شناسه خبر : 33552
شنبه 22 فروردين 1394 , 08:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرشته ای هم قد خدا

غلام رضا کاظمیان پور-  " مادر ؛ فرشته ای هم قد خدا " مادر و ما ادراک ما المادر ، مادر و چه می دانی که چیست مادر. چیستی مادر و ساحت وجودی او ، از معماها و از پرسش هایی است که مغز انسان و دانش بشر هنوز از حل آن عاجز است و هنوز نتوانسته است به این پرسش، جواب درست و کاملی بدهد؛ جوابی که همه را قانع کند و ذهن را از کنکاش برای شناخت بیشتر بی نیاز ساخته و باز بدارد. نیاز انسان به شناخت مادر و ناتوانی او از رسیدن به این مرحله از ادراک وشکست های پی در پی او در یافتن راهی برای خروج از این چالش تاریخی، نمایانگر بزرگی روح و وجود مادر از یک سو و کوچکی و ناتوانی همگان در برابر آن، از سوی دیگر است. مادر از مواقفی است که انسان ناگزیر است به ناتوانی و ضعف خود اعتراف نماید.

 هنگام مواجهه با موضوع مادر و در زمان پرداختن به آن، به جز لفاظی هایی که در نهایت ثمر نمی دهد و تلاش ها و دست و پا زدن هایی که در حقیقت برای پنهان ساختن ناتوانی های آشکار ، انجام می شود ؛ هیچ کاری از دست هیچکس ساخته نیست. آنها که به غرور آلوده نیستند و آنها که نمی خواهند خود را در این میدان مورد آزمایش و در معرض قضاوت دیگران قرار دهند، از همان ابتدا و با گفتن فقط یک جمله که: "ما قادر به فهم ماهیت و سعه وجودی مادر نیستیم. " خود را از گرفتار آمدن در این صحنه خلاص می نمایند .این نوشته پر ایراد و اعوجاج نیز چیزی بیشتر از اعتراف به شکست نیست و آنچه که می تواند موجب قوام و اعتبار آن شود، استناد به آیات الهی و فرموده پیامبر عظیم الشأن اسلام است. هرچند برخی آیات مورد استناد، لزوم احترام به پدر و نیز برخی دیگر از اشخاص را نیز مورد تأکید قرار می دهد؛ لیکن مناسبت پیش رو و نیز احترام ویژه مادر، ما را بر آن داشت تا عنوان مادر را برای نوشته انتخاب کنیم .

******** ********** ********** *********** ***********

در چند مورد از آیات نورانی قرآن کریم و کلام الهی (به عنوان نمونه : آیات 83 و 180 و 215 سوره بقره وآیات 36 و 135 سوره نسا و آیه 151 سوره انعام و آیه 14 سوره لقمان )، هنگامی که به انسان سفارش می شود که برای خدا شریک انتخاب نکنند و فقط خدا را پرستش کنند ، بلا فاصله به او تأکید می شود که به مادر و پدر خود نیکی نمایید . انسان ناگزیراست تا برای فهم دلیل اصرار خداوند از کنارهم قرار دادن وحدانیت خود و پرستش شدن خود از سوی بندگان یعنی دو اصل توحید و عبادت ، با نیکی به والدین ، تلاش و کنکاش نماید . آیا دلیل این تعمد تکرار شده ، آشکار ساختن شأن والا و عظمت وجودی مادر و پدربوده است ؟ آیا هدف از تأکید بر شریک قائل نشدن برای خداوند و اختصاص دادن پرستش برای خداوند ، این بوده است تا انسان را از پرستش والدین و شریک قراردادن آنها برای خدا برحذر دارد ؟ آیا علت این تقارن ، آن است که به انسان اعلام شود که نیکی به مادر ، بسان عبادت خدا و توحید ، واجب و محترم است ؟ چرا در این آیات مرز میان خالق با مخلوق ، تا این حد کمرنگ و باریک شده است ؟ چرا خالق، مخلوق خود را اینگونه به خود نزدیک ساخته وآنها را در کنار خود جا داده است؟ شاید بتوان علاوه بر مجد و بزرگی والدین و لزوم احترام و مهربانی نسبت به پدر و مادر و نقش ناسوتی آنها در خلقت فرزندان ؛ نیازفطری بشر برای نیکی به پدر و مادر را دلیل تأکید و اصرار خداوند بر نیکی و مهربانی ، به پدر و مادر دانست . در حقیقت یکی از وجوه بارزانسانیت انسان و یکی از زمینه های بروز و ظهور انسانیت انسان و محل تعالی و کمال آدمی ؛ نیکی نمودن به والدین است.

 آدمی با مهربانی به مادر ، در کنار برطرف ساختن نیاز فطری خود ، وجه تمایز خود با دیگر موجودات را آشکارتر می نماید . به بیان دیگر توجه نداشتن به پدر و مادر و اجابت ننمودن این نیاز فطری و انسانی ، می تواند گویای این حقیقت تلخ باشد که در این گروه از انسان ها ، وجه انسانی آنها بخوبی و بطورکامل رشد نکرده و خوی غیر انسانی ، بخش غالب موجودیت آنها را تشکیل داده است . حیوانات ، به طور غریزی به پدر و بیشتر از پدر به مادر خود وابسته هستند و نیاز آنها به والدین تا حدود بسیار زیادی ، نیاز زیستی و حیاتی است . از همین رو ، پس از آنکه بچه حیوان خواه جوجه باشد یا توله ، پس از رسیدن به مرحله ای از رشد و توانایی ، مستقل از پدر و مادر به زندگی خود ادامه می دهد و حتی در برخی از انواع حیوانات ، میان این فرزندان با والدین ، تعارضات و جدال هال جدی رخ می دهد و طرف غالب ، طرف دیگر را از گله ویا از محدوده خود می راند و اجازه نمی دهد تا بچه او همچون گذشته در کنار او زندگی نماید . مفهوم فرزندی و پدر و مادری از این مرحله به بعد جای خود را به مفهوم رقیب می دهد و آنکه تا دیروز فرزند بوده است ، امروز یک رقیب و یک دشمن و حتی ممکن است یک طعمه باشد . همچنین ممکن است فرزند بتواند با غلبه بر پدر و مادری که او را به وجود آورده و او را تغذیه نموده و رشد داده اند ؛ آنها را از محدوده خود براند و یا حتی آنها را بکشد .

 آنچه روابط میان حیوانات را شکل می دهد ، چیزی فراتر از غریزه و نیازهای زیستی نیست . حال اگر روابط شخصی با پدر و مادرش به این مرحله دنی و پست سقوط نماید و او پس از احساس استغناء و بی نیازی از پدر یا مادر خود و پس از آنکه تصور نمود پدر یا مادر از این پس برای او دست و پا گیر هستند و آزادی حرکت و قدرت مانور او را محدود می کنند ؛ پدر و مادر را از خود طرد نماید و در بهترین حالت برای آنها در یکی از خانه های سالمندان پذیرش بگیرد ، آیا این برداشت به ذهن آدمی خطور نمی کند که این قبیل افراد نیاز دارند تا جنبه های عاطفی و اخلاقی و انسانی و اسلامی وجود خود را بیشتر تقویت نمایند ؟ آیااینگونه رفتارهای نا مناسب و این قبیل تصمیمات ناشایست نسبت به والدین ، با آموزه های دینی و تکالیف انسانی – اسلامی و ادب انسانی و آداب اجتماعی ، سازگار است ؟ آیات 23 و 24 سوره اسراء و آیه 15 سوره احقاف ، به وضوح و با روشنی هرچه ممکن بر تکلیف فرزندان برای تکریم و مهربانی و مراقبت از والدین ، به هنگام رنجوری و کهنسالی آنان ، تأکید دارد . در این آیات نورانی با یادآوری طفولیت و ناتوانی ما و نقش بزرگ والدین در مراقبت از ما و پرورش ما ، این وظیفه انسانی و اسلامی را به ما یادآوری می نماید . توجه خاص و عمل به این آیات چه بسا موجب شود تا بسیاری از آسایشگاه ها و مراکز موسوم به خانه سالمندان ، ضرورت وجودی خود را از دست بدهند .

ما به عنوان انسان به طور فطری نیاز داریم که با پدر و مادر خود مهربان باشیم و با آنها با تکریم و احترام بسیار رفتار نماییم . این نیاز دارای مفهومی بسیار فراگیر است و دایره شمول آن نیز بسیار گسترده است و تقریباً همه انسان ها را در برمیگیرد. توجهی دوباره به آیات نورانی قرآن کریم به ما برای درک بهتر مطلب کمک می نماید . درآیات مورد نظر ، هنگامی که مهربانی و نکو رفتاری با والدین مورد تأکید قرار گرفته است ، این تأکید مطلق است و همه پدران و مادران را مورد نظر قرار داده است و هیچ تخصیص و استثنایی در میان نیست . در کلام خداوند ، پدر و مادر صرفاً به این خاطر که پدر و مادر هستند مورد توجه خاص و مورد سفارش قرار گرفته اند و این خود نمایانگر نگاه بسیار دقیق و سرشار از احترام اسلام و قرآن به پدر و مادر و حاکی از والا بودن جایگاه استثنایی پدر و مادر در آموزه های ناب اسلامی ، می باشد . اگر دقت نمایید متوجه خواهید شد که مهربانب با والدین و تکریم این Page 3 of 5دو گوهر تابناک هستی ، صراحتاً عبادت تلقی نشده است . علت این امر گویای آن است که در انجام این مهم ، تفاوتی میان مؤمن و غیر مؤمن و مسلمان و غیر مسلمان وجود دارد و تمام انسان ها به صرف انسان بودن وظیفه دارند تا با پدر و مادر خود مهربان باشند و به آنها نیکی نمایند . یکی از دلایل شایستگی های والدین و بطور ویژه ، شایستگی های مادر ؛ در تفاوتی است که میان مهربانی مادر به فرزند، با مهربانی فرزند به پدر یا مادر وجود دارد. اولین تفاوت (صرف نظر از اطاعت فرمان الهی و صرف نظراز پاسخ به ندای وجدان و فطرت) آن است که اگرما به پدر یا مادر خود خود خدمت و مهربانی می نماییم، این خدمت معمولاً به ازای خدمتی است که آنها به ما داشته اند و در حقیقت این خدمت جنبه تجارت و باز پرداخت بدهی را دارد . اما خدمت والدین به فرزندان بدون احساس دین و سرشار از عشق و عاطفه است. تفاوت دیگر آن است که در موارد بسیار ممکن است ما در زمان روبرو شدن با سختی های مراقبت از پدر یا مادر خود ، لب به گلایه باز کنیم اما مادر و پدر ، مشفقانه و مشتاقانه، مشکلات فراوان نگهداری از فرزند را به جان می خرند، تو گویی این قبیل تلخی ها شهد و این گونه سختی ها موجب آرامش آنان است . آیات 31 تا 37 سوره عبس، با لطافتی شگرف و به یاد ماندنی، ایثار و فداکاری والدین نسبت به فرزند را تشریح کرده است . در این آیات که نقاشی نادر و کم نظیری ازصحنه قیامت است، خداوند برای مجسم ساختن دل نگرانی های انسان از سرنوشت پیش رو و تشویشی که تمام وجود انسان را فرامی گیرد و جنجالی که در آنجا وجود دارد، بیان می نماید که در آن روزآدمی از برادر و از پدر و مادر و از همسر و فرزند خود ، فرار می نماید. به این معنی که در آن روز از فرط نگرانی، هر کس به خودش فکر می کند و برای هیچکس مجالی برای پرداختن به مشکل دیگران وجود ندارد و بلکه همه از یکدیگر گریزان هستند. اما نکته لطیف در ترتیبی است که در اینجا رعایت شده است. دقت نمایید! رها ساختن فرزند، در آخرین مرحله عنوان شده است و این یعنی والدین در سخت ترین شرایط و در بحرانی ترین لحظات و در خطرناک ترین حوادث ، حتی در حادثه عظیم قیامت نیز ، تا آخرین – به اصطلاح – ثانیه ها در کنار فرزندان خود باقی می مانند و او را تحت حمایت و مراقبت خود قرار می دهند . آیا این فداکاری و این از خود گذشتگی ، شایسته تکریم و ستایش نیست ؟

********** *********** *********** ********** **********

عنوان نوشته حاضر ، مادر بود ؛ اما آنچه که تا کنون آمده است در مورد والدین بود ، یعنی هم پدر و هم مادر . پس امتیاز مادر در مقایسه با پدر چیست ؟ چرا و به کدام دلیل مادر را ممتاز تر از پدر دانسته ایم ؟ برای تبیین برتری های مادر نسبت به پدر از حدیثی گران قیمت از رسول گرامی اسلام بهره می بریم . خاتم پیامبران الهی ، حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله ) در حدیثی که معروف است فرموده اند " الجنة تحت اقدام امهاتکم " یعنی بهشت زیر پاهای مادران شما قرار دارد . از این حدیث نورانی ، چند برداشت مفید وجود دارد . نخست آنکه ، بهشت با تمام بزرگی و احترامی که برای آن تصور می گردد ؛ چه بسا از ارزشی به مراتب پایین تر از ارزش مادر برخوردار باشد .فهم دوم از این حدیث شریف آن است که به هر تقدیر مقام مادر از پدر بیشتر است . با همه شأن و جایگاهی که پدر دارد اما این تعبیر در مورد پدر مورد استفاده و تصریح قرار نگرفته است . برداشت دیگر آن است که رستگاری و نایل آمدن به کمال و مقامات الهی و تعالی پیدا کردن ، از رهگذر خشوع و تواضع در برابر مادر میسر می گردد و بدون خشوع در برابر مادر و بدون تکریم و مهربانی نسبت به این گوهر بی بدیل هستی و نازدانه خلقت خداوندی ، نمی توان به درجات عالی رسید و نمی توان در مسیر کمال گام برداشت . در تأیید این برداشت ، می توان آیه 14 سوره حضرت مریم ( س ) را مورد استناد قرار داد . در این آیه در توصیف مقامات و امتیازات حضرت یحیی (ع ) این نکته به صورت برجسته خاطرنشان می گردد که حضرت یحیی در حق پدر و مادرش بسیار نیکو کار بود و هرگز به احدی ستم نکرد .

 به علاوه در آیه 31 همین سوره نیز از حضرت عیسی ( ع ) یاد می شود و آن حضرت در مقام معرفی خود می فرماید : خداوند مرا نسبت به مادرم نیکو کار قرار داد . در این آیات در کنار مبعوث شدن به پیامبری و اعطاء کتاب آسمانی ، بدون فاصله نیکی نمودن به پدر و مادر و مهربانی با مادر مورد اشاره قرار گرفته است . نیکی به پدر و مادر ممکن است نتیجه کمال و نایل آمدن به مقام نبوت باشد اما آنچه که بیشتر مورد احتمال است اینکه ، نیکی به والدین مقدمه و شرط نبوت است . لذا رشد و تعالی بدون مهربانی نسبت به والدین ، غیر ممکن تصور می شود . در باور ما ، اوج خوشبختی و سعادت ، راه یافتن به بهشت است . در نقطه مقابل نهایت ضعف و خضوع ، افتادن به پای دیگری و به اصطلاح رایج ، پابوسی و آستان بوسی است . پابوسی نشانه انتهای انقیاد و سرسپردگی و تکریم و تواضع یک نفر در مقابل فرد دیگر است . در فرمایش پیامبر ، اوج خضوع و افتادگی در پیشگاه مادر ، موجب نایل آمدن به اوج عزت و تشرف به بهشت برین و جنة المأوی ، تلقی شده است . استناد به این حدیث و نیز استناد به آیه 14 سوره لقمان که در تصریح به نیکی به پدر و مادر ، بر نیکی به مادر تأکید مخصوص وجود دارد ، ما را از دلایل دیگر به منظور اثبات جایگاه والای مادر در مقایسه با شأن محترم پدر ، بی نیاز می نماید . با این حال یک برداشت دیگر از قرآن کریم به ما برای درک مقام عالی مادر کمک می نماید . در آیات الهی به دو نوع وحی اشاره شده است . نوع غالب و عالی وحی ، وحی به پیامبران است و رسولان است که خود شامل دو گونه تشریعی و تشریحی بوده اند . اما یک نوع وحی نیز به برخی دیگر از انسان ها و بعضی حیوانات نیز مورد اشاره قرار گرفته است . مثل وحی به زنبور عسل برای خانه سازی در کوه ها . در این میان اما وحی به دو زن و بانوی بزرگوار نیز مورد اشاره قرار گرفته است . یکی از این دو بانو مادر حضرت موسی ( ع ) و دیگری مادر حضرت مسیح ( ع ) است . نکته قابل توجه در این مبحث آن است که وحی الهی به این دو زن بزرگوار ، صرفاً و فقط با شأن مادر شدن و مادربودن آنها بوده است و الا هیچ سبب دیگری برای وحی به آنها و حتی گفتگوی آنها با فرستادگان الهی ، مطرح نگردیده است . آیات 7 سوره قصص ، 42 و 45 و 47 سوره آل عمران ؛ ناظر بر این موضوع می باشد .

********* ********** ************ *********** **********

این نوشته دو هدف مهم را پیگیری می نماید . اول توضیح و تبیین جایگاه الهی والدین و تشریح هرچند نا تمامی در مورد لزوم توجه و مراقبت مشحون از تکریم و احترام و مهربانی از والدین و هدف دوم محدود ساختن دامنه موج اسف بار و تأثر برانگیز تبعید ظالمانه و غم انگیز پدران و مادران به آسایشگاه ها و فراموش نمودن این مظلومان در کنج خانه سالمندان و جفا نمودن در حق آنها. طلا ، طلاست . طلا اگر در خانه باشد یا در ویترین طلا فروشی و یا در مخزن بانک ، ماهیت آن تغییر نمی نماید و از ارزش آن کاسته نمی شود . اینکه ما طلا را در کجا و چگونه نگهداری نماییم ، به شناخت ما از ارزش واقعی طلا و به توانایی ما در تمیز دادن این فلز گرانبها از دیگر فلزات بستگی دارد . پدران و مادران ، طلای ناب و تمام عیار و بدون جایگزین و بی بدیل هستند . اگر آنها را در بالا ترین نقطه عزت و مهربانی و تکریم قرار دهیم زهی سعادت اما اگر آنها را در آسایشگاه رها سازیم و فراموش نماییم ، آنها همچنان طلا هستند وما با نادانی و جهالت و نا مهربانی خود ، خویش را از وجود ذیقیمت آنها محروم ساخته ایم . بسیاری از کسانی که از نعمت وجود مادر و پدر محروم هستند ، برای همیشه در حسرت خدمت به آنها و در حسرت بوسه ای عاشقانه بر دستان لرزان پدر یا مادر باقی خواهند ماند.

 آنها که در زمان حیات پدر و مادر از در آغوش گرفتن تن رنجور مادر و تن خسته پدر طفره رفته اند و از توسل و التجاء به ساحت قدسی والدین خود قصور نموده و شرم نموده اند که رایحه خوش بهشت را از چادر نماز مادر و از تسبیح و سجاده پدر استشمام نمایند، اینک ندامت و تأسف را پیشه خود ساخته اند . آنان که با غرور و کج پنداری های خود به جای مهربانی و لطیف گویی با مادر و پدر، با پرخاش و تندی با آنها سخن گفته اند، امروز خود را سخت مورد سرزنش و شماتت های بی پایان قرار می دهند و دنیا را با تمام فراخی اش، برای خود تنگ و تاریک می بینند. این حقایق و واقعیات اما برای شما که هنوز سایه پدر بر سر دارید و از نعمت مادر برخوردار هستید، مجال بزرگی است تا ارزش موهبت پر قیمت خداوندی را دانسته و همواره و همیشه آن را مشفقانه گرامی بدارید. در هر فرصت و به هر بهانه و بی کمترین شرم و خجالت، لب های خود را با دستان نورانی و با پاهای آسمانی پدر و مادر خود آشنا و آشنا تر سازید وبا خضوع و خشوع هر چه بیشتر و هر چه آشکارتر، خود را به پای آنها اندازید تا روزگار و اراده الهی شما را استوار و بلند مرتبه سازد. اصرار داشته باشید تا این عمل پسندیده را در مقابل دیدگان فرزندان خود انجام دهید تا آنان نیز رفتار امروز و فردای خود را بیاموزند. تلاش نمایید تا پایان عمر همچنان ، بچه ننه باقی بمانید و خودتان را به مادروابسته و محتاج بدانید . بچه ننه بودن خود را ابراز نمایید و خود را به این عنوان مفتخر سازید. این عنوان زیبنده انسان های بزرگ است .

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi