شناسه خبر : 32698
دوشنبه 18 اسفند 1393 , 12:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست خبری حجت‌الاسلام شهیدی به مناسبت روز شهید

خبرگزاری تسنیم: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از ویژه‌برنامه‌های روز شهید که شامل ۲۲ هزار دیدار با خانواده شهدا و تجلیل از ۴۰۰ مروج ایثار و شهادت است، خبر داد.

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز شهید (22 اسفندماه) با حضورحجت الاسلام و المسلمین شهید رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ظهر امروز 17 اسفند ماه 93 در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد.

حجت‌الاسلام شهیدی با اشاره به تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در 22 اسفند ماه سال 58 به فرمان امام راحل(ره) بنیاد شهید تأیسس شد و کار خود را آغاز کرد در سال 59 زمانی که جنگ شروع شد طبیعتا کار بنیاد شهید گسترده شد به طوری که حوزه جانبازان به سازمان مستضعفان واگذار شد و بنیاد شهید نیز مسائل شهدا را پیگیری می‌کرد. به فرمان مقام معظم رهبری سال 73 امور جانبازان و آزادگان به بنیاد شهید واگذار شده و اقدام شد و بنیاد شهید و امور ایثارگران نام جدید بنیاد شد. اساسنامه آن نیز در مجلس تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: در مرداد ماه سال 83 با پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران 22 اسفندماه به عنوان بزرگداشت روز شهدا به شورای انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده شد و آنها این روز را به عنوان روز شهید نامگذاری کردند. ضمناً بررسی 8 سال جنگ تحمیلی ما بیشترین شهدا را بالاترین رقم یعنی 13 درصد شهدای سالانه ما در اسفندماه به شهید رسیده‌اند. شهدای شاخصی مثل شهید خرازی، شهید باکری، شهید همت، شهید کریمی، شهید حاج امینی و ... همه در اسفندماه به شهادت رسیدند. 22 اسفندماه نیز روز شهید نامگذاری شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تصمیم ما براین شد که طبق رهنمود مقام معظم رهبری که در اساسنامه بنیاد آمده است، وظیفه پررنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت را انجام دهیم به همین دلیل از سال گذشته روز شهید با رنگ بیشتری شروع به کار کرد. امسال به همین منظور بزرگداشتی با حضور رئیس جمهور با 600 خانواده شهید برگزار شد  هدفمان از این برنامه‌ها پاسداشت و بزرگداشت شهیدان بود. با همکاری رسانه‌ها اهداف ما برای روز شهید تحقق یافت و سال گذشته طبق نظرسنجی‌ها مردم یک درصد با روز شهید آشنا بودند بعد از برگزاری بزرگداشت‌های مختلف حدود 17 درصد مردم با این عنوان آشنا شدند و خواسته‌ها و تفکرات رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن یاد شهدا که باعث تداوم انقلاب خواهد شد شکل گرفت.

حجت الاسلام شهیدی در ادامه تصریح کرد: 22 اسفندماه امسال برنامه‌های متنوع بیشتری را در نظر گرفتیم از جمله از 22 بهمن ماه تا 22 اسفندماه حدود 22 هزار دیدار با خانواده شهدا در سراسر کشور در قالب طرح سپاس برگزار خواهد شد تا امروز حدود 16 هزار خانواده ایثارگران در سراسر کشور در قالب طرح سپاس دیدار داشته‌اند و مابقی تا 22 اسفند انجام خواهد شد. دومین برنامه به مناسبت 22 اسفند بزرگداشت کنگره شهدا با حضور رئیس جمهور و 1000 نفر از خانواده شهدا است که فردا برگزار می‌شود. در سراسر کشور در استانداری‌ها مشاور ایثارگر با تعداد 5 نفر به عنوان شورای ایثارگران گروهی را تشکیل داده‌اند که ما با آنها جلسه داشته و صحبت داشته‌ایم. امروز اختتامیه این نشست با شورای ایثارگران استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل گروه مروجین ایثار و شهادت گفت: از ایثارگرانی که بیان خوبی داشته‌اند دعوت شده است و گروه مروج ایثار و شهادت انتخاب شده‌اند. آنها را به سراسر کشور اعزام می‌کنیم تا خاطرات جبهه را بازگو کنند و نسلهای سوم و چهارم با ایثارگری آنها آشنا شوند. این گروه از سال گذشته تشکیل شده و هر کجا برنامه‌ای داشته باشند و نیاز به سخنرانی ها اعزام خواهند شد و تعدا دآنها در سال گذشته در گذران دوران آموزشی 400 نفر در سراسر کشور عنوان شدند. نشست تجلیل از مروجین ایثار و شهادت در این هفته انجام خواهد شد همچنین روز چهارشنبه به مناسبت روز شهید صبحگاه مشترک بسیج ادارات را خواهیم داشت. از آنجایی که حدود 220 هزار شهید در طول جنگ داشته‌ایم به یاد آن در سراسر کشور از 22 بهمن تا 22 اسفندماه 220 اصله درخت کاشته شده است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سایر برنامه‌های بزرگداشت روز شهید گفت: 5 شنبه این هفته مراسم مهمانی لاله‌ها و مراسم تعویض پرچم شهدا برگزار خواهد شد در نمازجمعه این هفته که همزمان با 22 اسفندماه است تمام مسئولین بنیاد شهید در استان‌ها و مراکز استان‌ها سخنرانی در این زمینه خواهند داشت. قرائت دعای ندبه صبح جمعه در سراسر گلزارهای شهدا برگزار می‌شود از آنجایی که گلزارهای شهدا ساماندهی شده و به عنوان امامزادگان عشق یاد می‌شود مراسمی در گلزارها برگزار شده و عکس‌های زیبا از آنها به مسابقه گذاشته می‌شود. برنامه های متنوع دیگری برای پررنگ شدن روز شهید درنظر گرفته شده که تنها روز شهید نمی‌تواند آن را به ثمر بنشناند در این وادی باید برد تبلیغاتی داشته باشیم و نیاز به حضور و کمک رسانه‌ها احساس می‌شود.

حجت اسلامی شهیدی در پاسخ به سوالی در مورد بودجه بنیاد شهید و بودجه درنظر گرفته شده برای بزرگداشت روز شهید گفت: ما برای بودجه کل بنیاد پیشنهادی در دولت دادیم اما امسال تمام پیشنهاد ما در دولت پذیرفته نشد ارجاع به مجلس داده شد و آنجا با وضعیت موجود کمی بودجه افزایش پیدا کرد تصویب کلی انجام شده و چنانچ در شورای نگهبان تأیید شود استفاده خواهد شد. برای برگزاری مراسم روز شهید نیز در حد لازم بودجه درنظرگرفته شده است.

وی با اشاره به همزمانی برنامه‌های روز شهید با ایام اعزام کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب گفت: در خوزستان برنامه‌ها را اداره کل بنیاد شهید اجرا خواهد کرد همچنین پنج شنبه جلسه ای در ستاد کل نیروهای مسلح با حضور دکتر فیروز آبادی برگزار می‌کنیم که برنامه‌های شورا در آن ابلاغ خواهد شد. همه این دستگاه‌ها هدفشان نشر فرهنگ ایثار و شهادت است. رفتن به مرزها و شلمچه آشنا شدن با جنگ و مسائلی که اتفاق افتاده است در نشر این فرهنگ موثر است. برنامه 22 اسفند نیز با همکاری بسیج، ارتش و سپاه اجرا خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد طرح سپاس و مشکلات مطرح شده از جانب ایثارگرانو نحوه رسیدگی به آنها گفت: طرح سپاس یک طرح همیشگی بوده و زمانی که مقام معظم رهبری رهنمود دادند آن را شروع کردیم از رئیس جمهور شروع شد و به سازمان‌ها و استانداری‌ها و ائمه جمعه سراسر کشور تسری داده شد. فکر می‌کنم در یکی دو سال گذشته با همه خانواده شهدا دیدار داشته‌ایم.درسال گذشته 22 بهمن تا 22 اسفند حدود 34 هزار بازدید داشتیم که ایثارگران طی نامه‌ای به خاطر این برنامه از ما تشکر کردند و درخواست من از رسانه‌ها این است که در مسائل و مشکلات مربوط به ایثارگران پیام‌های عنوان شده را به ما منتقل کنید تا بررسی کرده و پاسخ دهیم شاید مسائلی مصلحت نباشد که در برخی موارد در رسانه‌ها به چاپ برسد.

حجت الاسلام شهیدی در پاسخ به سوالی در مورد پرونده شهید مبارزه با فتنه 88 شهید علیرضا ستاری و نقاط مبهمی که خانواده او در مورد عدم رسیدگی بنیاد شهید به پرونده احراز شهادتش عنوان کردند گفت: کمیته احراز پرونده شهدا و جانبازان را بررسی می‌کند و نتایج را اعلام می‌کند. اگر چنانچه فرد شهید شناخته شود او را به عنوان شهید و اگر جانباز اعلام شود او را به کمیسیون تشکیل درصد جانبازی منتقل می‌کنند در مورد این شهید مسائل مقداری سیاسی شده و پرونده بوی سیاست گرفته بود و هم اکنون در حال پیگیری است.

حجت الاسلام شهیدی در پاسخ به سوالی در مورد گلزارشهدای سراسر کشور گفت: حدود 19 هزار و 613 گلزار شهید در سراسر کشور وجود دارد. حدود 11 هزار و 500 گلزار در مراکز استان‌ها ساماندهی شده و کار ساماندهی 800 گلزار شهید هم در دست اقدام است که تا اوایل تابستان سال آینده به اتمام می‌رسد. بیش از 5 هزار گلزار باقی مانده که نیاز به تامین بودجه دارد. امیدواریم با تأمین بودجه، تا پایان سال 95 ساماندهی گلزار شهدا را به پایان برسانیم. در تهران نیز 30 هزار شهید در گلزار بهشت زهرا به خاک سپرده شده‌اند و بحث ساماندهی به خاطر ممانعت خانواده شهدا و عدم علاقه مندی آن‌ها انجام نشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی با اشاره بر مسائل عمده‌ای که در دیدار با خانواده شهدا مطرح می‌شود گفت: عمده مسئله مطرح شده از جانب ایثارگران در طرح سپاس مسئله درمان بود. به همین دلیل صندوق سلامت درست کردیم و بودجه‌ای برای این موضوع قرار دادیم تا آن‌ها که نمی‌ـوانند از بیمه استفاده کنند اعلام کنند بودجه اقلامشان از صندوق سلامت پرداخت شود. همچنین مسئله مسکن عنوان شد که طی جلسه با وزیر راه و شهرسازی حدود 19 هزار قطعه زمین در اکثر استان‌ها گرفته‌ایم. همچنین مسئله معوقات بود که توانستیم معوقات تا پایان سال 90 را تسویه کنیم و در معوقات سال 91، 92 و 93 نسبت به خانواده شهدا دیونی داریم در تلاشیم آن‌ها را هم بپردازیم

اینستاگرام
راه شهدا با عمل و دوری از تبعیض پارتی بازی و .... محقق میشه اقای شهیدی بیش از 5 ساله طلب مرا نمیدی چرا طلب 2 نفر که نامه امان از همدان با هم به تهران ارسال شده را دادید خدا را در نظر بگیرید دهها نامه جهت احقاق حق به شما نوشتم اهمیت نمیدهید
نام نیکو گر بماند زادمی - به گزو ماند سرای زرنگار از ریاست عالی تا رده های پایین یک نفر پاسخگو نیست جوابی نمیدهند بی احترامی میکنند خدا بی احترام کنه ( مسئولین مربوطه )
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi