شناسه خبر : 34218
یکشنبه 13 ارديبهشت 1394 , 09:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا لبخند نمی زنیم؟

چرا رزمنده ها در میان آن دریای سختی لبخند می زدند و ما در میان نعمات فراوان امروزی افسرده ایم و لبخند نمی زنیم?

رمضانعلی کاووسی- «بسیجی لبخند بزن». این جملۀ سه کلمه ای را در دهۀ 60 روی تابلوهای ساده یا مقواهای رنگی می نوشتند و در جای جای میدان نبرد با دشمن متجاوز نصب می کردند. جایی که تنها گلولۀ خمپاره بود و آتش و خون؛ اما بسیجی های دست از جان شسته واقعاً لبخند می زدند. چرا آنها در میان آن دریای سختی و در آن روزهای پر از خاطره لبخند می زدند و ما در میان نعمات فراوان امروزی افسرده ایم و لبخند نمی زنیم?

 چرا این روزها ما کمتر شادیم؟ چرا این روزها برای شاد بودن دنبال بهانه های محکم و متقن می گردیم؛ اما غمگین بودن را حق مسلم خود می دانیم؟ دوست ندارم جواب سؤال خودم را با جواب کلیشه ای "دولتمردان مقصرند" بدهم و صورت مسئله را پاک کنم. قصد هم ندارم دولتمردان را تبرئه کنم. اصلاً نمی خواهم جلسۀ بازپرسی بگذارم و دنبال مقصر بگردم. نباید دست روی دست بگذاریم و به دلیل اینکه دولت کم کاری می کند ما هم خودمان را رها کنیم و شاد زندگی نکنیم. می خواهم علت شاد نبودن و لبخند نزدمان را آسیب شناسی کنم و با کمک شما به پاسخی کاربردی برسم. علت های لبخند نزدن ما فراوان است که به چند مورد اشاره می کنم.

 در گذشته با نبود وسایل ارتباط جمعی مثل امروز، مردم به صله ارحام اهمیت بیشتری می داند. در شب های زمستان خانواده ها دور کرسی می نشستند، گل می گفتند و گل می شنیدند و از ته دل می خندیدند. امروزه ساعت ها فقط چشم در صفحۀ رنگی تلویزیون می دوزیم یا سرمان توی موبایل های لمسی است و از به اصطلاح شبکه های اجتماعی بهره می بریم. در گذشته تعداد کافی فرزندان فرصت افسردگی به خانواده ها نمی داد. بچه ها نُنُر و تنبل تربیت نمی شدند. هیچ بچه ای موقع غذا خوردن قهر نمی کرد. اگر بچه ای قهر می کرد، در چشم به هم زدنی سهمش توسط برادرخواهرها بلعیده می شد. الان اگر چنین اتفاقی در خانواده های تک فرزندی ما بیفتد، پدر و مادر باید عزا بگیرد که چرا«بچه مون امروز غذا نخورد؟»

 چه با نظر من موافق باشید چه مخالف، تک فرزندی یکی از علل افسردگی و ناشاد بودن خانواده هاست. ضعف بنیۀ اقتصادی و بی پولی مردم هم یکی از عوامل افسردگی است. دیدن این همه تبعیض در اجتماع امروزی باعث سرخوردگی و حقارت افراد فقیر و متوسط می شود. متأسفانه در جامعۀ امروزی روزبه روز فاصلۀ طبقاتی بین مرفهین جامعه با اقشار متوسط و فقیر جامعه زیادتر می شود و باز هم متأسفانه اقشار متوسط جامعه از زیرمجموعۀ خود به زیرمجموعۀ فقرا نقل مکان می کنند.

 نبود شغل با درآمد مکفی و بیکاری از بزرگترین معضلاتی است که لبخند را از لب های افراد جامعه به خصوص جوان های جویای شغل می دزدد. متاسفانه بسیاری از افراد شاغل ما هم در اجتماع امروزی به خاطر نبود امنیت شغلی در بیم و امید به سر می برند. اگر دقت کرده باشید، بیشتر ما برای شرکت در مراسم ختم و عزا سخت نمی گیریم و پا به رکابیم. بی دعوت یا با دعوت به مجلس ختم می رویم؛ اما برای شرکت در مجالس جشن و شادی و شب نشینی و ... دنبال بهانه می گردیم که شرکت نکنیم و طفره می رویم.

 از بس دست و پای خودمان را با قید و بندهای تجملات بسته ایم، جرأت نمی کنیم یک جشن کوچک خانوادگی راه بیندازیم و شادی هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم. با یک غذای ساده یا یک عصرانۀ مختصر هم می شود دوست و رفیق، فامیل و همسایه و... دور هم جمع شد و خندید. خوشبختانه هنوز هم از این نوع جلسات بی ریا و خودمانی در شهر ما هست؛ ولی وقتی در بُعد کلی تر به قضیه نگاه می کنیم، متوجه می شویم که این چشم و هم چشمی ها دارد مثل یک خانۀ عنکبوت دست و پای ما را می بندد و روزبه روز ما را منزوی می کند و خندیدن را از ما دور می کند.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
کاووسی جان .. کاووسی جان .. کاووسی جان .. من یه از ته دل خندیدم آی خندیدم !!
بگو با کی ؟؟ کنار کی ؟؟؟
پرسیدن نداره یادت رفت گفتم وقتی می خندم که شهدای زنده بخندند .. !!!
شاهدم دارم اینانیش ...
این یک واقعیت است که مردم ایران، شاد نیستند. اگر امکان نظرسنجی ها و بررسی های علمی ندارید، کافی است همین امروز در خیابان به چهره آدم ها نگاه کنید تا ببینید که چه اندوهی در آنها موج می زند.

بماند مشکلات حاد اقتصادی که تاب و توان از مردم گرفته است و حسرت یک سفر کوتاه را بر دل بسیاری از خانواده ها گذاشته است؛
بماند کمبود و گرانی امکانات تفریحی و ورزشی مخصوصا برای زنان و دختران و به ویژه در شهرهای کوچک؛
بماند گیر دادن های بی پایه و اساس به مردم بر اساس سلائق شخصی مانند این که چرا این لباس را پوشیدی و آرایش موهایت چنان است؟ ؛‌
بماند که رادیو و تلویزیون ایران از هر فرصتی برای گریاندن مردم استفاده می کند ؛
بماند که مردم حتی نگران هوایی هستند که تنفس می کنند ، نگران میوه و سبزی هایی هستند که احتمالاً سموم کشاورزی بر تن دارند و استرس آن دارند که پارازیت ها ، سلامتی شان را به خطر بیندازد ؛
بماند که یک عده به خود اجازه می دهند مردم را از سالن های کنسرت های مجوز دار هم بیرون کنند ؛
بماند که مردم وقتی بی عدالتی می بینند، افسرده می شوند ، مثلاً آن گاه که برای دریافت یک وام 5 میلیون تومانی،باید از هفت خان رستم بگذرند و در همان حال می بینند که متصل ها، میلیاردی می برند ؛
بماند که حسرت سوار شدن بر یک خودروی معمولی دنیا بر دل مردمی مانده که هر روز در تصادفات جاده ای کشته می دهند ؛
بماند و بماند و بماند … .

فقط یک نکته را باید گفت:‌ همان طور که حکومت از مردم مالیات می گیرد ، نفت شان را می فروشد ، بر کارهایشان نظارت دارد ، امنیت مرزهایشان را تأمین می کند ،تورم را کنترل می کند، کالاهای اساسی شان را تهیه می کند و … ، شاد نگه داشتن جامعه هم وظیفه اوست. جامعه ناشاد و غمگین، همواره بستر نابسامانی هایی است که هیچ کس نمی داند که سرانجامی خواهد داشت. دولت ها همان گونه که درباره ساخت جاده ها ،‌میزان واردات و صادرات، نرخ تورم، رشد بورس و … گزارش می دهند ، باید درباره میزان شاد بودن مردم نیز گزارش مستند بدهند زیرا همه این مقدمات برای آن است که مردم بهتر و شادتر زندگی کنند.

راستی آیا تا کنون مجلس شورای اسلامی یا هیأت دولت ،‌جلسه غیرعلنی برای بررسی علل غمگین بودن ایرانی ها برگزار کرده اند یا اصلاً برایشان مهم نیست که یک ملت در میان انبوهی از اندوه زندگی کند؟!

جانباز شیمیایی 1 اتفاقاً امشب شبکه خبر یک برنامه داشت در مورد علل تمایل مردم به شنیدن اخبار غمناک در کلیۀ رسانه ها . مدیر مسئول یکی از روزنامه ها روی خط آمد و به مجری برنامه گفت : یکی از علل آن خود شما صدا و سیما و اخبارتان است و ...... خیلی جالب بود ... ما ملت گریه ایم حتی اگه مشکل نداشته باشیم از مشکلات دیگران افسرده می شویم .
چه غريبانه رفت
آن پرنده کوچک
وقتي از صداي گريه ام
خسته شد ! ! !
((او حق داشت
من خنده را از ياد برده بودم
سلام جانباز شیمیایی ۱ ... اومدی اینجا یانه ؟
گلم خیلی وقته هی نسبت به بعضی حرفات سرسری رد میشم میگم اشکال نداره درست میشی ولی دیگه تحمل ندارم .. چرا ؟
همه دیدگاهتو در نگاه کلی قبول دارم الا یک بندشو .. یعنی چی نباید به سلایق شخصی مردم گیر داد که خوشحالتر باشن ؟ یعنی چی هی هر وقت ما خواستیم دو کلمه در باب حجاب حرف بزنیم طیف شما بزرگنمایی می کنید که ما به دو بند تار مو گیر میدیم ؟
واقعا یعنی چی ؟
ناموس ملت داره مثل نیکول کیدمن و آنجولیا نمی دونم چی چی تو خیابون پسر عذب ما رو نابود می کنه شما هی می گی ما به دو تار مو گیر می دیم ؟
چرا می خواید دلسوزی ما رو مخدوش کنید ؟
چرا نمی ذارید حکم درست شرعی رو بگیم .. چرا تا میایم درباره این موضوع حرف بزنیم شما مفاسد دیگر رو پیش می کشید و شروع به مقایسه می کنید ؟
بنده خدا فحشا و فساد اخلاقی مادر همه رذایل و پلشتی هاست .. برو ببین اون که پول اختلاس می کنه کجا خرجشون می کنه !لابد در کنار کانون گرم خانواااااااااده .. ها ؟
قنبر جان دوباره بخوان اینجا حرفی از چیزهایی که شما گفتی زده نشده بلکه حریم شخصی افراد منظور بوده که قانون اساسی تعیین نموده در باب مسئله ای که عنوان کردی ما بحث ها در گذشته در همین سایت داشته ایم ولی الان وارد این مقوله نمیشوم چون بیشتر حرفهای بنده سانسور میشود درست مثل نوشته شما در متن قبل که منظورتان را نمیرساند وشما در کمال ادب ما را دیر فهم خواندی ولی ما شما را دوست داریم .اگر خواستید ایمیل مرا از فاش بگیر در خدمدت شما هستم
دروغ مادر تمامی گناهان است پیامبر اسلام(ص) از هر دری که فقر وارد میشود دین هم خارج میگردد علی (ع) من میگویم مشکل حجاب ریشه ای در مملکت ما حل نشده نهاد هایی بودجه های کلان میگیرند وکوتاهی میکنند با زور واجبار وتحکم هیچ مشکلی تاکنون حل نشده 36 سال است مسئولان امور کوتاهی کرده اند واین بچه های حالا تربیت شده های همین نظام هستند با رئوفت ومحبت مسایل دینی باید نهادینه شود نه اجبار البته اگر چاپ شود قنبر جان
ای بخت نامراد ! د بیا درستش کن ؟
اخوی لابد تو که جان بر کف شدی و منم اینجور جانبازم از برکت ارشاد و راهنمایی شاه خائن و ساواک طاغوتیه ! !!!!
پ ای چی بود نوشتی گلم ؟ ؟؟ «-.-»
الان اگه بازم از درصد خبط و خطاهای خودمون حرف زدم چندتا لیچار در حد شانم بارم می کنی؟اما من حرفمو می زنم ..پ چرا همش می گید نظام نظام نظام .. ها !
چرا یبار نمی گید خودمون چقدر اشتباه کردیم ؟ خودمون کجا اشتباه کردیم ؟ خودمون چقدر به این میزان کجرویها دامن می زنیم ؟ چقدر کمک می کنیم با ساده لوحی هامون با سهل انگاری هامون با کدورتامون با لجاجتامون با تعصبای کورمون ...
اخوی دیروز یه کلیپ از یه خواننده اون ور آبی بهم نشون دادن که در اون زن و دختر چادری و محجبه با زن و دختر غیر محجبه و بی حجاباون چنانی همه همراه خواننده می خوندند ما روزی آزاد میشیم ... وقتی نظرمو پرسیدند من باهاشون هم عقیده بودم .. می دونی این یعنی چی ؟
وجدانا چرا کسی به رفتار نادرستش با دختران و پسران خودشون حرف نمی زنه ؟
جاهایی هست که نظام به آزادی مشروع و درست نسل جوان بها داده ولی فرزندان زیر یوغ خانواده ها له میشن و استعداداشون تباه میشه اما کسی این عوامل رو در ناهنجاری اجتماعی دخیل نمی دونه !
نظام چکار کنه پدر و مادرا رو دار بزنه ؟
آفرین به اون جانبازی که بلده این بچه ها رو زیر بالش بگیره و خط بده و از راه انداختن اونا نم نمک
فرهنگ ایثار و شهادت از اجتماع این جور بچه ها بارورتر بشه ..اینا کار بلد بشن چند نفر دیگه رو هدایت می کنن و این دور درست همچنان ادامه خواهد داشت و این جور نظام هم گوشی دستش میاد باید در مقوله فرهنگ و به طور خاص حجاب چه اقداماتی رو انجام بدهد ..
خدا به این بانیان خیر عمر هزار ساله بده .. اینا نباشن باید فاتحه اسلامو خوند !
اخوی وقتی لفظ «مادر »را برای انحراف اخلاقی بکار بردم هدفم بیان احادیث و روایات مختص به آن نبود گلم .. حالا هم که نوشتی دستت درد نکنه اما ..
یه بار فکر کن آیا انحرافات اخلاقی همش توسط فقرا انجام میشه ؟
خداییش شما خیلی با سعه صدر جوابمو دادی چرا فکر می کنی این کلام لین سانسور میشه ؟تازشم یه چیز بگم اگه همش طرفت من باشم یقین بدونم که سانسور نمیشه هر چیم جزم بدی تازه دلخواهتر میشی واسه فاش ؟ چرا ؟
والله من چی می دونم .. !!
قنبر راست میگه تازه 37 سال پیش که انقلاب شده فیس بوک و ... هم نبوده . میگن اگر فیس بوک نبود مردم مصر انقلاب نمی کردند ( 3 سال پیش ) ولی من قبول ندارم .
جانباز شیمیایی ۱گلم چرا دوتا کامنت ارسال کردی منم باید دو تا بفرستم !
پس ادامه حرف اینه که هیچ وقت در نظام قانون وارد حریم خصوصی و شخص افراد نمیشه و اجازه نداره که بشه .. اما وقتی زن و مردی با اون آرایش یا با اون لباس پا به درون اجتماع می گذارد دیگه وضع فرق می کنه ؟
یا حتی پا به محیط بیرون خانه نمی ذاره اما با همان سر و وضع تا دم در خونش میاد و دلبریها می کنه اینجا هم قانون حرف دیگه داره ؟
عزیزم اما همانطور که عرض کردم در نگاه کلی با نظراتت موافقم .. نگاه منتقدانت به اختلاسها .. پارتی بازیها ..رانت خواهی ها و رانت بازیها ..تورم .. بی عدالتی ها ... ووو همه مورد تایید منم هست .. اما ..
موضوع شاد بودن یه موضوعیه که هر کس به راحتی می تونه شرعی بودن و غیر شرعی بودن اوقات شادشو ارزیابی کنه .. خداییش بیشتر کنسرتها نزدیک به غیر شرعی بودنن حتی اگه مجوز ارشاد داشته باشه ..
اصلن همین ارشادو کی اداره می کنه .. یه مامور از ملکوت !!! ... استغفرالله ...
فعلا که همه دست به دست هم دادیم تا خون شهدا و ایثار جانبازانو ضایع کنیم .. ببین اخوی من با کسی تعارف ندارم .. از من گرفته تا تو تا بقیه همه وهمه مقصریم ... آره گلم اینجوریاس هر چی بیشتر بگم درصد کوتاهی ما بیشتر نمایان میشه .. پس بیا با هم کار کنیم و برای این نسل که زیر دست ماست دلسوزی بیشتری داشته باشیم منتظر نظام نمونیم ...
گلم ایمیل دوستای دیگتو گرفتم ... شماره تماسشونو گرفتم .. چی شد ؟ ایمیلتونو می خوام چکار ؟ جز اینکه قصدم یاری خواستن از شماست در سراسر ایران شهید پرور .. اگه با من همفکری به فاش بگو واسطه این ارتباط میشه ..
ای جونم که تو دلته ؟ منم خیلی با احتیاط می نویسم ..اشتباه کردم خوبه گلم !
وخیلی بماندهای دیگر من خودم خداوند توفیق داد خطاط همان تابلوهای چوبی بودم که از جعبه های مهمات درست میکردیم ونوشته لبخند بزن برادر یا بسیجی را روی ان مینوشتیم اصلا لازم به اینهم نبود چون رزمندگان اکثر اوقات در حال لبخند بودند والبته شاد واین شادی وشعف جانانه از مسیر نورانی وجای مقدسی بود که در ان واقع بودند واز رضایت الهی که پشتوانه ومشوق حضور و تکلیفشان بود صفا وصمیمیت و رضایتی که در ان وادی نور و ایمان موج میزد هرچه بود ایثار واز خود گذشتگی وفداکاری و خدمت بی ریا و کار طاقت فرسا فقط برای رضای خدا بی هیچ چشمداشت و توقعی و رقابت وپیشی گرفتن از یکدیگر برای خدمت به دین و انقلاب وهمنوعان کدام یک را حالا در این دوران سراغ دارید بماند بماند بماند
بنام خدا باسلام خدمت دوستان عارضم بنده ودوستانم وقتی میخواستیم به ایران برگردیم {ازاسارت}خیلی غمگین بودیم و میگفتیم الان برویم همه بچه های ایران زمین ومردم همه حافظ قران وزیر یک بغلش مفاتیح یک بغلش نهج البلاغه است اما همین که از مرز رد شدیم وداخل ایران شدیم در مسیرها میدیدیم خیلی از مردم با تیمپو داریه خوشخالی خود را ابراز میکردند همه ما از تعجب دهانمان باز بود وتعدادی هم رفته بودند زیر صندلی وتا مدتی ما گریه میکردیم که خدایا درایران چه اتفاقی افتاده تا کم کم متوجه خیلی از مسائل شدیم برادران حقایق را نباید نادیده گرفت ولی چسباندن ان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم جفا است حقیقتا جنگ از تمام برکت های ان از عزت وغیرت و....که بگذریم یکی از اولویت هایی که باید مد نظر قرار میگرفت همان فرهنگ سازی جامعه کودکان ونوجوانان بود که بدلیل اینکه ایران با غیرت وشرف در مقابل تمام کشورهای عربی وامریکا واسرائیل وکل کشور های اروپایی ایستاده بود واز اسلام واب وخاک وناموس این مملکت دفاع میکرد دیگر به مقوله فرهنگ زیاد نتوانسته بود کاری در خور توجه انجام دهد ومشکل از نظام نبود از طرف کشورهای نامبرده بصورت گسترده چون تعداد انها زیادیود وتقسیم کار کرده بودند وفعالیتهای ضد فرهنگی پرداخته بودند وانشاالله نسل بچه های ما وبعد انها مملکت را به سوی اسلامی تر شدن ایران عزیزگام برمیدارند ولی برادر عزیزم انکه فرمودید در خیابان به طرز لباس پوشیدن وموی وارایش بعضی ها گیر میدهند اینجا حریم شخصی افراد نمی باشد وجامعه است و اگر ما قبول داشته باشیم کشور میخواهد اسلامی بماند یک سری قوانین اجتماعی وجود دارد که باید رعایت شود ولی شما یک نمونه بفرمایید که ماموران نیروی انتظامی بدلیل بد لباس پوشیدن وهر مسئله دیگر دخالت کرده باشد وحتی تذکر داده باشدپس هم برنامه های فرهنگی وهم اجرای قوانین لازم وملزوم است که هر کشوری حتی امریکا وکشورهای اروپایی قوانین خاصی دارند که حتی در اجتماع کسی خلاف قانون اجتماعی انجام دهد بشدت با ان برخورد میکنند حالا اشاد بودن جامعه چند دیدگاه دارد که بعضی ها با هر بهنه ای در خیابانها مجلس رقص وپایکوبی مخطلط و...شادی میکنند که اکثر این افراد افراد مرفه میباشند که جلوی منزل ما شبها چطور مسابقه سرعت با ضبط صدای ناهنجار مثلا شادی میکنند که هیچ سنخیتی با قوانین اسلامی ندارند وجامعه را ازاین ناهنجاریها جلوگیری کنند اگر ما مسلمانیم وحتی اگر مسلمان نیستیم باید از قوانین مملکت پیروی کنند حالا میتوانیم روزهای شاد تولد ائمه و...کارناوالهای شادی با ارکستر نیروی انتظامی اتش بازی وایجاد استخرهای جدید که هیجان برای جوانان داشته باشدیا انواع مسابقات محلی اضافه کردن وسایل بازی جدید وهیجان انگیز در شهر بازی ها و....میتوان شادی سالم به جوانان ارائه دهیموبنده موافقم بیشتر رافت اسلامی درجامعه باشد تا قوه قهریه مگر در مواقع استثنایی
علی اقای گلم جانباز شیمیایی 1 فعلا بایکوت شده او نمیتواند جواب شما رابدهد چون فاش بگفته خودش اورا سانسور کرده اگر اقای ساقی میدانست او چه گوهری است این برخورد را با او نمیکرد من اورا میشناسم صداقتش وشرافتش مثال زدنی است چه خدمتها که به قشر ایثارگر نکرده شما که اسیر بودید به استین کوتاه جوانان گیر میدادند ودستشان را رنگ میزدند به موی سر و رنگ لباس هم کار داشتند تازه چند سال است که دلواپس انرژی هسته ای شدهاند قبلا به مردم کار داشتندبرادران موتور سوار .... خیلی افراطی
بنام خدا باسلام عزیزدلم اقای حمزه عزیز بنده درمورد مقوله فرهنگ وکم کاری ودر زمانهایی افراط را قبول دارم ولی موضوع انرژی هسته ای مقوله فرق میکند که همه دلسوزان تندرو بقول شما تندروها ومیانه روها وهرکس منافع ملی کشور عزیزمان دلواپس ونگران مذاکرات هستند من نمیگویم که خدای ناکرده مسئولین ما از رییس جمهور تا وزارت خارج وعوامل ان ومسئولین انرژی هسته ای مشکلی دارند ومنافع ملی را مد نظر ندارند ما از این بابت نگرانیم که دول مطرح مقابل ما بسیار مکار وپایبند به هیچ توافق قانونی وقول وقرارهای سیاسی وانسانی واجتماعی نمی باشد ودر طی دوره های قبل باطناب این بیشرمها نامردان بین المللی چطور سایتهای ما را 2.5سال پلمپ کردند بدون هیچ امتیازی که قول داده بودند انجام دهند از ما دلسوزتر وباوفاتر نسبت به سرنوشت مملکتمان که وجود نداردپس خط کش ما که خط مستقیم را از غیر مستقیم نشان میدهد فقط رهبری معظم انقلاب است وبس پس اگر من نوعی نسبت به شناخت افراد وحرکتها شناخت کافی نداریم باید وباید تمام قد مطیع وفرمانبردار ایشان باشیم که خداوند ایشان را از تمام بلیات حفظ بفرماید واز عمر یاتمام عمر مارا بگیرد وبه عمر ایشان بیفزاید یکی از نشانه های اخر الزمان اینست که حق وباطل مخلوط میشوند که اگر مسلمانان بتوانند راه حق را بشناسند رستگارند ودر پایان مادراسارت یک گفته نصیحت در بینمان رایج بود میگفتیم سعی کنید داخل گله باشید با عرض پوزش از برادر عزیزم اقای حمزه که صددرصد از سربازان حضرت بقیه الله روحی وارواح العالمین لترابه المقدمه فدا میباشد التماس دعا داریم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi