شناسه خبر : 32519
چهارشنبه 13 اسفند 1393 , 09:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرابرای جبهه رفته ها، امتیازات ویژه قائلیم؟

هر گاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید و یا شخصی از دشمنانت در اثر قتل و جرح به گرفتاری شدید مبتلا گردید، در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کارهای خانواده آنان را اداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت او ظاهر نگردد

چرا برای کسانی که در جبهه بودند، امتیازات ویژه ای قائل اند؟

قبل از ورود به پاسخ سؤال مقدمه ای را عرضه می داریم.

  تعریف عدالت اجتماعی که اجرای آن شاخصه مهم دولت اسلامی است، " رساندن حق به هر صاحب و شایسته حقی"[1] می باشد. برخی با این تصور که تعریف عدالت تساوی کامل است، به مباحث عدالت می پردازند، حال آنکه عدالت " برقراری موازنه " است و توازن مستلزم اختلافات و لحاظ مراتب، متفاوت است. به عنوان نمونه عدالت در مورد مرد و زن که اختلافاتی در طبیعت میان آن دو است، موجب تفاوت احکام مربوط به هر یک گردیده است. به تعبیر علامه شهید استاد مطهری: «عدالت اقتضا می کند که پاره ای از اختلافات طبیعی را به رسمیت بشناسیم، یعنی مبنای تفاوت در مقررات قرار دهیم. عدالت، مساوات نیست؛ مساوات لازمه عدالت است، اما نه در همه جا...»[2] زیبایی و ظرافت عدالت که حقیقت آن به دست انسان کامل ( امام موعود ) اجرا می شود در این است که در عین وجود اضداد؛ حق هر کسی مطابق قابلیت و شایستگی اش ادا گردد و موازنه حقیقی برقرار می گردد، در حالی که عدالت به معنای تساوی کامل بدون در نظر گرفتن شرایط و قابلیت ها، عین ظلم است.

  با بیان این مقدمه چنین پاسخ می گوییم:

  * اول اینکه: توجه حضرت امیر(ع) به همه مردم نه خصوص رزمندگان در عدم توقع بیشتر از بیت المال بود و این توصیه ناظر به عدم زیاده خواهی و هواهای نفسانی است نه حق طبیعی مجاهدان و نیازمندان که مطابق شایستگی و نیاز آنها تعلق می گیرد. بنابر این آیا می توان گفت کلیه کسانی که در جنگ شرکت نموده اند یا شهید شده اند، یا اعضای بدن خود را از دست داده اند و یا بهترین سال های عمر خود را از دست داده اند؛ این افراد پس از جنگ با سایر افرادی که در زمان جنگ در سایه آرامش و امنیت حاصل از فداکاری آن عزیزان، به راحتی زندگی نموده، فعالیت های اقتصادی، تحصیلات و... خود را به پیش برده اند، با هم مساوی باشند؟

  اگر چنین باشد مخالف آیات و روایات است؛ چرا که خداوند متعال صریحاً در کتاب الهی می فرماید: «آن گروه از مؤمنانى که بدون بیمارى جسمی [ و نقص مالى ، و عذر دیگر ، از رفتن به جهاد خوددارى کردند و ] در خانه نشستند ، با مؤمنانى که در راه خدابا اموال و جان هایشان به جهاد برخاستند ، یکسان نیستند. خدا کسانى را که با اموال و جان هایشان جهاد می کنند به مقام و مرتبه اى بزرگ برخانه نشینان برترى بخشیده است . و هر یک [ از این دو گروه ] را [ به خاطرایمان و عمل صالحشان ] وعده پاداش نیک داده ، و جهادکنندگان را برخانه نشینانِ [ بى عُذر ] به پاداشى بزرگ برترى داده است»

  و نیز قرآن ناطق؛ حضرت علی(ع) در فرمان حکومتی اش به مالک اشتر می فرمایند: « هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشد، زیرا نیکوکاران در نیکوکاری بی رغبت، و بد کاران در بد کاری تشویق می گردند؛ پس هر کدام از آنان را بر اساس کردارشان پاداش ده ...»[4] در سیره حکومتی پیامبراکرم(ص) و حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نیز شاهدیم که مثلاً حقوق کسی که با اسب به جنگ آمده است با کسی که پیاده آمده برابر نمی باشد.[5]و یا کسی که در جنگ شرکت نموده با کسی که شرکت ننموده دارای امتیازات مساوی نمی باشد.

  در زمان جمهوری اسلامی ایران هم که حکومت اسلامی وظیفه اجرای عدالت را بر عهده دارد؛ تشویق و قائل شدن امتیازاتی که حق این عزیزان می باشد، نه تنها تبعیض نمی باشد بلکه اگر قائل به آن نباشیم ضد عدالت و عین ظلم و در دراز مدت به ضرر امنیت، منافع و مصالح و تمامیت ارضی کشور است. زیرا همانطور که در مقدمه بیان شد معنی و مفهوم عدالت همه جا تساوی نبوده و مراعات تساوی در اکثر جاها باعث تضییع حقوق و عقب ماندگی کارهای اجتماعی و اقتصادی می گردد.

  * دوم اینکه: همچنان که هیچ برتری بالاتر از شهادت نیست؛ هیچ ما به ازای خارجی نمی تواند جبران ذره ای از مصایب، دلتنگی ها، گریه ها و خون جگرهای آنان را بنماید. همان گونه که حضرت امیرالمؤمین علی(ع) در فرمان حکومتی خود به مالک اشتر می نویسد، یکی از وظایف حکومت اسلامی رسیدگی به وضعیت اقتصادی، تربیتی خانواده های شهدا و حتی کشته ها و مجروحان دشمن در شرایطی خاص می باشد.

  آن حضرت می فرمایند: « هر گاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید و یا شخصی از دشمنانت در اثر قتل و جرح به گرفتاری شدید مبتلا گردید، در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کارهای خانواده آنان را اداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت او ظاهر نگردد.[6]

 * سوم اینکه: شرایط و اوضاع زمان و شیوه اداره حکومت در زمان ما با زمان امام علی(ع) تغییرات عمده ای داشته، بر اساس قوانین اسلامی رزمندگانی که در جنگ شرکت می نمودند از غنائم برخوردار می شدند. إبن أبی ألحدید از ابوالأسود دُئلی روایت کرده که پس از پیروزی امام علی(ع) در جنگ جمل آن حضرت بیت المال بصره را که مقدار زیادی هم بود بین رزمندگانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم نمودند. در این وقت شخصی نزد آن حضرت آمد که در جنگ حاضر نبود و گفت: سهم مرا از این اموال بپرداز. حضرت در جواب سهم خودشان را به او دادند.

 اما در زمان ما که به دلیل اوضاع و شرایط، غنائم از قبیل هواپیما، تانک، توپ، اسلحه ها و منابع عظیم معدنی و ... که به تصرف رزمندگان در آمده هیچ کدام در بین آنان توزیع نمی شود، در مقابل حداقل کاری که دولت اسلامی می تواند در مقابل مجاهدت های این عزیزان انجام دهد، قائل شدن امتیازات ناچیزی برای آنان و کمک به حل مشکلات مادی و معنوی آنان می باشد.[7]

 * چهارم اینکه: گذشته از مسائل حق و لزوم ادای حق توسط حکومت، همه ملل و دولت های دنیا برای اشخاصی که در راه منافع و امنیت ملی آنان فداکاری نموده و در جنگ ها شرکت نموده اند، اهمیت و احترام و حقوق و مزایای ویژه ای قائلند و در اعطای مسئولیت ها، گزینش ها و ... آن را لحاظ می کنند. در کشورهایی چون ژاپن و آمریکا که از نظر مکتبی هیچ اعتقادی به شهید و شهادت وجود ندارد، خدمات بسیار بزرگ و قابل توجهی را همراه با تقدیر و تکریم و احترام نسبت به سربازان زمان جنگ و یا آسیب دیدگان جنگ های جهانی، ویتنام و یا سایر تهاجمات نظامی آمریکا به شرق و غرب عالم انجام می شود که بعضاً برای ما غیر قابل تصور است.

  این یک اصل عقلایی است که هم باعث می شود روحیه ایثار و شجاعت و از خود گذشتگی برای دفاع از ارزش ها، منافع، امنیت و تمامیت ارضی یک کشور همیشه در جامعه زنده بماند و هم اینکه در زمان بحران و جنگ، افراد داوطلب و رزمنده با فراغت خاطر از آینده و خانواده خود به میدان جنگ بشتابند. خداوند در حدیث قدسی می فرماید: من جانشین شهید در خانواده او هستم. هر کس آنان را شاد کند مرا شاد نموده است و اگر کسی آنان را اندوهناک نماید خدا را اندوهناک نموده است.[8]

 چرا براى کسانی که در جبهه بودند امتیازات‏ویژه‏اى قائل‏اند، درحالیکه‏ على(ع)به رزمندگان مى ‏فرمودند نباید توقع بیشترى از بیت‏المال داشته باشند؟ در مورد قراردادن امتیازات براى رزمندگان و مقایسه آن با سیره حکومتى حضرت على (ع) مطالب زیادى وجود دارد که ما به صورت مختصر به برخى از آنان مى‏ پردازیم:

  اولًا: یکى از وظایف مهم دولت اسلامى اجراى عدالت اجتماعى و دفاع از حقوق حقه مردم مى‏باشد و رساندن حق به ذى‏حق مى‏باشد. خداوند در قرآن مى‏ فرماید: لا یَسْتَوِى الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِى الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدِینَ دَرَجَةً(2). یا این که حضرت على (ع) در فرمان حکومتى‏ اش به مالک‏اشتر مى‏فرماید: ولایکونن المحسن والمسیى‏ء عندک بمنزلة سواء فان ذلک تزهیداً لاهل الاحسان فى الاحسان و تدریباً لاهل الاساعة والزم کلًا منهم ما الزم نفسه. حضرت در این نامه مالک‏ اشتر را امر به تشویق این دسته از افراد مى‏نماید. بنابراین تشویق و قائل شدن امتیازاتى که حق این عزیزان مى‏باشد نه تنها تبعیض نمى‏ باشد، بلکه اگر قائل به آن نباشیم ضد عدالت و عین ظلم و در درازمدت به ضرر امنیت، منافع، مصالح و تمامیت ارضى کشور مى‏باشد، زیرا معنى و مفهوم عدالت همه جا تساوى نبوده و مراعات تساوى در اکثر جاها باعث تضییق حقوق و عقب‏ماندگى کارهاى اجتماعى و اقتصادى مى ‏گردد.

 ثانیاً: شرایط و اوضاع زمان او شیوه اداره حکومت و در زمان ما با زمان حضرت على (ع) تغییرات عمده‏اى داشته، براساس قوانین اسلامى رزمندگانى که در جنگ شرکت مى‏نمودند از غنائم برخوردار مى ‏شدند. ابن ابى‏ الحدید از ابوالاسود دئلى روایت کرده که پس از پیروزى امام (ع) در جنگ جمل آن حضرت بیت‏المال بصره را که مقدار زیادى هم بود بین رزمندگانى که در جنگ شرکت داشتند تقسیم.

چرا برای کسانی که در جبهه بودند امتیازات ویژهای قائلاند, در حالیکه علی (ع) به رزمندگان میفرمودند نباید توقع بیشتری از بیت المال داشته باشند.

 ملت شریف ایران می دانند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب رحمة‏الله‏علیهم و کسانی که در این راه معلول و آسیب دیده شده‏اند محسوب داشت لهذا باید رسیدگی کامل بi خاندان شهداء و به آسیب‏دیدگان و معلولین در این راه چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد آن بنحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود قسمتی از بیانیه اما خمینی (ره) در دستور تشکیل بنیاد شهید و امور ایثار گران الف . فلسفه وجودی : فلسفه وجودی بنیاد شهید و امورایثارگران ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف و جلب رضایت آنان براساس مبانی ارزشی – اسلامی و توسعه و گسترش تعامل با آحاد جامعه به منظور ترویج فرهنگ جهاد ، شهادت و ایثار می باشد.

 ب . جامعه ی هدف: جامعه ی هدف بنیاد شهید و امورایثارگران شامل شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده معظم آنان می باشد.

 ج . تعهدات نسبت به مجموعه فراتر از جامعه ی هدف یا ارکان نظام :

  1- ما خود را در برابر مقام معظم رهبری ، متعهد به تبعیت از رهنمودها و سیاست های ایشان می دانیم . 2- در برابر دولت ، متعهد به اجرای قوانین و مقررات و مصوبات ناظر بر فعالیت نهادهای عمومی هستیم . 3- دربرابر ملت ، متعهد به توسعه زمینه های مشارکت و همکاری متقابل در عرصه های فرهنگی – اجتماعی ، احیا ، حفظ ،ترویج ، اعتلا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های بعد و ادای حق عظیم شهیدان ، جانبازان و آزادگان به عنوان اقامه وظیفه ای همگانی از طریق بسیج امکانات نظام و جامعه اسلامی به ویژه نهادهای فرهنگی ، هنری ، آموزشی و مطبوعاتی می باشیم . 4- خود را متعهد به پاسخگویی صادقانه و شفاف در برابر آحاد جامعه ، جامعه هدف ، نهادهای ناظر و بازرسی کننده ، در قبال مسؤولیت هایمان می دانیم .

 د. تعهد ذاتی و بنیادین ما به جامعه هدف :

 1- تبیین مفهوم و فلسفه جهاد و ایثار و شهادت ، حفظ و ترویج و اعتلای فرهنگ شهادت طلبی وایثارگری به عنوان بالاترین ارزش های الهی در جامعه . 2- تعظیم و تکریم شهیدان ، جانبازان ، آزادگان و خانواده های آنان و ترویج آرمان های بلند آنان که همانا اعتلای کلمه الله و پاسداری از نظام مقدمس جمهوری اسلامی است . 3- آراستن فضای جامعه به زینت نام ، یاد ، چهره و آثار شهیدان . 4- پاسداشت قداست منزلت تربت پاک شهیدان به عنوان دارالشفاء عاشقان و آزادگان (12) از طریق بسیج امکانات جامعه . 5- تبیین حق عظیم شهیدان و ایثارگران و خانواده های آنان برگردن ملت به منظور بازشناسی ارزش ایثارگری آنان و تکریم داوطلبانه جامعه از ایشان . 6- تکریم ، حمایت ، صیانت ، رشد و اعتلای مادی و معنوی ایثارگران و خانواده شاهد به عنوان گل های معطر بوستان شهادت و ایثار در جامعه . 7- شناخت نیازهای واقعی و برآورده ساختن آنان به طور مستمر . 8- تحقیق و شناسایی عوامل و موجبات تقویت کننده و فرهنگ ایثارگری و شهادت طلبی و برنامه ریزی در جهت ترویج آن ها و کشف موانع و عوامل بازدارنده و تضعیف کننده فرهنگ ایثار و شهادت و تلاش برای افشا و ازاله آنها . 9- جمع آوری حفظ و نگهداری و معرفی آثار فرهنگی ، ادبی ، هنری ، وصایا و سیره معنوی و فضائل پسندیده آنان با الهام از حماسه عاشورای حسینی به جامعه . 10- تشویق و ترغیب و حمایت از جامعه فرهنگی ، آموزشی ، هنری و اندیشمندان ، ادبا و نویسندگان در ثبت ، تبیین و معرفی ویژگی ها وسیره معنوی و فضائل اسوه های شهادت و ایثار از طریق خلق آثار فاخر . 11- پیگیری و نظارت امور فرهنگی ، تربیتی و آموزشی بازماندگان شاهد و زمینه سازی برای رشد و تعالی فکری ، روحی و اخلاقی آنان به طور قانونمند و نهادینه شده . 12- تهذیب و کسب معنویت اسلامی و ارتقای معرفت دینی و بهره ور کردن استعدادهای الهی آنان .

  هـ. انجام امور فوق به نحوی که :

  1- با معرفت به رتبه ی والای شهادت و ایثار و پایبندی به لوازم این ارزش بزرگ اسلامی ، ایثارگران و ملت ایران حیات جاودانه خود و آرمان های شهیدان را در عرصه زندگی احساس کنند . 2- با اتکا و امید به کمک و اعانت پروردگار ، به تکالیف انقلابی خود به عنوان الگوهای عینی و ارزشی در جامعه عمل نمایند . 3- با تقویت اراده و روحیه تلاش ، مجاهدت ، خوداتکایی ، خودباوری و توانمندی بتوانند در اموراجتماعی مشامرکت فعال داشته و از حیات طیبه و زندگی شایسته برخوردار باشند . 4- با فراهم آوردن زمینه های دانش افزایی بازماندگان شاهد و ایثارگران زمینه تعالی روح اخلاقی ، تحصیلی و مشارکت در قبول مسؤولیت های اجتماعی در جامعه را فراهم آوریم . 5- با توکل به عنایات لایزال حق و توسل به استعدادها و ارزش های درونی ایثارگران با تحکیم ارتباط معنوی آنان با آرمان های مقدس شهیدان و ایثارگران و حضور در صحنه های دفاع از ارزش های متعالی اسلام را فراهم آوریم .

  و. ما بر این باوریم که :

  1- بیش از هر چیز جامعه ما نیازمند شناخت ارزش ها و هنجارهای رفتاری شهیدان و ایثارگران می باشد تا در بستر تاریخ، با اتکا به ارزش های درونی خود و با بهره گیری از چراغ نورانی سیره آنان راه پرفراز و نشیب آینده را طی کند . 2- هر خدمتی ارائه می کنیم حاوی تبادل اطلاعات ، احساس ، و بار ارزشی است . 3- رعایت عزت نفس ، روحیه خوداتکایی و عدالت در تخصیص فرصت ها و امکانات برای ما اصلی اصیل است . 4- در برابر مخدومین خود تواضع و احترام استثنا ناپذیر داریم و در ارائه خدمت ، پیش از طلب و درخواست، باید اقدام کرد . 5- تاحد ممکن برمکتوم داشتن خدمات معیشتی و مادی تأکید و بر تجلی وجهه فرهنگی و اجتماعی بنیاد سعی داشته و بر مراجعه بنیاد به ایثارگران و خانواده های آنان ، به جای مراجعه آنان به بنیاد باید عمل کرد . 6- عرضه خدمات مناسب در نزدیک ترین محل ممکن و محل زندگی خانواده های جامعه هدف مان ، برای ما مزیت ارزشمندی است .

  ز. قلمرو فعالیت ما : قلمرو برنامه ها و فعالیت های بنیاد شهید و امورایثارگران منطبق با مقتضیات فرهنگی – اجتماعی برای جامعه هدف ، کل آحاد جامعه ایران و به طور کلی امت اسلامی می باشد . ح . خدمات : بنیاد شهید و امورایثارگران در راستای مأموریت و اهداف خود متنوع ترین خدمات در زمینه و حوزه های فرهنگی – اجتماعی ، رفاهی – اقتصادی ، بهداشتی – درمانی – آموزشی و مشاوره ، حقوقی را ارائه می نماید .

  ط. خود پنداره : 1- بنیاد را افضل نهادها برای خدمت به افضل انسان ها می بینیم . 2- بنیاد را نهادی انقلابی – فرهنگی می دانیم که خدمات اجتماعی – اقتصادی آن نیز صبغه فرهنگی دارد . 3- ما به حضور خود در بنیاد می بالیم و با قصد تقرب و عبادت به خدمت مشغولیم . 4- با اعتقاد به سبقت در خیر و سرعت در جلب رضایت و مغفرت حق ، خستگی ناپذیر تلاش می کنیم . 5- منشور اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی ما منبعث از فرهنگ اخلاق غنی اسلامی مان می باشد . 6- محیط بنیاد و سازمان آن را سازمان «عصمت و طهارت» می شناسیم .

 ی. تصویر خود در تلقی جامعه : انتظار داریم تصویر مردم از ما و جامعه هدف ما چنین باشد : 1- ما (کارکنان بنیاد) را خادم ارزش ها و آرمانهای خود بدانند . 2- خدمت به شهدا و ایثارگران را ادای حق عظیم آنان بدانند . 3- هر خدمتی به ایثارگران و خانواده های آنان را نوعی نیک نیازی ، ارج گذاری و ادای حق تلقی کنند نه امتیاز دهی و جبران ایثارگری آنان . 4- برنامه ریزی علمی برای اداره امور ایثارگران برای ما اصلی خدشه ناپذیر است و تعلل و یا هر نوع قصور یا کوتاهی در آن را امری نابخشودنی می دانیم . 5- ما را پایبند به فرهنگ ایثار ، جهاد و شهادت دانسته و احیاء ، ترویج و پاسداری از آن را وظیفه ی اولیه ما و وظیفه غایی خود بدانند . برهمین مبنا نسبت به تصویر خودمان در ذهن جامعه هدف و کل جامعه حساس هستیم .

 ک. تعهد نسبت به موفقیت راهبردی : 1- بر این باوریم که بایستی پیشرفت خود را با تعهد به شاخص های رشد و بهره وری ، مشارکت ، توسعه ظرفیت و بسیج منابع و اهدافی که برای هر یک از گروه های مخاطب خود (شهدا ، ایثارگران ، خانواده های آنان و جامعه) داریم بطور مداوم بسنجیم . 2- ما معتقدیم ارتقاء رشد ، آگاهی ، دانش و توانمندی و مشارکت هر چه بیشتر جامعه ایثارگری یعنی تغییر آینده ساز و توسعه ظرفیت های موجود در ایشان برای امکان خدمت و آگاهی بیشتر در جامعه می باشد . 3- بر این باوریم که خود و برنامه ها و فعالیت هایمان ار با شاخص هایی شفاف و استانداردهای عالی فرهنگی – اجتماعی – خدماتی می سنجیم . ما دائما رفتار خود با دیگران و نحوه ی بهره مندی از بیت المال را حسابرسی می کنیم . 4- معتقدیم برای تأمین فرصت هایی فزاینده و خدمات کافی برای جامعه ی هدف ، به تغییر خود و رشد مداوم نیازمندیم .

  ل. سازمان و مدیریت : 1- ما به رسالت ، نقش ، اثر اجتماعی پایدار ، و افزایش مشارکت ها می اندیشم و برمدار آن عمل می کنیم. 2- بر تواناسازی و دانش افزایی کارکنان ، تفویض اختیار عدم تمرکز تأکید داریم . 3- به تناسب بین الگوی سازمان و مدیریت و میزان بهره مندی از فن آوری با رسالت و نقش های منعطف بنیاد باور داریم . 4- در همه امور ، به اهمیت نظارت و کنترل ایمان کامل داریم و در ارائه وضعیت واحدهای عملیاتی خود صادق هستیم . 5- به شایسته گزینی ، شایسته پروری ، و شایسته سالاری به جد معتقدیم . 6- منابع انسانی خود را مهمترین سرمایه های بنیاد می دانیم و بر حفظ و ارتقاء کارکنانی که از نظر توانایی، اخلاق و تعهد دارای ویژگی ممتاز هستند کوشامی باشیم . 7- ساختار ما ترکیبی از سلسله مراتب و شبکه کارآمد نرم افزاری است به نحوی که ما را قادر به دارا بودن ستاد تخصصی محدود ، کارآمد و چالاک و حوزه های صف را کارآمد و توانمند می نماید . 8- ما خود را نهادی دانایی محور ، یادگیرنده و فرابالنده می دانیم . 9- مشارکت کارکنان را در تدبیر و اداره ی بنیاد ارج می نهیم .

  م. توسعه کشور : ما به یمن وجود مخاطبین و جامعه هدف والامقام ، توانمند ، با ایمان( ایثارگران):

 1- با همکاری و مشارکت سازنده و یاری گرایانه متقابل با دستگاه ها و نهادهای دیگر نقش بسزایی را در توسعه کشور ایفا می کنیم و مشارکت در توسعه کشور را تعهد با اهمیتی می دانیم . 2- از پروژه های ارزشمند فرهنگی – اجتماعی دولت و نیکوکاری مردمی ، در حوزه هایی که فعالیت داریم حمایت می کنیم و آن را کمک به سلامت جامعه می دانیم . 3- معتقدیم تحقق این برنامه ها و فعالیت ها جامعه را برای زندگی خدمات گیرندگان ما، کارکنان ما و نهاد ما به مکان بهتری تبدیل می کند[9].

 جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش با متفاوت خواندن شرایط امروز با گذشته، بر خدمت رسانی و تکریم خانواده شهدا و ایثارگران تأکید کرد و گفت: آن عزیزانی که بیست یا پانزده سال پیش متصدی خدمت رسانی به ایثارگران بودند شاید با وجود کمبود ابزار و امکانات مادی در سختی بودند اما به لحاظ اینکه حال و هوای جنگ و جهاد بر جامعه حاکم بود راحت تر می توانستند با خانواده شهدا و ایثارگران ارتباط برقرار کنند اما امروز به دلیل تغییر نیازها و انتظارات، نوع برخورد و نوع خدمت گذاری ما بسیار با گذشته متفاوت است که نیاز به توجه دارد.

  امیر حیدری خدمت امروز به خانواده شهدا و ایثارگران را یک رسالت ویژه توصیف کرد و بر درک عمیق نسبت به این قشر و سرکشی به خانواده شهدا و ایثارگران تأکید نمود. وی برخورد صبورانه و گوش دادن به سخنان این قشر، ایجاد ابزارهای مناسب برای ارتباط هوشمند و نزدیک تر با خانواده شهدا و ایثارگران و تقویت مسائل فرهنگی و اعتقادی را از مهمترین شیوه های ارتباط مناسب با قشر ایثارگر خواند.

  جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه عزت ملی ما در گرو نوکری خانواده شهدا و ایثارگران است، افزود: اگر واقعا به نص صریح سخنان حضرت امام (ره) اعتقاد داریم که شهدا ولی نعمت ما هستند، خانواده شهدا و ایثارگران نیز ولی نعمتان ما هستند لذا در خدمت گزاری به آنها کوشا باشیم. امیر سرتیپ حیدری افزود: جهاد در راه خدا مراتب والایی دارد. قطعا آن کسی که در راه خدا به شهادت رسیده جایگاهش بالاتر از تصورات ماست اما اجر خدمت به خانواده شهدا هزاران بار بالاتر از خدمت به خود شهیدان است.

 پیش از سخنان امیر حیدری، امیر فیروزی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ضمن اشاره بر جایگاه بازماندگان و کهنه سربازان جنگ های جهانی در کشورهای خارجی بر لزوم توجه به خانواده شهدا و ایثارگران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تأکید کرد. وی با اظهار تأسف از کمبود آثار فاخر مربوط به حضور پررنگ و تأثیر گذار ارتش در دوران دفاع مقدس در قالب فیلم، کتاب، پژوهش و... تأکید کرد: نیاز است که بسیاری از منابع آرشیوی در عقیدتی سیاسی که مدفون شده است استخراج و احیاء شود.

  حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش نیز طی سخنانی با قرائت احادیث و آیاتی از قرآن کریم بر جایگاه معنوی شهدا و مجاهدان در راه خدا و ارزش خدمت گذاری به آنان تأکید کرد و گفت: تکریم خانواده شهدا، تکریم از شهداست. وی حفظ حالات معنوی دفاع مقدس و انتقال آن به نسل آینده، تکریم خانواده شهدا و ایثارگران، نشر و تدوین زندگی نامه و وصایای شهدا، تقویت زهد و قناعت، ترویج فرهنگ دفاع، تشکیل موزه دفاع مقدس، ثبت خاطرات رزمندگان و فرماندهان جنگ و الگوسازی اخلاقی و اجتماعی بر اساس آموزه های دفاع مقدس را نمونه هایی از راههای حفظ ارزشهای دفاع مقدس خواند[10].

 به گزارش شنبه ایرنا، مهندس محمد اصغری، افزود: خون جوانان و نوجوانان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، ریشه های انقلاب نوپای جمهوری اسلامی را چنان تنومند کرد که با هیچ سلاحی نمی توان آن را از بین برد. وی، با اشاره به جنگ هشت ساله دنیای کفر در برابر ایران اسلامی، تصریح کرد: در این جنگ نابرابر، جوانان ایران اسلامی با عشق به ولایت و با تمسک به جانفشانی شهدای کربلا و به فرمان بنیانگذار فقید نظام اسلامی، کربلایی دیگر را در تاریخ رقم زدند که دنیای کفر را به وحشت انداخت .

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: همه ما مدیون خون شهدا، جانبازی رزمندگان و صبر و بردباری آزادگانی که بهترین سال های عمر خود را در زندان های مخوف حزب بعث سپری کردند و همچنین خانواده این عزیزان، هستیم. وی، با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام عظمای ولایت در زمینه ارزش خانواده شهدا، اظهار داشت: خانواده شهدا و ایثارگران از بعد تاثیر رفتار تنها با خود شهدا قابل مقایسه هستند و مادران، پدران، همسران و فرزندان شهدا و بازماندگان آنان با صبر و شکیبایی خود، مظهر دیگری از اقتدار و ارزش های گرانسنگ نظام مقدس اسلامی، شدند. اصغری، تاکید کرد: اثر و ارزش خون شهید بحدی است که نوجوانان و جوانان امروز کشور نیز در زیر لوای پرچم مقدس جمهوری اسلامی و تبعیت از مقام ولایت در راستای اهداف ارزشمند شهدا، آزادگان و جانبازان گام بر می دارند. وی، در پایان با اشاره به هفته نیروی انتظامی، یاد و خاطره شهدای این نیرو و تلاش آنان در ایجاد امنیت در سراسر کشور و بویژه در شهرستان قشم را که طی چند سال گذشته موفق به کسب مقام اول امنیت کشوری شد، گرامی داشت .

 حجت الاسلام والمسلمین احمد غلامی، افزود: دشمن که در جنگ هشت ساله موفق به اهداف خود نشد امروز با ترفند جنگ فرهنگی و با استفاده از انواع مواد مخدر صنعتی وارد عرصه مبارزه با جوانان ایران شده که وظیفه مسوولان در شکست این ترفند بسیار حایز اهمیت است.

 وی،گفت: تقدیر از شهدا و خانواده آنان یک وظیفه ملی است و سازمان منطقه آزاد قشم همه ساله نسبت به این کار پسندیده اقدام می کند و فراموش کردن شهدا و ایثارگران یعنی فراموش کردن هویت خودمان می باشد جایگاه خانواده شهدا از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله) - خانواده شهید در اجتماع یک واژه افتخاز انگیز است. - خانواده های شهدا به ملت ایران آبرو و حیثیت دادند. - امروز شما خانواده شهدا با دل سرشار از ایمان و خوشنودی از شهادت فرزندانتان ثابت کرده اید که درجامعه ما شهادت، خسارت نیست … - شما جوانان عزیز شاهد و فرزندان شهدا یک امتیازی به همه دارید و آن امتیاز این است که یک پیوند خونین با اسلام، با قرآن، با انقلاب بین شما بوجود آمده است. بنیاد شهید از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله) - فرض بنیاد شهید فرض حیات انقلاب است و با همین ایده هم باید به بنیاد شهید نگاه کنند. - بنیاد شهید یکی از برکات و نشانه های حقانیت انقلاب و امام رضوان الله تعالی علیه است. - حقا“ باید گفت که بنیاد شهید جزو حسنات جاریه و صدقات جاریه امام بزرگوار است. - دستگاه بنیاد شهید باید دستگاه عصمت و طهارت شناخته شود. - تلاش شما به عنوان بنیاد شهید، تلاشی است که هرگز کهنه نخواهد شد. - باید همه وسایل و عواملی که شهادت را در چشمها شیرین می سازد بکار گرفته شود و بنیاد شهید بنیادی برای حفظ شهادت طلبی باشد. - وظیفه بنیاد شهید یک حرکت معنوی است حرکتی که به وسیله آن از خون شهیدان پاسداری گردد[11].

 به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه فارس، آیت‌الله «اسدالله ایمانی» نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز روز دوشنبه دوم آذرماه در دیدار با رؤسای ادارات بنیاد شهید شهرستان‌های استان فارس با تأکید بر لزوم حفظ حرمت و ادای رسالت و مسئولیت خانوداه شهدا گفت: برخوردی که اسلام به قضایای شهید و شهادت از ائمه ‌هدی تا به اکنون داشت، حول محور تکریم شخصیت این عزیزان بوده است. وی با اشاره به آیه شریفه‌ای از قرآن مبنی‌ بر اینکه «نه به فکرتان بیاید و نه به زبان آورید که شهدا مرده‌اند»، اضافه کرد: مردن یعنی پایان پرونده عمر آدمی و فنا شدن، حال آنکه براساس آیات قرآنی و روایات دینی اطلاق واژه مرگ برای شهید درست نیست.

  نماینده ولی فقیه در استان فارس بابیان اینکه شهدا لحظه به لحظه ارتقای مقام می‌گیرند، اظهار کرد: وقتی به این باور برسیم که شهید در عالم برزخ مدارج کمال را برقرار می‌کند، آثار وجودی او را در عالم و تأثیر‌‌گذاری او را در جهان قایل شده‌ایم.

 آیت‌الله ایمانی به تأثیر شهدا در زندگی بشر اشاره کرد و افزود: قرآن با آیاتش درصدد تکریم شهید و خانواده‌های شهید است و پیامبر اکرم(ص) از مردم دعوت می‌کند که برای شهادت حمزه(ع) سید‌الشهدا گریه ‌کنند و گریه کردن بر عزیزان و شهدا از زمان حمزه(‌ع) مرسوم شد. نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس با بیان اینکه نهادهای گوناگون هم باید در حفظ آثار شهدا و نشر اندیشه‌های آن‌ها با ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران همکاری کنند، تصریح کرد: خانواده‌های شهدا نیز تفاضل درجه دارند و بسیاری از آن‌ها از مناعت طبع و غنای فکر برخوردارند و خانواده‌های عزیز شاهد نیز خدمات عزیزان مسئول را نباید نادیده گرفته و فراموش کنند. وی اظهار امیدواری کرد تا رسیدن به اهداف آرمانی امام(ره) و رهبری، خدمت به خانواده‌های شاهد در هر شرایطی فراموش نشود[12].

 خانواده شهید قال علی علیه السلام عن قول رسول الله صلی الله علیه و آله : و یقول الله عزّوجلّ انا خلیفته فی اهله و من ارضاهم فقد ارضانی و من اسخطهم فقد اسخطنی. حضرت امیر علیه السلام در ادامه حدیثی مفصّل که در باب مقام شهید از قول رسول خدا بیان داشته اند می فرماید : خداوند می فرماید من جانشین شهید در خانواده او هستم، هر کس رضایت آنها را جلب کند رضایت مرا جلب کرده و هر کس آنها را به خشم آورد مرا به خشم آورده است. کسب رضایت خداوند به واسطه کسب رضایت خانواده شهید گرچه تفقّد و دلجویی از بازماندگان اموات، موجب تسلّای خاطر ایشان می‌شود، اما این مسئله در مورد بازماندگان شهدا، جلوه‌ای دیگر دارد؛ دلجویی از ایشان، رضایت خداوند را در پی داشته و این باوری ست که از فرمایش رسول گرامی اسلام (ص) برداشت می‌شود. ایشان فرمودند: خدا فرمود من جانشین شهید در خانواده وی هستم. هر کس رضایت خانواده شهید را جلب کند، رضایت مرا جلب کرده و هر کس آن‌ها را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است. آنچه بیان شد، اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان شهید و سایر مردگان است که مواردی نظیر دیدن جایگاه ابدی هنگام جان دادن، صاحب برترین مرگ‌ها، نظر به وجه‌الله، رستگاری پس از مرگ و ... را نیز می‌توان به این موارد افزود که استنباط شده از آیات و روایات می‌باشند. این وجه تمایز‌ها، انسان طالب کمال را به استقبال شهادت می‌کشاند تا با ریختن خون خود و فدا نمودن جان، به بهترین‌ها واصل گردد. امید که ما نیز به این هنر مردان خدا دست یابیم.

  1- 118 یادداشت های استاد مطهری;/ ج6/ ص218/ انتشارات صدرا. [2] - همان/ ص229. [3] - سوره مبارکه نساء آیه 95. [4] - نهج البلاغه/ نامه 53. [5] - وسائل الشیعه/ ج7/ ص79. [6] - نهج البلاغه/ نامه 53. [7] - نرم افزار 14000 پرسش و پاسخ پرسمان ضمن سؤال مربوطه. [8] - همان. 1- بخشی از چشم انداز بنیاد شهید و امور ایثار گران 2- سایت خبر فارسی 3- سایت شهدا از کلام رهبری 4- سایت خبرگزاری قرآنی ایرانپى‏نوشت‏ (1)) ر. ک: وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 79 ( (2)) نساء، آیه 95 (3)) بحارالانوار، ج 77، ص 251

اینستاگرام
ببخشیداول بنویسید نویسنده این مطلب کیه ؟ تا بریم سر اصل مطلب ؟؟
آش نخورده ودهن سوخته؟؟؟؟؟
سلام با نظر جناب قنبر آقا موافقم و اما بعد .......
اخوی من می نویسم می بینی که برای نوشتن شب و روز و نصف شب حالیم نیست ... حالا شما بنویس ... شروع کن تا من بهتون برسم ..نهایتا جمعه شب مطلبمو ارسال کنم ... !!
جمعه شب ....نه شب جمعه ...!!!! طلبکار نشی ها !؟؟؟
شنيدن كى بود مانند ديدن اين بنياد بخاطراختلاسها مجبورندازنون خورنشان كم كنن حالادولت كه فبها ازاين گفتنها زياده الالن زوده بذارن كلاًرزمنده هاازبين برن بعدبفكرشان بيوفتن جون انموقع هزينه شان كمترميشه اقا توروخدادست ازسرما رزمنده ها بردارند واقع اين بنياد را بايد ازنودرست كرد چون ضدرزمندهاست
فاش نیوز جونم سلام ..اومدم به عهد خود وفا کنم ... اما اما اما .....
اولش بگم بعضی از حروفو که می بینم چهار ستون بدنم مثل بید می لرزه ؟؟
فکر می کنی چم شده ؟؟
اصلا میدونی دیاپازون چیه ها ؟؟ حالتم بدتر از اون میشه ....والله ؟! چرا !؟؟
باورهای قلبی خود را تقدیم می کنم به همه رزمندگان جنگ تحمیلی ، علی الخصوص برادر مظلوم ، رزمنده جانباز 5 درصد مشهور سایت فاش نیوز ....
به نام خدا .
کیست که نداند وجه تمایز رزمندگان اسلام علی الخصوص رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی در مقایسه با رزمندگان سایر کشورهای دیگر این است که آنها به مرحله ای از رشد و بلوغ فکری دست یافتند که فقط و فقط و فقط خدا وجه منظر آنان شد !
حیف حیف حیف !!! که بعد جنگ کمتر به اصل رشادتهای تو پرداختند و به جای آن با واژه درصد بندی حماسه ات ، جلوه ایثار تو را به قدری در هاله ای از ابهام قرار دادند که مولا و سرورم مقام معظم رهبری نیز نگران فراموشی یاد تو شد !!
کیست که نداند آنچنان عشق به وصال معبود وجود تو را فرا گرفت که در بذل جان دریغ نداشتی و هرگز آهنگ پشت کردن به دشمن در ذهنت خطور نکرد و اندیشه گریختن از دشمن را در سر نپروراندی .. واقعا که مصداق فرمایش خداوندی عمل کردی : فلا خوف و لا هم یحزنون ... راستی تو با این همه شجاعت چند ساله بودی ؟ بگو تا ظالمای قدرنشناس خجالت بکشن !!
تو با ایثارت جلوه ی روشن حمایت و پشتیبانی از رهبر دورانت را نشان دادی .. سپر محافظ او و کشور شدی ... و دور کننده ضربتها از قامت دلارای ناموس وطن ..
باور فکری تو یقاتلون فی سبیل الله بود و در راه حفظ حکومت اسلامی با کسانی جنگیدی که یقاتلون فی سبیل الطاغوت انگیزه دشمنی آنها با ملت ما را تشکیل می داد !
گرچه تو مانند همه انسانهای دیگر از بودن در این دنیا حق لذت بردن داشتی و حیات دنیوی را از مواهب خداوندی می دانستی اما دلت به این حقیقت ایمان داشت که خدا بهشت را بهای جان تو قرار داده است پس با خدا وارد معامله ای بزرگ شدی و خشنود از این معامله ...آفرین بر تو باد دلاور ...
نمی دانم چطور باید از تو دلجویی کنم که امروز بعد از جنگ ، از گوشه و کنار می شنوی چرا برای رزمندگان سهمیه ای طلب می کنید و حقت را نمی دهند !!! و بعد با رندی فرمایش امام علی ع را مدرک قرار می دهند که امام از پرداختن سهم ویژه به رزمندگانش امتناع کرد !!!
فرصت طلبان !! اف بر شما باد هزاربار ...
من و تو می دانیم در زمان ائمه ع سهم رزمندگان را از غنائم جنگی پرداخت می کردند . عده ای از رزمندگان صدر اسلام از امام ع وپیامبرص می خوستند بخاطر شان بالای قبیله شان سهم بیشتری از غنائم دریافت کنند که بشدت با آنان برخورد شد .. اما ...
عالیجنابان !!!!اینک که بحث گرفتن غنائم به آن شکل در جنگ مطرح نیست چه باید کرد ؟؟ بی شک باید سهم ویژه رزمندگان را که با تنی آزرده از میدان جنگ بازگشتند اما برای شما امنیت و آسایش را به ارمغان آوردند ، از طریق منابع دیگر به طور تمام و کمال و در حد شأن آنها پرداخت کنید که مطابق با رفتار پیامبر ص باشد ! در غیر این صورت مدیون هستید و روزی باید پاسخگو باشید !!!




اقا جون ما كه اينو هميشه گفتيم. حرفى جانبازان و خانواده شهدا و ازادگان را به عرش ميبرند. اما در عمل رو فرش هم نيستيم. بابا بسه اين همه شعار. خجالتم خوب چيزيه.
با سلام وتحيت
اما بعد .... من از كجا شروع كنم ..... بنظر شما از كجا بگم خوبه ....؟ آخه تاكي ....؟ جانبازان خيلي ... فقط كسي كه جانباز باشه ميدونه جانبازان چي ميكشند بخدا قسم فقط . درد . و درد . ودرد . ودرد . اين دردها چه كسي حس ميكند .... ؟ خدا فقط تو ...
ارادتمند تمتم جانبازان حسسين جعفري
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi