شناسه خبر : 30992
سه شنبه 30 دي 1393 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تکلیف مداری شاخصه رزمنده ایرانی

همدان- در حالی از تکلیف مداری به عنوان شاخصه رزمندگان ایرانی در جنگ تحمیلی یاد می شود که اکنون نیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می تواند خاکریزی بلند برای مقابله با جنگ نرم دشمنان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دی ماه سال ۱۳۶۵ یکی از نقاط عطف در تاریخ جنگ هشت ساله ایران با عراق است چراکه وقوع دو عملیات که شکست در یکی موجب پیروزی در عملیات دومی شد و علاوه بر شکست، دروازه‌های تسخیر ناپذیر شلمچه موجب شد مجامع جهانی با تصویب قطعنامه ۵۹۸ به دنبال به پایان رساندن مخاصمه بین ایران و عراق باشند.

عملیات کربلای پنج که اواخر دی ماه ۶۵ ماه شروع شده و به مدت ۵۰ روز ادامه می یابد، یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های رزمندگان ایرانی در ورود به خاک عراق و عبور از موانع غیر قابل عبور آن است.

این عملیات در حالی به وقوع می پیونند که ایرانیان در عملیات آبی خاکی کربلای چهار که در آن تعداد زیادی از شهدای غواص همدانی نیز به شهادت می‌رسند به علت لو رفتن عملیات به موفقیت دست نیافتند و در حالیکه عراق تصور عملیات گسترده را از سوی ایرانیان نمی‌کرد این امر ممکن شد بطوریکه فرماندهان دفاع مقدس از کربلای پنج به عنوان عملیات تکلیف یاد کرده‌اند.

لشکر انصارالحسین (ع) همدان نیز در دو عملیات کربلای چهار و پنج نقش موثری داشته که پس از گذشت ۲۸ سال از وقوع آن همچنان زوایای ناگفته از عملکرد و رزمندگان وجود دارد که  نیاز به همتی جهادی برای بازگشایی ناگفته‌های آن است.

رضا نعیمیان از محققان و پژوهشگران جنگ تحمیلی است که از نزدیک در هر دو این عملیات حضور داشته و در حالی بیش از ۱۷ سال سن نداشته در ابتدای عملیات کربلای پنج مجروح می‌شود.

این پژوهشگر دفاع مقدس در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه شاخص همه رزمندگان اسلام تکلیف محوری و ایثار بود، بیان داشت: ۱۷ سال بیشتر نداشتم که به جبهه رفتم و در آنجا تکلیف محوری در هر شرایطی یک اصل به شمار می‌رفت.

عمیلات کربلای چهاربه علت همکاری اطلاعاتی آمریکا با عراق لو رفت  نعیمیان ادامه داد: عمیلات کربلای چهار در سوم دی ماه سال ۶۵ به علت همکاری اطلاعاتی آمریکا با عراق لو رفت و در حالی که ۳۰۰ گردان برای انجام عملیات آماده بودند، ا دامه عملیات متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه پس از این اتفاق و علی رغم جنگ روانی که برخی مسئولان در این سال در خصوص سرنوشت ساز بودن عملیات کربلای چهار به راه انداخته بودند، بیان داشت: شکست در عملیات کربلای چهار موجب شد مسئولان برای جبران خسارت وارده اقدام به برنامه ریزی برای اجرای عملیات قریب الوقوع کربلای پنج در منطقه شلمچه کنند.

کربلای 5

این پژوهشگر جنگ تحمیلی در خصوص نقش لشکر انصار الحسین(ع) در این عملیات عنوان کرد: لشکر انصار برخلاف عملیات کربلای چهار در موج اول برای حمله قرار گرفته بود در عملیات کربلای پنج در موج دوم نبرد قرار گرفت و درشب دوم عملیات وارد عرصه شد و اولین گردانی که در منطقه شلمچه وارد عمل می‌شوند گردان ۱۵۴ است که در منطقه غرب کانال ماهی در کشور عراق مستقر می‌گردد.

نعیمیان ادامه داد: این گردان در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه در منطقه حضور داشته و پس از آن گردان ۱۵۷ به فرماندهی شهیدان طالبی، حسن تاجوک از شهرستان ملایر وارد عرصه نبرد می شود.

وی با اشاره به اینکه دو گردان دیگر نیز در مراحل بعدی عملیات وارد جریان عملیات می‌شوند، اظهار داشت: به طور کلی عملیات ۵۰ روز به طول می‌انجامد و از استان همدان ۱۰ گردان عملیاتی، احتیاط و پدافندی در این عملیات جان فشانی می‌کنند و دو گردان از لشکر انصار نیز به مدت یک ماه خط پدافندی شلمچه را به عهده داشته‌اند.

این رزمنده دفاع مقدس در خصوص هدف عملیات کربلای پنچ عنوان کرد: در این عملیات ایران به دنبال نزدیک شدن به شهر بصره و گرفتن این شهر زیر آتش توپخانه بود و اینکه بتواند با تسخیر این شهر موقعیت شهر فاوه را  تثبیت کند که علی رغم مخالفت برخی مسئولان نظام برای انجام این عملیات موفقیت‌های آن موجب شد شورای امنیت قطعنامه ۵۹۸ را صادر کند.

نعمیمان با اشاره به رشادت‌های شهید حاج ستار ابراهیمی که فردی پر کار و خستگی ناپذیری بوده، اذعان داشت: شهید چیت سازیان نیز در عملیات کربلای پنج حضور داشت و به همراه نیروهایش برای شناسایی وارد عرصه می‌شود.

نعمیان با اشاره به شهادت سرداران شهید حاج ستار ابرهیمی، حسن ابروزن، مصیب قنبری، یونس گنجی، محمد شهبازی، حسین کیانی، نبی الله احدی، محمد علی رفیعی، احمد هدایت پناه، علی احمد اسماعیل بیگی در این عملیات از استان همدان، گفت: سعید اسلامیان، علی چیت سازیان، محمد مظاهری، تاجوک، طالبی هم از فرماندهان محورها بودند که پس این عملیات به شهادت می‌رسند و احمدرضا احدی نفر اول کنکور پزشکی سال ۱۳۶۴ نیز در این عملیات به توفیق شهادت نائل می‌شود.

وی در خصوص موانعی که عراق بر سر راه رزمندگان در منطقه شلمچه کار گذاشته شده بود، بیان داشت: در این منطقه هم موانع طبیعی وجود داشت و هم مصنوعی که از موانع طبیعی می‌توان به اروند صغیر و کانال ماهی و جزیره باوریان اشاره کرد و از موانع مصنوعی نیز می‌توان به آبگیرها و سنگرهای هلالی شکل اشاره کرد که ارتفاعی معادل پنج تا شش متر داشتند و شعاع ۲۰۰ متری را تحت پوشش قرار می‌دادند.

کربلای پنج بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات تاریخ جنگ بود وی ادامه داد: این عملیات موجب شد تا شورای امنیت قطعنامه ۵۹۸ را تصویب کند و در واقع عملیات  کربلای پنج بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات تاریخ جنگ بود و علی رغم اینکه مسئولان تصور می‌کردند موفقیت‌های عملیات والفجر هشت موجب شد عراق خواسته‌های ایران را بپذیرد که عملا این اتفاق در عملیات کربلای پنج روی داد.

نعیمیان یا اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی شاید تصور نمی‌کردیم که بین نسل‌های بعدی انقلاب اسلامی فاصله بیفتد، اذعان داشت: دشمن تمام تلاش خود را برای تحقق این اتفاق انجام داد و در واقع همه در بیان واقعیت‌های جنگ کم کاری کردند.

وی گفت: مسئولین فرهنگی پس از دفاع مقدس سیاست گذاری اصولی نداشتند و توجه لازم به این امر نشده و حتی اعتبار امور فرهنگی و هنری در کشور ناکافی است.

سردار رضا میرزایی نیز از فرمانده هان لشکر انصار الحسین بوده و در خصوص دستاوردهای جنگ تحمیلی و کوتاهی ها در معرفی آن درد دل‌هایی دارد.

این محقق جنگ تحمیلی با اشاره به اینکه ایران با همه دنیای کفر در هشت سال دفاع مقدس جنگید، افزود: ساختار نیروهای نظامی در کشور در آن برهه هنوز شکل منسجم نگرفته بود، اگر تنها  ارتش عراق به این ایران حمله می‌کرد جنگ هشت سال به طول نمی‌انجامید اما در واقع همه کشورهای غربی و عربی ارتش بعث را تغذیه و حمایت می‌کردند.

میرزایی افزود: ۵۶ کشور به صورت رسمی از عراق حمایت کردند و کارشناسان نظامی جهان پیش بینی می‌کردند نظام اسلامی در ایران با این منوال سقوط خواهد کرد.

کربلای 5

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به مدیریت خوب جنگ توسط فرماندهان عنوان کرد: متاسفانه نتوانستیم پس از جنگ این فداکاری‌ها و رشادت ها را بازگو کنیم که مقصر اصلی آن را فرماندهان جنگ، دولت مردان، رسانه‌ها به خصوص صدا سیما می‌دانم.

وی با اشاره به بازگونشدن فداکاری‌ها وکارهای بزرگ انجام شده در جنگ گفت: همه مسئولان مقصر هستند و همه بازماندگان شرمنده شهدا خواهند بود.

وی ادامه داد: اگرمی توانستیم فداکاری‌ها و فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جدید انتقال دهیم قطعا مردم ما نیز در راستای اهداف نظام اسلامی قدم بر می‌داشتند.

میرزایی اظهار داشت: در این صورت قطعا ما این گونه شاهد ناهنجاری‌ها در جامعه نبودیم و متاسفانه ارزش‌ها و حماسه ها فراموش شده و بسیاری از کارهای بی ارزش با ارزش شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید به ظاهر و نام شهدا توجه کرد بلکه باید به باطن و عمل افراد توجه داشت، اذعان داشت: بسیاری از پیشکسوتان و فرماندهان جنگ در استان همدان به حاشیه رانده شده‌اند.

این فرمانده سال‌های دفاع مقدس با اشاره به رشادت‌های رزمندگان اسلام  در آزاد سازی ۱۵ هزار کیلومتر از خاک ایران اسلامی از دست دشمن متجاوز بیان داشت: ارزش خون شهدا به اندازه خاک نظام اسلامی است.

هر مسئولی که خدمات شهیدان را فراموش کند دچار عذاب الهی خواهد شد وی  عنوان کرد: ارزش‌های ما فراموش شده و برای نسل جوان باز گو نشده است و هر مسئولی که خدمات شهیدان را فراموش کند دچار عذاب الهی خواهد شد.

وی ادامه داد: ارزش کار شهیدان را باید در نجات ایران از دستان استکبار جهانی معرفی کرد و اگر آنان برای مقابله با دشمنان به جبهه‌ها نمی‌رفتند اکنون میزهای مسئولیت در کشور در دستان بیگانگان بود.

محقق جنگ تحمیلی با تاکید براینکه شهدا برای حفظ اسلامیت نظام تکه تکه شدند، افزود: در ۱۶۰ هزار وصیت نامه شهیدان ۴۰۰ هزار بار بر روی اطاعت پذیری از رهبری، نماز و رعایت حجاب توسط بانوان تاکید شده است.

وی گفت: شهدا تکه تکه شدند تا میزهای مسئولیت در اختیار خود ایرانیان بماند و مسئولین نیز تا زمانی که در خط ولایت باشند مشروعیت دارند.

کربلای 5

آنچه که بدیهی به نظر می‌رسد آن است که آن است که رزمندگان در برهه تکلیف مدارانه برای دفاع از کیان انقلاب اسلامی و  متقاعد کردن دشمن به عقب نشینی وارد عمل شدند و اکنون نیز بر همه ما ایرانیان واجب است با تغییر جبهه مبارزه به بعد تهاجم فرهنگی که در قالب جنگ نرم از آن  تعبیر می‌شود، تکلیف مدارانه قدم برداریم.

در این بین علاوه بر نقش دستگاه‌های فرهنگی در کشور در راستای جهت دهی، خانواده‌ها نقش اساسی را بازی می‌کنند، چرا که بیش‌ترین تاثیر را در بخش تربیتی افراد از خانواده خود اقتباس می‌کنند.

 اکنون خاکریز دشمن به بالای پشت بام منازل و حتی محل خصوصی زندگی مان رسیده، امری که اگر به آن بی توجه بود و پشتوانه فرهنگی در مقابل هجمه‌های آن نداشت می‌تواند خطرات جدی برای فرهنگ ایرانی اسلامی و به خصوص نسل جوان کشور داشته باشد، از این رو بازگویی ارزش های ایثار و شهادت می تواند یکی از راه های مقابله با این هجمه فرهنگی باشد.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi