شناسه خبر : 32786
چهارشنبه 20 اسفند 1393 , 11:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری

پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه کویر، احمد امیری خراسانی دبیر علمی کنگره امروز (19 اسفندماه) در مراسم افتتاحیه گفت: اوایل دهه 80 با همکاری انجمن دفاع مقدس استان کرمان نخستین ایده برگزاری کنگره ادبیات پایداری شکل گرفت و باور نمی کردیم این نهال این‌گونه توانمند شود.

 

وی افزود: نخستین کنگره را در سال 84 برگزار کردیم و امروز پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در حال برگزاری است و هر دو سال یک بار این کنگره برگزار می‌شود و دبیرخانه دائمی آن در کرمان تشکیل شده است.

 

امیری خراسانی تصریح کرد: 103 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه پنجمین کنگره ادبیات پایداری ارسال و 92 مقاله واجد شرایط شناخته شده و پس از داوری، 35 مقاله برگزیده و 23 مقاله برای خواندن انتخاب شد.

 

او با اشاره به ایجاد رشته کارشناسی ارشد ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان و بعد از آن در 30 دانشگاه کشور بیان کرد: در صدد دایر کردن دوره دکتری رشته ادبیات پایداری هستیم و یکی از محورهایی که دانشگاه‌ها کار می‌کنند، پژوهش است و یکی از بخش‌های پژوهشی مقاله‌نویسی و چاپ کتاب و نشریات است. ما در دانشگاه شهید باهنر نشریه تخصصی ادبیات پایداری را در کشور چاپ کرده‌ایم که چاپ مقالات را پوشش می‌دهد.

 

 

**

امیر محمدحسین نامی جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در سخنانی اظهار کرد: دفاع مقدس کار بسیار بزرگ و بی‌سابقه‌ای بود که اگر بخواهیم درباره آن بحث کنیم، باید سه مبحث حماسه، پایداری و معنویت را در نظر بگیریم.

 

او افزود: ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری سازنده فرهنگ و زیربنا و اساس فرهنگ ملت بزرگ ما خواهد بود و راهنمایی برای همه ملت‌هایی خواهد بود که تحت ستم استکبار و صهیونیسم بین‌الملل هستند.

 

نامی با اشاره به نوشته ها و شعرهایی که درباره دفاع مقدس نوشته شده، تصریح کرد: هنوز ناگفته‌های زیادی درباره دفاع مقدس داریم که باید نوشت و دفاع مقدس ما سراسر پیروزی بود.

 

او در ادامه بیان کرد: جایگاهی که رهبری یا ولایت فقیه در دفاع مقدس داشت، در طول تاریخ ما بی سابقه است. در 27 سال گذشته دفاع ما ادامه دارد و در این مدت دفاع نرم‌افزاری است و هجوم استکبار علیه ما همچنان باقی است.

 

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور اظهار کرد: در 27 سال گذشته در سه عملیات، بدون درگیری موفقیت داشته ایم و اگر توانسته ایم منطقه استراتژیک را در مدیترانه شرقی تا باب المندب ایجاد کنیم که نقش کرمانی ها و سردار سلیمانی در اینجا بسیار گویاست، به تدبیر، قدرت و جسارت رهبر معظم انقلاب بوده است و باید در این مورد مطالب بسیاری نوشته شود.

 

او افزود: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «جنگ ما گنج است»، هنوز ناگفته های زیادی درباره دفاع مقدس وجود دارد که باید روی آن کار کنیم، حتی درباره آغاز جنگ.

 

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور گفت: زمانی که صدام جنگ را علیه ایران آغاز کرد، گفت «روز سوم در اهواز و روز هفتم در تهران خواهیم بود». یکی از اطرافیان او می گوید، حتی متن سخنرانی وی در اهواز از 16 روز قبل آماده شده و مطمئن بودند که ایران را شکست می دهند.

 

او در ادامه تصریح کرد: هرگاه دشمنی به خاک ایران حمله کرده قسمتی از خاک کشور را جدا کرده اما از انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس یک وجب از خاک کشورمان جدا نشده و امروز وسعت کشور ما یک میلیون و 973 هزار و 951 کیلومتر است.

 

نامی بیان کرد: اگر امروزه ما در بسیاری از علوم در جهان حرف برای گفتن داریم، به واسطه توان جوانان ما در دفاع مقدس شکل گرفته و بومی‌سازی فناوری هسته‌ای به واسطه دفاع مقدس است.

 

او افزود: امروز جمهوری اسلامی جزو پنج یا شش کشو در فضای ماورای جو و دارای رتبه‌های برتر در زمینه‌های مختلف علمی است و دفاع ما همچنان باقی است و شاهد موفقیت‌های جمهوری اسلامی خواهیم بود. اگر کشورهایی روزگای پایتخت عباسیان بوده و امروز در اختیار شیعه قرار دارد به مدد توان رزمندگان ماست.

 

 

**

 

 

همچنین گلعلی بابایی نویسنده دفاع مقدس و رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: رزمندگان ما کسانی بودند که با اسلحه های سبک در مقابل سلاح سنگین دشمن ایستادند.

 

وی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و شجاعت و آزادگی شهید محمد شهسواری (از شهدای کهنوج) افزود: باید شهدای ما در کتاب های درسی و سایر نوشته ها به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند.

 

بابایی تصریح کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در بحث ادبیات، کشاندن ادبیات دفاع مقدس به محیط های آموزشی است و در هر فرصتی ایشان این مسئله را گوشزد می کنند.

 

وی با اشاره به تاکیدات معظم له بر ورود ادبیات انقلاب و پایداری به دانشگاه ها بیان کرد: این حرکت با همت بعضی از دوستان و ایجاد رشته ادبیات پایداری در دانشگاه ها انجام شده است.

 

این نویسنده دفاع مقدس گفت: نقصی که درباره این رشته دانشگاهی مطرح است، کمبود منابع درسی است، علی رغم اینکه 11 هزار کتاب در بحث دفاع مقدس تاکنون در رشته های مختلف ادبیات، پژوهش، شعر و ... نوشته شده است.

 

او افزود: یکی از راه های رفع این مشکل، تقویت و راه اندازی کتابخانه های تخصصی در دانشگاه هایی است که این رشته را دارند و بحث دیگر آینده شغلی این عزیزان است و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد حفظ آثار این مشکل را حل کنند تا عزیزان این رشته با امیدواری بیشتر درس خود را ادامه دهند.

 

بابایی تصریح کرد: امیدواریم در آینده در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس که در حقیقت بهره بردار اصلی بازدهی کارهای عزیزان رشته ادبیات پایداری است، شاهد کارهای خوب باشیم و بتوانیم تاریخ جنگ را به خوبی ثبت و ضبط کنیم.

 

به گزارش ایسنا، پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری امروز و فردا در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi