پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394 , 11:21
هنوز علی را نشناخته ایم!
قنبر- علی (ع) حقیقتی است جاودانه که در طول زمان دوست و دشمن مجذوب اخلاق اویند! از علمای بزرگ عرب « ابن سکیت » را مثال بزنم که در حدود دویست سال بعد از شهادت علی ع و در دوران خلافت متوکل عباسی به تعلیم فرزندان خلیفه اهتمام داشته است . روزی متوکل از او می پرسد : این دو تا ( اشاره به فرزندان می کند ) پیش تو محبوبترند یا فرزندان علی ع (حسن و حسین ع) ؟ و ابن سکیت بی تأمل جواب می دهد: به خدا قسم « قنبر» غلام علی (ع) به مراتب از این دو تا و از پدرشان نزد من محبوب تر است. خلیفه با خشم فراوان فی الفور دستور می دهد زبان ابن سکیت را از پشت گردنش در آورند!
و زمانی که محفن بن أبی محفن گفت : رو به معاویه می گوید از نزد ناتوان ترین مردم خدمت شما آمده ام ! معاویه به او گفت : وای بر تو! چگونه او ناتوان ترین مردم باشد! به خدا سوگند که فصاحت در قریش جز شیوه ی او نیست و این کتابی که ما آن را شرح می دهیم بسنده می کند که بیانگر این مطلب باشد که وی در فصاحت همتایی نداشت، و در بلاغت رقیبی نداشت. کافی است بدانی که برای هیچ یک از فصیحان از ده صحابه کتابی نوشته نشد و نه نصف آن ده نفر از آنچه برای امام علی (ع) نوشته شد.
صفی الدین محی که در قرن هشتم می زیسته است در مناقب علی (ع) می گوید : جمعت فی صفاتک الاضداد / فلهذا اعزت لک الانداد خلق یخجل النسیم من العطف / و باس یذوب منه الجماد اضداد در تو یک جا جمع شده اند .. در یک جا اخلاق تو آن چنان لطیف است که از نسیم لطیفتری و آنچنان روح شجاعت و مجاهده در تو موج می زند که سنگ ها در برابر تو آب می شود ..
امروز، بعد از قرن ها که از زمان تولد علی (ع) و دوران خلافتش می گذرد باز هم او در تمام ابعاد وجودیش ناشناخته باقی مانده است و البته در حکومت داری بیشتر... و چه خوب است دولتمردان ما وزارت حضرت علی ع را بیشتر بشناسند ! آیا تا به حال فکر کرده ایم چرا امیرالمومنین علی ع در فرمانی به محمدبن ابی بکر می نویسد: حتی در نگاه و توجه چشم به مردم عدالت را رعایت بکن. زیرا اگر فقط اقویا را مورد توجه قرار بدهی آنها در تو طمع می کنند و تو را وسیله پایمال کردن حق ضعفا قرار می دهند و ناتوانان از دادگریت نومید نشوند ... ؟؟؟ نامه 46 نهج البلاغه
آیا تا به حال فکر کرده ایم چرا امام به قاضی شریح برای خانه خریدنش هشدار می دهد؟ هنگامی که به امام خبر دادند شریح بن حارث خانه ای به هشتاد دینار خریده است او را احضار کرد و پس از نگاه خشم آلود به او فرمود : این کار، تو را از عزت و قناعت خارج کرده و به خواری و دنیاپرستی کشانده و در محله نابود شدگان و کوچه هلاک شدگان قرار داده است .
امام در ادامه می فرمایند: این خانه به چهار جهت منتهی می گردد. یک سوی آن آفت ها و بلاها، سوی دوم مصیبت ها، سوی سوم هوا و هوس های سست کننده و سوی چهارم شیطان گمراه کننده قرار دارد و در خانه به روی شیطان گشوده است...؟؟؟ نامه 3 نهج البلاغه
آیا تا به حال فکر کردیم به علت برخورد امام با عثمان بن حنیف وقتی در مهمانی بریز و بپاش اشراف شرکت کرده بود ؟ فرماندار بصره که در میهمانی تجملاتی اشراف بصره حاضر شده بود فرمودند : ای پسر حنیف به من گزارش دادند که مردی از سرمایه داران بصره تو را به میهمانی خویش فرا خوانده و تو به سرعت به سوی آن شتافتی تا خوردنی های رنگارنگ برای تو آوردند وکاسه های پر از غذا پی درپی جلو تو نهادند. گمان نمی کردم میهمانی مردمی را بپذیری که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده اند . اندیشه کن در کجایی؟ و بر سر کدام سفره تناول می کنی؟ آگاه باش که هر پیرو را امامی است که از او پیروی کند و امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است. سوگند به خدا من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته و از غنیمت های آن چیزی ذخیره نکرده ام ... بر دو جامه کهنه ام جامه ای نیفزودم و از زمین دنیا یک وجب در اختیار نگرفتم ... ؟؟؟ نامه 45 نهج البلاغه
آیا تا به حال فکر کرده ایم واکنش امام ع در مقابل اختلاس های زمانش چگونه بوده است ؟
او که حتی حاضر نمی شود شان دختر خود یا برادر خود را سوای سایر مسلمانان بداند!
بی شک تمام کارها و اقدامات امام علی ع برای تبیین اهداف بزرگی بوده است. چه کسی می تواند منکر این حقیقت شود که امام علی ع با رفتار عملی خود در حال تشریح سبک زندگی علوی برای نسل ها و دولت های بعد از خود بوده اند !!؟
در حالی که امروز ما همچنان باید در مقابل خطاها، اجحاف ها، تبعیض ها، حق خوری ها، اشرافی گری ها، رانت خواری ها، رانت خواهی ها و حرمت شکنی های مشهود و متعدد و مکرر دولت ها و دولتمردان اسلامی سکوت کنیم و بترسیم که مبادا ما را به جهنم حواله کنند از آن روزی که قفل زبانمان بشکند در مقابل دور شدن آنها از شیوه مدیریتی که علی ع برایشان به میراث گذاشته است !
با این حال من بیدی نیستم که با این بادها بلرزم ..این حق من است که در مقابل سوء استفاده های ابزاری از مقام و مرام علی ع به بعضی ها بگویم :
صبا از من بگو یار عبوسا قمطریرا را
نمی چسبی به دل زحمت مده صمغ و کتیرا را
و من بی ترس و واهمه می گویم همچنان دلواپسم ! دلواپس و نگرانم به حال علی دورانم آن هم از رفتار کسانی که دستشان از ریسمان ثقلین بریده شده و روح قاسطین در آنها به جوشش درآمده است . ولایتمداران هوشیار باشید که طللحه و زبیرها قد علم نکنند !
اللهم احفظ قائدنا الخامنه ای من الشر و الفتن الخوارج ...آمین
اول عرایضم فرمایش مقام معظم رهبری را می نویسم که فرمود : مصلحت ما در لوزان تعیین نمی شود بلکه در کشور و به دست نیروهای داخلی حاصل می شود .این فرمایش خط کلی حرکت ما را نشان می دهد و در چهار چوب آن می توانیم حرکتهای بین المللی را تحلیل و بررسی نماییم .
یادم میاد درسالهای نه چندان دور بسیاری از سخنرانان سیاسی زوال قدرت پوشالی آمریکا را به ما نوید می دادند و از شکل گیری یک قدرت مثلثی شکل با محوریت ایران –چین و روسیه صحبت می کردند . دنیای سیاست ، دنیای عجیبی است با واکنش های عجیب تر که بعضا پلیدی در آن موج می زند . بحث چین و روسیه را مطرح کردید اندازه مجال صحبت نظراتم را می نویسم خواه پند گیرید خواه ملال ..
موضوع هسته ای یکی از مواردی است که چین بخاطر آن بارها نسبت به عملکرد آمریکا انتقاد داشته علی الخصوص در خاورمیانه .. . جالب این است چین در یک جاهایی از ایران نیز حمایت کرده است و حتی درباره سیاست دو گانه هسته ای آمریکا در رابطه با تناقض از نوع اسراییلیش انتقادات اساسی خود را نیز مطرح کرده است . در عین حال چین سالهاست نسبت به تلاشهایی که توسط برخی از کشورها برای دستیابی به چرخه سوخته هسته ای دارند نگران است علی الخصوص ژاپن ..
درخلال این نوع تحرکات و رفتارها ی سیاسی چین ، باید قبول کرد که سیاست چین این است که منافع کشور خود را تامین کند . و الا چین هم می داند اگر توافق خوبی برقرار نشود با بحرانی شدن منطقه او نیز خیلی نمی تواند از آب گل آلود ماهی بگیرد . بنابراین به نظر من چین موقعیتهای خوبی دارد که نقش یک میانجی را بین غرب و ایران داشته باشد . از یک طرف روسیه دل خوشی از غرب ندارد و خیلی در این زمینه فعال نیست و از طرف دیگر ایران برای شکستن ابهت هیمنه غرب بیشتر مایل است با قدرتهای منطقه ائتلاف داشته باشد . پس این انتظار به جایی است که چین از این فرصت استفاده کند و نقش منحصر بفرد خود را ایفا کند در این صورت است که هم به منافع نفتی خود دست می یابد .. هم به اقتصاد و بازرگانی در منطقه دست می یابد و خیلی مزایای دیگر ..حتی گروهک غیرقانونی داعش که با شعار دولت اسلامی مشغول قتل و خون ریزی است برای چین هم یک بحران محسوب می شود .. اما اما اما !!!
چین اول آنکه از حق وتوش درباره قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بکار نبرد هیچ بلکه حتی رای مثبت هم می داد !! وووی روش سیاه ..چرا ؟؟؟
چون از صدقه سر تحریما بیشترین سود را بابت بلوکه کردن پولامون به جیب می زند هیچ حتی بابت نگه داری اون پولا تو بانکاشون از ایران پولم می گیرد!!!
حتی یه روزی وزیر خارجه چین هم گفته بود ، ما حاضر نیستیم در قایقی که شما براه انداخته اید بنشینیم . خوب یه همچی آدمایی چقدر ارزش دارن که ما دل رهبرمونو خون کنیم و با وقاحت تشکل دلواپسان را به باد استهزاء بگیریم در حالی که شخص اول مملکت هم بیان می فرمایند : من به این مذاکرات خوشبین نیستم ..!!
اما روسیه ؟؟ فعلا کار دارم .. این نظر منو درباره چین بخونید تا در وقت دیگه بازم باهم اختلاط سیاسی داشته باشیم ..
میگم من امروز خیلی خیلی خیلی خوشحالم تو چی ؟؟؟؟
ما که دل خوشی از این سیاست بازیها نداریم حالا این چند جمله رو علی الحساب از من داشته باش تا به وقتش حسابی روشنت کنم .. اما بدون فعلا طرف دلخواه چه نظری نسبت به دو کشوری که اسمشونو بردی دارن !
در آستانه مذاکرات دو جانبه و سه جانبه هسته ای در وین ، لوانس جاگاریان سفیر روسیه در تهران با سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ملاقات کزد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این دیدار عراقچی با ارائه آخرین وضعیت از مذاکرات از جمله مذاکرات هفته گذشته با هیات آژانس انرژی اتمی در تهران ، از نقش مهم و بر جسته روسیه و چین در مذاکرات هستها ی تقدیر کرد.
می خوام بهت بگم از نظر ما همشون از یه قماشن .. همشون گرگند والا امام ره از همون اول شعار نهضتشو نمی ذاشت نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ...
گرفتی !!!
اخوی منکه از همون اول حرفم این بود باید تابع نظر رهبر باشیم .. وقتی می فرماید باج ندیم باج ندیم دیگه ..، وقتی می فرماید خوشبین نیستم از سر درک عالمانه و عمیقش که در جایگاه رهبری داره این حرفو می زنه پس هی نگیم بذار یه بار امتحان کنیم ..!
ای بخور تو اون سرتون امتحان کردن و تجربه کردنتون که بابای زندگی خونوادگی و اجتماعی و سیاسی ما رو امثال شما که مدام دنبال تجربه کردن هستید دراوردید ..خداییش کی میخواید از گذشته عبرت بگیرید .. کی اون قد ارزن مختونو بکار می برید که از گذشته درس بگیرید نه تازه بخواید خودتون تجربه کنید ؟
اون تجربه کردناتون که باعث میشه روزگار ما رو سیاه کنید... !
مرد حسابی مقام معظم رهبری بودند که فرمود ما نیاز به انرژی هسته ای برای جنگ افروزیی نداریم ولی آن را برای مصارف صلح آمیز نیاز داریم .. حالا شد از کلمات عالمانه و عقلایی شما « این جمله رو جانباز م ر ک یادم داد »
حالا که صاحب نظران اشاره کردند ما چقدر به اورانیوم غنی شده بابت همین کارهای عام المنفعه نیاز داریم کاشف به عمل اومده که در توافقات چقدر حجم ناچیزی برای ما در نظر گرفتن که برای روشن کردن یه فندک هم کافی نیست ! چی می گید شما ؟
من می گم چتونه هی به بهانه ذوق توافقات پر مساله پر از ابهامتون میریزید تو خیابون قر کمر ... استغفرالله !
نه باید برم همون داداش سعیدو بیارم ... با اجازه رفتم !
چی فکر کردید یعنی که نباید همش عین عقاب تو آسمون زندگی پرواز کنی که با تیر مستقیم به زیرت بکشن بعضی وقتا باید عین نهنگ زیرآبی بری که تو چش کسی نباشی اون وقت بعد 30سال سر و کلت پیدا بشه که دیگه نتونن هیچ جوری نیست و نابودت کنن .. خب در اسرع خدمتتون می رسم ..
خداییش این سانسور کردن فاش حرف نداره .. ها ..حرفه ایه حرفه ایه ...
پنجه طلای خودم و اینا پاینده باشی ..برم برم اخبار تموم شد
شاعر: رحمان زارع
گفته بودي ما چرا دلواپسيم؟
از كدامين ماجرا دلواپسيم؟
گاهي از آن نامه هاي بي سلام
گاهي از خواب شما دلواپسيم
گاهي از تكرار تلخ جام زهر
گه ز دود فتنه ها دلواپسيم
گاهي از اين خاطرات ناگهان
گه ز زنگ نا به جا دلواپسيم
بي تعارف از كليدي كه كند
در به روي خصم ، وا ، دلواپسيم
ازقدمهايي صميمي مانه تر
در زمين كدخدا دلواپسيم
از گدايان غنيمت روز فتح
فاتحان بي فتا دلواپسيم
بدرها را با احدها تا زدن
برد را با باخت ها دلواپسيم
ما ز حيلت هاي مرد با ادب
دام ظله او با ما دلواپسيم
زاعتماد بيشتر از حد خوش از
خوش لقا بر اشقيا دلواپسيم
تركمانچايش اگر در ياد نيست
عهد هشتاد و دو را دلواپسيم
ما كه نامحرم تر از خصميم از
فكت شيتي در خفا دلواپسيم
بي سواديم از نگاهش باز اگر
از سواد بي زكي دلواپسيم
تا دل آقاي ما دلواپس است
ما مريدان دائمآ دلواپسيم
ما براي سيّد دورانمان
چون زهير كربلا دلواپسيم
در پای کسی رود که درویش تر است
بااین همه راستی که میزان دارد
میل از طرفی کند که آن بیشتر است