شناسه خبر : 30345
چهارشنبه 26 آذر 1393 , 15:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

.

گزارش مشروح نشست خبری مدیرکل بنیاد استان تهران

فاش نیوز – نشست خبری مدیر کل تهران بزرگ بنیاد شهید و امور ایثارگران با اصحاب رسانه روز سه شنبه مورخ 18/9/93 در محل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این بنیاد برگزار شد. موضوعاتی همچون مطالبات و معوقات، اشتغال و بانک اطلاعات بیکاران، وام مسکن، بیمه درمانی،

فاش نیوز – نشست خبری مدیر کل تهران بزرگ بنیاد شهید و امور ایثارگران با اصحاب رسانه روز سه شنبه مورخ 18/9/93 در محل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این بنیاد برگزار شد. موضوعاتی همچون مطالبات و معوقات، اشتغال و بانک اطلاعات بیکاران، وام مسکن، بیمه درمانی، دانشجویان تحت پوشش، ساماندهی گلزارهای شهداء، کاهش یا عدم کاهش درصدها، مشکلات آسایشگاه های جانبازان، طرح ترافیک و قوانین، از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

"حمیدِ علی صمیمی" با بیان اینکه بحث معوقات ومطالبات خانواده ایثارگران  در دو حوزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است گفت : حوزه اول درباره ی حقوق ودستمزد و حوزه دوم  در بحث پاداش پایان خدمت شهداء است. او در اینباره اضافه کرد:  قانون حالت اشتغال  جانباران وایثارگران در سال 72 به تصویب  مجلس  رسید و در سال 74عملیاتی واجرایی  شد که  برای تعدادی از جانبازان تا زمان برقرار شدن حقوق، فاصله ایجاد شد. یک بخش ازاین مطالبات همین حقوق جانبازان بود که به ایشان پرداخت شد. بخش دیگر از مطالبات ایثارگران، مربوط به آزادگان است  یعنی آزادگانی که دوره اسارت در زمان 8 ساله دفاع مقدس داشتند و یا افرادی که  زندانی سیاسی مسلمان قبل ازانقلاب بودند و در نزد ما پرونده دارند. بخشی ازاین مطالبات پرداخت و بخشی ازآنها مانده بود که پرداخت شد.



هم چنین همسران شهداء و والدین شهداء  که ازحکم  حقوق شهید برخوردار هستند، همسران وفرزندان شهید وتعدادی از والدین، نه اینکه همه والدین بلکه  تعدادی ازوالدینی که تحت تکلف شهید قرار داشتند، و از حکم حقوقی شهید استفاده می کردند اینها هم در بحث پاداش پایان خدمت شهید که در سال ها  88تا پایان سال 90 بود  طلب کار بودند و در بخش مطالبات قرارگرفتند که معوقه ی ایشان هم پرداخت شد .البته در حوزه مطالبات همسران شهداء، تعدادی از همسران شهداء در سال های اخیرافزایش حقوق داشتند که این افزایش غیر متعارف بوده است .غیر متعارف یعنی به نسبت افزایش تورم، افزایش حقوق صورت نگرفته بود که خود این غیر متعارف می باشد یعنی اگر ما آن زمان پیش بینی میزان رانکرده بودیم ومتناسب با افزایش تورم، حقوق را افزایش داده بودیم، مابقی مانده بود که آن هم به صورت مطالبات درآمده بود. یک بخش آن حقوق است. بخش دیگرآن پاداش پایان خدمت شهداء است که همسران شهدا وتعدادی از والدین شهدا که از حکم حقوق شهید دریافت می کردند، هر که تا پایان سال 90 طلب کار بود دریافت کردند معوقه شان را . 2 سال از مطالبات مانده است که شامل سال های 91 و92 می باشد. که این ها هنوز پرداخت نشده است و طلب کار می باشند. والدین شهیدی که مستمری دریافت می کنند شامل دریافت این بحث پاداش پایان خدمت شهید نمی شوند .



وی در ادامه به بحث بیمه درمانی اشاره کرد و گفت : مایک نظام  سلامت داریم و در قاعده ی این هرم سلامت، بیمه همگانی جای دارد که خود به 3 بخش خدمات درمانی، نیروهای مسلح، و تامین اجتماعی تقسیم می شود. این 3 گروه یک دفترچه در دست شان است. یک پله بالاتر نیز بیمه تکمیلی یا بیمه کلی قرار می گیرد.در مجموعه ایثارگران ما مکلف به پرداخت 100درصد هزینه های درمانی آنها هستیم. بنابراین در نظام سلامت این قاعده کمی وسیع تر دیده شده است نسبت به کارکنان غیر ایثارگر که برای آن ها سقف وجود دارد ولی برای ایثارگران سقفی در نظر گرفته نشده است. بنابراین تا قبل از سال 93ما دو حوزه داشتیم که تحت پوشش مستقیم بنیاد بودند یعنی کسانی بودند که غیر شاغل بودند و همه را ما تحت پوشش قرار دادیم، اعم از بیمه اولیه وبیمه ثانویه، که بیمه کلی و تکمیلی بود.

ازسال93 دربند ج تبصره 16قانون بودجه مطرح شد که مجوعا" همه ی ایثارگران چه افراد شاغل و چه غیرشاغل به همراه خانواده هایشان تحت پوشش بیمه ای بنیاد شهید بیمه قراربگیرند ویک شرط هم گذاشته شد و آن اینکه در ردیف های مربوط به ایثار گرانِ شاغل، باید اعتبار بیمه ای هر کس از دستگاه خودش جدا شود و به بنیاد شهید الحاق شود وبودجه ی مربوطه به بنیاد شهید انتقال داده شود. باتوجه به این قضیه یک مشکلی به لحاظ هماهنگی وجود داشت و این امکان برای دستگاه ها نبود که اعتبارهای خودشان را اعلان حساب کنند که در حین اجرای بوجه ی سال 93 یک  عدم ناهماهنگی به وجود آمده بود و نهایتا" طی نامه ای که به مجلس داده شد و تفسیری که انجام گرفت مجلس این اجازه راداد تا اگر دستگاهی می خواهد خودش امور را انجام بدهند مانعی بر سر راه نباشد که البته  بنیادشهید هم می تواند این کاررا انجام بدهد. در حال حاضر نیز تعداد 25600 نفر جانباز زیر 25 درصد داریم که آنها هم تحت پوشش قرار می گیرند.



بعد از صحبت هایی که با دولت ومعاونت برنامه ریزی وراهبردی ریاست جمهوری صورت گرفته است نهایتا" لیست تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی در اختیار ما قرار گرفته است که تقریبا"400-450 دستگاه می باشند. و در حال حاضر تمام  دستگاه های دولتی که هر کدام به شرایط خاصی حقوق یا اعتبار از دولت دریافت می کنند، درلیست بیمه بهداشت ودرمان خودِ بنیاد شهید وایثارگران قرارمی گیرند و خدمات بیمه کامل یا تکمیلی آنها را ارایه می دهیم .  آنهایی نیز که خارج ازاین لیست هستند باید تعین تکلیف شوند تا مسائل آنها حل شود. تمامی جانبازان 5 درصد به بالا را در بیمه وارد می کنیم .والدین شهداء، پدر ومادران وهمسران شهداء هم همینطور . فرزندان شهداء را نیز به محض اینکه شاغل شوند در دستگاه ها ما بیمه می کنیم و منصوبین می بایستی هزینه بیمه را به ما بدهند که می توانند یا  یک باره و یا به صورت اقساط پرداخت کنند و دستگاه باید تضمین کند که در طول سال آن را پرداخت می کنند.

صمیمی به وام مسکن نیز پرداخت و ابراز داشت : در خانواده شهداء، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهداء مشمول وام مسکن می شوند. تا پیش از این تنها جانبازان 25درصد به بالا می توانستند از این وام بهره مند شوند که از امسال جانبازان 15 درصد به بالا نیز می توانند برای یک بار از خدمات و تهسیلات تبصره ای مسکن بهره مند شوند. در تهران یا استان هایی که مراکز آنها بیش از یک میلیون  نفر جمعیت دارند مبلغ وام 72میلیون تومان می باشد. در سایرمراکز استان ها مبلغ، 60میلیون تومان، شهرستان ها 50میلیون تومان وروستاها  نیز30میلیون تومان است. که براساس آین نامه های قانون، ضوابطی برای آنها قائل شده است. خریدی که انجام می شود با ارائه سند به وثیقه گذاشته می شود یا اینکه مبایعه نامه تنظیم می شود. شرکت تعاونی کارکنان دولت ونیروهای مسلح هم به عنوان سند مورد نظر بانک مورد قبول خواهد بود. مبایعه نامه هایی نیز که درروستاها تنظیم می شود هم می توانند از این قضیه بهره مند شوند. من این جرات را پیدا کرده ام و اعلام می کنم که هر ایثارگری که در تهران وام مسکن می خواهد، مراجعه نماید. وامی که ما می دهیم آورده خود ایثارگر است، آورده خود دولت است و یک کمکی هم  بنیاد به آنها می کند که یک خانه بخرند.  ولی خرید خانه در تهران خیلی مشکل است و هیچ وفت با 72 میلیون تومان نمی شود خانه خرید مگر اینکه به همین اندازه خود ایثارگرهم پول داشته باشد. به همین خاطر یک تعداد خودشان می روند معامله در بیرون انجام می دهند .حتما این موضوع پیگیری می شود اگر ایثارگری چنین کاری را انجام بدهد معرفی نامه آنها را باطل می کنیم که نگذاریم حق خانواده خود را با گرفتن حداقل پولی از بین ببرد. وام جانبازی 4 درصد یعنی قرض الحسنه است. بنابراین ما مخالف هستیم و اگر  متوجه شویم که ایثارگری چنین کاری را انجام می دهد معرفی نامه ایثار گر را باطل می کنیم.



وی در مبحث مربط به قوانین و اشتغال اظهارداشت: ما الان به سمتی می رویم که  تفاوت ها را ازبین ببریم و در واقع اولین قدمی که در بحث قوانین در مجموعه ی سازمان تجمیع وادغام شده، اینست که بتوانیم تبعیض ها را کم کنیم.اولین قدم هم بند الف ماده 44 قانون برنامه پنجم است .اگر شما  آنجا یک بررسی داشته باشید خواهید دید گفته شده تمامی قوانین مربوط به جانبازان بالای50 درصد به فرزندان شهید هم تسری پیدا می کند الا در سه حوزه که ما دراین 3  حوزه بحث داریم. در رابطه با فرزندان جانبازهنوز تفاوت وجود دارد. در بعضی از آنها شباهت هایی است که تسری پیدا کرده است و در حوزه ی اشتغال مربوط به  آموزش در حوضه های فرهنگی همه این ها یکی است. دربعضی جاها اولویت برای فرزند شهید است و بعد به ترتیب فرزند جانباز و فرزند آزاده در لیست قرار می گیرند. حداقل جذب دستگاه ها، سهمیه 25 درصد ی است که الویت با فرزندان شهداء است که درصورت عدم وجود شرایط مورد نظر در فرزند شهید، فرزند جانباز یا آزاده  را می توانیم معرفی کنیم. ولی می پذیریم که یک جاهایی باید این تفاوت وجود داشته باشد، به دلیل اینکه آن فرزند شهید است واین فرزند جانباز.



مدیر کل بنیاد استان تهران همچنین درباره طرح ترافیک نیز صحبت کرد وگفت : در سال 92، نود هزار طرح ترافیک در کل تهران از طرف سازمان حمل ونقل و ترافیک براساس دستورالعمل شورای عالی طرح ترافیک توزیع شد و یک سهمیه 10هزارتایی برای ما بوده است ازاین مجموعه. درسال 93 به دلیل آلودگی زیادی که در تهران بوده است، 25درصد این سهمیه یعنی از 90هزار عدد، 25 درصد آن کاهش یافته است. یعنی تولید طرح ترافیک دائمی صورت نگرفت. این شرایط  بر روی همه سهمیه های سازمان حمل ونقل و ترافیک تاثیر گذاشته است. در معاونت شهری تهران دوستان خیلی همکاری کردند وسهمیه ی ما را کاهش ندادند. همان 10هزار عدد نگهداری شده است. الان شما ببینید جانباز 25درصد 24 هزار نفر داریم در تهران . فرزند شهید 17هزار نفروبعضی از والدین شهدای ما هم هستند که تقریبا 18هزار نفر در تهران داریم.  اگراین هارا اضافه کنیم از لحاظ جامعه آماری یک عدد خیلی زیادی می شود.مسلما"یک تعداد از جانبازان زیر25درصد هم هستند که در شرایط خیلی بد از لحاظ جسمی قرار دارند که نیاز به تردد دارند که آنها را هم باید در نظر گرفت. جانبازان زیر 25درصد ما هم 260هزار نفر هستند در تهران که یک عدد خیلی بالایی است. ما باید نگاه کنیم از لحاظ کمی جامعه ی هدف ما خیلی بالا است وسهمیه ای که ما داریم محدود است.



یک شرایط هم گذاشتیم که جانباران بالای 50درصد می توانند پلاک بگیرند. یعنی پلاک مخصوص بگیرند که دیگه تردد برای آنها مشکل نباشد ومابقی آنها را از 35درصد قرار دادیم که در این محدوده هستند تا بتوانیم اول این ها را در نظر بگیریم وطرح ترافیک بدهیم. تعدادی از فرزندان شهداء وهم چنین والدین شهداء با این گرایش آنها هم در این محدوده هستند و شرایط جسمی آنها طوری است که  تردد زیادی در این محدود دارند. این طور داریم مدیریت می کنیم این جامعه ی آماری را. امکان افزایش سهمیه نیست از سوی شورای عالی ترافیک چون وضیعت تهران به گونه است که امکان اش نیست. عددی به  طرح ها در کل اضافه نمی شود. البته داریم  پیشنهاید می دهیم برای شورای عالی  ترافیک  که اگر بتوانیم این خودروها را که پلاک مخصوص دارند یک مقداردرصد را پایین بیاوریم 50درصد. الان با  پلیس راهبرِ راهنمای رانندگی هماهنگ شده وپلاک می دهد. شاید بیاوریم روی 45-30درصد. شای اینگونه  بتوانیم این مشکل را یک مقدار حل کنیم.

من  همین جا می خواهم از دوستان ایثارگرمی خواهم هفته ای یک بار به داخل طرح بیایند. باید از طرح های  روزانه استفاده کنیم که من الان دارم با آقای دکتر هاشمی هماهنگ می کنم که یا کارت شناور یا روزانه سهمیه ای در نظر بگیریم که در آن قالب بتوانم مشکل را حل کنیم. که دیگر نیایند مجوز دائمی بگیرند. برای یک تعداد از جانبازان شیمیایی  که 35 درصد هستند گفتیم هر کدام آمدند ایشان را به لیست اضافه کنید وکارهای لازم را انجام بدهید.  همه آنهایی که ماشین به نام خودشان ویا به نام همسرانشان است می توانند مجوز طرح بگیرند .اگر ماشین به نام فرزند شهید باشد من نمی توانم، باید به کسانی که در شرایط شدیدتر هستند توجه شود .یک سری از جانبازان 70 درصد یا جانبازان 50 درصد ما هستند که علاقه نشان نمی دهند حتی پلاک بگیرند و می گویند ما پلاک نمی خواهیم بگیریم، از آن هیچ استفاده ای نمی کنیم. مجبور هستیم به آنها که وضیعت بحرانی دارند توجه بیشتری کنیم. قطع نخاعی ها، همه 70درصد هستند همه ی بچه های قطع نخاغی، دو پا قطع، یا آنها که دو عضو ایشان قطع هست . بنابراین این ها شرایط  ویژه ی داشتن عضو پلاک را دارند.



وی در مورد ساماندهی گلزارهای شهداء نیزگفت : تمامی گلزارهای مربوط به تهران یک جورهایی سامان دهی کامل  شده است. بعضی از جا ها ترمیم می خواهد. به خاطر وجود شرایط آب وهوا در کوهستان  یک تخریبی می شود که دوباره اصلاح وتعمیرات وبازسازی می کنیم . در گلزار شهداء بهشت زهرا ( س ) ماحدود 30هزار شهید در آنجا داریم وبزرگ ترین گلزارکشور یا قطب فرهنگی کشورر و خاورمیانه واصلا در جهان است. که تعدادی از بهترین انسان های  این کشور خون خودشان راتقدیم کرده باشند ومزار همه ی آنها دریک جا باشد. این یکی از مراکز بزرگی است که ما باید استفاده ی زیادی از نظر فرهنگی ازاین فضا ببریم. با توجه به سلیقه های مختلفی که وجود دارد  هنوز بخش مهمی از سامان دهی خود مزارها درگلزارها انجام نشده است. اولین کار ما این بوده است که با همکاری شهرداری تهران که آقای دکتر قالیباف واقعا خودشان پای کار هستند و سازمان بهشت زهرا آقای توکلی که از طرف دکتر قالیباف هستند برنامه ریزی کردند. که ابتدا ما زیر ساخت هارا آماده کنیم  یعنی معابر را بیایم آب ببریم، برق و روشنایی ها را انجام بدهیم ویادمان های مسیر را. همه این کارها تقریبا انجام شده است .شهرداری  تاالان هزینه ها را کرده است واین کاررا با همکاری مناطق انجام داده است.درمرحله بعدی، سامان دهی بخش شهدای گمنام بوده استکه صورت پذیرفته است. ودر حوزه های دیگر هم فعلا در حدی که شرایط حفظ شود، رنگ آمیزی محدوده ی قطعات و تمیزکاری را شروع کردیم.

با توجه به فرمان مقام معظم رهبری در بازدیدی که از گلزار شهدای استان ها داشته اند، ایشان تاکید به این داشته اند که حفظ ظاهر صورت بگیرد و اینکه تلاش شود ظاهر این گلزار شهداء تغییرنکند اما از یک طرف هم مناسب سازی  شود و هم دسترسی آسان تر شود واین را در برنامه داریم . با خانواده شهداء که در قطعات قرار دارند تک به تک صحبت می کنیم و وارد این فضا می شویم. ساماندهی یامناسب سازی را باید انجام دهیم. اما تمام تلاش ما این است که بیایم شرایط  فعلی را از لحاظ شکل و آن وضیعتی که الان مورد قبول خود جامعه و بخصوص خانواده شهداء هست را حفظ کنیم .



صمیمی در خصوص وضعیت معیشتی ایثارگران بیان داشت: اعتقاد و احساس خود بنیاد هم همین طور است که  میزان دریافتی جانبارانی که حالت اشتغال هستند کم است اما یک خلاء قانونی داشتیم که باعث می شود ما ندانیم کدام معیار را برای حکم حقوق آنها را مشخص کنیم. حکم حقوقی بوده است اما آن خلاء نمی گذاشت انجام شود. این خلاء را قانون جامع ایثارگران آمده برطرف کرده  و این را ماده 38-39توجه کرده است. ماده 38 بحث حکم هم ترازی را مطرح کرده است واین جا آمده تمام جانبازان حالت اشتغال که آسیب ایشان در جنگ و ترور بوده را در نظر گرفته است. باید حکم هم ترازی یگان رابگیرند. تعدادی از جانبازان حالت اشتغال هستند که بنیاد حقوق آنهارا می دهد یعنی بنیاد شهید از طریق دولت عملیاتی می کند . ماده 38را الان داریم کارهایش را انجام می دهیم با یگان ها و با سپاه وارتش ونیروی انتظامی هماهنگ کردیم  و فرم های مربوط را تکمیل می کنیم ومی بریم  دوستانمان درارتش وسپاه ونیروی انتظامی تکمیل می کنند ومهرتائید می زنند تا حکم ها صادر شود و حقوق هم ترازی در مجموع بنیاد اتفاق بیفتد.

تلاش ما هم این است که الان  به ترتیب به فراخور تمامی جانبازانی که مشمول این قضیه می شوند بیایند فرم را تکمیل کنند هم در تهران هم در استان ها که  همین ماموریت را دارند. کارهای آنها را نهایی می کنیم وتحویل می دهیم وهر وقت فقط آماده شود تحویل مرکز می دهیم تا حکم صادر شود .اما یک تعداد ایثارگرانی هستند که حالت اشتغال دستگاهشان هستند آنها هم مشمول همین قانون می شوند ولی دستگاه این کار را باید انجام دهد وتطبیق می دهد حقوق ایشان را با یگانی که بود ه است و اگر ببیند که آن بالاتر است کارها را آنجام می دهد .سن انسان که بالاتر می رود قدرت بدنی وقدرت فیزیکی جسمی و شرایط روحی کاهش پیدا می کند بنابراین درصد کار افتاده گی آنها باید بیشتر باشد نه کمتر . الحمدالله کمسیون بنیاد به این قضیه رسیده است ، یکی اینکه آئین نامه ها تعین می کند تحت عنوان سالمندی یعنی هرچه سن بالاتر می رود آئین نامه ازلحاظ علمی آماده است تا اجرائی شود. تا اجرای آن هر کس در کمسیون شرکت کند اگر پزشک احساس کند درصد آن پایین  می آید قانون ابقا هست وهمان باقی ماند. یعنی همان درصد فعلی را برایشان ابقا می کنند وهیچ نگرانی وجود ندارد. ماده 39 هم در حال پیگیری است.
صمیمی از بانوان جانباز هم یاد کرد و گفت : خانم هایی که سرپرست خانواده هستند  مانند آقایان جانباز حقوق دریافت می کنند. مابقی کارها را مستقلا" در بخش خدمات درمان می بینیم و خدمت به ایشان  صورت می  گیرد.



وی در خصوص مسئله ی مهم نگهداری از جانبازان بیان داشت :  توصیه ی به آسایشگاه رفتن جانبازان را اصلا" نداریم. جانباز به خانواده وجامعه تعلق دارد. اگر برود به آسایشگاه وعادت به آسایشگاه کند خودش را جدا کرده   از این فضا و خود به خود یک مشکل ها ی دیگری برایش به وجود می آید. چند آسایشگاه ما خیلی فعال است. امام ،ثارالله ،بهشتی ،بقیه الله که گاهی 4-5 نفربیشتر در آن نیستند . اینها ظرفیت حدود 90 جانباز را دارند که 35  درصد از این ظرفیت از آن استان های دیگر است ومابقی آنها تعلق به خود تهران دارد. فعلا ظرفیت به آن اندازه ای نیست که بتوانیم یک بخش را به خواهران اختصاص دهیم. ما یک ضعف وخلاء درتهران داشته ایم. اگر شما به یاد داشته باشید، یک فضای رسانه ای علیه خود بنیا ایجاد شده بود. همین بیمارستان بقیته الله حدود 33500 متر مربع زمین بوده است . 28800 متر عرصه زمین است.حدود 14 جانباز در آنجا نگه داری می شود .با همکاری خود جانبازان تعدادی از این ها را با تامین مسکن به خانه انتقال دادیم. 4نفر از آنها در آسایشگاه هستند . در آسایشگاه یک مرکز توان بخشی  با 4 سالن فرهنگی و ورزشی را شروع به احداث کردیم.  3 مرکز فیزیوتراپی نیز در حال ساخت و ایجاد تجهیز است. همینطور  8 سالن آمفی تاتر ایجاد می شود. 2 مرکز اقامتی با ظرفیت اسکان 200نفر واتاق های یک تخته یا 2تخته برای آنها در نظر گرفته شده است. تقریبا"40-45درصد ساخت این پروژه ساخته شده است که از تیرماه شروع به کار کرده و طی 24 ماه می بایستی آماده شود.



مشکل بانوان رادر آنجا  پیش بینی کرده ایم که بتوانیم یک بخش مجزا برای بانوان جانباز درست کرده باشیم. الان اگر خود جانبازان خواستند در یک جای دیگر باشد یک بخش خصوصی برای آنها هماهنگ کنیم تا برای یک دوره نگه داری شوند. ولی باز ما این کار را توصیه نمی کنیم که از خانه جدا شوند مگر برای دوره درمان 15-20روزه. اما  می خواهیم که دوباره به کانون خانواده برگردند. آسان ترین راه همیاراست و بنیاد هزینه همیار را هم پرداخت می کند. نگه داری جانبازان بخصوص جانبازان اعصاب وروان سخت است. بخش اعصاب وروان هم تقسیم می شود مثل بچه های شیمیایی. برخی شرایط ضعیف دارند (مایلد) ، بعضی شرایط متوسطی دارند (مدریت )  و عده ای دیگر شرایط خیلی سخت دارند (سیوِیِر). سیویِرها کدام هستند، یاحاد هستند و یا مضمن. مضمن ها که بیشتر در کنار ما زندگی می کنند الان 2 بیمارسان برایشان داریم  که در تهران هست. بخش حاد هم داریم که در بیمارستان صدرهستند. جانبازان حاد ما بستری هستند و این ها بیشتر دوران زندگی خود را اینجا هستند. حادها را  بیشتر ما سعی می کنیم درمان کنیم وبرگردانیم به خانواده. جانبازان اعصاب و روان اگر کاملا "از خانواده جداشوند درمان آنها هیچ وقت خوب نخواهد شد ما از خانواده های جانبازان می خواهیم کمک کنند. این ها یک زمانی بهترین افراد این سرزمین بودند وبعضی از آنها فرمانده جنگ بودند وکارهای خیلی  بزرگی انجام دادند. حیف است فقط این افراد را یک جا نگه داریم.



حتما باید این افراد درمان شوند ودر جامعه زندگی کنند .اینها در کنار درمان می توانند دوباره  توفیق زندگی به دست آورند . سختی هایی وجود دارد که من حق می دهم به خانواده ها و تحمل واقعا"سخت است اما خود زمان هم به ما کمک می کند. من سعی کرده ام ازبعضی دستگاه ها کمک بگیرم. من از همین جا از شهرداری  دوباره تشکر کنم از آقای قالیباف. خود جامعه اعصاب و روان وهمسران آمدند یک تشکلی راه اندازی کردند. این همسران نسبت به مسایل  هم فکری دارند . یک بخش آن آموزش است و کمک می کنیم ومشاور خانوادگی انجام می دهیم ویک بخش آن هم اردویی است واردوهای مختلف انجام می دهیم ( مشهد ، قم ). اخیرا" معاون آقای قالیباف  به بیمارستان اعزام شده اند و ازآنها تک به تک دیدار کردند. یک همایشی نیز برای همسران جانبازان اعصاب وروان د رباغ موزه دفاع مقدس  گذاشتیم. ویک بخش هم درمان است. حوزه های ی مربوطه  به  بخصوص دارو و دندان پزشکی وهزینه های مربوط به آنها را دارد. وشهرداری قبول کرده که در این  راه ما را کمک کند تا این بخش را پوشش دهیم. یک توجه خاصی به همسروفرزند وخود جانباز اعصاب وروان باید  داشته باشیم. الحمدالله تاثیر خیلی خوبی داشته است .سیاستی  خود بنیاد دارد دراین دو بیمارستان  ویک بیمارستان میلاد نیز در شهریار است. یعنی درشهرستان استان تهران، آن هم اعصاب و روان است که نگه داری بچه های اعصاب و روان را نجام می دهد. دراین 3 بیمارستان سعی کردیم امور خود بنیاد وهم کشور را انجام بدهد. در شهرستان اردبیل یک بیمارستان اعصاب وروان است که کل کشور را پوشش می دهد. چند تا از بیماران بنیاد شهید هم آنجا هستند. اما اینکه سختی دارد به خانواده ها حق می دهیم . در هر استان یک کمسیون خاص وجود دارد. درکمسیون خاص مورد یا ازطرف  خانواده یا از طرف همسایگان درخواست می شود. برسی می شود و ترکیب آنها هم  از بهداشت ودرمان، مدد کاری، خود مدیر کل وحراست بنیاد است ویک نماینده نیز از دادگستری یا انتظامی حضور دارد. اینجا تصمیم گرفته می شود که این فرد درخانواده خطرناک است به دلیل رعایت نکردن آن دستور پزشک یعنی داروهای که پزشک تجویز کرده را مصرف نمی کند وخود به خود آن وضیعت دوباره برمی گردد. اینهارا در دستور کار می گذارند که تصمیم گرفته می شود که فرد باید بستری شود .

وی در بخش مربوط به معاونت  پژوهش وارتباطات فرهنگی ابراز داشت : کار این مجموعه این است که  اول مرجع سازی کند یعنی کارِ ترویجی و فرهنگی،  که حتما شما ساختمان اداری قسمت نگه داری اسناد را دیده اید که مرجع سازی می کند. در حوزه های مختلف پرونده های الکترونیک برای ایثارگر تشکیل می شود که به شیوه ی دیجیتالی برای بهره برداری روی سیستم قرار می گیرد.موضوع های مختلفی که انتخاب می شود در تولید فیلم ها نه تنها خودشان بلکه حوزه های فرهنگی وهنری کشور در حدود 15-20 دستگاه فرهنگی درکشور متولی هستند. اینها همه گی  به هم  کمک می کنند تا تولیدات فرهنگی وهنری و پژوهشی انجام شود به جهت فرهنگ سازی. کتاب  های مختلفی دراین زمینه منتشر شده است و در اختیار جامعه قرار گرفته است. دردانشگاه ها هم این پایگاه وجود دارد. آیین تجلیل و یادواره ها را دنبال می کنیم آنجا باید به صورت علمی، موضوعات جنگ وایثارگری را مطرح کنیم  ولی در آموزش وپرورش این بحث باید مصداقی انجام شود. وقتی می گوییم علمی باید انجام شود یعنی 2 واحد درس دفاع مقدس را در 4 واحد درس در جهت ترویج فرهنگ ایثار وشهادت تبدیل کنیم. درآنجا دیگر عملیات ها به صورت علمی تدریس می شود. الان این کار در دانشگاه ها اتفاق افتاده است وتاثیر خیلی خوبی داشته است.الان من در دانشگاه تدریس می کنم واین اثر را می بینم  که دانشجو متوجه می شود   وقتی من از روی الوند توانستم بگذرم کار آسانی نبوده است. حدود نهصد ساعت در جذرومد رودخانه کار شد یعنی تعدادی از رزمندگان را نشاندند هم هندسی وهم ریاضی  کار کردند. درچه شرایط آب وهوایی صورت می گرفت وما چه مقدار زمان داشتیم تا از آن آب بگذریم واین کار صورت گرفت .



یا پل خیبری که زدیم آنجا علمی تدریس می شود و کار باید این طور انجام شود نه به صورت داستان یا خاطره که به این شکل تبدیل به افسانه می شود. باید بتوانیم باورهای خودمان و شهدایمان را که با آن شرایط سخت رو به رو بودند خوب انتقال دهیم و لازمه آن این است که ذهن جوان را آماده کنیم .ما هیچ وقت نمی گوییم که شهدا خودشان را روی مین انداختند چون این می شود افسانه. ما معبر باز می کردیم .این معبر که باز می شد آلوده بود ولی این جا اولین کسی که عبور می کرد کسانی بودند که داوطلب بودند یعنی اینکه قبلا پاک سازی شده بوده ولی وقتی بچه ها عبور می کردند روی مین می رفتند وایثار را تمام می کردند. واین کار را معاونت پژوهش انجام می دهد وخودشان دسته بندی می کنند. الان آثار ایثارگران را جمع آوری کرده است  و نسخه ی اصلی در این جا نگه داری می شود و کپی را در اختیار سازمان های دیگر وخانوادهها قرار می دهند. روی سایت ها هم کار می شود ولی خیلی کم است. همان طور که برای جانبازان روز تولد شان پیام تبریک ارسال می کنیم، برای شهید هم روز شهادت اش پیام تسلیت می فرستیم. درست است که پیام خیلی ناراحت کننده است ولی ما همیشه می گوییم شهید را به خاک نه،  بلکه به یادها بسپاریم. هرچقدر در یادمان  باشد مسلما" بیشترمی توانیم در مقابل  جنگ نرم ایستادگی کنیم .

وی با مطرح کردن بحث تشکیل پرونده ی ایثارگرانِ صورت  سانحه بیان داشت :  یک تعداد از آنها که مشخص است دربحث تشکیل پرونده ربطی به بنیاد منطقه وتهران ندارد و ایشان باید بروند به یگان خودشان ونامه را مستقیم بگیرند برای اداره کل پذیرش بنیاد مرکز تا آنها پرونده را تشکیل دهند ودر کمسیون مشترک  ببرند و دراختیار من قراردهند. با این حال کسانی که به ما مراجعه می کنند و حتی نرفته اند نامه را از یگان مربوطه دریافت کنند، ما برایشان پرونده تشکیل می دهیم و آنها را به مرکزمی برند. این تنها راه است چون قانون مشخص کرده است وآن کار باید طی شود. تعدادی زیادی هم هستند که شاید خودم  در مراجعات حاضر باشم. حدودآ10هزار نفر پرونده در تهران داریم. این ها در زمان جنگ مجروح شده بودند و آمده اند یک نامه داده اند ورفته اند و تمام تلاش ما این بود که تمام پرونده های راکد را به فعال تبدیل  کنیم  و آنها را آوردیم ویک پالایش هم انجام دادیم تا آن جایی که امکان داشت. از طریق ثبت احوال، بانک ها، سیستم یارانه ها هر کجا که احساس می کردیم بتوانیم اطلاعاتی  و شماره تماسی به دست بیاوریم، پی گیری کردیم و به آنها خبر دهیم. حتی سراغ یک تعدادی از بیمارستان های اعصاب وروان رفتیم و پرونده آنها را پیدا کرده ایم.



وی در خصوص بحث اشتغال گفت : بنیاد یک بانک بیکاران دارد که اسامی ایثارگران بیکار باید در بانک بیکاران ثبت اطلاعات شود تا یرای آنها بتوانیم چاره ای پیدا کنیم. ما مشخصات هر کس را که در بانک اطلاعات داشته باشیم و سهمیه ای نیز در اختیار داشته باشیم به سراغ آن فرد می رویم . ممکن است فرزند جانباز 25درصد را معرفی کرده باشم ولی فرزند جانباز 45درصد را معرفی نکرده باشم چون در سیستم بانکی ثبت نام نکرده است. فرزندان ایثارگرنباید انتظار داشته باشند که شاغل دستگاه های دولتی شوند چون آنها هم ظرفیتی دارند. دولت به دنبال کوچک سازی است بنابراین وقتی 3 نفر می روند یک نفر می آید. ایثارگران این آمادگی را داشته باشند که ما درشرکت  سامان نوربه دنبال  حدود 300 نفر هستیم  برای راه اندازی یک کارگاه گوهرتراشی. یعنی  به آنها آموزش می دهیم و در زمان آموزش هم حقوق می گیرند. کارها که آماده شد و تبدیل شدند به یک تولید کننده، آنوقت به آنها یک دستگاه می دهیم تا مستقلا بروند تولید کنند وکالای آنها را هم خریداری می کنیم. اگر آمادگی دارند کار تولیدی آنجام بدهند ما در تهران نیرو نیاز داریم. 150نفر معرفی شده اند والان مشغول کار هستند و در این یک هفته 300 نفر باید معرفی کنیم. کسانی که موقیعت شغلی ضعیف تری دارند مثل زیر دیپلم و یا دیپلمه ها، به این ها شانس بیشتری می دهیم.
این مدیر در مورد حقوق احکام بیان کرد:  آن دسته ای که مشمول ماده 38  هستند، یعنی  تمامی  جانبازان حالت اشتغال و ترور، مشمول آن حکم هم ترازی می شوند. یک تعداد از مراجعین هم مستمری بگیر هستند که مستمری بگیری آنجا تعریف نشده است که  به این ها پاسخ می دهیم .



صمیمی در پایان با اشاره به طرح سپاس گفت : این طرح در واقع یک پلی هست که بین بنیاد شهید و خانواده ایثارگران برقرار شده است. ما این طرح را در 2 قالب به انجام می رسانیم. یکی اینکه خودمان این طرح را انجام می دهیم با همکاری معتمدین بنیاد در تهران که امسال حدود 47 درصد بازدید تا پایان مهرماه ثبت شده است در سیستم. بخش دیگر با همکاری دستگاه ها صورت می گیرد. شهرداری ها و مجموعه ی بسیج با همکاری واحد کل ایثارگران یک برنامه ای تحت عنوان اینکه منطقه تبدیل به ناحیه وناحیه تبدیل محله شد ترتیب داده اند. همه ی شهرداران 123 ناحیه و مسئول ایثارگران موظف هستند که هر هفته 2 دیدارانجام دهند. خود من هم دربعضی وقت ها همراهی می کنم. در مجموعه به همه ی  استانداری ها و دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است که از خانواده ی شهداء دیدار انجام دهند.

 

کد خبرنگار: 86
اینستاگرام
با سلام وعرض ادب.از زحمات مدیر کل محترم بنیاد شهید و امورایثارگران استان تهران جناب صمیمی کمال تشکر و قدردانی را مینمایم جانباز 35./. بهنام رضایی پور
بنده بعنوان یک مطلع می گویم ظرف این چند سال وهم اکنون بنیاد هیچ حقوقی به بانوان خود سرپرست شاغل در سایر ادارات که اکنون ازکار افتاده کلی و حالت اشتغال هستند نداده و نه معوقه ای به آنان تعلق گرفته چگونه آقای صمیمی ادعا می کنند به آنان حقوق می دهند اینها واقعا به سختی روزگار را سپری می نمایند.
انشآلله عاقبت بخیر بشی مهم ترین کار عملی شدن ماده 38هستش که کمک بزرگی بهربچه های جانباز میشه چون حقوق کم و بچه ها بزرگ شدند و مخارجشان هم بزرگ هر خانواده بنوعی پس هر چه زودتر که دیر شده. ..یاعلی خدا قوت
ماده 38 برای جانبازان متوفی حالت اشتغال بسیجی که همسرشان بعد از وفات جانباز از بنیاد حقوق می گیرد نیز برقرار می شود؟ بنیاد گفته تاکنون برای این افراد لیست نیامده؟ لطفا راهنمایی کنید
خانواده های اعصاب و روان مشکلات زیادی دارند اقای صمیمی بویژه در شهری مثل تهران لطفا فکری کنید
دکتر جان سلام من اصغر فرنیان هستم . هم به شما هم به حاج آقا شهیدی نامه دادم آقای شهیدی ضمنی موافقت کردند ولی آقای تیمورنژاد تلفن زدند و گفتند شما سال 80 ماشین گرفتی وتعلق نمی گیرد.گفتم من جانباز 60 درصد و دانشجوی کارشناسی ارشد هستم .گفتم من مشگل حرکتی دارم وبا خود حضرتعالی هم صحبت کردم و نامه هم دادم که حتی شده موردی یا بصورت خاص یک ماشین بدهیدوخودتان مدیریت کنید که اینکار چگونه انجام شود.من حدود 50 اس ام اس به شما دادم ولی شما حتی یک زنگ نزدید یا اقلا یک پیامک ندادید آیا ارزش یک پیامک یا دلجویی یا یک امید واری دادن را برای شما نداشتم؟اصغرفرنیان
لطفا به همه خانواده ها سربزنید نه فقط یک تعدادخاص و شناخته شده
اقای صمیمی خسته نباشید مددکاری استان بویژه در مناطق ضعیف عمل میکند
زمانی که آقای صمیمی ریاست بنیاد مازندران شدند نشان دادند هدف و انگیزه لازمه یک مدیر در وجودشان هست . بنده و ایشان رابطه بسیار گرمی داشتیم و یکی از نکات اخلاقی شان به نوعی غریب بود مثال در جلساتی که شرکت داشتند تاکید زیادی داشتند که در کنار نام و پست شان هرگز او را جانباز 70 درصد معرفی نکنند که این مگر عیبی دارد ولی هیچگاه پاسخش را نداد اما 3 بار در کمیسیون شرکت کردند و همگی پزشکان 70 در صد ایشان را تائید کردند احساس می کنم در کنار جانبازا مثلا نخاعی خود را از تبار آنان نمی دانست و همیشه بدنبال مشکلات جانبازان بودند حتی جلساتی با مدیر کل سازمان مسکن و شهر سازی قبلا" از ادغام با وزارت راه انجام می دادند که ما هم در این جلسات شرکت داشتم و مطالب مفید را نت برداری کرده به همراه عکس در سایت اداره کل لحاظ می شد و خودم دیدم آقای صمیمی بسیار جدی روال کارها را شخصا" پیگیری میکردند تا به نتیجه برسند و همیشه لبان خندانی دارند در یک جمله (آقای صمیمی بسیار صمیمی هستند) و بنیاد استان تهران ایشان را از ما جدا کردند خداوکیلی جانبازانی که مشکل جدی دارند به دیدار عمومی ایشان بروند و حتما" آقای صمیمی پیگیری می کنند فقط دعا می کنیم چنینن مدیران لایقی را در پست های حساس بنگارند.یا حق
خلاصه ما که نفهمیدیم معوقات ازسال72 محاسبه میشه؟جناب صمیمی جانبازی که سال80 کمیسون پزشکی رفته و در همان کمسیون اولیه 25% شده؟ آیا طلبکار است یا بدهکار یا هیچکدام !!!!
این همه فک زد نگفت که چرا مشکل پرداخت شهریه برای دانشجویان پزشکی پردیس هیچکس ترتیب اثرنمیده ایا این ظام نیست برای یک پزشک بایک دانشجوی حسابذاری دریک سطح شهریه پرداخت شود
بیشتر پبش افرادی میروند که اهل چا پلوسی باشند هدفشان سیاسی است نه انسانی
باسلام خدمت همه ایثارگران ... جناب آقای صمیمی شما از طایفه
اهل دل و عشقید ... جانا از خود مائید.... دریاب اهل دلان را ...

دریاب . والسلام.
من به عنوان یک جعفری که با موضوع خدمات درمانی جانبازان ارتباط مستقیم دارم مصاحبه طولانی مسئول محترم را مطالعه کردم . خیلی طولانی و خسته کننده بود . اما اینش به من ربطی ندارد . ...فقط ..
آن قسمت که به موضوع خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران مربوط است یه جوری منو خون دل کرده !
یعنی وقتی شرمنده جانبازان می شی اگه آدم باشی باید بمیری ! از خجالت آب بشی بری زیر زمین ؟؟؟
آقا جان اگه من یه جعفریم که از حرفای این آقا سر در نیاوردم ...شما آقایی کنید ... اگه بین شما یکی متوجه شد قسمت مربوط به خدمات درمانی را برای من توضیح بده !!
اولش قراره صد در صد هزینه داده بشه از طریق بنیاد ... بعد میگه عدم هماهنگی ایجاد شد ... حالا اگه نهادی دلش خواست می تونه متقبل بشه ...
وجدانا یکی می گه اصل غصه اونجاست که اینجور حرف زدن یعنی سفسطه کردن ...یعنی جانباز سرگردان بین بنیاد و محل کار ...
مهمتر اینکه در بعضی جاها نه بنیاد و نه محل خدمت این خدمات رو قبول ندارن ؟
یکی می پرسه چه حد خدمات درمانی مورد قبوله ؟ دوتا قرص استامینوفن دادن که این همه گفتن نداره ؟ بقیه داروهای حیاتی تا چه حد تحت پوشش هستند ؟
خداییش ما فقط نکات منفی رو نمی بینیم ...اهل تعریفم هستیم ...
تنها تعریفی که از این جلسه می تونم داشته باشم ... اینه که از در این گزارش فقط دو چیز درشت و واضح بودند به چشم من ...اونم .....پرتقال ها و موز ها؟؟؟!!!
آقای صمیمیی خیلی خوب منو می شناسی،نمیدانم چطور در برابر خداوند و پیامبرانش و مادرم فاطمه زهرا(ص)جوابگو خواهیدبود...ازت نمیگذرم
برادر کرامی به جای صحبت عمل کنید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi