شناسه خبر : 34603
سه شنبه 29 ارديبهشت 1394 , 17:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمریکا نگران انفجار شیخ‌نشین‌های


فارین پالیسی: آمریکا نگران انفجار شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس است
 
یک نشریه آمریکایی اذعان کرد متحدان کاخ سفید در خلیج‌فارس در معرض انفجار داخلی قرار دارند.
فارین پالیسی در مقاله‌ای به قلم جرمی شپیرو و ریچارد سوکولسکی به روابط آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس پرداخته و می‌نویسد: تصویر جرج بوش رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، دست‌ در دست ملک عبدالله پادشاه سالخورده عربستان سعودی، در باغ مزرعه‌اش در سال 2005 میلادی، به نشان و نماد روابط عربستان سعودی و آمریکا بدل شد. طی بیش از چهل سال، واشنگتن و ریاض دست در دست از میان بیشه‌زار بحران‌های خاورمیانه عبور کرده‌اند. یک بار دیگر در پس زمینه طبیعت روستایی، این بار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، چهاردهم ماه مه 2015 در کمپ دیوید، نشست ویژه‌ای با عربستان سعودی و شرکایش در شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار کرد تا آغازگر مرحله جدیدی از روابط باشد. اما، برای نخستین بار به نظر می‌رسد تصویر دست در دست جای خود را به حرف‌های سخت داده است.
این نشریه می‌افزاید: تعهد بی‌پایان آمریکا به کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به جای این که آنها را به استقلال عمل و توانمندی در برابر تهدیدهای خارجی تشویق کند، باعث وابستگی ناسالم آنها به آمریکا شده است. ضعف جمعی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به کمبودهای امنیتی در منطقه منجر شده است. همانطور که رئیس جمهوری آمریکا گفت «بزرگترین تهدیدهایی که کشورهای عرب سنی منطقه با آن روبرو هستند، ممکن است از سوی یک ایران متخاصم نباشد، و ناشی از نارضایتی‌های درون کشورهای خودشان باشد.» حمایت‌های آمریکا از این کشورها در برابر تهدیدهای خارجی باعث غفلت آنها از مشکلاتشان در خانه شده است، که شامل جمعیت رو به فزونی جوانان مأیوس، سطح بالای بیکاری مزمن، و پیشینه ضعیف حقوق بشری است. آمریکا در عوض باید آنها را برای انجام اصلاحات داخلی تحت فشار بگذارد.
نویسندگان فارین پالیسی در ادامه مقاله می‌نویسند: ایران جاه‌طلبی‌های خود برای تسلط بر منطقه را ادامه خواهد داد و سیاست‌هایی را که تهدید جدی علیه منافع آمریکا در خاورمیانه است، دنبال می‌کند. توافق هسته‌ای ‌ایران در صورت موفقیت، این امکان را به ایالات متحده می‌دهد که طرح‌ریزی سیاست نویی را با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز کند...  هدف بلندمدت، ایجاد رابطه‌ای بسیار نزدیک میان آمریکا و ایران نیست؛ بلکه استفاده از رابطه با ایران برای کاستن از وابستگی عربستان و آمریکا به یکدیگر است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi