شناسه خبر : 32701
دوشنبه 18 اسفند 1393 , 13:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سند غربت «تخریبچی‌»ها در عملیات «خیبر»

رزمندگان گردان تخریب لشکر 10 سیدالشهدا در چند مأموریت برای شکافتن دژهای دشمن در جزیره شرکت کردند و با شکافتن دژ شرقی جزیره مجنون جنوبی و رها کردن آب در منطقه مانور تانک‌های دشمن، از مانور ادوات نظامی دشمن کاستند.

 

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، تیپ 10 سید‌الشهدا به فرماندهی شهید «حاج کاظم نجفی رستگار»، علی رغم انجام عملیات‌های «والفجر2» در منطقه پیرانشهر و ادامه پدافندی عملیات والفجر4» در منطقه مریوان در تابستان و پائیز سال 1362، در یک نقل و انتقال بزرگ، کلیه نیروها و عقبه خود را از پادگان ابوذر در غرب کشور در مدتی کمتر از 10 روز به جنوب و پادگان دوکوهه انتقال داد تا روز سوم اسفند ماه سال 1362 با رمز «یا رسول الله(ص)» در جزایر مجنون آماده انجام مأموریت بشود. از همین رو همزمان با شروع عملیات، این یگان با انتقال نیروها از دزفول به منطقه جفیر آماده اجرای ماموریت شد.

 

با وجود اینکه تیپ 10 در این عملیات در اوج قدرت و توانمندی بسیار بالای خود بود و از قوی‌ترین و مجرب‌ترین فرماندهان در سطوح مختلف بهره مند بود، در زمان اجرای این عملیات با شهادت فرماندهانی همچون «مرتضی سلمان طرقی» فرمانده عملیات، «رحمت‌الله کُرد» مسئول اطلاعات، «حسین راحت» جانشین اطلاعات، «احمد ساربان نژاد» و «مرتضی حمزه دولابی» خسارت‌هایی دید.

 

در این بین یگان تخریب لشکر10 سید‌الشهدا نیز فرماندهی شهید «حاج عبدالله نوریان» در عملیات «خیبر» فعالانه حضور داشت و ‌تیم‌های معبر، مامور به گردان‌های رزمی و تیم‌های انفجار مواضع و موانع دشمن فعال بودند. رزمندگان این گردان در چند مأموریت برای شکافتن دژهای دشمن در جزیره شرکت کردند و با شکافتن دژ شرقی جزیره مجنون جنوبی و رها کردن آب در منطقه مانور تانک‌های دشمن، از مانور ادوات نظامی دشمن کاسته و با مین گذاری بر روی «پَد» شرقی جزیره مجنون در شب‌های 16 و17 و18 اسفند 62 در حالی که نور افکن تانک‌ها سطح جاده را روشن کرده بود حماسه‌ای دیگر آفریدند. سهم این گردان از شهدا در عملیات خیبر21 شهید شد.

 

سرویس فرهنگ‌حماسه ایسنا، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای «گردان تخریب لشکر10 سیدالشهداء(ع)» در عملیات خیبر، به انتشار اسامی جمعی از این شهدا و چند تصویر از یکی از شهدای این گردان پرداخته است.

 

 

شهدای تخریبچی لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در عملیات خیبر

 

شهیدان «محمود بهرامی»، «عباس حسنی»، «محمد نصوح رستگار»، «مجتبی فراهانی»، «علیرضا کلم فروش»، «علیرضا آقاصادقی»، «ابراهیم جداری»، «مصطفی حیاتی»، «محمد حسین حاج میری»، «تقی رمضانیان»، «حسین رشمه‌ای»، «سید جمال شرق آزادی»، «مسعود سلیمانی»، «یونس ور لطفی»، «جلال نامدار محمدی»، «مجید ناظم‌زاده»، «محمدرضا خدیور»، «سید مهدی رسولی»، «حسین کاشانی» و «فرداد علیپور» از جمله این شهدا هستند.

 

در این بین شهید «فرداد علیپور» هنوز سند غربت تخریبچی‌ها در جزیره مجنون است. او از اعضای گردان تخریی این لشکر بود که برای همراهی با عناصر اطلاعات و عملیات در شناسایی مواضع و موانع دشمن در جزیره مجنون جنوبی مأمور شد. تا اینکه روز 18 اسفند ماه برخاک افتاد و «شُرّه» خونش خاک مجنون را در طلائیه سرخ کرد.

 

 

شهید علیپور ایستاده از راست نفر پنجم

 

 

شهید علیپور نشسته از چپ نفر اول

 

 

شهید علیپور نفر سوم از راست

 

 

تخریبچی شهید فرداد علیپور

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi