شناسه خبر : 32343
شنبه 09 اسفند 1393 , 12:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادواره شهدای طلبه و روحانی اهواز

امام جمعه موقت اهواز گفت: خوزستان روز گذشته میزبان مراسم مبارکی بود و دومین یادواره شهدای طلبه و روحانی اهواز برگزار شد. اقشار مختلفی در طول دفاع مقدس و پس از آن شهدای فراوانی تقدیم انقلاب کردند؛ از این بین قشر روحانیت جلودار همه اقشار است و شهدای روحانیت نسبت به اقشار دیگر 10 برابر است، یعنی هر قشری حدود نیم درصد تا یک درصد شهید تقدیم کرده اما روحانیت 10 درصد افراد خود را تقدیم کرده و این برای روحانیت یک افتخار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه​خوزستان، آیت​الله محسن حیدری در خطبه‌های این هفته با بیان این​که شهدای روحانیت، حجت الهی برای ما هستند، اظهار​ کرد: باید آن​ها را گرامی بداریم. شهدای روحانی استان در همه صحنه​ها حضور داشتند، برخی در زیر شکنجه​ها، برخی در خیابان​ها توسط مزدوران شاه و برخی توسط منافقان شهید شدند. مخصوصا در دوران دفاع مقدس روحانیت استان پای به پای رزمندگان در جبهه​های جنگ به شهادت می​رسیدند.

 

وی در ادامه به برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان اشاره و اظهار کرد: این کنگره 11 و 12 اسفندماه به همت بسیج مستضعفین کشور و زیر نظر نماینده ولی فقیه، با همکاری ائمه جمعه و مدیران استان برگزار خواهد شد و مهمانانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین و یمن نیز در این کنگره حضور می​یابند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به توضیح واقعه جهاد عشایر پرداخت و گفت: این واقعه 100 سال پیش در سال 1293 رخ داد و انگلیسی​ها برای اهداف استعماری خود پس از اشغال جنوب عراق از طریق خلیج فارس خوزستان را اشغال کردند. در آن دوران دولت قاجار اعلام بی​طرفی کرد و حاکم خوزستان وابسته به اجنبی بود و نه تنها مقاومت نکرد بلکه با انگلیسی​ها همراهی می​کرد. عشایر عرب منطقه به فتوای آیت​الله سیدکاظم یزدی در برابر انگلیسی​ها قد علم و صحنه​های ماندگاری ایجاد کردند.

 

وی با بیان این​که این جهاد در سه مرحله اتفاق افتاد، عنوان​ کرد: در مرحله اول عشایر عرب 500 شهید دادند و توپخانه انگلیسی​ها را به تسلط خود درآوردند. در مرحله دوم انگلیسی​ها نیروهای جدیدی برای انتقام​گیری فرستادند و شهر سوسنگرد را از اول تا آخر به آتش کشیدند و 400 نفر از عشایر عرب را به شهادت رساندند. در مرحله سوم نیز در اثر مقاومت​ها و همچنین افشاگری عشایر عرب در مناطق دیگر عشایر دیگر ایرانی اعلام همبستگی کردند و در این مرحله یک وفاق ملی رخ داد و تجلی پیدا کرد و این نهضت آثار گرانبهایی داشت که یکی آزادی خوزستان از دست انگلیسی​ها و مزدور آن​ها در منطقه بود و همچنین از برکات دیگر این جهاد، روحیه انقلابی است که در بین عشایر عرب استان وجود دارد؛ به گونه​ای که در برابر شاه ایستادند و شهید دادند.

 

وی افزود: همین مردم وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد بیش از همه شهید دادند و 12 هزار شهید تقدیم راه حق کردند. لذا باید این واقعه را گرامی بداریم. مقام معظم رهبری عنایت ویژه​ای به این موضوع دارند و پرچم جهاد به فرمان ایشان در موزه قرآن کشور نگهداری می​شود.

 

حیدری در بخش دیگری از خطبه​های خود به تقویم رویدادهای پیش‌رو اشاره و اظهار کرد: هشتم اسفند سالروز بزرگداشت حکیم و فیلسوف شیعی ملا هادی سبزواری است که این مناسبت روز تربیت اسلامی اعلام شده است. همچنین در این هفته سالروز شهادت شهید اول و سالروز تاسیس بنیاد مستضعفان را داریم که به این مناسبت روز حمایت از حقوق مصرف​کنندگان نیز هست. چهارده اسفند نیز سالروز تاسیس کمیته امداد انقلاب اسلامی است که در سال 57 به دستور امام(ره) تاسیس شد و به این مناسبت روز احسان و نیکوکاری اعلام شده است. امیدواریم مومنان از این فرصت گرانبها حداکثر استفاده را ببرند.

 

 

 

امام جمعه موقت اهواز تصریح​ کرد: یقینا تقوا مرتبه​ای است که تنها اولیاء صالح خدا به آن می​رسند و بستری است که به برکت آن انسان می​تواند به هدف خلقت برسد و هدف خلقت تحقق عبودیت الهی و همچنین رها شدن از هواهای نفسانی و آزاد شدن از وسوسه​های شیطانی است. تنها در سایه تقوا است که انسان به بهشت برین می​رسد و در غیر این صورت راه به جایی نمی​برد.

 

وی افزود: تقوا مسئله​ای بسیار اساسی است و از این جهت یکی از واجبات نماز جمعه توصیه کردن خود و دیگران به رعایت آن است.

 

حیدری ادامه ​داد: توصیه همه پیامبران الهی تقوا است همچنین در آخرین شب حیات حضرت امیرالمومنین (ع) می‌بینیم آخرین وصیت ایشان رعایت تقوا است. بنابراین تقوا نباید جنبه تشریفاتی داشته باشد بلکه باید در زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی تجسم پیدا کند.

 

وی در بخش دیگری از خطبه​های خود با اشاره به ایام فاطمیه به روایتی در این باره اشاره و اظهار کرد: این حدیث نشان مقام بلند حضرت فاطمه است و امام خمینی (ره) آن را بزرگترین فضیلت حضرت زهرا (س) می‌داند. براساس این حدیث حضرت فاطمه(س) پس از ارتحال پیامبر(ص) دچار غم و حزن شدند و این اندوه تنها مخصوص فقدان پیامبر(ص) نبود بلکه ایشان بخاطر ظلم​هایی که تا قیامت بر فرزندانشان وارد می​شد گریه می‌کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi