شناسه خبر : 33036
چهارشنبه 27 اسفند 1393 , 10:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقررات پس از بازنشستگی‌ ایثارگران (4)

به‌کارگیری ایثارگران با توجه به اینکه فاقد محدودیت است و آنان را می‌توان به هر نوع به‌کارگیری کرد، آیا این به‌کارگیری مستقل است و می‌تواند دارای مقررات بازنشستگی دیگری باشد یا خیر؟

یوسف مجتهد - برخی حسب قوانین عام قبلی به ویژه ماده (۹۵) قانون مدیریت کشوری بر آن هستند تا به‌کارگیری موارد استثناء شده در بند(ب) ماده (۶۵) قانون برنامه پنجم توسعه را محدود به به‌کارگیری به صورت پاره‌وقت، نیمه‌وقت یا ساعتی کنند و این قانون را محدود به برداشت‌های شخصی خود از قانون کنند.

عبارت هر نوع به‌کارگیری که در ابتدای بند (ب) ماده(65) هرچند واضح و روشن است لکن معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به معاون اول رئیس‌جمهور به این موضوع اشاره کرده و چنین آورده است: «عبارت «هر نوع به‌کارگیری» به دلیل عدم تقیید نوع به‌کارگیری، شامل به‌کارگیری برای انجام وظایف پست‌های سازمانی بوده است به خصوص که قانونگذار در نظر داشته هیچ نوع به‌کارگیری از شمول این حکم خارج نباشد کما اینکه براساس این ماده و مطابق تصویب نامه 124321/ت43333/ک مورخ 88.6.21 هیأت وزیران به کارگیری تعدادی از افراد بازنشسته در قوه‌قضاییه تجویز شده و برخی از آنان در پست معاونت قوه‌قضاییه انجام وظیفه می‌نمایند.»

با این وصف به‌کارگیری ایثارگران و سایر موارد مذکور در بند(ب) ماده(65) بدون محدودیت بوده و آنان در صورت به‌کارگیری می‌توانند تصدی پست‌های سازمانی را برعهده داشته باشند. برخلاف سایر بازنشستگان که در صورت به‌کارگیری برابر قانون نمی‌توانند برای انجام وظایف پست‌های سازمانی به‌کار گرفته شوند.از نکات دیگری که برای رفع ابهام به آن اشاره می‌شود این است که این افراد قبل یا بعد از بازنشستگی باید دارای وصف ایثارگری باشند یا خیر؟

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در همین نامه پاسخ داده است: همانگونه که در نظریه 89 .16. 29710مورخ91.2.19 معاونت حقوقی ذکر شده است «استثناء مقامات، اعضا هیأت علمی و ایثارگران و فرزندان شهدا و جانبازان» در بند(ب) ماده(65) شامل مواردی است که کارمندان دولت قبل یا بعد از بازنشستگی دارای وصف مقام، ایثارگری، فرزند شهید یا جانباز باشند زیرا صرف‌نظر از اینکه عبارت قوانین ناظر به معانی فعلی کلمات است اصولا انتصاب افراد به مقامات در هر سه قوه موضوع ماده(71) قانون مدیریت خدمات کشوری مستلزم آن نیست که فرد، کارمند دولت باشد یا اگر کارمند است در حالت اشتغال هم باشد.

نکته دیگری که حائز اهمیت است و از متن قانون استنباط می‌شود این است که به‌کارگیری ایثارگران با توجه به اینکه فاقد محدودیت است و آنان را می‌توان به هر نوع به‌کارگیری کرد، آیا این به‌کارگیری مستقل است و می‌تواند دارای مقررات بازنشستگی دیگری باشد یا خیر؟

این موضوع درباره جانبازان حالت اشتغال و مشمولین بند (ب) و (ج) قوانین نیروهای مسلح صراحت دارد و محدودیتی از این جهت وجود ندارد زیرا قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان مصوب 75.9.7 برآن تصریح دارد. این قانون هرگونه دریافتی جانبازان از بابت جانبازی مانند حقوق حالت اشتغال و حقوق وظیفه را مانع دریافت حقوق از بابت استخدام رسمی یا غیررسمی و حقوق بازنشستگی ندانسته است. لذا این افراد هم می‌توانند رسمی شوند و با رعایت مقررات مربوط به کسورات بازنشستگی از حقوق بازنشستگی دیگری برخوردار شوند به ویژه که برابر بند(ب) ماده(88) قانون استخدام کشوری این موضوع برای ایام واحد خدمت نبوده و آرای هیأت عمومی دیوان نیز بر آن صحه می‌گذارد.

البته سایر ایثارگران نیز می‌توانند مشمول بند(و) ماده(28) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم و از مزایای این بند بهره‌مند شوند: بند(و) ماده(28) بیان می‌دارد: در صورتی که دریافتی ایثارگران مشمول صندوق تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری شود، بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام می‌شود و با تحقق شرایط بازنشستگی ایثارگر در هر صندوق، از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهره‌مند می‌شود. نکات مهم مقررات پس از بازنشستگی ایثارگران به قرار زیر است:

1- به‌کارگیری ایثارگران بازنشسته، نیازمند مصوبه هیأت وزیران یا سایر مراجع ذی‌صلاح نیست و آنان حسب قانون می‌توانند در دستگاه‌های اجرایی به‌کارگیری شوند.
2- به‌کارگیری آنان محدودیت نداشته و آنان می‌توانند در پست‌های سازمانی برای انجام وظایف سازمانی به‌کارگیری شوند.
3- به هر دلیلی در زمان به‌کارگیری از خدمت منفک شوند برای یک‌بار می‌توانند اعاده به خدمت شده و مجددا به‌کار مشغول شوند.
4- از تمامی حقوق و مزایا برخوردار بوده و می‌توانند با رعایت مقررات مربوط به پرداخت کسورات بازنشستگی دوباره بازنشسته و از مزایای بازنشستگی دوم بهره‌مند شوند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
باسلام . جناب آقای مجتهد سلام علیکم ... ضمن تشکر از رهنمودهای حضرت عالی در طی سال گذشته که بسیار کار آمد بوده برای حضرت عالی طول عمر باعزت همراه با سالی خوش وپر بار از لایزال بی شریک آرزومندم ... والسلام .
سلام جناب اقای یوسف مجتهد .
بنده از63 الی 69 در منطقه خدمت کردم حدود 60 ماه و دارای 20درصد جانبازی که بعلت غیبت بیش از شش ماه از ارتش اخراج شدم و تا امروز یکریال هم بمن ندادند . میگن چون دادسرای نظام حکم 40000 تومان برایت بریده اند نمی توانی اعاده بخدمت شوی .
اخه کسی که موج گرفته بود چگونه میتوانست از خودش دفاع کند حتی نگذاشتند کسی بامن داخل شود و قاضی محترم غیابا حکم صادر کرد من هم بیمار بودم وندانستم چکار کنم و مرا بردند منزل و گفتند برو تسویه حساب و کارت پایان خدمت بمن دادند که 6سال خدمت در پشتش نوشته اند .
حالا نه جزو کادر حسابم می کنند و نه جزو سرباز و نه کارت ایثار ونه دفترچه بیمه را باطل کردند . قربون جدت برم اقای مجتهد یک کاری برام بکن و خانواده ام را از فقر و فلاکت نجات بده . اجرکم عند الله
سلام هنوز مادتین 38-39 اندرخم یک کوچه اند به باز نشستکی چطور باید نگاه کرد
سلام آقای مجتهد ... خیلی دلم می خواست بهت زنگ بزنم و بی واسطه با شما مشورت کنم اما دلایل موجه باعث شد تا سال آینده این خواسته درست را به تعویق بیندازم ...
اینک از صمیم قلب برای شما آرزوی توفیق خدمت بیشتر به ایثارگران را دارم و امیدوارم سال جدیدی که در پیش رو داریم برای شما پر از خیر و برکت باشد ...
ارتباط خود را با فاش بیشتر کنید و سعی نمایید مطالب خود را با نگارش ساده تر مرقوم فرمایید ...در ضمن به عنوان یک وکیل و حقوقدان از شما می خواهم تا آمدنم مواظب شان معنوی ما در سایت باشید به گمانم بعضی ها یکی یدونه بودن ما را بر نمی تابند و قصد دارند وجه ما را مخدوش کنن ! خداییش شما که وکیلی می دانید چق چق یعنی چه ؟؟ آن دفعه هم موضوع عکس شما رو به ما نسبت دادند ... واقعا که !!
خب دیگر خداحافظ ...
باسلام خدمت جناب مجتهد عزیز لطفا یک تفسیر هم در مورد ماده 51 ایثارگران در همین سایت بنویسید که قابل استفاده برای آنانکه حقشان پایمال میشود باشد . چون که اولش دستگاهها اصلا زیر بار نمی رفتند و عللی از قبیل نبود اعتبار و آیین نامه اجرایی و غیره را می تراشیدند و حالا هم بعضیها کلا اجرا می کنند وبعضی ها با استثنا و با تفسیر به رای خودشان که جانبازان را شامل میشود و لی فرزندان شاهد را شامل نمی شود واز جمله آن مفسران قهار خود بنیاد شهید متولی این قانون است . لذا خواهشمند است یک نظر حقوقی در این راستا مرقوم فرمایید که تکلیف همه راحت شود .با تشکر
سلام : جناب آقای مجتهد ازخدمت جنابعالی سوالی داشتم مبنی براینکه مدام ازپرداخت حقوق به جانبازان عزیز شاغل ارتش وبسیجی وسپاهی بحث میگردد ولی درخصوص جانبازانی که براثربمب باران ویا با گلوله خمپاره به درجه رفیع جانبازی نایل شدند بحثی بمیان نمی آید خواستم ببینم آیا قانونا برای این قشر ازجانبازان هم حقوق شامل میشود یا خیر؟
سلام :جناب آقای مجتهد بنده با 27سال سابقه خدمت و3سال سابقه ارفاقی جانبازی بازنشسته شدم ولی بابت 3سال ارفاقی سنوات پایان خدمت پرداخت نگردید آیااین موضوع وجهه قانونی دارد؟
با سلام و تبريك سال نو به اطلاع مي رساند :
جانبازان و رزمندگان بدون شغل و بدون حقوق بازنشستگي يكي از مظلومترين اقشار جامعه هستند كه متاسفانه تا كنون براي بازنشستگي انها نيز هيچ پيش بيني نشده است و اين درحالي است كه حتي روستائيان محترم نيز مشمول دريافت حمايت در اين بخش هستند براستي چرا اين گروه از ايثارگران اين چنين ضعيف نگه داشته شده اند و چرا يك ايثارگر نمي تواند با عزت و احترام و حداقل همانند يك هموطن روستايي با پرداخت حق بيمه كمتري و با حمايت دولت روزي بازنشسته شود .
در سال 1394 براي همه ايثارگران گرامي و بخصوص مسئولين محترم فاش نيوز سالي پر از عزت و لطف الهي آرزو دارم
سلام جناب مجتهدی ایا جهت همسران ازاده وجانیاز 50درصد ارفاقی درخصوص بازنشستکی پیش از موعد است؟
سلام . بنده جانباز قطع نخاع جهاد سازندگی هستم . قبلا حقوق حالت اشتغال ما جانبازان جهادی توسط بنیاد پرداخت میشد و از جهاد دریافتی نداشتیم . اما مدیر وقت بنیاد در سال ۷۶ حالت اشتغال ماها رو قطع کرد و بعد از مدتی جهاد یک حقوق کارمندی برایمان وضع کرد . که از حقوق جانبازان حالت اشتغال بنیاد خیلی کمتر بود .

آیا امکان دارد که بنیادحقوق ما جهادیها دوباره پرداخت کند و آیا معوقه این سالها )از ۷۶ به بعد() بهمون پراخت میشود ؟
سلام علیکم چناب مجتهد.همسر چانباز حالت اشتغال 25درصدهستم. 21 سال سابقه کار دارم. آیا می توانم از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با ارفاق سنوات با 25 سال بازنشست شوم؟ آیا شرط سنی در این مورد وجود دارد؟ باتشکر منتظر پاسخ هستم




سلام بر امام وشهدا
شنیدید که دونفر به هم می رسند ویکی به دیگری مگوید پدرمن قانون گذاره ودیگری در جوابش می گه پدر من در مقامی هست که دلش بخواهد تمام قوانینی که پدرتو نوشته با یک عمل از بین می بره حالا همینه وقتی به ایثارگر میرسه تمام قوانین ازبین میره چرا چون که این کشور را از چنگ استکبار جهانی نجات دادن و یک عده که بعضا می بینی کسانی هستند که خودشان را ایثارگر می دانند
باسلام دعای خیر به حضرتعالی . از شمابی نهایت تشکر می کنم که وقت ات را دفاع از جانبازان و ایثارگران گذاشته اید اگه لطف فرمایید جواب این سوال هارا هم بدهید ممنوع می شوم و ضمنا بنده پاسدار افتخاری بودم و در زمان بسیجی جانباز شیمیایی شدم 25درصد کارافتادگی کلی دارم الان می توانم بعداز 25 سال بخدمت برگردم چون درحالت اشتغال بنیاد هستم .لطفا راهنمایی ام کنید
سلام جناب اقای مجتهدی بنده پاسدار سرهنگ تمام پرحانی هستم چطور می توانم در مورد ترک بندنم در کمیسیون شرکت کنم وایا بنیاد طبق جدول سپاه به حالت اشتغال حقوق می دهد یا نه مرسی ازراهنمایی شما
سلام حاجی جان لطفا در فایل اسم مشخصات بنده را بردارید مورخه 94/2/4ساعت 1/40دقه می باشد خیلی از حضرتعالی بی نهایت تشکر کرده و سلامتی رهبرمان را از امام زمان خواستارم
سلام اقای مجتهد بنده جانباز35 درصد صرف شیمیایی هستم .حق پرستاری که به همسرم نمی دهند 27سال سابقه خدمت در کسوت مقدس اموزگاری با6ماه جبهه چند بار تقاضای بازنشستگی با احتساب سنوات ارفاقی داده هم ولی موافقت نشده باور کنید خسته شده ام چرا اموزش وپرورش با ما همکاری نمی کند تمامی این سالها در بدتری روستاهها خدمت کرده ام .ایا حق ما که هیچ از سلامتی نداریم این است لطفا شما کاری کنید به هر جا نامه نوشته ام جواب مثبت نگرفته ام منتظر جواب شما هستم با ادب و احترام
سلام امیدوارم کانون بازنشستگی برای جانبازان.پیگیری فرمایند .حق جانبازی شامل شود.استحضاردارید جانبازان ارتش دوحقوق میگیرند اضافه بردستگاه اجرای محل کار.ارتش هم حقوق جانبازی میدن ولی جانبازان بسیجی هیچگونه حقوق نمیگیرن
من رزمنده دوران دفاع مقس هستم شاغل در شهرداری یکی از شهر های فارس امسال در آستانه باز نشستگی هستم .ایثارگری من طبق چه قانونی میتواند در میزان حقوق باز نشستگی من دخالت دتشته باشد .آیا میتوانم با استفاده از امتیاز ایثار گری چند سالی به خدمت ادامه دهم؟
جانباز 50 درصد هستم ایا با مدرک فوق لیسانس برابر ماده 4 قانون تسهیلات و بند ب ماده 65 قانون برنامه پنجم و ماده0 6 قانون جامع میتوان بعد از 35 سال خدمت اعاده بخمت نمود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi