شناسه خبر : 33191
سه شنبه 11 فروردين 1394 , 10:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرهنگ سازی برای فضای مجازی

فرستنده محرم- دکتر خلفی، استاد دانشگاه و دکتر علیرضا مرادی با حضور در برنامه دنیای شیشه‌ای رادیو گفت‌وگو در خصوص تأثیرات فضای مجازی بر مقوله فرهنگ پرداختند.

 به گزارش خبرگزاری آریا، در ابتدای این گفت‌وگو دکتر خلفی با اشاره به اینکه فرهنگ توسط مردم ساخته می‌شود نه دولت، نقش نخبگان، عالمان و فرهیختگان در جامعه را محوری توصیف و نقش پیش آهنگی آنها رامهم دانست. وی همچنین یادآور شد در جامعه ما، فرهنگ در بستر فضای مجازی یک فرصت مناسب است تا بازنمایی شود و به علت تسهیل و تسریع در ارتباطات بسیاری از آداب، هنجارها و ارزش‌ها را احیاء کند.

 این کارشناس گفت به فرهنگ نباید دستوری نگاه کرد. فرهنگ سازی سیر تدریجی دارد و باید در لایه‌های جامعه آرام آرام نشسته و ساخته شود. دکتر خلفی افزود اگر نخبگان، علما و روحانیون در شبکه‌های مجازی باقاعده حضور یابند و آسیب‌ها و مزایا را طرح کنند و محتوا نیز مناسب باشد فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های بومی احیاء می‌شود که زنده و سیال است و خلاء ناشی از آسیب‌ های اجتماعی که فرهنگ غربی از طریق آن می‌خواهد بر جامعه ما مسلط شود را پر کرده و این تهدید به فرصت تبدیل می‌شود.

 دکتر خلفی در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان کرد به علت سرعت تکنولوژی و اختلاف سطح تحصیلات والدین و فرزندان، فاصله‌ای ایجاد شده که والدین نتوانند فرزندان خود را مدیریت کنند. والدین باید رژیم مصرف رسانه‌ای برای خانواده تهیه نمایند که این رژیم به اقتضای سن، جنس، تحصیلات و فهم و درکی که افراد از فضای رسانه‌ای دارند متفاوت است. وی اضافه کرد زمانی نظارت والدین بر فرزندان فیزیکی بود ولی در حال حاضر نظارت مجازی است یعنی فرزند در یک قدمی ماست ولی در دنیای دیگری سیر می‌کند. این کارشناس حوزه رسانه گفت فیلترینگ مسکن است ولی نمی‌تواند به صورت پایدار اثر مطلوب داشته باشد. باید نگاهمان را از نگاه سخت افزارانه به فیلتر کردن به سمتی هدایت کنیم که هر کس با اصلاح باورها و نگرش خویش فیلتر کننده خودش باشد.

 دکتر علیرضا مرادی دیگر کارشناس برنامه در ادامه افزود هر تکنولوژی وقتی وارد یک فرهنگ می‌شود باعث شوک فرهنگی می‌شود که در سال‌های ابتدای ورود آن به کشور مولد آسیب‌هایی است. وی افزود رابطه دو جانبه بین فضای مجازی و فضای واقعی وجود دارد و برخی فضای مجازی را ادامه فضای واقعی می‌دانند. اگر در فضای واقعی حریم خصوصی به واسطه مکان و زمان تعریف می‌شود در فضای مجازی به واسطه فضاست. دکتر مرادی گفت چون در فضای مجازی با بدن و زمان و مکان مواجه نیستیم نمی‌تواند به این معنا باشد که هیچ‌گونه ارزش یا مسئولیت یا اخلاق در این فضا صدق نمی‌کند.

 این کارشناس حوزه رسانه در ادامه یادآور شد فیلترینگ به معنای کامل آن نمی‌تواند راه حل مناسبی برای کاستن از نقاط منفی فضای مجازی باشد و عدم استفاده صحیح از نکات مثبت تکنولوژی‌هاست که برای ما آسیب‌زا بوده است. وی یادآور شد به دلیل عدم استفاده مردم و مسئولین از ظرفیت‌هایی خود و انتقال آن به فضای مجازی، این فضا مغفول مانده است. دکتر مرادی در پایان افزود آگاهی نسبت به تکنولوژی آگاهی نسبت به کنش‌ها و رفتارهای افراد است. فرهنگ‌های مختلف مواجهات مختلفی با تکنولوژی دارند که ما در بسیاری مواقع در خدمت آن هستیم و نتوانسته‌ایم آن را در خدمت خود درآوریم.

خبرگزاری آریا

اینستاگرام
...

1- انشاالله که با من نبودی .

در هر حال بگویم که :

2- قدر جمهوری اسلامی را بدانند که نعمت است از برای نجات از گروهک ها ؛و مثلاً داعش ؟!

3- اگر مشگلی هست خیلی قبل از احمدی نژاد شروع شده بود . و اینکه احمدی نژاد را بما چه ؟!

4- رزمندگان جانبازان تا به اکنون در سیاست و حکومت و فرهنگ و اقتصاد؛ دخیل نبوده اند ؟!

5- رزمندگان جانبازان مثلاً 5 % حقوق و معیشت نمی دهند . چه رسد به مملکت داری ؟!

6- مقام معظم رهبری ( حفظ الله ) باید تصمیم کیر باشد و همه بپذیرند به سود جامعه است ؟!
بالاخره هر اتفاقی 50 % موافق و مخالف دارد ؟!

7- امثال ما جان و مال دین و وطن را نجات داد
و امروز هم ادعایی ندارد و خیر و صلاح همه و ایران را می خواهد ؟!

8- من بلدم و افکار و استنباط درستی از امور دارم و کارم در لجستیک جنگ 20 بود ؟!

رزمندگان جانبازان مظلومان تاریخ .

شهدا قلب تاریخ


...

اگر توافق خوبی بود .

چرا دلار به 1000 تومان بازنگشت ؟!

چرا دلار و سکه و بورس هر روز گرانتر می شود ؟!

باید بپذیریم که تبریکات تعارف است . بدور از منافع ایران .

و این بازار است که قدرت تشخیص خود را نشان می دهد ؟!

رزمندگان جانبازان بی حقوق و بی معشت 5 % دفاع مقدس مظلومترین در تاریخ ؟!

خدایا ایران را و اسلام را امن بدار

آمین
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi