شناسه خبر : 34473
چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 , 08:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتابی با کمترین نقد

اردستانی:در عملیات های دفاع مقدس،سخت ترین و پیچیده ترین آن کربلای 5،و از میان مناطق آن سخت ترین نقطه کانال ماهی بود/ کوثری:کربلا 5 نقطه عطفی در فرهنگ ایثار و شهادت است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین رونمایی از کتاب "نبرد در کانال ماهی" با حضور "حسین اردستانی" رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار "گلعلی بابایی" رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، سردار "محمداسماعیل کوثری" نماینده مجلس شورای اسلامی و فرمانده وقت لشکر محمدرسول الله(ص)، "مهدی خداوری خان" راوی کتاب و رزاق زاده  در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در این مراسم اردستانی در سخنانی کوتاه  با اشاره به کتاب نبرد در کانال ماهی اظهار کرد: در عملیات‌های دفاع مقدس، سخت‌ترین و پیچیده ترین آن کربلای 5،  و از میان مناطق آن سخت ترین نقطه کانال ماهی بود که عملیاتی عاشورایی بود.

در ادامه اسماعیل کوثری با بیان اینکه رزمندگان در کانال ماهی حماسه ای بی بدیل آفریدند، اظهار کرد: پس از انجام کربلای 4، از کشورهای انگلیس، آمریکا و شوروی سابق به منطقه شلمچه درآمدند و پس از ارزیابی اعلام کردند که 93 درصد از منطقه مسلح است که متاسفانه در کتاب ذکر نشده است.

وی افزود: اما یک هفته بعد از آن عملیات را شروع کرده و ضربه‌ای بر پیکره استکبار جهانی وارد کردند. این کار به صورت آگاهانه و با شناخت انجام شد.

کوثری با اشاره به مطلب دیگری که در کتاب ذکر نشده است، خاطر نشان کرد: در عملیات کربلای 4 و 5 قمت دیگری وجود دارد که نادیده گرفته شده است. وزیر وقت عراق، عدنان خیرالله در یک برنامه تلویزیونی در حال دادن گزارش به صدام بود که گفت، در کانال ماهی 2 هزار لوله توپ کار گذاشته شده است. اما لطف خداوند و اراده وی بالاتر از همه اینهاست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کربلا 5 نقطه عطفی در فرهنگ ایثار و شهادت است که در این کتاب روایت شده است. این کتاب کمترین نقد را دارد. زیرا در آن از اسناد و مصاحبه استفاده شده است.

 

نویسنده کتاب "نبرد در کانال ماهی" با استفاده از اسناد و منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از جمله دفاتر راویان، نوارهای صوتی، گزارش عملیات و اسناد نظامی مرتبط با عملیات کربلای 5 و همچنین مصاحبه هایی که با بعضی از فرماندهان و رزمندگان لشکر داشته این کتاب را به رشته تحریر درآورده است.
 
 
سبک نوشتاری این کتاب ساده و روان است و از آنجایی که نویسنده کتاب مهدی خداوردی خان، به عنوان راوی در این عملیات حضور داشته است، تمام مطالب کتاب مستند و واقعی هستند. از دیگر آثار این نویسنده می توان به کتاب "مهران در تحولات جنگ ایران و عراق" اشاره کرد، از ویژگی های قلم مهدی حاجی خداوردی خان، سبک توصیفی و روان نویسی وی است.
 
 
از مهم ترین ویژگی های این اثر مستند تاریخی  می توان به موارد زیر اشاره کرد: نمایاندن جلوه‌هایی از مدیریت و توان فرماندهی در هدایت نیروها و عملیات؛ بهره‌مندی فرمانده لشکر و نیز فرماندهان گردان‌ها از بینش و درک عمیق درباره آیین نبرد؛ پیش رو بودن فرماندهان در خطوط  پرمخاطره نبرد و هم گامی با رزمندگان و قدرت تصمیم گیری آنان در تنگناها و حوادث سخت؛ حمیت، غیرت، هم بستگی و هم دل شدن رزمندگان در برابر حملات پر فشار دشمن؛ روحیه شهادت طلبی فرماندهان و رزمندگان؛ نمایاندن رنج‌ها و پیروزی‌ها، بیم‌ها و امیدها.
 
 
شایان ذکر است که تا کنون کتابی با این محتوا یعنی کتابی مستقل درباره نبرد لشکر 27 حضرت محمد رسول الله در عملیات کربلای 5 نوشته نشده و این کتاب اولین اثری است که به این موضوع به صورت اختصاصی پرداخته است.
 
 
کتاب "نبرد در کانال ماهی؛ لشکر 27 محمد رسول الله در عملیات کربلای 5"، از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است و دارای 445 صفحه می باشد. این کتاب 9 فصل است و فصل‌های آن بر اساس تاریخ رویدادها، حوادث، تصمیمات مهم در جلسات مختلف و گفت و گوها به ترتیب زمان وقوع و به طور منظم و منسجم بیان شده است.
 
شوق حضور، تلاش برای آمادگی، موج دوم، کانال پرورش ماهی، شب سرنوشت ساز، بلیط بازگشت، جنگ نابرابر، یک اتفاق و آخرین روز عناوین فصل‌های مختلف این کتاب هستند.
 
 
در انتهای کتاب تصاویری از فرماندهان و رزمندگان حاضر در عملیات کربلای 5 و همچنین 13 نقشه از مناطق عملیاتی کربلای 5 و کانال ماهی وجود دارد و وضعیت این منطقه را به خوبی نشان داده است.
 
 

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi