شناسه خبر : 32586
شنبه 16 اسفند 1393 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کنگره شهدای دانشجوی خوزستان

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: فرهنگ جهاد و شهادت و پاسداشت یاد شهیدان باید تبدیل به یک الگو در سیاست داخلی و خارجی شود و این می​تواند راه را در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، حل معضلات و تحقق پیشرفت و عدالت باز کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، آیت​الله کعبی در کنگره شهدای دانشجو که در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: این فرهنگ را باید زنده نگه داریم و کنگره شهدای دانشجو که پیش قراولان جبهه اسلامی و انقلاب و مدیران هشت دفاع مقدس و حاضران در صحنه سازندگی کشور و سربازان جنگ نرم، این پیام را باید داشته باشد که فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان ارزش برتر بر همه نظام​های کشور حاکم شده است.

 

وی افزود: اگر بتوانیم جهاد را به عنوان فرهنگ زنده، مطرح کنیم و از آن درس بگیریم، می‌توان فرهنگ تمدن نوین اسلامی را بر پایه​های اسلام ناب محمدی و اهل بیت(ع) محقق کرد.

 

آیت​الله کعبی عنوان‌کرد: گاهی احساس می​شود که پاسداشت شهید و فرهنگ جهاد و شهادت به قشر خاصی اختصاص می‌یابد، این در حالی است که مجلس شهید متعلق به آحاد ملت است و باید در زندگی فردی و اجتماعی تأثیر خود را بگذارد.

وی گفت: برای تحقق یک تمدن باید پنج عنصر "فکر متعالی"، "هدایت الهی"، "منابع انسانی غنی"، "پشتیبانی و همراهی ملت" و "استقامت، مقاومت، جان‌فشانی، فداکاری و خستگی​ناپذیری" وجود داشته باشد که این پنج عنصر در گفتمان انقلاب اسلامی، اندیشه تابناک امام(ره) و در دوران حاضر در اندیشه و گفتمان رهبری موجود است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان‌کرد: ما با زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت و احیای مجلس شهید بر پایه این پنج عنصر، باید گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان یک گفتمان تمدن​ساز و حاکم مطرح کنیم. یک تمدن بدون فداکاری و جانبازی محقق نمی​شود زیرا تمدن اسلامی با محوریت جهاد و فرهنگ جهاد و شهادت محقق شده است.

 

آیت​الله کعبی عنوان‌کرد: تمدن اسلامی تمدنی است که دوگانه​هایی را با هم تلفیق کرده است؛ عقلانیت و معنویت یکی از این دوگانه​هاست. عقلانیت منهای معنویت، روشنفکری غربی و معنویت منهای عقلانیت، حرکت در مسیر تهجر و عقب​ماندگی است. اما تمدن اسلامی عقلانیت را با معنویت تلفیق کرده است. دوگانه علم و ایمان از دیگر دوگانه​هایی است که تمدن اسلام با هم تلفیق کرده و علم منهای ایمان، تمدن مغرب زمین و زندگی توأم با بحران مدیریت شایسته، بحران امنیت، بحران سلامت و بحران خانواده است و ایمان منهای علم نیز تمدن​ساز نیست و برای تحقق تمدن مبتنی بر علم و ایمان به انسان​های متخصص و متعهد نیاز داریم و شهیدان دانشجو نیز علم و ایمان را با هم آمیخته و به جهاد رفتند.

 

وی به تلفیق دوگانه عدالت و آزادی در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: مارکسیست​ها به نام عدالت اجتماعی، حکومت​های استبدادی را شکل دادند اما غربی​ها به نام آزادی، در واقع فساد و جنایت را به ارمغان آوردند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه‌داد: دوگانه جمهوری و اسلامی (مردم​سالاری و اسلامی) نیز دیگر دوگانه​ای است که تمدن اسلامی با هم تلفیق کرد. این هنر امام (ره) بود که آموزه​های اسلام را با ملت حاضر در صحنه محقق کرد و باید گفتمان انقلاب اسلامی با این خصوصیت در کشورها حاکم شد و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در سایه پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان برتر و زنده، حاکم شود.

 

وی افزود: روحیه جهادگری باید در تار و پود نظام مدیریتی، سیاسی و فرهنگی جامعه حاکم و ادبیات جهاد و مقاومت را با سربلندی زنده نگه داشته شود.

 

آیت​الله کعبی گفت: گرچه ما ضد تروریست هستیم اما اتحاد جهانی علیه خشونت و مبارزه با تروریست، انفعال در مقابل ادبیات نظام​های سلطه است؛ لذا به جای این ادبیات باید با عزت و افتخار ادبیات جهاد و شهادت​طلبی را به عنوان گفتمان حاکم مطرح کنیم.

 

وی ادامه‌داد: این به معنای ترک دیپلماسی نیست اما دیپلماسی سکولار با دیپلماسی جهادی متفاوت است؛ نباید این در جهان جا بیافتد که واژه جهاد و شهادت همراه با واژه داعش به میان می​آید بلکه کلمه جهاد و شهادت باید به همراه علم و ایمان، تمدن اسلامی، دفاع مقدس و شهدای سربلند ایران اسلامی مطرح شود.

 

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: واژه​ها و مفاهیمی چون جهاد و شهادت را نباید از ما مصادره کنند. وقتی دانشگاه با جهاد همراه می​شود، جهاد دانشگاهی متولد می​شود و امروزه جهاد دانشگاهی نماد پیشرفت است. باید دانشگاه، تمدن، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی و همه ابعاد نظام را با جهاد همراه کرد. لازم است فرهنگ جهاد را به طور فراگیر مطرح کنیم.

 

 

آیت​الله کعبی خاطرنشان‌کرد: علاوه بر واژه جهاد که دشمن در تلاش است آن را به نفع خود مصادره کند، مباحث و مفاهیمی چون پیشرفت و فناوری نیز وجود دارد؛ وقتی ما دم از جهاد می​زنیم به این دلیل است که می‌خواهیم پیشرفت کنیم. پیشرفت بر پایه علم و فناوری و به روز کردن دانشگاه​ها و در کنار مبارزه با نظام سلطه، موجب توسعه کشور و حل معضلات و مشکلات می​شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi