شناسه خبر : 34146
دوشنبه 07 ارديبهشت 1394 , 15:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انتقاد از سکوت رسانه‌ای جهان در قبال یمن

 در نشست صبح امروز با حضور برخی از اصحاب رسانه، از سکوت رسانه‌ای جهان در قبال یمن و غیبت نماینده‌ای از رسانه‌های ایران در این منطقه انتقاد شد.

همچنین سازمان بسیج رسانه برای ایجاد هماهنگی جهت اعزام خبرنگار به یمن اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، نشست هم‌اندیشی و میزگرد خبری مدیران رسانه‌ها پیرامون بررسی نقش رسانه‌ها و چگونگی بازتاب رویدادهای جهانی به ویژه اعلام انزجار از حملات سبعانه آل سعود و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه یمن در خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که مدیرعاملان خبرگزاری‌ها و مدیرمسوولان روزنامه‌های سراسری حضور داشتند، مسعود بصیری، رییس سازمان بسیج رسانه در سخنانی گفت: این سازمان آمادگی این را دارد که مقدمات ارتباط برای هماهنگی‌های لازم در راستای حضور خبرنگاران ایرانی به کشور مظلوم یمن را فراهم کند.

در ادامه این نشست محمد خدادی، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در سخنانی گفت: اینکه کشور یمن اکنون مورد تجاوز قرار گرفته است قابل توجه و تأمل است و به ویژه اهل رسانه نسبت به این مساله بیشتر تمرکز دارند؛ چرا که موضوع انسان در این منطقه معنی پیدا کرده است. به همین دلیل سرنوشت انسان‌ها همواره برای خبرنگاران موضوعی مهم بوده است.

وی افزود: اما متأسفانه امروز با یک بی‌تفاوتی نسبت به درد و رنج و آلام مردم بی‌گناه یمن مواجه هستیم. ابعاد این فاجعه انسانی آنقدر بزرگ است که هرگز یک عامل رسانه‌ای نمی‌تواند در رابطه با آن بی‌تفاوت باشد و به راحتی بخوابد. یمن اکنون باید دغدغه تمام اهالی رسانه باشد و هر آن کس که اهل قلم است باید در رابطه با مظلومت یمن و مظلومت انسان‌های مسلمان در عصر حاضر بنویسد.

وی خاطرنشان کرد: عربستان و حامیانش دچار یک بی‌قانونی و توحش هستند. آنها گمان می‌کنند که چون پول دارند می‌توانند حق انسان‌ها را پایمال کنند اما قطعا تبعات این ظلم گریبان آنها را خواهد گرفت. آنچه که اکنون در یمن شاهدش هستیم تبلور ندای آزادی‌خواهانه امام خمینی(ره) است که در یمن تبلور یافته است؛ چرا که مردم این کشور با الگوگیری از انقلاب جمهوری اسلامی ایران دنبال یک دموکراسی و مردم‌سالاری هستند. این مردم می‌خواهند سرنوشتشان را خود انتخاب کنند.

در ادامه این نشست سید حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات نیز بیان کرد: به غیر از صداوسیما هیچ نهاد و رسانه‌ای از کشور ما در یمن حضور ندارد و این غیبت باعث شرمندگی ماست و همین مساله یکی دیگر از ابعاد مظلومیت مردم یمن در رابطه با محاصره همه جانبه است. آیا ما این ضرورت را احساس نکرده‌ایم که در یمن حضور رسانه‌ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در داخل ایران به خوبی توانسته‌ایم واقعیت‌ها را انتقال دهیم و مسائل مرتبط با یمن و رویدادهای آن را بازتاب دهیم.

همچنین الیاس حضرتی، مدیر مسؤول اعتماد یادآور شد: در رابطه با وقایعی که در کشور یمن می‌گذرد همه گروه‌ها و رسانه‌ها با سلایق متفاوت نسبت به مظلومیت یمن اشتراک نظر دارند. اما متاسفانه هیچ رسانه‌ای در آنجا حضور قوی ندارد.

وی ادامه داد: یمن این را حق بر گردن ما رسانه‌ای‌ها قرار داده است و در این راستا باید تلاش کنیم که آن را بیان کنیم. مردم یمن در حقیقت می‌خواهند سرنوشت کشورشان را خودشان رقم بزنند و انتخابات برگزار کنند و همین مساله برای سعودی‌ها زهر است. الگویی که یمن برای خودش انتخاب کرده است، برگرفته از انقلاب اسلامی است و همین حکومت وراثتی سعودی‌ها را به وحشت انداخته است. ما شاهد هستیم که سعودی‌ها همواره به صورت آشکار، پنهان یا با تزریق و دوستی سد محکمی برای نفوذ انقلاب اسلامی ایجاد کرده‌اند اما اکنون حکومت آنها به خطر افتاده است.

مدیر مسؤول روزنامه اعتماد یادآور شد: کشورهایی که اکنون حامی سعودی‌ها هستند و به ویژه سازمان ملل که شعار دموکراسی سر می‌دهند، اکنون با مهم‌ترین اصلی که مردم یمن خواهان آن هستند به مقابله پرداخته‌اند و آن این است که اجازه نمی‌دهند انتخاباتی مردمی در کشور یمن برگزار شود.

اکنون سعودی‌ها با حمایتی که از سوی آمریکایی‌ها می‌شود به دنبال این هستند که منطقه را ناامن کنند در حقیقت این همان طرحی است که بوش در نظر داشت بین اهل سنت و شیعیان درگیری ایجاد کند. برخلاف خیلی از عزیزانی که با آنها رابطه داریم یمنی‌ها خیلی خالص‌تر هستند.

در ادامه این نشست سید نظام موسوی، مدیر عامل خبرگزاری فارس توضیح داد: یمن از نظر کار خبری ارزش مجاورت معنوی برای ما ایرانی‌ها دارد؛ چرا که در طول تاریخ همواره نسبت به ایرانی‌ها بسیار نزدیک بوده‌اند اسلام آنها اسلام ناب محمدی است و جزو نخستین ملت‌هایی هستند که به پیامبر لبیک گفته‌اند.

وی افزود: یمنی‌ها به دنبال این هستند که هویت ملی خود را داشته باشند و سرنوشتشان را خود انتخاب کنند اما رژیم صهیونیستی که مواضع خود را در این منطقه در خطر می‌بیند به همراه آمریکا‌، عربستان را وسیله‌ای قرار داده است تا یمن را مورد هجوم قرار بدهند. یمنی‌ها از اعراب اصیل هستند؛ این در حالی است که عربستان معتقد است با غیرعرب‌ها در حال جنگ است. بیداری اسلامی که در این کشور روی داده است منبعث از انقلاب اسلامی ایران است. سعودی‌ها اکنون یمن که حیاط خلوت آنها بوده است را در خطر می‌دانند ژئوپلوتیک منطقه اکنون در حال تغییر است و شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی از شرق‌ با سوریه‌، از شمال با لبنان و از جنوب با غزه و یمن هم مرز است و به همین دلیل موقعیت خود را در خطر می‌بیند. اکنون محور مقاومت یک حلقه جهانی در مرکز خاورمیانه خواهد بود.

موسوی با اظهار تاسف گفت: متاسفانه شاهد یک سکوت سنگین در مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها هستیم؛ خبرهایی که از یمن شاهدش هستیم و گزارشی که یونسف اعلام کرده است از بین هر 1050 نفر انسانی که در آنجا قربانی می‌شوند 150 نفر کودک هستند.

وی تاکید کرد: اکنون وزارت خارجه و وزارت ارشاد باید نسبت به سازماندهی و اعزام خبرنگاران به این کشور فعال شوند. این ننگ است که ما در یک منطقه که بیشترین چالش خبری در آن نهفته است قرار داشته باشیم اما زمینه حضورمان در این مناطق فراهم نباشد.

در پایان نعیمی، مدیرمسئول روزنامه الوفاق گفت: آنچه که اکنون عربستان انجام می‌دهد برگرفته از عقده‌، کینه و عداوت است. متاسفانه شبکه‌های عربی از کشور عربستان پول گرفتند و نسبت به انتشار گزارش‌، اخبار و تحلیل‌ها به صورت گزینشی و به سود عربستان قلم می‌زنند. آنها مخاطب خود را احمق فرض کرده‌اند. اما عمق توطئه آنچنان بزرگ است که هر مخاطبی می‌فهمد که حق با چه کسی است. این نشان از حقارت و پستی عربستانی‌ها دارد که یک جوان‌ 29 ساله وزیر دفاع این کشور است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi