شناسه خبر : 34510
جمعه 25 ارديبهشت 1394 , 14:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پایان موفق«عملیات بزرگ» حزب‌الله در «قلمون»/نقشه

مرتفع‌ترین منطقه راهبردی قلمون (مثلث میان دمشق-حمص-مرز لبنان) در مرحله نخست عملیات بزرگ حزب‌الله و ارتش سوریه از کنترل تروریست‌ها خارج شد و پیشروی حزب‌الله و عقب‌نشینی تروریست‌ها همچنان ادامه دارد.

منابع مطلع لبنانی گفتند که عملیات بزرگ مقاومت لبنان به همراهی ارتش سوریه علیه تروریست‌های حاضر در منطقه مهم «قلمون» به پایان رسید اما عملیات ادامه دارد تا مناطق آلوده به تروریست‌ها کاملا پاکسازی شود.

قلمون یا ارتفاعات شرق لبنان در مرز با سوریه مثلثی راهبردی است که اضلاع آن متصل کننده دمشق-حمص-مرز لبنان است و سقوط آن برای تروریست‌ها به معنای بسته شدن همیشگی مرز لبنان و از بین رفتن عقبه آنان در ریف دمشق و اطراف آن است.

وبگاه النشره به نقل از منابع لبنانی که هویت آنان را فاش نکرد، نوشت: کار برای تثبیت مواضعی که حزب‌الله و ارتش سوریه در هفته گذشته تصرف کردند ادامه دارد و همه چیز در انتظار مرحله دوم است که کاملا مشخصات آن نامعلوم است.

سقوط بلندترین ارتفاع قلمون در دستان مقاومت

النشره نوشت: بعد از حدود یک هفته از آغاز عملیات در منطقه القلمون [که البته هیچ‌گاه رسما اعلام نشد]، امروز بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌های «جبهة النصره» یعنی «تلة موسی» (بلندی‌های موسی) که درباره اهمیت راهبردی جغرافیایی و جایگاه آن در سیر درگیری‌ها، زیاد صحبت شده است، به تصرف مقاومت در آمد.

سقوط تلة موسی نکات مثبت مهمی برای مقاومت دارد که از جمله آن -طبق گفته منابع مطلع- فروپاشیده شدن خط آخر دفاعی افراد مسلح در جرود عرسال و داخل آن است.

تلة موسی پس از «جبل الباروح» و «جرود المعره» سقوط کرد؛ تپه‌ای مرتفع و مشرف بر مناطق الرهوه، وادی الخیل، الزمرانی و فلیطه سوریه که افراد مسلح در آن جمع شده بودند. بنابراین تسلط مقاومت در این ارتفاع، مواضع افراد مسلح تا دهها کیلومتر را تحت آتش حزب‌الله قرار می‌دهد. اکنون تنها گذرگاه افراد مسلح  عرسال است.

 

عقب‌نشینی النصره در جرود عرسال درگیری با داعش را تشدید می‌کند

همچنین روزنامه الاخبار با بیان اینکه ماموریت نخست حزب‌الله در قلمون با موفقیت به انجام رسید، نوشت: حزب الله و ارتش سوریه مرحله نخست از درگیری قلمون را فیصله دادند. منطقه راهبردی «تلة موسی» تحت کنترل درآمد و الان حرف و حدیث از این است که چطور با تجمع‌های افراد مسلح در جرود عرسال برخورد شود؛ جایی که درگیری‌های شدیدتر میان «جبهة النصره» و «داعش» با هدف سیطره بر جرود عرسال در خواهد گرفت.

منابع مطلع میدانی به الاخبار گفتند: بعد از حملات شدید حزب‌الله، عناصر النصره راهی نداشتند جز عقب‌نشینی از مناطقی مانند روستاهای قلمون که پارسال در آن موضع گرفته بودند مانند بریتال و نحله (در لبنان) و عسال الورد و الجبه سپس رأس المعره (در سوریه) که ارتش سوریه و حزب‌الله بیش از ۵۰ درصد آن را تصرف کرده‌اند. این عناصر از این مناطق به سمت شمال غرب (قلمون) عقب‌نشینی کردند یعنی شهرک عرسال؛ جایی که امدادرسانی از آنجا صورت می‌گیرد.

این منابع گفتند که «میزان موفقیت عملیات و تلفات انسانی آن بسیار پایین‌تر از حد پیش‌بینی شده بود». درگیری‌ها «تا پاکسازی کامل مناطق مشرف به عرسال» ادامه خواهد یافت و فعلا حزب‌الله به سمت جرود عرسال لبنان پیشروی نمی‌کند.

پهپادهای شناسایی و عملیاتی در قلمون مشغول فعالیت‌ هستند

النشره در ادامه جزئیات عملیات قلمون نوشت: مرحله نخست، شاهد استفاده از سلاح‌هایی بود که در رأس آن پهپادها است که ماموریت تصویربرداری و جمع‌آوری اطلاعات را به خوبی انجام داد و برخی دیگر از پهپادها در عملیات و شلیک موشک شرکت داشت و در زمان کنونی خبر آن منتشر می‌شود که پیام‌های خاص خود را برای طرف‌های مختلف دارد؛ چه برای تروریست‌ها در مرز  چه برای اسرائیل که سیر درگیری‌ها را لحظه به لحظه پیگیری می‌کند و می‌داند اهمیت آنچه در میدان در جریان دارد، چقدر است.

عملیات قلمون ضربه کاری به عربستان و ترکیه است

الاخبار نوشت: یک منبع مطلع در این خصوص گفت که «پیشروی میدانی (حزب‌الله و ارتش سوریه) در روزهای اخیر، ضربه‌ای سخت به عربستان و ترکیه و کشورهای حامی تروریست‌هایی است که نام‌های مختلفی مانند جیش الفتح و غیره دارند».

این منبع گفت: نقشی که گروه‌های مسلح در اعمال فشار بر روستاهای منطقه بقاع لبنان داشتند، جایی که محل حضور حزب الله است، دیگر به پایان رسید. همچنین خیال رسیدن به زبدانی و تهدید مسیر و جاده دمشق بیروت نیز دیگر تمام شد. اما پاکسازی کامل منطقه‌های مرزی لبنان و تامین امنیت عرسال و رأس بعلبک و القاع بدون هماهنگی جدی و عملیاتی ارتش لبنان و سوریه انجام‌شدنی نخواهد بود.

اسارت چند سرکرده جبهة النصره/ شهادت ۴ نفر از مقاومت

الاخبار افزود: منابعی در مقاومت می‌گویند که دهها نفر از افراد مسلح در درگیری‌های ۹ روز قبل (از آغاز عملیات) کشته شده‌اند و همچنین تعدادی از سرکرده‌های النصره نیز به اسارت گرفته شده‌اند. در مقابل فقط چهار نفر از اعضای مقاومت به شهادت رسیده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi