شناسه خبر : 33635
یکشنبه 23 فروردين 1394 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو با جانباز نخاعی شهرضایی

گفت و گو با جانباز رمضانعلی کاووسی جهت جمع آوری خاطرات جمعی از رزمندگان شهرضا درباره سردار جانباز شهید سید جمال طباطبائی قائم مقام لشگر قمر بنی هاشم

فاش نیوز- ۲۳ فروردین سالروز شهادت سردار جانباز شهید سید جمال طباطبائی قائم مقام عملیاتی لشگر قمر بنی هاشم (ع) است. سردار شهید اسلام پاسدار حاج سید جمال طباطبائی فرزند حاج سید علی در تاریخ ۱۳۳۹/۰۹/۰۲ درخانواده ای مذهبی سرشار از ایمان و اعتقاد الهی در شهرستان شهرضا پا به عرصه وجود گذاشت.

  با شروع جنگ تحمیلی در زمستان سال ۵۹ به عنوان داوطلب بسیجی رهسپار میدان های شرف و خون شد و در زمستان ۵۹ در یک گروه چند ده نفری در منطقه دارخوین به مصاف با بعثیان پرداخت. پس از مراجعت قامت رسای خود را با لباس مقدس سپاه آراسته گردانید با اصرار تمام و کسب اجازه مسئولان مجددا" به جبهه های جنگ عزیمت نمود و با قبول مسئولیت و سمت های مختلفی فرماندهی دسته گروهان و گردان همگام با کفرستیزان اسلام به مبارزه با دشمن پرداخت و در شهریورماه ۶۱ در خط پدافندی زید بر اثر ترکش به سمت سر به شدت مجروح شد و پس از یازده روز بیهوشی و اغما از نیمه راست بدن معلول شد به طوری که دست و پای راست بدن او قادر به حرکت نبود.

 ولی این موضوع باعث عدم حضورش در جبهه نشد و همچنان راسخ و استوار اصرار بر حضور در جبهه ها و شرکت در عملیات ها را داشت حضور او در خطوط مقدم جبهه ها با این وضع جسمی روحیه بخش رزمندگان و قوت قلب آنها بود با بروز استعدادها و خلاقیتها در ارائه طرحها و برنامه های جنگی حضور فعال در نیروی رزمی ازایشان فردی پرتلاش و خستگی ناپذیر ساخته و از ستون های اصلی لشکر قمربنی هاشم به شمار می رفت.
تجربه گرانبهایش در عملیات های پیروزمندانه والفجر هشت و کربلای ۵ به خوبی موثر واقع شد.
بالاخره در حول و حوش عملیات کربلای ۸ به هنگام تحویل خط پدافندی در خط مقدم با اصابت ترکش خمپاره در تاریخ ۱۳۶۶/۰۱/۲۳ به لقاء دوست شتافت.

 

 این مقدمه بهانه ای شد تا با رمضان علی کاوسی، جانباز دفاع مقدس که اقدام به نگارش کتاب« پرواز با بال شکسته » کرده است گفت وگویی انجام دهیم. ضمن تشکر از ایشان ماحصل این گفت وگو در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

* لطفا پیرامون محتوای کتاب« پرواز با بال شکسته» توضیح دهید. آیا مسئولان فرهنگی شهرضا هم از کتاب شما استقبال کردند؟
 با سلام خدمت دست اندکاران سایت مردمی و پرمخاطب، کتاب "پرواز با بال شکسته" حاصل مصاحبه با همرزمانِ جانبازِ شهید حاج سیدجمال طباطبایی است. بیش از ۷۰ خاطره از این شهید بزرگوار در این کتاب درج شده است.
درباره قسمت دوم سئوالتان باید عرض کنم که این کتاب حدود یک ماه است چاپ شده است. هنوز در سطح گسترده توزیع نشده و هنوز فرصت نشده عکس العمل مسئولان و مردم را در باره محتوای این کتاب بررسی کنیم. البته چند روز پیش که تعدادی از مسئولان شهر برای عید دیدنی به منزل ما آمدند من به هر کدام از آنها یک جلد کتاب تقدیم کردم. نمی دانم فرصت کرده اند آن را مطالعه کنند یا نه؟
قرار است در پنج شنبه ۲۷ فروردین ۹۴ از کتاب های “پرواز با بال شکسته”، “تیغ های گل رُز” و کتاب “روطه جبهه ای به عرض ده متر” که محتوای هرسه کتاب درباره دفاع مقدس است در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم معرفی و رونمایی انجام شود.

* هدفتان از تألیف این کتاب چه بود و چه مدت نگارش آن طول کشید و نام انتشاراتی که کتاب را به زیور چاپ آراسته کرد چیست؟
 هدف من از تألیف این کتاب تبیین و انتشار فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. معتقدم بسط فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروزی می تواند تأثیرگذار باشد و اثرات تربیتی و اخلاقی داشته باشد. جمع آوری خاطرات و تدوین آن بیش از یک سال طول کشید. این کتاب زیر نظر “بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس” و توسط انتشارات ستارگان درخشان چاپ شده است.

پرواز با بال شکسته - خاطرات شهید طباطبایی - شهرضانیوز (1)

* چه کسانی در کار تدوین کتاب با شما همکاری داشتند؟
 سؤال خوبی کردید. چاپ این کتاب حاصل تلاش یک تیم است. حدود دو سال است که تعدادی از بچه های جبهه و جنگ با تشکیل کارگروهی با عنوان “کانون فرهنگی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس شهرضا” در طبقه دوم ساختمان بنیاد شهید اقدام به جمع آوری خاطرات همرزمان خود کرده اند. آنها درصدد هستند خاطرات همرزمان خود را در قالب کتاب تدوین کنند تا برای آیندگان بماند و فرهنگ ایثار شهادت به دست فراموشی سپرده نشود.
برادر گرامی حاج مرتضی صدری و دوستانشان با چندبار فراخوانی خاطرات این شهید بزرگوار را جمع آوری کردند و از من خواستند نسبت به تدوین آن اقدام کنم. کتاب”پرواز با بال شکسته” اولین کتابِ حاصل تلاش این کارگروه است.

* آیا خاطره ای از شهید سید جمال الدین طباطبایی دارید؟ برای خوانندگان ما بیان بفرمایید.
 نه. متأسفانه من خودم در سال ۶۱ در عملیات محرم قطع نخاع شدم و هرگز موفق به دیدن این مرد خدا نشدم. شناخت چندانی هم از ایشان نداشتم؛ اما با تدوین این کتاب دید شخصی ام نسبت به این فرمانده جانباز چنان شده است که معتقدم او را یکی از اولیاء خدا بوده است. فکر کنم با تألیف این کتاب در قیامت بتوانم چشم امید به شفاعت این شهید بزرگوار داشته باشم.

* آیا امثال همت و طباطبایی نیز امروز در جامعه ما هستند؟
 بله. امثال شهید طباطبایی و شهید همت در زمان جنگ خود را وقف انقلاب، جنگ و در واقع دین و منافع عمومی مردم کرده بودند. الان هم در جامعه ما کسانی هستند که “درد مردم” دارند. آنها برای فرهنگ، اقتصاد و معیشت این مردم دل می سوزانند و مخفیانه به داد دل مردم می رسند. برای جوانان شغل ایجاد می کنند، برای نوعروسان مستمند جهیزیه تهیه می کنند، برای دین مردم خون دل می خورند.

* چرا عنوان کتاب تان را «پرواز با بال شکسته» گذاشتید؟
 همانطور که می دانید آقا جمال از یک طرف بدن جانباز بود. او با اینکه دست راستش کار نمی کرد و هنگام راه رفتن پای راستش را با سختی حرکت می داد، اما با این وضعیت چند سال در جبهه جنگید و فرماندهی نیروها را برعهده داشت. او در حالی به سوی معبود پرواز کرد که فقط یک طرف بدنش سالم بود.
با بال شکسته پرکشیدن هنراست 

ایـن را همـه پـرندگان مـی دانند

* تاکنون چند عنوان کتاب در خصوص دفاع مقدس از شما به چاپ رسیده است؟
کتاب های تنفس طلایی، تیغ های گل رُز و همین کتاب

* چه اثر جدیدی در دست نگارش یا چاپ دارید؟
کتابی است با عنوان “سهم من از عاشقی” که امیدوارم تا پایان امسال به چاپ برسد.

* مسئولان شهرستان چگونه می‌توانند در توزیع کتاب به شما کمک کنند؟
 آنها می توانند در مناسبت های مختلف با خرید و اهدای آن به کارکنان شان و عموم مردم به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه همت گمارند. بر این باورم رفتن این کتاب و به طور کلی کتاب های دفاع مقدس در دبیرستان ها و دانشگاه ها می تواند مقداری از فشار هجمه فرهنگی موجود در جامعه بکاهد.

* به نظر شما برای ادای حق مطلب درباره جنگ و دفاع مقدس چه کاری باید انجام داد؟
در جواب این سئوال شما بیشتر روی سخن من با رزمندگان و جانبازان است. آنها باید به هر ترتیبی که می توانند خاطرات خود را مکتوب کنند تا برای آیندگان به یادگار بماند. شاید در زمان فعلی که هنوز کهنه سربازان جنگ زنده اند خیلی نیاز به این خاطرات احساس نشود، اما مطمئن باشید در ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده که هیچ کدام از ما نیستیم اسلاف مان دنبال این خاطرات خواهند گشت و از آن استفاده خواهند کرد. رهبر معظم انقلاب در یکی از بیاناتشان فرمودند: «تا پنجاه سال دیگر هم باید از دفاع مقدس بگوییم».
معتقدم نویسندگان، فیلمنامه نویسان، مستند سازان، تا دیر نشده باید دست به کار شوند و برای خلق کارهای فاخر و ماندگار در باره دفاع مقدس قدم بردارند.

* مردم چگونه می توانند این کتاب را تهیه کنند؟
فعلاً کتاب سرای شهید همت جنب سپاه شهرضا آن را عرضه کرده است.

* صحبت پایانی شما؟
از شما و کلیه همکارانتان در سایت تشکر می کنم. من دست همه کسانی که در شهر شهیدپرور به خاطر اعتلای فرهنگ جامعه تلاش می کنند و قلم می زنند به گرمی می فشارم و به احترام آنها کلاه از سر بر می دارم.

 به نقل از شهرضا نیوز

اینستاگرام
درود خدا برعزیزانی که در عرصه قلم توانا هستند و هنر خود را در راه شناخت ارزشهای هشت سال دفاع مقدس می گذارند. البته این ارزش تنها در انحصار قلم نیست و شامل تمام هنرمندان و رسانه ها میشود.
هنر عکاسی ، فیلمسازی ، آهنگ و آواز و سرودن شعر و دیگر اهالی هنر که بقول آقای حاتمی کیا این هنرمندان حتی اگر جرعه ای از چشمه بیکران فرهنگ دفاع مقدس چشیده اند نمی توانند از ابراز این همه زیبایی دست بکشند .
جامعه امروز ما امروز بشدت نیاز به شناخت این فرهنگ و شناخت شخصیت بی نظیر شهدای والا مقام دارد که بدانند چه پتانسیل عظیمی از جوشش جوانان ، آن هم بسیار جوان در برهه بسیار حساس بروز کرد که بی هیچ گزافه گوئی در تاریخ کشور ما کم نظیر و واقعا" بی نظیر بود.
فکر می کنم اگر یک جوان امروزی شناخت دقیقی از شهدای چون همت ها ، باکری ها و حسن باقری ها پیدا کند شگفت زده خواهد شد برای مثال یک جوان 22 ساله چگونه فرمانده یک لشکر بود و باید برای یک لحظه می توانست با درک موقعیت کشوری و حتی جهانی تصمیم گیری کند.
فرهنگ دفاع مقدس ما نیاز به هنرمندانی دارد که از هنر ناب خود ، همان چشمه زلال را در جریان نگاه دارد ، نه برای 50 سال که اکنون 30 سال آن گذشته ، بلکه مانند فرهنگ عاشورا باید سقف زمان را از آن برداشت و محدود به یک مدت خاص به آن نگاه نکرد.
ما یک دوره هشت ساله داریم که باید در فرهنگ پنج هزاره ایران آن را پر رنگ کرد و با غرور ایرانی و اسلامی خودمان سر بلند کنیم و بگوئیم : بله ما بودیم که پوزه دشمن سرکش و قلدر را بخاک مالیدیم و در این عصر این افتخار را داشتیم که در آن فضا تنفس کنیم.
امیدواریم امروز اهالی هنر نیز این دغده را داشته و با تمام تدابیر در پی انتشار فرهنگ دوران جبهه و جنگ همت گمارند و فکر نکنند دیگر این حرف ها کهنه شده و خریدار ندارد ، شما به رسالت خود بپردازید و نگذارید این جریان متوقف شود. یا حق
وبلاگتو میخونم اقای کاوسی . جالبه . طیب الله انفسکم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi