شناسه خبر : 34596
سه شنبه 29 ارديبهشت 1394 , 14:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سوکت پروتز

سوکت یک پروتز بدلیل اتصالی که بین عضو باقی مانده شما و پروتز ایجاد میکند بسیار مهم میباشد و عملکرد های مفیدی را دارد : از جمله اینکه چسبندگی مطلوبی را ایجاد میکند

محمدعلی جوانشیر - تکنولوژی های سوکت : آیا بعنوان یک فرد قطع عضو ، از نیاز خود مطلع میباشید ؟ برای برطرف کردن این نیازها جهت رسیدن به توانبخشی عالی ، به چه ابزاری نیاز دارید ؟ آیا سطح فعالیت شما با پروتز و سوکت و لاینرهای شما مطابقت دارد ؟
احساس نهایت راحتی و امنیت در هر قدم ، و قادر ساختن بیمار به این موضوع که بتواند کاملا بر روی پای مصنوعی خود اعتماد کند : این به معنای تکنولوژی سوکت میباشد : یک نشستگاه خوب و فیتینگ مطلوب پروتز.

The Prosthetic Socketسوکت پروتز
سوکت یک پروتز بدلیل اتصالی که بین عضو باقی مانده شما و پروتز ایجاد میکند بسیار مهم میباشد و عملکرد های مفیدی را دارد : از جمله اینکه چسبندگی مطلوبی را ایجاد میکند و فیتینگ صحیحی را برای پروتز شما تضمین میکند . بدین منظور سوکت برای هر بیمار طبق شکل و شرایط استامپ و نوع فعالیت آن فرد توسط کارشناس ساخته میشود.
سوکت پروتز میتواند از یک سیستم لاینری و دیواره خارجی جهت تحمل وزن که ارتباط را با دیگر اجزا فراهم میکند ، طراحی و ساخته شود. لاینر به عنوان پوست دوم بین بافت نرم و قابل حرکت استامپ و دیواره سخت سوکت پروتز ،عمل میکند و بعنوان یک غشای محافظتی است که از مواد انعطاف پذیری تشکیل شده که روی استامپ کشیده میشود و استامپ را به پروتز وصل میکند و از پوست حساس استامپ از طریق کاهش نقاط فشار در سوکت ، محافظت میکند .
انتخاب لاینر صحیح به منظور فیت کردن پروتز جهت راحتی در حین پوشیدن پروتز بسیار مهم است .
سوکت پروتز عملکرد تحمل وزن را در کل سیستم سوکت دارار میباشد و به اجزای دیگر متصل میشود . ورژن های مختلفی از آن موجود میباشد که به سه دسته تقسیم میشوند .
Classic Prosthetic Socketسوکت پروتز کلاسیک :
این نوع سوکت در دونوع میباشد . نوع اول دارای یک ساختار کربن فایبر با وزن سبک و حاوی یک رزین سخت است . این سوکت از لامینیشن رزین تشکیل شده است . به خاطر این موضوع سوکت بطور کامل دارای ساختار سخت و جامد است و از یک رزین سخت تشکیل شده است . بطور کلی لاینر و سیستم های مرتبط نقش مهمی در حفاظت از استامپ دارد .


 
نوع دوم شامل سافت لاینر و فریم کربن فایبر است . این ورژن در پروتزهای ترانس فمورال استفاده میشود. سوکت نرم داخلی بر روی استامپ قرار میگیرد که دارای بافتی منعطف بوده واز استامپ مراقبت میکند ، وبطور چشمگیری حرکاتی مانند نشستن را محدود نمیکند .


 
SiOCX® TF Socket Systemتکنولوژی سوکت
این سوکت ترکیب خلاقانه ای از سوکت درونی- لاینر سیلیکونی - و یک سوکت خارجی ، کربنی بسیار سبک دارد و ترکیب این مواد بهداشتی بوده .قابل شستشو روزانه با آب و صابون میباشد و از تعریق و ایجاد آلرژی جلوگیری مینماید بدلیل داشتن لبه های قابل انعطاف ،سوکت لاینری درونی ، عملکرد بالائی داشته و راحتی لازم را برای فرد در هنگام نشستن فراهم مینماید .


 
 اتوبوک مواد جدیدی را برای تکنولوژی ارتوپدی توسعه داده است . رزین پلی تول از جمله این مواد میباشد . بطور کلی رزین پلی تول ، PU برای ساخت سوکت های داخلی انعطاف پذیر و همینطور در ارتزها مورد استفاده قرار میگیرد .

Polytol® Socket
سوکت داخلی انعطاف پذیر ، از رزین پی یو تشکیل شده که جایگزین جدیدی برای سوکت داخلی است و از رزین ترموپلاستیک ساخته شده است و دارای فواید زیادی است . رزین پلی تول برای فیتینگ پروتز در عضو های کوتاه ترانس فمورال بسیار مناسب است .


 
فواید در یک نگاه :
سوکتهائی که از رزین پلی تول پی یو تهیه شده اند در مقایسه با آکریلیک و اپوکسی ، با پوست سازگار تر هستند ،آنها الاستیته بالائی دارند به پوست میچسبند و رطوبت را جذب و پوشش راحتی را ایجاد میکنند .
 
 چه نیروهائی به سوکت و استامپ وارد میشود :
فشارها و نیروهای متعددی در سوکت موجود است .
1- نیروهای فشاری – ضربه ای : در زمانی که پاشنه به زمین برخورد میکند . مواد نرم لاینر و پنجه های جاذب نیروی فشاری از سمت زمین ، میتوانند برای کاهش دادن این نیروهای فشاری موجود ، موثر باشند.
2- نیروهای چرخشی : این حالت در طول فازتحمل وزن اتفاق میافتد و میتواند باعث ایجاد چرخش در سوکت شود . شکل سوکت که با روشهای ویژه ادغام شده است میتواند برای کاهش فشارهای چرخشی موثر باشد .
3- نیروهای برشی : این نیرو در طول فازنوسان پا اتفاق میافتند و میتواند با کمک مواد مناسب مانند لاینر و یک سیستم دریچه ای – والو یا قفل شاتل ، کنترل شوند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
ممنون از لطف شما حالا کی عملیاتی میشه
باسلام انشاالله کی جهت استفاده به ایران وجانبازان می رسد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi