شناسه خبر : 34416
یکشنبه 20 ارديبهشت 1394 , 12:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با آب دوباره جان بگیریم

نوشیدن آب یا به زبانی دیگر، ورود مایعات کافی به بدن بسیار بااهمیت است و با سلامتی ارتباط مستقیم دارد.

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی ) - از همان روزهای اول تحصیل جزء اولین جملات و درس هایی ست که می آموزیم که " آب مایه حیات است ". همه می دانیم که 70%  یا دوسوم بدن ما از آب تشکیل شده و بنابراین نوشیدن آب یا به زبانی دیگر، ورود مایعات کافی به بدن بسیار بااهمیت است و با سلامتی ارتباط مستقیم دارد.

از آنجایی که به آب در قرآن کریم هم بسیار اشاره شده است، اهمیت آب بیشتر برای ما مشخص می گردد. کلمه «ماء»  به معنی آب  ۶۳ بار در قرآن آمده است. 59 بار به صیغه مفرد و 4 بار با متصل شدن به ضمائر به کار رفته است:


1)ماء به معنای باران: در آیات سوره‌های بقره (آیات 23 و 164)، انعام (آیه 99)، اعراف (آیات 50 و 57)، انفال (آیه 11)، یونس (آیه 24)، رعد (آیه 17)، ابراهیم (آیه 32)، حجر (آیه 22)، نحل (آیات 10 و 65)، کهف (آیه 45)، طه (آیه 53)، حج (آیات 5 و 63)، مؤمنون (آیه 18)، فرقان (آیه 48)، نمل (آیه 60)، عنکبوت (آیه 63)، روم (آیه 24)، لقمان (آیه 10)، فاطر (آیه 27)، زمر (آیه 21)، فصلت (آیه 39)، زخرف (آیه 11)، ق (آیه 9)، قمر (آیه 11)، نبأ (آیه 14) و عبس (آیه 25).


2)ماء به معنای بستر و عرش خداوندی: سوره هود (آیه 7).
3)
ماء به معنای آب وضو: سوره نساء (43) و سوره مائده (6).
4)
ماء به معنای طوفان و سیل سهمگین:‌ سوره هود (آیات 43 و 44).
5)
ماء به معنای مطلق آب: سوره رعد (آیه 4)
6)
ماء به معنای منشأ خلقت و ماده اصلی موجودات زنده: سوره انبیاء (آیه 30) و سوره نور (آیه 45).
7)
ماء به معنای نطفه در خلقت انسان: سوره‌های طارق (آیه 6)، مرسلات (آیه 20)، سجده (آیه 8) و فرقان (آیه 54).
8)
ماء به معنای جوی و نهر آب: در توصیف جویها و نهارهای آب بهشتی.
9)
ماء و سراب: در سوره نور (آیه 39) اعمال ناباوران به سرابی تشبیه شده است.
10)
ماء در معنای چشمه‌سارها: سوره نازعات (آیات 30 و 31) و سوره قمر (آیه 12).
11)
آب آشامیدنی در جهنم: سوره ابراهیم (آیه 16) و سوره محمد (آیه 15).
12)
ماء به معنای چاه آب: سوره‌های قصص (آیه 23)، قمر (آیات 27-28)، ملک (آیه 30) و کهف (آیه 41).
13)
آب آشامیدنی جاری در بهشت: سوره واقعه (آیات 27 تا 31).

 

 همچنین چندین آیه به طور متفرق درباره آب در طبیعت وجود دارد که هر کدام به ویژگی ها و نقش آب اشاراتی مستوفی دارند و گاه مسائل علمی آن را یادآوری کرده، حتی در برخی موارد نیز به چگونگی تصفیه آبها نیز اشاره می‌کند که بعد از گذشت 14 قرن از این اطلاعات، شگفت‌آور است.

این آیات اشاره دارند که عرش خدا بر روی آب بوده و حیات همه جان‌داران به آب وابسته است و نیز از نقش‌های گوناگون آن در زمین از احیای زمین، سرسبزی طبیعت، رویش گیاهان رنگارنگ، پیدایش مراتع، مزارع و باغ‌ها با درختان مختلف و انواع گوناگون میوه‌ها، سخن گفته است. به نزول آب بر کوه‌های بلند و تأمین آب گوارای آشامیدنی، ایجاد نهرها و رودهای بزرگ و تسخیر آب دریاها برای انسان نیز اشاره شده است. آیاتی هم از وجود آب در جهان آخرت به صورت یکی از نعمت‌های بهشت خبر داده است.

آب در دین اسلام دارای ارزش زیادی بوده و بعد از انسان، به عنوان با ارزش‏ترین آفریده‏ خداوند نشان داده شده است. در قرآن کریم بیش از 100 آیه درباره‏ آب وجود دارد.:

«و هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم» (سوره‏ انبیاء آیه 30)

در آیات 48 و 49 سوره‏ فرقان می فرماید: «و او کسی است که بادها را برای بشارت (شادمانی شما) پیش از رحمت خویش فرستاد و آبی پاک کننده از آسمان نازل کردیم (48)، تا توسط آن، زمین خشک و مرده را زنده سازیم و آفریده‏ های خودمان، از چهارپایان و انسان‏ های بسیاری را از آن آب سیراب گردانیم. (49

همچنین در آیه‏ 65 سوره‏ نحل می‏ فرماید: خداوند از آسمان آب فرود آورد و در پی آن، زمین را پس از مرگ اِحیا کرد

نگاه کلّی به آیات مربوط به آب نشان می‌دهد که از بین نقش‌های آن در حیات همه موجودات زنده، بر منافع مستقیم و غیرمستقیم آب برای انسان تأکید شده است.

آیه 68 تا 70 واقعه  با دعوت از مخاطبان به تدبّر در آب آشامیدنی و تأکید بر این‌که فقط خداوند آن آب گوارا را از ابرها فرو فرستاده و قادر است با تغییر نظام حاکم بر نزول آب، آن را به آبی شور و تلخ تبدیل کند، خدا را مستحق سپاس‌گزاری دانسته و به شکر نعمت آب تشویق کرده استأَفَرءَیتُمُ المـاءَ الَّذی تَشرَبونَ

«هُوَ الَّذی أَنزلَ مِنَ‌السَّماءِ ماءً لَکم مِنهُ شَرابٌ و مِنهُ شَجَرٌ فیهِ تُسیمُونَ _ ینبِتُ لَکم بِهِ الزَّرعَ و الزَّیتونَ و النَّخیلَ و الأَعنبَ و مِن کلِّ الثَّمرت إِنَّ فِی ذلِک لاَیةً لِقوم یتفَکروندر این بخش از آیات نشان داده شده که چگونه خدای حکیم، آب را با تدبیر و تقدیر حکیمانه، به اندازه بر زمین مرده می‌ریزد و با آن به زمین و اهل آن حیات می‌بخشد.

  در آیه ۱۶۴ بقره نزول آب و در پی آن، افزون بر احیای زمین، پراکنده شدن جنبندگان نیز از آیه‌های الهی شمرده شده است: «إِنَّ فِی خَلقِ‌السَّمـوتِ والأرَضِ... و ما أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِن ماء فَأحیا بِهِ الأَرضَ بَعدَ مَوتِها و بَثَّ فیها مِن کلِّ دابَّة... لاَیـت لِقَوم یعقِلون.

 با نگاهی به این آیه های قرآنی، می توانیم به این نتیجه برسیم که وقتی در قرآن 63 بار از آب اسم برده می شود، یقینا" خواص زیادی برای ما دارد که شاید ما به دلیل آگاهی کم از آنها مطلع نبوده و بنابراین از این نعمت الهی به خوبی استفاده نمی کنیم. پس اینطور نباشد که آب در کوزه باشد و ما تشنه لبان، گرد جهان بگردیم!

آخرین اطلاعات و توصیه های علمی  روزانه 14 تا 16 لیوان مایعات را توصیه می کند که باید نصف آن آب باشد. از نظر علمی ثابت شده که کارهایی را که آب خالص در بدن انجام می دهد، مایعات دیگر قادر به انجام آن نیستند.

 در فصول گرم سال نیز به دلیل تعریق و تبخیر پوستی آب و دمای بالای محیط و گرما، افراد بیش از پیش دچار کم ابی می شوند. بنابراین توصیه موکد به مصرف مایعات کافی روزانه و به خصوص آب هست که در این مورد و اثرات آب در سلامتی به نکات مهم اشاره می کنیم:

1. همان طور که گفته شد مصرف روزانه 7 تا 8 لیوان آب و 7 تا 8 لیوان مایعات دیگر توصیه می شود.

2. برخلاف باور بسیاری از مردم، چای به هیچ وجه مایعات محسوب نمی شود و نمی توان از آن به عنوان مایعات استفاده کرد. متاسفانه اکثر افراد از چای به جای آب و مایعات استفاده می کنند ولی باید بدانیم که چای بیشتر آب را از بدن دفع می کند و کم آبی ایجاد می کند.

 

3. در صورتی که بخواهیم چای جزء مایعات محسوب شود باید بسیار کمرنگ و به رنگ نبات داغ باشد!

4. خود را به خوردن آب عادت دهیم. با گذاشتن ظرف آب در کنار خود، با خوردن یک قلپ آب در هربار که دستمان به اب برخورد می کند.

5. از دمکرده به لیمو، رازیانه، عرقیجات، گل گاوزبان، چای ترش و ... باقی گیاهان دارویی برای ورود مایعات به بدن استفاده کنیم.

 

6. کمی از خوردن پلوخورشت ها دست بکشیم و غذاهای آبکی بیشتری بخوریم مثل سوپ، آش و خوراک ها

7. از خوردن منابع کافئین دار به مقدار زیاد بپرهیزیم چون این منابع مثل قهوه و چای و کاکائو و نوشابه سیاه، می توانند آب بدن را دفع کنند.

8. از لحاظ علمی ثابت شده که کاری که اب برای سلامت کلیه ها انجام می دهد، هیچ مایع دیگری از جمله چای نمی تواند! نکته مهم دیگر اینکه چای به دلیل داشتن اگزالات زیاد، خود فرد را مستعد سنگ کلیه نیز می کند و اگر کسی که مستعد سنگ کلیه است یا دارای سنگ کلیه، با خوردن چای نه تنها بهبود نمی یابد بلکه مواد تشکیل سنگ را هم بیشتر در اختیار آن قرار می دهد. متاسفانه هنوز مردمی که سنگ کلیه دارند با باورهای غلط مثل حذف لبنیات و خوردن چای درگیر هستند و نمی دانند که بهترین کار برای درمان سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل آن، خوردن آب و حذف منابع اگزالات یعنی چای است و از طرف دیگر لبنیات نباید حذف شود و تنها مکمل کلسیم است که در این حالت باید حذف شود.

9. سلول ها و لایه های پوستی همه از آب تشکیل شده اند بنابراین سلامت پوست و زیبایی آن و خشک نشدن پوست هم به آب خوردن خیلی وابسته است. شاید علت اینکه پاک نکردن آب وضو مستحب می باشد هم به همین دلیل است که آب با جذ بپوستی به تازگی و سرحال شدن هم کمک می کند.

 

10.  یکی از خواص آب این است که  کارایی مغز را بالا می برد. از آنجا که تقریباً % 80 از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند. در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم ها را حمل می کنند را رقیق می کند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک می کند. وقتی آب بدن کم می شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می بیند. همچنین یکی دیگر از خواص آب این است که باعث از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها در مغز می شود را از بین می برد.

11. کمبود آب باعث یبوست و ماندن سموم در بدن می شود و احتمال سرطان به خصوص سرطان روده را افزایش می دهد. بنابراین خوردن مایعات فراوان و آب کافی به رفع یبوست و پیشگیری از آن و هموروئید کمک کند. وقتی فرد آب کافی مصرف می کند، آب های اضافی دفع می شوند بنابراین مدفوع نرم باقی مانده و منجر به یبوست نمی شود. این موضوع  بسیار برای جانبازان نخاعی که معمولا"  روده های کم حرکت و تنبلی دارند، مفید است.

12.  یکی دیگر  از کارهای مفید آب در بدن این است که به کاهش وزن کمک می کند. یک لیوان آب متابولیسم بدن را افزایش می دهد.از آنجا که همه عملیات های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم آب بخورید همه چیز در بدنتان کندتر پیش می رود. آب بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم می شود که این هم به نوبه خود کالری سوزی می کند. تحقیقات نشان داده است که بعد از خوردن دو لیوان آب، 10 تا 40 دقیقه طول می کشد تا متابولیسم بدن شروع شود و وقتی متابولیسم آغاز شد،  %30 سریعتر کالری می سوزد. همچنین فرد با خوردن آب به سیری کاذب هم می تواند کمک کند. البته حجم خوردن آب نباید زیاد باشد چون معده را بزرگ می کند.

13. ثابت شده است که یکی از راه های جلوگیری از سردردهای میگرنی، نوشیدن آب است. اگر کسانی که سردرد های میگرنی دارند، آب کافی بخورند کمتر دچار حمله های میگرنی می شوند.

14. در کتب پزشکی برای درمان سرماخوردگی نام هیچ دارویی نوشته نشده است و همه داروهایی که ما می خوریم تولیدی خود انسان ها در جهت بهبود حس و حال بیمار است. وگرنه در کتاب پزشکی تنها راه درمان سرماخوردگی را استراحت و خوردن مایعات دانسته اند. به این دلیل که مایعات و آب با رقیق کردن و دفع سموم و میکروب ها از بدن باعث بهبود سریع تر بیماری می شوند. برای همین افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند، باید از آب و مایعات کافی استفاده کنند.

15. آب مخاط دهان و ریه ها را مرطوب نگه می دارد. ریه ها بدون رطوبت و اب کافی خشک شده و تنفس دچارمشکل می شود. برای همین است که افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند یا جانبازان شیمیایی گرامی، باید آب کافی بنوشند و یقینا" عوارض تنفسی شان بهتر خواهد شد. این توصیه برای این ایام هم که آلودگی هوا بسیار زیاد است، برای همه افراد مفید است. یعنی با نوشیدن آب کافی الودگی ها در مایعات بین سلولی ریه و نایژه ها و نایژک ها بیشتر حل شده و زودتر دفع می شود.

16. خوردن آب بیشتر، به جلوگیری از گرمازدگی و روزه داری در فصل گرم سال کمک می کند. خوردن آب با کمی لیموترش هم به جلوگیری از حالت تهوع در گرما کمک می کند.

17. عضله قلب مثل هر عضله دیگری برای درست کار کردن به آب کافی نیاز دارد. برای همین است که آب کافی در سلامت قلب هم موثر است و روزه گرفتن و تشنگی طولانی برای افراد با بیماری قلبی ممنوع می شود.

18. همچنین فشارخون و تعادل سدیم و پتاسیم نیز با کم آبی به هم می خورد و می تواند منجر به افزایش فشار خون نیز گردد.

19. کم آبی دارای عوارض بسیار زیادی ست که با خوردن 7 تا 8 لیوان آب می تواند مرتفع گردد. پس به خصوص به جانبازان گرامی توصیه می شود که با وجود عوارض ناشی از مجروحیت ها مانند عوارض گوارشی، عوارض کلیوی، عوارض روده و کم تحرکی و ... روزانه حتما آب بیشتری بنوشند و خود را به اب عادت دهند.

20. آب گواراترین نوشیدنی ست که به خواست خداوند نصیب همه مخاطبان عزیز از حوض کوثر و دست امیرالمونین گردد.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
خدا خیرتان دهد
خانم دکتر من اصلاً آب نمی خورم چکار کنم تشنه نمی شم ولی تا دلتون بخواد چای کمرنگ می خورم تازه چای معمولی ... چه راه حلی دارید ؟ تنها راهی که به ذهنم می رسه خوردن خیار شوره که باعث تشنگی میشه ولی اینکار هم ضررش بیشتره . پس چکار کنم ؟
'' گلم '' : آب زیاد بخور ... برای گلها و رشد و پرورش آنها آب خیلی مفیده ... جانبازان هم لطفا آب زیاد بخورند . اینو می خورم اونو نمی خورم نکنن . بد قلق و بهانه گیر نشن .
که اینجور ؟ حالا دیگه حرفای منو ... ای ای ای ...!
خانم دکتر من زیاد آب می خورم مخصوضا وقتی قصد فاش نیوز می کنم چون همون طور که گفتید باعث افزایش کارایی قلبو مغز میشه .. ؟
دکتر یه بار قصد فاش نیوز کردم یه لیوان بزرگ آب سرد سرد سردم کنار دستم گذاشتم .. خو می دونید یعنی وقتی عزممو جزم می کنم برا فاش باید فاتحه خودمو هم بخونم .. گرفتی گلم ؟
از بخت بد همون دقیقه اول دستم به لیوان خورد آبش پخش شد رو قالی .. یعنی خودتون فکر کنید با هر یک ثانیه که می گذشت چه حالی بودم .. مخاط دهانم خشک شده بود و عین خار معیلان ...؟؟
گلای من آب بخورید ..
قنبر جان لطفا نوشته هاتو ترجمه کن . یعنی زیر دیپلم بنویس . ممنون
این حرفا برای کسانی است که توانایی درک مساله در کلاس های غیرحضوری را دارند ... شما گلم نیاز به کلاس حضوری داری اگه کمک کنی من زودتر به هدفم برسم میام قد سه سال برات حرف می زنم در حد نهضت ... !!؟
آره دورت برگردم .. حرفای من مبین و در راستای احیای فرهنگ و نهضت عاشورایی است اگه اهلش باشی !
سلام.
ای کاش سالها قبل که جوان بودیم و جانبازی و ویلچرنشینی ما تازگی داشت این موارد رو میدونستیم.
متاسفانه خیلی از دوستان جانبازم بخاطر عدم اطلاعات کافی( مثل نوشیدن مایعات و ...) دچار مشکلات عدیده ای شدند که الان هم دارند با عوارضش دست و پنجه نرم میکنند!
دست سرکارخانم نام آورهم درد نکنه که به زیبایی و مفصل به این موضوع مهم پرداختند.
در مورد نوشیدن چای و اینکه نمی تونه جای مایعات رو بگیره، باید اعتراف کنم که چیزی نمیدونستم. سعی میکنم که مثل مطالب نغز و زیبای گذشته، ازاین موضوع هم نهایت استفاده رو ببرم. ممنون از فاش عزیز
ممنون از فاش نیوز و خانم دکتر
من هنمیشه از مطالب ارزشمند شما استفاده می برم و بجاش چند حمد و سوره برای رفتگان فاش نیوز و خانم دکتر محترم می فرستم . انشاله همگی سالم و تندرست باشید
بازم ممنون
چه عكسهاي قشنگي گذاشتين دستتون دردنكنه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi