شناسه خبر : 34711
یکشنبه 03 خرداد 1394 , 15:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهری که باید خرم می ماند!

شاید اگر این روزها سیدمرتضی به خرمشهر می آمد از مظلومیتی روایت فتح می ساخت که مردم خونین شهر از آن نالان هستند

امروز، سوم خرداد روز فتح خرمشهر است، هر سال که سوم خرداد می شود این شهر را باد می کنیم، به هوا می فرستیمش و برایش دست می زنیم و نور افشانی می کنیم. شاید اگر این روزها سیدمرتضی به خرمشهر می آمد از مظلومیتی روایت فتح می ساخت که مردم خونین شهر از آن نالان هستند، بگذارید راحت بگویم که وقتی مسئولی در خرمشهر برای توجیه کار نکردن خود گفت که مردم ما از جنگ خسته اند و باید مسائل مرتبط به جنگ را از آن ها دور کرد، چه بغضی گلویم را فشرد، این درد دل پایانی باشد بر ناراحتی امام خامنه ای که از سال 85 نه تنها رنگ عملیاتی به خود نگرفته، بلکه خراب تر از گذشته است.

رهبر معظم انقلاب در سال 85 فرمودند: «خرمشهر معلوم می‌شود خیلی کمبود دارد باید ساخته شود این را زنده کنید، این مهم‌تر از مراسم است.»

***
 

« پول خرمشهر مستقیم به خزانه دولت می رود، از همه چیز این شهر درآمد زایی می شود، اما برای مردمش هیچ هزینه ای نمی شود، خدا را شکر که سوم خرداد هست، مگرنه تا الان دیگر خرمشهری وجود نداشت.» این ها صحبت های یک راننده تاکسی است، راننده ای که خودش در کف جامعه خرمشهر زندکی می کند و طی سالیان می داند که حتی جدول های خیابان چه زمانی رنگ شده اند تا اتفاقات زیرساختی و اساسی در شهر.

شاید برای همه ما خرمشهر نمادی از یک مقاومت باشد که همیشه از آن تابلویی در ذهن داریم که رویش نوشته «به خرمشهر خوش آمدید، جمعیت 36 میلیون نفر»، اما واقعیت چیز دیگری است، خرمشهر دیگر عروس خلیج فارس نیست،  مردم این شهر از  امکانات رفاهی محروم هستند، آن ها می گویند امیدمان به یک آزادسازی از نوع آرمان گرایانه اش هستیم تا شاید حداقل هویت شهرمان فراموش نشود.

***

خرمشهر از زمانی که منطقه آزاد شده، عملا عنصر فرهنگی خودش را از دست داده است، چراکه منطقه آزاد همان طور که از نامش پیداست یعنی منطقه ای برای فعالیت های صنعتی و تجاری. فرهنگ و هنر در این میان هیچ نقشی ندارد و خیلی راحت اصلی ترین نقطه ثقل هویت مقاومتی ایران اسلامی فراموش شده است. این اتفاق دردناک را این روزها می توان با برگزاری هجدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهر به خوبی دید. منطقه آزاد اروند هیچ کاری با این جشنواره ندارد، چون در برنامه های منطقه آزاد اصلا کاری فرهنگی آن هم از نوع دفاع مقدسی اش تعریفی ندارد.

خرمشهر بدون اینکه زیر ساخت های لازم را دارا باشد منطقه آزاد شده است، شهری که تمام امکانات فرهنگی اش در حد خرابه ای بیش نیست، خرمشهر هر روز فرتوت تر می شود و مسئولان این شهر هر روز با یکدیگر درگیرتر، زندگی مردم به سختی می گذرد، یکی از جوانان خرمشهری می گوید دیگر نمی تواند در این شهر زندگی کند، چراکه هزینه اجاره بهای مسکن سرسام آور است. او می گوید وضعیت فرهنگی و هنری شهر هولناک است و از ترس آتش گرفتن سالن های نمایشی این منطقه سعی می کند به سمت کارهای فرهنگی نرود.

دولت درست زمانی خرمشهر و آبادان را منطقه آزاد اقتصادی کرد که رهبر انقلاب فرمودند:«فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است» حال بزرگترین نقطه فرهنگی و ارزشی انقلاب اسلامی ایران در جنوب کشور تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است که فرهنگ و هنر برای مسئولانش تنها در جنگ های شادی خلاصه می شود و فرهنگ مقاومت تنها در سوم خرداد خودش را نمایان می کند که البته این اتفاق نیز نسبی است و برخی می گویند معلوم نیست که در سال های آینده هم سوم خرداد برای منطقه آزاد تجاری و اقتصادی مهم باشد یا نه؟ خرمشهر در کنار تمام مشکلات فراوان زیر ساختی مشکل بزرگتری به نام فضای فرهنگی دارد، حتی شهرداری این شهر تازه امسال به فکر ایجاد سازمانی با نام سازمان فرهنگی هنری شهرداری خرمشهر افتاده است و اعلام کرده تا 500 میلیون تومان در زمینه هزینه می کند، 500 میلیون تومانی که شاید پول یک گمرکی ساده در خرمشهر باشد.
 


منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi