شناسه خبر : 30576
چهارشنبه 24 دي 1393 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شلیک به جمهوریت

مجتبی دهقانی - روز یکشنبه مورخ 14/ 10 / 93 جناب آقای روحانی در همایش اقتصاد ایران در طی ایراد سخنرانی خود به بعضی نکات اشاره نمودند که قابل تامل و بررسی میباشد. یکی از موارد که ایشان اشاره نمودند این مطلب بود : یکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تا الان اجرا نشده است و من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خیلی دلم می‌خواهم شرایطی مهیا شود تا یکبار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود،همه پرسی از مردم درباره مسایل مهم کشور است. قانون اساسی به ما می‌گوید در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای اینکه قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه مستقیم، به آراء عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود.در مورد این قسمت از سخنرانی  جناب روحانی توجه به چند نکته مهم ضروری است .

اولا ایشان در بحث برگزاری رفراندوم در مورد مسائل مهم کشور اذعان داشتند که از اول تا به امروز از عمر انقلاب هیچ رفراندومی در جمهوری اسلامی ایران برگزار نشده است؟؟

 قطعا ایشان که مدعی هستند جزء مبارزین اوایل انقلاب محسوب میشوند با چه توجیهی حرکت هوشمندانه حضرت امام (ره ) در برگزاری رفراندوم و همه پرسی  12فروردین 58 را نادیده گرفتند.

این همه‌پرسی، جمهوری اسلامی را در زمره معدود حکومت‌های تاریخ بشریت قرار داد که در ابتدای انقلاب خود، از ملت نوع حکومت مورد نظر را درقالب رفراندوم  به رای میگذارد و ایدئولوژی حکومت را نیز به طریق دموکراتیک به مرحله انتخاب قرار میدهد. تا ملت آن خواسته هایی که برایش زحمت ها  و رنج ها دیده اند و خون ها نثار کرده اند را با طیب نفس و آزادانه انتخاب نماید.

اولین رفراندوم

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به پیشنهاد امام خمینی (ره) همه‌پرسی جهت تعیین نوع نظام در ایران در روزهای 10 و 11 فروردین 1358 در سراسر کشور برگزار شد و بنا بر اعلام برگزار کنندگان ۹۸٫۲ درصد واجدین شرکت در همه پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری  نظام جمهوری اسلامی در ایران  موافقت کردند. در روز12 فروردین نتایج اعلام شد و این روز را روز جمهوری اسلامی نامید شد.

دومین رفراندوم

تدوین قانون‌اساسی در دنیا روندی مشخص دارد. در برخی نظام‌های نیمه ‌استبدادی قانون را شاه یا هیئتی از دست نشاندگان او تدوین و تصویب می‌کنند و اجرایی می‌شود و مردم نقشی در تصویبش ندارند، مانند قانون اساسی مشروطه.  ولی در نظام‌های مردمی، مردم برای مجلس موسسان پای صندوق می‌روند و آنان قانون‌اساسی را گردآوری می‌کنند، یا هیئتی از بزرگان پس از تدوین، قانون  را به همه‌پرسی می‌گذارند و مردم تاییدش می‌کنند. امروزه تدوین قانون اساسی در برخی کشورها دو مرحله‌ای است . ولی روش تدوین قانون در ایران بی‌مانند است . این روند سه‌مرحله‌ای میباشد. نخست نوع نظام در همه پرسی، نظام جمهوری اسلامی تعیین شد و بعد در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی توسط مردم جهت تدوین قانون اساسی برگزار شد و سپس در تاریخ 11 و 12 / آذر  1358 قانون تدوین شده جهت تایید به همه پرسی مردم واگذار شد.

سومین رفراندوم

نزدیک به ده سال پس تصویب اوّلین قانون اساسی جمهوری اسلامی در تاریخ 12 آذر 1358، امام خمینی(ره) در 4 اردیبهشت 1368 در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور وقت هیئتی متشکّل از بیست نفر از رجال مذهبی و سیاسی و همچنین پنج نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی را مامور بازنگری و اصلاح قانون اساسی نمود و ریاست این گروه را  آیه الله مشکینی  برعهده داشت. سه ماه، بعد تغییرات در نظر گرفته شده توسط شورای بازنگری قانون اساسی در تاریخ 6 مرداد 1368 به همه پرسی گذاشته شد و با اکثریت آرای مردم تصویب شد.

از برگزاری این همه پرسی ها روشن می شود که در مورد مسائل مهم و حساس کشور نخبگان و خبرگان و متخصصین باید قانون یا طرحی را تدوین نموده ، بعد قانون تحلیل و بررسی شده را به همه پرسی و تایید عمومی قرار دهند و دلیل این امر هم به وضوح معین و مشخص است که همه مردم در سطح بالایی علمی و تخصصی در همه امورات اقتصادی و نظامی و فرهنگی  و..  نیستند لذا این مردم هستند که نخبگان و خبرگان جامعه را انتخاب می کنند  تا آنان با داریت و تخصص قانون مورد نیاز را تدوین میمایند و حاصل آن را به رای عمومی میگذارند.

حال سوال اینجاست آیا قصد و نظر روحانی در مورد برگزاری رفراندم این است که ایشان اساسا" پایه های استقرار جمهوری اسلامی را بر مبنای رای مردم نمی داند و قصد دارد این گونه القا نماید که در این  نظام نوعی دیکتاتوری حاکم است ؟؟

رهبری عزیز درجواب  این نوع تفکر می فرمایند: برخلاف  نظر بعضی ها و تلاش هایی که در راستای اثبات خودکامگی و توتالیتره جلوه دادن حکومت اسلامی و پافشاری هایی که بر تضاد ذاتی آن با اراده و خواست حقیقی مردم و نفی هرگونه مشارکت عمومی در این چنین نظامی صورت می گیرد، مردمی بودن از پایه ها و شاخصه های اصلی نظام و اراده و خواست مردم در چارچوب ارزش های الهی، تعیین گر حقیقی است. «مردمی بودن در نظام جمهوری اسلامی، یک شاخصه اصلی است؛ یعنی رأی مردم، کرامت مردم، خواست مردم، از جمله عناصر اصلی در نظام جمهوری اسلامی و این بنای مستحکم است. رأی مردم تعیین کننده است.»(مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 14/3/1386)

نکته مهم در سخنرانی های مقام معظم رهبری به تکرار و وضوح مشخص است نظر ایشان در مورد نحو مشارکت مردم در ساختار نظام اسلامی ست . رهبری عزیز در سخنان خود هر انتخابات که در طول این 36 سال از عمر انقلاب اسلامی را یک رفراندوم عمومی تلقی کرده اند و هر رای در این انتخابات را رای با اصل نظام اسلامی تلقی نموده اند . آیا برگزاری 32 انتخابات و همه پرسی در طول 36 سال  از عمر انقلاب ، دال بر   استقرار نظام مردم سالاری دینی و دمکراتیک در ایران اسلامی نیست . که متاسفانه مورد بی مهری جناب روحانی شده است.

قطعا اگر نظر آقای روحانی از برگزاری رفراندم آمدن عموم مردم در صحنه و اعلام نظر شان است ؟؟ باید جهت اطلاع ایشان عرض کنیم مردم ایران به غیر از 31 انتخابات که که در آن شرکت کرده اند هر ساله چندین بار در مراسمات ملی و مذهبی همچون 22 بهمن ، روز قدس ، نهم دی ،و... با حضور میلیونی  و حماسی،رفراندوم و همه پرسی دیگری در ایران اسلامی رقم زده اند با این تفاوت که در همه پرسی مد نظر روحانی مردم آرای خود را روی برگه می نویسند و این همه پرسی ها مردم رای شان را در مشت های گره کرده و شعار های خود اعلام میکنند.

 نکته نهفته از سخنان روحانی در مورد رفراندوم،  اشاره به این نکته است زمان رسیدن به توافق جامع هسته ای رو به اتمام است و  و تا به این جای کار به بن بست رسیدن نتایج این توافق نامه  امری واضح است. از آنجا که کشور های مستبد غربی حاضر به کنار گذاشتن  خواسته ها و توقعات بی منطق خود نشده اند و هر روز تحریم جدیدی را علیه مردم ایران وضع می کنند دولت مردان قصد دارند به وسیله اهرم مردم با مطرح کردن بحث رفراندم فشار خود را به حاکمیت افزایش داده و نظام را تسلیم خواسته های غرب نماییند و راه را برای کنار آمدن با 5+1 به هر شرایطی هموار کنند.

تحلیل ها در مورد رفراندم مورد نظر جناب روحانی بسیار است ...

اما تاسف بار است که رییس جمهور کشور عزیزمان با سابقه ای که دارد منکر  ساختار نظام مردم سالاری دینی که ما حصل همه پرسی ها و انتخابات ها است می شود .

شاید خدای نکرده دوباره اصل جمهوریت نظام در خطر است....

کد خبرنگار: 12
اینستاگرام

...

تعهدنامه کرباسچی به ساواک+عکس
سلام
جناب دهقانی
اول خودتان فرموده اید رئیس جمهور در خصوص یکی از اصل های قانون اساسی -- دقت فرمائید قـــانـــــو ن اســــاســـــی نه قانون دیگر -- گفتند دوست داشتند اجرا می شد نه رفراندوم برای تعیین نظام جمهوی اسلامی و یا قانون اساسی و ...
دوم اینکه تا قانونی به تصویب نرسیده و قانون نشده که محل بحث شدن، نشدن یا تعیین جرم و مجازات و پاداش محلی برای طرح ندارد و البته با همه پرسی بود که قانون اساسی یک قاتون شد
سوم اینکه حتما می دانید که در قانون اساسی قبل از بازنگری امکان تغییر و ... قانون اساسی و یا هیچیک از اصول این قانون پیش بینی نشده بود
که با دو نامه جداگانه از سوی نمایندگان مجلس وقت و شورای عالی قضائی در بهار 1368 به محضر امام ارسال و تقاضای بازنگری در قانون اساسی مهوری اسلامی از ایشان درخواست شد
اما مورد رفراندوم تائید تغییرات قانون اساسی باز هم با گفته ریاست حمهوری در تضاد و تناقض نیست و نفی رفراندوم های انجام شده قابل برداشت نیست.
بعد از تصویب قانون اساسی اصولی ایجاد می شود که نظر رئیس جمهور ان اصول بوده و صد البته کلی مطرح شده و هر برداشتی قابل انجام است
نکته دیگر اینکه تا هر کس --حتی رئیس جمهور -- حرفی زد زاویه دار با فرامین ولائی و یا قانونی مقام معظم رهبری قرار ندهیم و شروع به ایجاد تشویش و ... در جامعه کنیم. از ترور شخصیت به کجا رسیده ایم.
به جای این همه صغری کبری در محکومیت رئیس دولت بهتر بود راهکار اصلاحی و تذکری در حد رئیس دولت ارائه می فرمودید نه القاء شبهه ضد مردمی بودن و .... به رئیس جمهور محترم که تمام هم و غمش در تفکر و عمل تا جائیکه در توان دارد مردم هستند نه بیگانگان.
دوست گرامی کمی تدبر در فرمایشات مقام معظم رهبری را در حفظ ارامش و ایجاد وحدت حتی در همین مواردیکه به فرمایشات ایشان تکیه و درج فرمودید را توصیه می کنم و متذکر می شوم که لا اکراه قبل و بعد دارد و با کنارهم گداشتن قبل و بعد موارد استنباط بهتری بوجود می آید و الا خوارج و ... چگونه خوارج شدند؟ نماز شب می خواندند و حافظ کل قرآن بودند
برای اثبات موارد مذاکرات هم که فرمودید لازم نیست کاسه داغ تر از آش باشیم هر جا خطر باشد رهبر حی و حاضر با قدرت و اقتدار ما گمنامان بی حاشیه اعمال ولایت می کند. نگران و دواپس نباشید.
در همان قانون اساسی که خونها برای حفظش ریخته شده مجلس اگر موافقن با مقاوله نامه و ... بین المللی را تصویب نکند و به امضاء رئیس جمهور نرسد قابل اجرا و تعهدآور نیست پس بگذاریم هر کس کارخودش را انجام دهد.

موفق باشید
به قول جناب طوطی ، عزیز دل حالا ما اهل ترور شخصیت ..شکر خدا رییس دولت یه جوری عمل کردن و حرف زدن که نشون دادند به هیچ راهکار ارائه شده از سوی منتقدان توجه نمی کنن حتی اگه ارائه بشه از سوی رهبری ..
الانم که می ببینی من از تو جهنم دارن باهات حرف می زنم به خاطر واکنش ایشونه... و شکر خدا اینجا هوا گرمه گرمه !!!!!!!

اقا عزیز شما در ربط با خودتان نظر بدهید تا از خواب بیدار شوید
حاج اقا نظر ما را سانسور کردند چون مخالف نظر شما بود ظاهرا قرار به یکطرفه به قاضی رفتن است پس شما بنویسید وخودتان هم برای خودتان کف بزنید اینجا مدارا با مخالف نظر را برنمیتابند عزت عالی مستدام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi