شناسه خبر : 30781
سه شنبه 23 دي 1393 , 14:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گیاهان و کبدچرب

جانباز شیمیایی 1- بیماری کبد چرب از جمله بیماری های خاموش و بی نشانه است. پیشگیری از ابتلای به آن اهمیت خاصی دارد. متاسفانه این بیماری زمانی خود را نمایان می کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول های کبدی را در گیر کرده اند. در این مقاله نشانه های اولیه بیماری و راه کارهایی طبیعی برای مقابله با آن به شما معرفی می شوند.

 چه افرادی مستعد ابتلا به کبد چرب هستند؟

افرادی که دچار اضافه وزن هستند و میزان تحرک کمی دارند اصلی ترین گروه برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. بنابراین افرادی که شاخص توده بدنی BMI بالایی دارند باید هوشیار باشند و با مشورت پزشک خود آزمایش های لازم را انجام دهند. به گفته برخی از متخصصان، مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین A نیز می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو برو کند.

 علائم ابتلا به کبد چرب

 کبد چرب با علایمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می کند.

 برای پیشگیری از تجمع چربی ها در کبد روش های طبیعی زیر را به کار بگیرید.

نوشیدن چای سبز

نوشیدن چای سبز یا عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد. البته در کنار نوشیدن چای سبز رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها در برنامه غذایی ضروری است. درمان گران چینی بر این باورند که نوشیدن این چای گیاهی بطور مستمر می تواند از ابتلا به سرطان کبد نیز پیشگیری کند.

سویا را با گوشت قرمز جایگزین کنید.

یکی از مهمترین عواملی که می تواند از رسوب چربی چربی ها در بافت کبد جلوگیری کند اصلاح رژیم غذایی است. جایگزین کردن پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی بویژه گوشت قرمز می تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو به افراد به افراد مستعد به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می کنند در طول هفته برای تهیه غذای خود از گوشت قرمز و سویا در کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند.

کاهش جذب چربی با خار مریم

این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام "سیلی مارین" دارد می تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد LDL ، تری گلیسرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمان گران این گیاه را موثرترین گیاهان دارویی برای کبد چرب می شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه با غذا را موثر می دانند.

با زنجبیل متابولیسم بدن را افزایش دهید. یکی از شیوه های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام های داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته دو تا سه بار زنجبیل استفاده می کنند می توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند.

یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده های غذایی میل کنید. مصرف دمنوش زنجبیل با ماست کم چرب حاوی زنجبیل بویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.

آبلیمو را فراموش نکنید. نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیمو تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. لیمو سرشار از ویتامین C است که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن و قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب داشته باشد.

 از زرد چوبه غافل نشوید. به تازگی محققان دانشگاه سنت لویس از تاثیر زرد چوبه بر کنترل بیماری کبد چرب در افراد چاقی که به این بیماری مبتلا هستند خبر داده اند بر اثر این تحقیقات مشخص شده افرادی که از زرد چوبه بعنوان یک چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می کنند، کبد مقاوم تری در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آن ها کمتر است. از این رو توصیه می شود مصرف زرد چوبه را به عنوان یک ادویه موثر در برنامه هفتگی و ختی روزانه خود بگنجانید.

عرقیات گیاهی بنوشید عرق گیاهی شاه تره، خار شتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. نوشیدن یک تا دو لیوان از یکی از این عرق های گیاهی از آن جا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون شده و به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کند. شاهتره، کاسنی و خار شتر یا ترکیبی از آن ها می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبد بویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری ها را به صفر برساند.

 دور این غذا ها را خط بکشید اگر اضافه وزن دارید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلا به کبد چرب را دور نمی بینید به شما پیشنهاد می کنیم از مصرف غذاهای فریز شده و یخ زده، فست فودها، ترشی ها، ماست پرچرب، سس نمک زیاد شیرینی ها، پیتزا و انواع سرخ کردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشابه های گاز دار پرهیز کرده و تا می توانید به جای آن ها از میوه های تازه و سبزیجات مختلف بویژه کاهو، خیار، هویج و غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمامی دوره های سنی به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی کمک می کند.

منبع: مجله سیب سبز

اینستاگرام
سلام
تشکر خسته نباشی دلاور.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi