شناسه خبر : 30547
شنبه 13 دي 1393 , 15:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جوان بمانیم

این روزها هزاران عامل استرس زا در زندگی روزمره همگی وجود دارد که می تواند به اصطلاح باعث پیری زودرس و چروکیدگی پوست شود.

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و رژیم درمانی) - این روزها هزاران عامل استرس زا در زندگی روزمره همگی وجود دارد که می تواند به اصطلاح باعث پیری و چروکیدگی پوست و از بین رفتن نشاط ظاهری در صورت گردد و یکی از نگران کننده ترین عوارضی که شاید همه افراد از آن ناراحت هستند، به اصطلاح پیری زودرس پوست است. به ویژه خانواده های جانبازان و جانبازان و آزادگان گرانقدر که امروزه از فشارهای جسمی و روحی بیشتری رنج می برند و ما هدفمان این است که بر صورت هیچ کدام از قهرمانانمان چه جانباز و چه آزاده و چه رزمنده و خانواده هایشان غیر از رنج های ناشی از جراحات جنگ، خطی از پیری زودرس ننشیند. برای همین بر آن شدیم تا از فاکتورهای مؤثر در سلامت پوست صورت و جلوگیری از خمودگی چهره و صورت صحبت کنیم.

هرچند غیر ممکن است که بتوانیم برای همیشه جوان بمانیم، اما با کمک یک رژیم غذایی و اصلاح یکسری عادت ها می توانید کاری کنید نسبت به سن جسمانی تان جوان تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و آن را کندتر کنید. حفظ زیبایی جوانی فقط با مصرف انواع کرم های ضد پیری امکان پذیر نمی شود بلکه تغذیه سالم و ورزش و فاکتورهای دیگری در این زمینه نقش دارند.

چهره هاتان خندان قهرمانان!

1. آنتی اکسیدان ها یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از تخریب سلول ها هستند. اکسیدان ها موادی هستند که سلول ها را و از جمله سلول های پوست را تخریب می کنند و بنابراین مواد آنتی اکسیدان ( ضد تولید اکسیدان) می توانند در جلوگیری از این تأثیر منفی مؤثر باشند.

یکی از عادات غذایی که میتواند تولید کننده اکسیدان ها باشد، مصرف سرخ کردنی ها و فست فودها در سفره خانواده است. برای اینکه در فرآیند سرخ کردن به خصوص با چربی های اشباع ( روغن جامد) مواد تخریب کننده یا اکسیدان بسیاری تولید می شود. بنابراین اگر می خواهید پوستتان جوان بماند، کمتر از سرخ کردنی ها استفاده کنید و مصرف فست فودها را هم در صورتی که ترک نمی نمایید، به یک تا دوبار در ماه حداکثر محدود کنید.

2. سبزیجات یکی از گروه های غذایی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین منبع ویتامین های نگهدارنده پوست مانند ویتامین A که در سبزیجات رنگی بیشترند. ثابت شده است افرادی که از سبزیجات روزانه و منظم استفاده می کنند، پوست سالم تری دارند. در این مورد، گوجه فرنگی، هویج، اسفناج، فلفل دلمه ای های رنگی، کلم ها و.. نمونه های خوبی هستند.

عزیزان می توانند روزانه از سالاد مخلوط سبزیجات استفاده کنند و همچنین از هویج به عنوان یک منبع ویتامین A و میان وعده.

3. میوه ها نیز سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از ویتامین های محافظ پوست از جمله ویتامین A و C که در شادابی و جوانی پوست تأثیر مهمی دارند. افرادی که روزانه 2 تا 4 عدد میوه مصرف می کنند می توانند به سلامت پوست و پوست صورت خود امیدوارتر باشند. از قدیم می گفتند که کسی که سیب بخورد، صورتش زیبا می شود یا صورتش مثل سیب سرخ است، به همین جهت بود. میوه های با رنگ زرد و نارنجی و قرمز، دارای ویتامینزیاد و مرکبات و کیوی و طالبی از منابع خوب ویتامینC هستند.

عزیزان! به مصرف میوه توجه کنید و فراموش نکنید که روزی دو تا سه تا از این نعمت های الهی را میل کنید.

4. از قندهای ساده کمتری استفاده کنید. قندهای ساده مانند قند و شکر و هرچیز دارای شکر. چراکه ثابت شده است مصرف قندهای زیاد تعادل قند در بدن را برهم می زند و فرد با ابتلا به دیابت دچار عوارض سنگین آن خواهد شد که یکی از آنها تخریب سلول هاست. چون مولکول قند درشت است و میتواند با حرکت زیاد در رگ ها، مویرگ ها را پاره کند می تواند سلول ها را تخریب کند. بنابراین به تخریب پوست هم منجر می شود.

در نتیجه بهتر است که تا حد امکان از مصرف شیرینی جات و شکلات و نوشابه بپرهیزید.

5. در خورن غلات و نان ها دقت کنید. از نان های سبوسدار بیشتر استفاده کنید که قند خون را به واسطه فیبرشان کمتر بالا می برند و از طرفی از نان های سنتی بیشتر استفاده کنید چون در تهیه نان های کارخانه ای یا در اصل غربی مانند نان تست و باگت از موادی استفاده می شود که به تخریب سلول ها کمک می کنند.

6. از چربی های غیر اشباع بیشتر استفاده کنید. به این معنا که روزانه تعدادی آجیل و در هفته در صورت امکان از ماهی استفاده کنید. ( البته نه سرخ شده )

7. افرادی که از خوراکی ها و مواد غذایی کارخانه ای بیشتر استفاده می کنند، پوستشان به دلیل مواد افزودنی و نگهدارنده و رنگ های مصنوعی بیشتر خراب می شود و زودتر چروک می آورد و پیر می شود. از خوردن خوراکی ها مثل چیپس و پفک و پاستیل و لواشک و ترشی آماده و کنسرو آماده و ساندویج و پیتزا و ... حتی الامکان پرهیز کنید.

8. برای اینکه پوستتان جوان تر بماند و دیر چروک شود، آب زیادتر بخورید. مصرف مایعات زیاد به شکل غذاهای آبکی، دم کردنی های گیاهی، شیر و ... میتواند مفید باشد. دم کردنی هایی مانند چای ترش ( با خواص فراوان)، گل گاوزبان، به لیمو و ... نمونه های خوبی ست.

9. افسردگی و ناراحتی های طولانی مدت، می تواند به پیر شدن پوست و چروکیدگی چهره شما کمک کند. خندیدن و حفظ روحیه یکی از راه های زیبایی پوست است. خندیدن سبب آزاد سازی اندروفین (ترکیباتی که به انسان احساس خوشی می‌دهند ) می‌شود. بنابراین یکی از راه های توصیه شده، بیشتر خندیدن است.

10. نداشتن خواب منظم و کافی یکی از علت های پیری زودرس است. افرادی که خواب های نامنظم یا بیش از حد کم دارند، زودتر دچار پیری پوست می شوند.

11. متأسفانه استرس نیز یکی از مهم ترین نقش ها را در این زمینه بازی می کند. استرس عوارض زیادی‌ برای سلامتی بدن خواهد داشت. در هنگام داشتن استرس، حالتی به وجود می‌آید که بدن نیاز به انرژی دارد. بنابراین آدرنالین از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود و به بدن دستور می‌دهد که قند ذخیره شده در کبد را به گلوکز تبدیل کند. از این جهت در این زمان احتیاجات انرژی بدن افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه این واکنش تا آخر ایستادگی نمی‌کند و قند خون اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود و موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

بهره گیری از مشاوره روانشناسی برای کمک به رفع مشکلات و حفظ آرامش بیشتر و کاهش استرس می تواند بسیار مؤثر باشد.

12. ورزش به دلیل تولید هورمون های نشاط آور در بدن و کاهش تولید مواد اکسیدان نیز در بدن بسیار مؤثر است. سعی کنید که در حد امکان ورزش کنید. جانبازان عزیز نیز با وجود همه محدودیت ها هرچقدر که برایشان امنکان پذیر است، در حد محدودیت هایشان با شنا یا پینگ پنگ یا پیاده روی یا هر ورزش دیگری را انجام دهند. خود ورزش و فعالیت بدنی و تحرک در کاهش استرس و سلامت روحی می تواند نقش مهمی داشته باشد.

13. جوزف فوربس، متخصص انستیتو قلب و دیابت مریکا در آزمایشات خود تاثیر خوردنی‌های معمول مثل نان تست را روی بدن انسان بررسی کرده و متوجه شدند که این نان‌ها، مواد شیمیایی تولید می‌کنند که فرایند پیری را تسریع کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز تشدید می‌کند. این مواد شیمیایی (AGE) نام دارند و در مواد خوراکی مختلف از نان تست گرفته تا نوشابه‌های کولا و قهوه ممکن است، تولید شوند. به گزارش روزنامه‌ سیدنی مورنینگ هرالد، مقدار خیلی زیاد این مواد شیمیایی در بدن می‌تواند موجب بروز بیماری‌های قلبی و دیابت شده و در عین حال چین و چروک‌های پوستی را هم افزایش ‌دهد.

14. لطفا" سیگار نکشید. به عزیزان بخصوص جانبازان و آزادگان عزیز که مقید به احکام اسلامی و گناه صدمه زدن به خود هم هستند، توصیه می شود که از کشیدن سیگار و قلیان و مصرف الکل اجتناب کنند. چراکه مصرف این گونه مواد در پیری پوست و تمامی بیماری ها مؤثر است.

15. از شستن خود و صورت خود با آب داغ پرهیز کنید. اینکه در اسلام توصیه شده وضو با آب سرد گرفته شود یکی از دلایل محکم این قضیه است. زیرا آب سرد علاوه بر ایجاد احساس نشاط، به سلول ها آسیب هم نمی رساند و. همین یکی از فواید جذب آب برای سلامت پوست را نشان می دهد.

16. در صورتی که پوست خشکی دارید، از پماد ویتامین A+D می توانید استفاده کنید که با برگرداندن چربی به پوست بخصوص در فصل سرد سال، دو ویتامین مهم را هم که جذب پوستی دارد، تأمین می کند.

17. از کشیدن حوله های زبر یا کیسه بر صورت خود خودداری کنید. چرا که با از بین بردن چربی و رطوبت پوست، به پیری پوستتان کمک می کنید.

18. مواد غذایی کافئین دار به دلیل دفع آب و ایجاد کم آبی به پیری پوست کمک می کنند. بنابراین برای داشتن پوست شاداب تر از خوردن زیاد چای و قهوه پرهیز کنید. نوشابه و کاکائو نیز چنین خاصیتی را دارند. بنابراین حتی الامکان نوشابه و کاکائو نخورید.( با توجه به چاق کنندگی این مواد مضر)

19. حرکات ارادی و غیرارادی پوست مانند گریه و اخم روند پیری پوست را تسریع می‌کنند و افرادی که زیاد چهره خود را جمع و باز می‌کنند و کسانی که روی صورت می‌‌خوابند در معرض ایجاد چین و چروک‌های بیشتری هستند.

20. در حد امکان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید اما به دلیل کمبود ویتامین D حتما" روزانه یک ربع تا بیست دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب پوست خود را قرار دهید. چراکه پوکی استخوان بدون ویتامیندر انتظار شماست.

کد خبرنگار: 15
اینستاگرام
دست شما درد نکنه. ایشان صورت همه قهرمانامون مثل سیب سرخ باشه
ول کن تو رو خدا خانم نام اور . هر کی پوستش پیر و چروک شد که بشه . سلامتی مهمه . اگر کسی زن باشه ارایش میکنه جوون میشه . اگر هم مرد باشه که هیچی ، زنها اصلا به پوست ما اهمیت نمیدن ، به پول ما اهمیت میدن . مطالب مهمتر بنویسید . کی در اثر چروکیدگی پوست مرده ؟!! کلیه ، کبد ، زخم بستر ، بیماریهای ریه و استخوانی و ......مهمترند .
به به چشمم روشن !! تبلیغ آرایش کردن بانوان ؟؟؟ تبلیغ زیبایی و جوانی کاذب اونم تو سایت محبوب من .. ...؟؟؟
یعنی چی برای خانما فقط پول شوهرشون مهمه ؟؟؟ پناه بر خدا ...
خانم نام آور مطلب این دفعه شما هم به جا و علمی بود مثل همیشه . شما نشان دادید که ذهن خلاق و پویایی دارید . دست شما درد نکنه .

خانم دکتر..سلام . مدتیه نمی دونم برادران ایثارگر فاش نیوزی کجا هستند ؟؟؟ چرا حضورشون کم شده ؟؟؟ واقعا بدون اونا ..........
همش نگرانی نگرانی نگرانی به خاطر جانباز و ایثارگر .....توی این دنیا ..تو اون دنیا ... حالا آخرتم بماند ..چرا؟.......فکرشو بکن اگه جانبازان منتظرمون باشن کنار پل صراط به حالت شاکی حتی از ما ...دیگه پوست سالم و شاداب می مونه برای ما با این همه نگرانی و ترس !!!


صفحه ی نو مبارک والا نت نداشتم تا زودتر برای عرض تبریک خدمت شما برسم.باور میکنید سیم تلفن هم میدزدند؟! خانم نام اور دست گلت درد نکنه فکر سلامتی این عزیزان هستید حتی به پوست اونا هم فکر میکنی. من این مدل سیب خیلی دوست دارم. :-)
بابا یه ساعته دارم پایین رو نگاه میکنم تا ارسال شد مثل همیشه ببینم نگو که اون بالا گذاشتید .بکشش پایین بابا.
مریم حیدری نگران نباش . کامپیوترت را طوری تنظیم کن که بیاد پائین . من که کشیدمش پایین . دیگه بالا رو نگاه نمیکنم .
نوش جونت تا میتونی بخور خیلی خاصیت داره
این مدل سیب را فاش نیوزی ها طراحی کرده اند خانم حیدری . این مطالب و توصیه های تغذیه ای هم مخصوص جانبازان بخصوص جانبازان 70 درصد قطع نخاع است پس اجازه بده این مدل سیب را هم اونا بخورن . ایشالا که سرخ و سفیدتر از اینکه هستند بشن .
ن -ر بزرگوار منم به فکر همه ی جانبازان از 1درصد تا آخر هستم.ولی خب منم سیب دوست دارم
حیف حیف حیف که جای من ...... ؟؟؟
فاش نیوز سلام
لطفا به اصلاح جستجو زودتر مبادرت کنید
لطفا نمایشگر تعداد بازدید کننده ها رو مجددا در معرض دید بگذارید
قبلا هر اسمی که می گذاشتیم و بعد مطلب ارستل می کردیم بازم همون اسم می ماند تا خودمون عوضش کنیم .ولی حالا به کل پاک میشه . ما یادمون نمیمونه دیشب چی خوردیم چطور یادمون میمونه این همه اسم... حااااااااالا
لطفا مثل قبل کامنت بچه ها رو نمایش بدید ... چتون شده ؟ می خواید هفته ای دو روز بیام کمکتون ؟ چرا بچه ها رو اذیت می کنید ؟ اگه دل و دماغ ندارید و حرمت نگه می دارید..حق با شماست اما این راهش نیست ؟
عیدتونم مبارک . مواظب خودتون باشید . یه مو از سرتون کم بشه وای به حالتون ... گفته باشم
بنظر من این دیگه اندِ ترویج فرهنگ ایثار و شهادته که خانم سعیده نام آور اینقدر به فکر سلامتی روحی - روانی و جسمی جانبازان است . ممنون از خانم دکتر که حتی پوست ایثارگران جانباز هم براش مهمه آفرین احسنت . خانم دکتر یادتون رفته بنویسید کم خوابی یا بیخوابی پوست را خراب میکنه
با سلام
جناب مورد 10 این را ذکر کرده اند
تاریخ ها را هم بنویسید تا بدانیم هر مطلبی متعلق به چه تاریخی است ؟ البته در کامنتها تاریخ هست ولی در عناوین و تیتر نوشته ها نیست
بقول همقطار ب ب خ ش ی د . بله در مورد 10 این مطلب ذکر شده .
باچندتا بچه و مستاجری وحقوق یک میلیونی بنیاد مگه میشه میوه خرید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi