 

 

اینجا ملاحضه می فرمایید که دو سوم ماموریت بنیاد، به مفهوم ومصداق اعلاء اشاره دارد. قرض بنده از طرح این موضوع وارتباطش با  این معنا، اینست که  در حوزه ترویجِ فرهنگ ایثار شهادت اگر بخواهید خیلی موضوع را ساده کنید برای اینکه قابل فهم باشد، آنچه به ذهن من می رسد اینست  که مامور به اشاعه ی افکار شهیدان هستیم در جامعه. حال افکار شهیدان ما کجاست؟ در لابه لای اسنادی که از فرهنگ شهادت وایثارگران بجا مانده است، از نامه ها و وصیت نامه ها، خاطرات  و یادداشت های روزانه و مقالات و نوشته هایی که از شهیدان به جا مانده است یا مصاحبه هایی که دوستان رسانه ای در میدان های نبرد با رزمندگان انجام داده اند و یا مصاحبه هایی که بعد از رویداد 8 سال دفاع مقدس انجام پذیرفته است. شعاری را دوستان ما مطرح کردند در مرکزاسناد ایثار گران، با این عنوان که اسناد ایثارگران رکن اصلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر ما ماموربه ترویج فرهنگ ایثار وشهادت هستیم ناگزیراز گردآوری، سامان دهی و حفظ  وعرضه این اسناد به جامعه می باشیم. شما می دانید جامعه ونسل ما نسل پرسش گری است وکنجکاوتر شده اند نسبت به نسل های قبلی. فرض کنید ما هنوز هم خودمان را محق می دانیم و سوال می کنیم که در تاریخ گذشته ما، به طور مثال در دوران صفویه یا قاجار یا پهلوی چه اتفاق هایی در کشور افتاده است؟.

 

پاسخ مستندی دریافت نمی کنیم اگرچه این ها  در تاریخ نزدیکی به ما قرار دارند. آیندگان ما، فرزندان ما سوال خواهند کرد در رابطه با تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس. آینده از آن فرزندان  پرسشگر و کنجکاوهست. نسل بعد دیگر سرهم بندی را نمی پذیرد. عصر ارتباطات است. وبنابراین پاسخ های مستندی را می بایستی برای اینکار آماده کنیم. پس یکی از وظایف و ماموریت های اصلی بنیاد شهید یا اگر اغراق نباشد اصلی ترین ماموریت بنیاد شهید وامور ایثار گران، ترویج فرهنگ ایثار وشهادت هست. در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یکی از ماموریتهای اساسی بنیاد شهید، موضوع گردآوری، ساماندهی، حفظ  وعرضه اسناد شهداء وایثارگران است که به عهده ایثارگران گذاشته شده والحمدالله با حرکت دل سوزانه وبسیجی واری که در همکاران حقیر وجود دارد و همچنین نیروهای خارج از بنیاد که به کمک ومدد بنیاد آمدند و این ستودنی است، به حرکت ادامه می دهیم.

 

 

 

 

*** توصیه های مقام معظم رهبری

 

 

 

نکته دیگر به جهت اینکه بیشتر هم زبان شویم اینست که حجت السلام محمد گلپایگانی که به نیابت از طرف حضرت آقا در جلسه معارفه ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران حجت الاسلام شهیدی، حضور داشتند فرمودند : حاج آقا شهیدی وقتی برای دریافت حکم نمایندگی ولی فقیه خدمت آقا شرف یاب شده بودند، حضرت آقا سه توصیه  به ایشان داشتند. توصییه های فرهنگی.

 

 

 

1- موضوعِ  ماموریت مرکز اسناد ایثارگران که حضرت آقا فرمودند ثبت وضبط خاطرات والدین شهداء و تاریخ انقلاب وجنگ را جدی بگیرید.

 

 

 

2- دیدار از خانواده معظم  شهدا وایثار گران. هرچه در مناطق دورتر باشند بهتر.

 

 

 

3- استفاده از توان مندی های جامعه ایثارگری و نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران.

 

 

 

بر روی توصیه اول، خود حاج آقای شهیدی در جلسات بعدی چندین بار روی این موضوع صحه گذاشتند وبرای عملیاتی شدن فرمایش حضرت آقا و بندهای مختلف قانون اساسس نامه بنیاد شهید وامور ایثار گران، طرحی را به عنوان طرح " اسناد افتخار " ابلاغ کردند. طرح اسناد افتخار دو فاز اصلی دارد:

 

 

 

فاز اول: طرح خاطره نگاری یعنی بحث گردآوری وثبت وضبط خاطرات شفاهی والدین معظم شهدا وایثار گران.

 

 

 

فاز دوم : تاریخ نگاری است. ثبت وضبط  تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به روایت ایثارگران، جانبازان وآزاده گان ورزمنده گان حاضر در صحنه های نبرد.

 

 

 

که ما امیدوار هستیم بعد از فراغتی که بنیاد شهید از پرداخت دیون جامعه ایثار گری داشت انشاالله بودجه کافی و وافی را برای این منظور مصوب کرده وتخصیص بدهد. دراسناد کتبی، بنیاد پرچم دار بوده است و یکی ازغنی ترین مراکز اسنادی وآرشیویِ حوزه دفاع مقدس متعلق به بنیاد شهید است. دربخش مکتوب که فاز اول گردآوری بود از حدود 275  هزار ایثارگر شهید، جانبارن هفتاد درصد وآزادگان، بالای 8میلیون وهفتصد هزارسند مکتوب گردآوری ومستند سازی شده است.

همین اسنادی که گردآوری شده اند با همکاری کمیته ملی حافظه  جهانی، سازمان کتاب خانه و اسناد ملی به سند ملی رسیدند. ثبت ملیِ اینها به این معنا بود که کمیته ارزش یابی وسنجش کمیته ملی حافظه جهانی، قریب 7-8 ماه  اینجا مستقر شدند وکل فرآیند های اسنادی را پایش کردند وصحت علمی و مطابق استانداردهای آرشیوی بودن را بررسی کردند ومراحل گردآوری وساماندهی وحفظ اسناد ایثارگران وشهداء را تایید کردند که در دو دفتر به ثبت  ملی رسیده است.  یک دفتر متعلق به شهدای انقلاب اسلامی ویک دفتر به شهدای  دفاع مقدس تعلق دارد. این مرکز پرچم داری در حوضه مکتوبات داشته است و انشاءالله با حمایت های مسئولین بنیاد ولحاظ اهمیتِ توصیه اکید حضرت آقا، همراه با تاکیدات وتصریحات قانون اساس نامه بنیاد شهید انشاالله بتوانیم کماکان با هم افزایی ومشارکت تمامی سازمان ها، دل سوزان، و به ویژه خود جامعه ایثارگری وبسیجیان، بتوانیم در بخش دوم یعنی فاز دوم کار گردآوری که تمرکز بر اسناد شفاهی دارد توفیق های بیشتری را کسب کنیم.  حقیقت این است که الان در دوران طلایی ثبت وضبط تاریخ خاطرات شفاهی دوران دفاع مقدس هستیم .   حدود 117هزار نفر از والدین شهداء در قید حیات هستند. میانگین سنی آنها بالا است و هر روز تعدای از ایشان به جمع فرزندانشان اضافه میشوند. بسیاری از اسناد ایثارگران و خاطرات رزومندگان در سینه ی پدر ومادران ایشان نهفته هست. آمار فوت والدین معظم شهداء به این صورت است که در طول 15 ماهی که پالایش صورت گرفته است،  به طور میانگین، ماهانه 760 نفر از والدین شهداء از دنیا می روند. به معنای دیگر سالانه حدود نه هزارو صد وبیست نفرازوالدین به رحمت خدا می روند. اگر ما نرویم به سراغ والدین شهداء برای ثبت وضبط وخاطرات ایشان، اصلی ترین کار بنیاد که مورد تاکید و سفارش حضرت آقا نیز بوده است،  بی جواب می ماند. که دیگر نمی دانیم چگونه باید به شهداء پاسخگو باشیم. این آمار نگران کننده ای است ومشخصا این روند افزایش خواهد پیدا کرد.

اگر امسال 9 هزار نفر هست، سال بعد به 10 هزار نفر خواهد رسید. بنابراین ما پیشنهادی دادیم به حاج آقای شهیدی که بیاییم همانطور که از خاطرات شفاهی حدود 17هزار نفر از والدین گردآوری صورت گرفته است، از 100 هزار نفری که باقی مانده است، سالانه 25 هزار نفر از ایشان را پوشش دهیم با مشارکت وهمکاری تمام ارگان ها و کسانی که دل در گرو این موضوع دارند و باوردارند به این کار، تا دریک برنامه 4 سالانه، طرح خاطره نگاری والدین شهداء که فاز اول همین اسناد افتخاری ایثار گر است به سر انجام برسد. بوجه ای که مصوب شده است برای این کار متاسفانه بسیار اندک است. این چیزی که در سال جاری مصوب شده است تنها امکان پوشش 2هزار نفراز والدین شهداء  را می دهد. که اگر این روند ادامه پیدا کند یعنی 50 سال دیگر زمان می برد. این در حالی است که در این روند فوت والدین، حداکثر 15سال فرصت داریم که از نعمت وجودی والدین محترم و معظم شهداء برخوردارباشیم.  تازه از همین مبلغی که برای پوشش 2هزار تن از والدین شهداء در این  حدود 9ماه گذشته از آغاز سال در نظر گرفته شده است، فقط 40 درصد تخصیص یافته است. حتی برای ثبت خاطرات 2هزار نفر هم مشکلاتی داریم. من شنیده ام که هم حاج آقای شهیدی وهم معاون محترم توسعه مدیریت تاکید کرده اند با فراغتی که از آن بخش معوقات حاصل شده است، تمرکز ما انشاالله بر روی مسائل فرهنگی خواهد بود. در نامه مکتوبی از معاونت سابق و معاونت جدید و همینطور دیگر مسئولین بنیاد دعوت کردم برای نشستی در هفته های آینده تا انشاالله چاره اندیشی صورت پذیرد. حقیر هم انشاءالله توفیق داشته باشم تا در شورای معاونین گزارشی ارائه نمایم. امیدوارم برای این موضوع ضروری و فوری و مهم  با استفاده از سایر منابع بنیاد انشاالله حرکت صورت پذیرد تا بتوانیم طی حداکثر 4سال بحث خاطره نگاری والدین شهداء را البته با همکاری ومساعدت تمامی سازمان هایی که دراین زمینه احساس تکلیف می کنند به سرانجام برسانیم.

 

 

 

 

*** الزامات و اقدامات

 

 

 

-  من تصورم این است که خدمات معیشتی، دنیوی ومادی که به ایثار گران وخانواده شان عرضه می کنیم  جدا از هدف و ماموریت اصلیِ تعریف شده بنیاد یعنی ترویج فرفنگ ایثار وشهادت، نیست. طبق اساس نامه بنیاد شهید، هدف اصلی و فلسفه وجودی بنیاد به تعبیرحاج آقای شهیدی، ترویج فرهنگ ایثار وشهادت است. در واقع ترویج فرهنگ ایثار وشهادت اصالت دارد وموضوع معیشتی ورسیدگی به مسایل مادیِ خانواده ها وبازماندگان معظم شهدا وایثارگران اثر ذیلی  و قهری این کار است. یعنی بنیاد جدا از ترویج فرهنگ ایثار وشهادت نیست وخود جامعه ایثارگران وخود شهدای ما هم چنین ادعایی ندارند. شهداء و رزمندگان و جانبازان و آزادگان سرافراز ما وقتی که درآن شرایط دفاع مقدس بذل جان کردند و درمیدان ها نبرد حاضر شدند هیچ وقت دنبال خواسته های مادی     نبودند. شهدا فتند و با خدا معامله کردند. اما این وظیفه نظام ودولت است  که بتواند حداقل معیشت و نیازمندی ها وخلاء را برای فرزندان شهداء تامین کند. بخش درمان وبهداشت جانبازان را می بایستی تامین کند. ایثارگران ما این مطالبات راندارند اما حق آنهاست. چون ایثارگر هستند همچین مطالبه ای ازبنیاد شهید به آن معنا ندارند. بنیاد شهید به نمایندگی از طرف  نظام  و دولت وظیفه خود می داند که خلاء وجودیِ  پدر را برای فرزندان شهید پر کند. آسیب های دیده شده در جانبازان به لحاظ  درمانی و نقص عضو را پوشش دهد. این البته در تمامی کشورها مرسوم است و یکی از خدماتی که دولت به بازماندگان جنگ ارائه می دهد تحت عنوان کهنه سربازان، همین خدمات مادی ومعیشتی  است.

 

 

 

-   یکی ازمطالبات شهداء چه بوده است. شهداء که درمیدان جنگ جان خود را ازدست دادند چه نیازی داشتند بنویسند. خیلی از وصیت نامه های  شهداء  ناتمام مانده است.  ایشان داشته وصیت نامه می نوشته و احتمالا در شرایطی قرارگرفته که امیدی به زنده ماندن نداشته  که تازه همانجا ناتمام  مانده  و به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. آدمی وقتی در چنین موقعیتی قراربگیرد چه نیازی به نوشتن دارد مگر اینکه حس دگرخواهی داشته باشد. بخواهد آنچه که در مفاهیم هستی شناسی وانسان شناسی و خداشناسی به آن اشراف داشته به دیگران انتقال بدهد. پس خواسته اصلی شهداء وایثارگران از ما تداوم راهشان بوده است که برای چه رفتند واز جان خود گذشتند. تعبیری که امام ( ره ) و حضرت آقا از فرمایشاتشان دارن اینست که  بروید این وصیت نامه شهداء را بخوانید شهدائی که در میدان جنگ جان خود را فدا کردند چرا این مهم را انجام دادند وبرای چه جان خود را فدا کردند و به دنبال چه بودند. بنابراین بنیاد شهید میراث دار شهداء وایثارگران بوده  و وظیفه اصلی ش هم همین است. آن وظایفی که بنیاد در قبال خلاء های زندگی ایثارگران دارد باید پر شود.

 

 

 

 

-  این اشکال وارد است بر ما و من هم قبول دارم که در مراجعات مکرری که از طرف واحد گردآوری آثار از خانواده ها صورت گرفته، گاها موجبات تکدر خاطر و آزار خانواده ها فراهم شده است.  تصور بفرمایید برای دریافت عکس و وصیت نامه شهید، مراکز مختلفی همچون پایگاه مقاومت مساجد، بسیج محل، بسیج محل کار، اگر دانش آموزآموزش پرورش یا دانشجوی وزارت علوم بوده مرکز ایثارگری آنجا، واحد های مختلف  سپاه، کنگره ها، واحد های مختلف بنیاد حفظ آثارو خود بنیاد شهید،  مراجعات مکرری داشته اند. به ویژه اینکه اصلا با خانواده هایی که ازنزدیک ارتباط داریم خیلی از ایشان وقتی به خدمتشان می رسیم بیان می کنند الان 20سال است که از ما مدام عکس و مطلب گرفتید،خب چه کار کردید!. هنوز هم می خواهید!. قبول دارم یکی از آسیب هایی  که هست بحث موازی کاری وحتی دوباره کاری است. تلاش هایی صورت گرفته ازلحاظ قانونی و تعاملاتی  با سازمان های مشابه انجام  پذیرفته  تا هم افزا شویم و کارهای موازی و مشابه انجام نشود و دیگر خانواده شهداء را اذیت نکنیم .البته غنیمت و توفیقی است که بتوانیم خدمت خانواده ها برسیم و ازانفاس قدسی و مبارکشان قوت بگیریم. اما نباید موجب رنجش ایشان شویم. این اتفاق افتاده وتلاش این است که به حداقل برسد. در قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران، ماده64 تصریح دارد به موضوع گردآوری که آنجا پیش بینی شده در تبصره یک تا بتوانیم هما هنگی کنیم. قانون این وظیفه را به بنیاد واگذارکرده است. همه سازمان ها نیز ازسر دل سوزی است که فکر می کنند باید این کار را انجام دهند. یکی از مشکلات باید عرض کنم که بر می گردد به ما. زیرا بعد از اینکه گردآوری کردیم دیگر نتوانستیم اطلاع رسانی کنیم. بنابراین اگر سازمان های دیگر به آنچه که می خواستند در بنیاد شهید دست میافتند  شاید دیگر لزومی پیدا نمی کردند که به خانواده ها مراجعه نمایند.

 

 

 

- آنچه در قانون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آمده، اسناد و آثار دفاع مقدس وجنگ است. بیشترهم به نظر می رسد که بحث جنگ افزارها است ودر واقع مباحث مادی جنگ و اصطلاحا آثار جنگ. که آثار دفاع مقدس، اعم از از اسناد شهداء وایثارگران است. یعنی یک رابطه عموم وخصوص مطلق داریم باهم. یکی از اسناد دفاع مقدس، یکی از مصادیق اسناد و آثار دفاع مقدس، اسناد شهداء وایثارگران است. چون قانون برای این موضوع خاص اسناد شهدا و ایثارگران جایگاه دیگری را تعریف کرده، آن عام درواقع تخصیص خورده است.  آنها باید به کلِ عام بپردازند غیر ازاین موضوع خاصی که تخصیص خورده و به عهده سازمان دیگری گذاشته شده است. البته این مباحث در مذاکرات وتفاهم نامه هایی جدید که بین رییس بنیاد شهید و سردار کارگر، ریاست عالی بنیاد حفظ آثار منعقد گردیده، لحاظ شده است و یکی دو بند ازاین تفاهم نامه  به این موضوع اشاره داشت و تلاش می کنیم که این موازی کاری ها را به حداقل برسانیم. دوست بزرگواری می گفت درحوزه اسناد ایثارگران، کمبود اسناد نداریم بلکه " گمبود " داریم. به اصطلاح اسناد پراکنده شده اند دربین سازمانهای مختلف. یکی از وظایف اصلی این است که پراکنده گی ها رفع و صورت بهینه ای بیابد. آنچه که در قاعده هرم قرار گرفته می بایستی به راس هرم آورده شود. باید هم پوشانی کنیم وبرسیم به بانک اطلاعتی جامع ویک پارچه که دریچه های ورودی مختلف داشته باشد و همه سازمانهای فرهنگی پژوهشی و پژوهشگران بتوانند ازاین بانک بر اساس وظایف وماموریت هایشان استفاده کنند.

 

 

 

 

- زمانی کتابی می خواندم  که در مقدمه مترجم آن آمده بود: اگر از ما آرشیوست ها بپرسند کارتون چیست می گوییم  پل می سازیم، ما پل می سازیم بین گذشته گان وآینده گان. درواقع آن کاری  یا کاراصلی که مرکز اسناد ایثارگران می کند پل سازی است. درواقع حلقه ارتباطی است بین نسل جنگ وانقلاب با نسل بعدی. تلاش وتمرکز اصلی ما این بوده که اسناد شهدا وایثارگران قبل ازاین که تخریب ویا خدای نکرده تحریف شوند به هردلیلی، گردآوری و مستندسازی و سامان دهی و آماده کنیم. مثالی می زنم.: علامه مجلسی درابتدای کتاب بحارالانوار آورده اند ما مانند کسی هستیم که دزدی دنبال ما بود، داشتیم فرار می کردیم، یک مقدارهم طلا ریخته بود در گل ولای وبا آن قاطی شده بود. ما همینطور با دست  جمع می کردیم ومی ریختیم داخل خورجین که فرار کنیم و از عقب هم به ما نرسند تا بعد ها بیاییم سره را از ناسره بشناسیم یعنی این الماس ها وگوهرها را ازآن گل ولای پاک کنیم و به این شکل درمعرض دید  قراردهیم. حال تمرکز ما هم چندسال اخی بر روی گردآوری وسامان دهی و بسترسازی و حفظ اسناد برای عرضه و انتقال به آیندگان. آنچه که اتفاق افتاده تا کنون اینست که برای 275هزار نفر ایثارگر بالغ بر 8 میلیون  و هفتصد هزار سند مکتوب، از 17هزار نفر والدین  شهداء خاطرات شفاهی، و در بخش تاریخ نگاری نیز باز مصاحبه هایی با روش تاریخ شفاهی با تعداد 7هزار نفراز جانباران وتعدای ازآزادگان،گردآوری و مستندسازی صورت گرفته است. انشاءالله بتوانیم با تامین یک نرم افزار از آنچه گردآوری شده به آرشیوی مناسب  با تشخیص سره از ناسره دست یابیم و دراختیار جامعه ی پژوهشگر و پرسشگر و افراد علاقه مند به ترویج فرهنگ ایثاروشهادت قرار بدهیم.

 

 

 

-       از 8 سال پیش بخش نامه ای کردیم برای تمامی گروه ها تا همکاران وقتی مراجعه می کنند به خانواده های شهداء و اسناد اصلی را تحویل می گیرند، حتما می بایستی رونوشت برابر اصل این اسناد را تقدیم کنند.

 

 

 

-       آلبوم هایی تهیه شده است با نام " آلبوم اسناد شهداء " تا وقتی که ما مراجعه می کنیم به خانواده های شهداء و اسناد را مطالبه می کنیم، یک رونوشت از آثار هم به شکل فیزیکی و آلبوم و هم به صورت فایل دیجیتال در اختیار خانواده های شهداء قرار بگیرد. در این زمینه ضعیف ترین استان، استان تهران بوده است. این بیشتر دلیل مالی دارد. یکی از مکانیزم های جلب اعتماد ما بود که خانواده ها وقتی که آلبوم را مشاهده نمودند تشویق بشوند تا بقیه اسنادی که از شهید در اختیار دارند تحویل بنیاد دهند. ممکن است بین حرف تا عمل فاصله افتاده باشد و برخی از همکاران ما نتوانند به تعهداتشان بیشتر به خاطر مسائل مالی عمل کنند؛ انصاف قضیه این است که گردآوری اسناد، شدنی نبود مگر با مدد ارواح طیبه خود شهداء. اینکار با دست خالی انجام شده است. یک آلبوم را آماده کنیم برگردانیم خدمت خانواده ها چیزی حدود 40 هزار تومن سرانه اش است در حالی که کل سرانه ما برای گردآوری همین مبلغ بوده است. یعنی شما تصور بفرمایید در روستاهای مختلف، در شهرهای مختلف باید 5 الی 6 بار  رفت و آمد صورت بگیرد. چون اسناد توزیع شده است بین خانواده ها ، دختر خانوم ها بزرگ شده اند ازدواج کردند و بخشی از اسناد را با خودشان برده اند. خواهر شهید بخشی را با خودش برده است. یعنی پراکنده شده است بین اقوام شهید. ببینید چه کار سختی است. آقای دکتر روحانی یا آقای شهیدی وقتی به دیدار خانواده ها می روند همین آلبوم ها را هدیه می دهند. ما دست استان ها را برای شکل آلبوم باز گذاشتیم. البته این بین بعضی استان ها هم ممکن است به دلایل مالی به تاخیر بیفتد و اکتفا کنند به سی دی تا خانواده ها بتوانند پرینت بگیرند و بین اعضای خانواده پخش کنند.

 

 

 

 

-       طرحی داریم با عنوان " صندوق امانت " که داخل آرشیو این صندوق های امانت قرار می گیرند تا خانواده هایی که به هر دلیلی می خواهند اسناد مربوط به شهید را نگه دارند، پرونده ی فیزیکی و فرهنگی شهید در داخل آن صندوق امانت قرار بگیرد. تا به حال 50 صندوق آماده شده است. نزدیک 10 تا از این ها پر شده اند اما بعد از مدتی خانواده ها که دیدند ما در بخش های مختلف به مرمت، حفظ و نگهداری اثرشان با چه نظمی می پردازیم، گفتند که در همان فایل های خودشان طبقه بندی شود و نیازی به صندوق ها نیست ، ضعف ما بیشتر در زمینه اطلاع رسانی است. ترتیبات لازم برای حفظ و مرمت و ترمیم اسناد دیده شده است. به این جهت قرار گرفتن اسناد در صندوق امانت حیاتی است چون وقتی یک سند مرمت شد مجددا باید در یک محیط آرشیوی قرار بگیرد تا از عوارض رطوبتی و حرارتی و انواع باکتری ها محفوظ بماند در غیر اینصورت اگر پس از مرمت مجددا به محیط آلوده برگردد زودتر از بین می رود. کاغذ های آن موقع هم کافی و  نامرغوب بودند و اصلا بگوییم 20 سال دیگر در خانه ای حفظ شوند در صورتی که نگاه ما برا 100 و 200 سال آینده است. تاکید حضرت آقا هم بر این نگاه به آینده هست. خواهش بنده اینست که خانواده های ایثارگران، ایثار دیگری بکنند رونوشت برابر اصل اسناد را داشته باشند و حتما خانواده ها اصل اسناد شهید بزرگوارشان را برای مرمت و حفظ و رویت آینده گان به نزد ما بیاورند. به جهت جلب اعتماد و اطمینان خانواده های شهداء چه در تهران و چه در شهرستان ها ( در هنگام اردو یا مراجعه شخصی ) بازدید از مرکز آرشیو علمی آزاد است.

 

 

 

– وظیفه ی عرضه در تشکیلات مرکز اسناد نیست و برای این مرکز پیش بینی و تدارک نشده است. فرآیند اسنادی - علمی در تشکیلات بنیاد شهید، ناقص و ناروا است. ضعف داریم در زمینه ی عرضه. در تعریف تشکیلاتی که شده است سه ماموریت به من داده شده است: گردآوری، ساماندهی، حفظ. اما سال هاست در تلاش هستیم که یک نرم افزار مدیریت آرشیو دیجیتالی را در بنیاد شهید تدوین کنیم تا در دسترسی پژوهشگران و علاقه مندان و آیندگان قرار بگیرد به جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که انشاالله این اتفاق بیفتد. زیر ساخت و مظروف آماده است و ظرف باید فراهم شود.

 

 

 

-       یک سامانه ی گزارش آماری، هفت سال است تدارک دیده شده است که با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 2000471 بخشی از وصیت نامه ی شهید به شکل تصادفی در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. کدی هم در انتهای پیام اعلام می شود که اگر دوباره این کد ایثارگری را به همان سامانه فرستاده شود اعلام می شود که این کد متعلق به کدام شهید است و آثار موجود از این شهید چه می باشد. شهداء کد پرونده ( 7 رقمی )  دارند که خانواده ها با آن کد آشنا هستند و اگر آن را بفرستند، کد ایثار برایشان به جهت دریافت آثار ارسال می شود.

 

 

 

-       در رابطه با ایجاد تسهیلات به جهت دسترسی پژوهشگران ، مخاطبان ما چند نوع هستند که یک نوع مخاطبان تخصصی همان پژوهشگران عرصه دفاع مقدس می باشند. خواست ما این است که تسهیلات بیشتر و سهل تری برای این قشر فراهم کنیم . برای همین منظور طرح نمایه سازی موضوعی اسناد شهداء و ایثارگران برای 23 هزار از پرونده های استان اصفهان که به صورت پایلوت انجام می شد به سرانجام رسید ، که امیدواریم در سطح کلان همین سال جاری افتتاح کنیم.نمایه سازی موضوعی اسناد شهداء و ایثارگران، امکان دسترسی به محتوای اسناد را بر اساس جستجوهای موضوعی و محتوایی فراهم خواهد کرد. که این یکی از فرآیند های اصلی علوم آرشیوی است. این اتفاق در راستای زمینه سازی و بسترسازی برای دسترسی به اسناد فراهم شده است. این بخش از خدمات ما، بخش خدمات تخصصی بوده است که متناسب با نیازهای پژوهشگران ما بوده است.مخزن داده های ما آماده است منتظر ظرفی هستیم که داده ها را پردازش وسپس در یک محیط وب در اختیار مخاطبین و پژوهشگران قرار دهیم . البته پژوهشگران به صورت ویژه و البته با روش های سنتی  با مراجعه  به مرکز خدمات دهی می شوند.

 

 

 

-       در بخش مکتوبات ما شروع کردیم استان به استان کتاب وصایا منتشر می کنیم. الان برای 17 استان کتاب وصایا منتشر شده است. البته کل وصایا منتشر نشدند، مثلا در استان سمنان، دفتر اول و دوم و سوم منتشر شده و دفاتر دیگر در دست اقدام است. در بخش خاطرات هم کتاب های متعددی در بخش خاطرات است. سوژه اصلی فیلم شیار 143 هم جزء مستنداتی بوده که در کارهای گردآوری جمع شده بود و سوژه اصلی آن وجود داشت یا سوژه اصلی فیلم روز سوم و غیره .

 

 

 

-       همکاری صمیمانه ای داریم با سازمان اسناد ایران از سال ها قبل. زمانی که مرکز اسناد ایثارگران می خواست تاسیس شود آقای دکتر موسوی بجنوردی رئیس مرکز اسناد ملی بودند، آقای دکتر کیانوش کیانی معاون اسناد ملی نیز، این بحث مطرح شد که یک بخش از آرشیو اسناد ملی برای اسناد شهدا و ایثارگران بشود و به این نتیجه رسیدیم که  بحث شهداء و ایثارگران، آرشیو تخصصی و مستقلی را می طلبد. از همان موقع هم آقای دکتر کیانی که الان بازنشسته  هستند و مشاور اسناد ایثارگران بودند در این زمینه کمک می کنند. کشورهای ایتالیا ، فرانس

کد خبرنگار: 70
اینستاگرام
...

اعتراض لاریجانی به راه اندازی مرغداری و بانک توسط بنیاد شهید

لاریجانی گفت: معنای اینکه پالایشگاه را به وزارت دفاع بدهیم یا اینکه بنیاد شهید مرغداری، دامداری و بانک داشته باشد، چیست؟
...

مرغداری، دامداری و بانک و خیار پروری ؛ چه ربطی داره به پالایشگاه ؟!

همه رو با هم خبر خبر شد ؟!

چه خبر شد ؟!

بعد می گویند ؟!

پاییز و بهار و زمستان و تابستان هم بگذرد ؛ به رزمنده جانباز دفاع مقدس

حقوق نمی دهند .؟!

ای جانبازان 5 % بهوش باشید که با کهولت سن فقر عظیم در راهست ؟!
یا للعجب از همت شما از فرهنگ ایثار فقط به عکس و خاطره چسبیدید
پس فرهنگ ابروداری خانواده ایثار وشهادت را چطور میخواهیم نگهداری کنیم.
جای تاسف که در اداره بنیاد شهید با این همه بودجه باز هم کسری وجود داره که اصلی ترین هدف خانواده هدف باید به مشکل بخوره
بابا حقوقهای مدیران را کنترل کنید شاید مشکل مالی حل بشه
چرا اینهمه سند در این مرکز قابل بهره برداری نیست اقای مدیر کل؟خروجی کار شما بعد 10 سال چیست؟
لطفا بنیاد هنگام مصاحبه با مدیران رزومه ای از انها شامل تحصیلات ،نسبت ایثارگری و مدت بودن در این سمت را به اطلاع مردم و جامعه ایثارگری برساند. به عنوان مثال من میدانم اقای مدیراسناد تحصیلات و رزومه مرتبط با تاریخ و اسناد ندارد ایثارگر هم نیست.در حالیکه سالهاست دراین سمت کار میکند.مدیر مرکز اسناد باید فردی باتحصیلات دکتری در رشته تاریخ یا علوم اجتماعی باشد که در میان جانبازان و فرزندان شهدا بسیار وجود دارد. با تشکر
سلام خسته نباشید محرمعلی مهدوی قرخلوازاستان آذربایجانغربی آزاده هستم ازسال 62ازبنداسارت آزاادشدم بنیاد نه کاربه نامبرده داده ونه حقوقی 52 سال سن دارم شیش نفر عاعله دارم هرسال بنده رابرای سرکرمی به کمسیون اشتغال میفرستند دیگرحوسلم سررفته ممنون
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi