شناسه خبر : 35342
شنبه 30 خرداد 1394 , 15:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روزه بگیریم، سختی نکشیم!

اگر کسی در روز گرمی روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکل می کند تا چهره او را مسح کنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی )- حلول ماه مبارک رمضان و ورود به ماه بخشش و مغفرت الهی را به همه ایثارگران و خانواده گرامیشان تبریک می گوییم. ایثارگرانی که خود آبرومندان زمین هستند و یک لحظه دعایشان میتواند گره های بسته ای را در این ماه مبارک باز کند.

با توجه به قدم گذاشتن در ماهی که روزه، این فریضه باارزش در آن بر همه مسلمانان واجب شده است و امسال نیز همچون چند سال قبل ماه رمضان در روزهای طولانی تابستان قرار گرفته است و روزه داری را ظاهرا" کمی سخت می نماید، همچون سال های قبل که مطلب تغذیه روزه داری در ستون سلامت آمده است، بر آن شدیم تا دوباره نکات مهم تغذیه ای لازم برای رعایت کردن در روزه بخصوص روزه های طولانی مدت را برشمریم:

ابتدا نگاهی به ثواب روزه در روزهای گرم

امام صادق فرمود: اگر کسی در روز گرمی روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکل می کند تا چهره او را مسح  کنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند و در هنگام افطار می فرماید: ما اطیب ریحک و روحک یا ملائکتی! اشهدوا انی غفرت له : عجب معطری و چه بوی خوشی داری؟  فرشتگان من شاهد باشید که من او را آمرزیدم.

جلد 22 بحار الانوار صفحه 343

... در آیاتی از قرآن نیز آمده است لیس علی المریض حرج  مانند آیه 60سوره نور . با توجه به اینکه بسیاری از جانبازان و ایثارگران گرانقدر با توجه به بیماری ها و شرایط بدنی همچون فشار خون یا قند خون یا بیماری قلبی یا سنگ کلیه و مصرف داروها و ... قادر به روزه داری نیستند، این نکات مهم جهت اطلاع ایثارگرانی که قادر به روزه داری بوده و خانواده هایشان آورده می شود تا مورد بهره گیری و استفاده قرار بگیرد:

- تشنگی و کم آبی بزرگ ترین معضل روزه داری های طولانی و فصل گرم است. فرد کم آب دچار اختلال اعصاب، کم حوصلگی، پرخاشگری و بیقراری و ... می شود. ممکن است یبوست نیز تشدید شود. بنابراین تا حد امکان آب بنوشید و مایعات را افزایش دهید.

- چای به دلیل دفع آب بدن مایعات محسوب نمی شود و توصیه موکد می شود که تا حد امکان از نوشیدن چای پرهیز شود و فرد آب جوش یا شیر داغ را برای باز کردن افطار جایگزین کند.

- خوردن شربت آبلیمو ، خنک شیر و تخم شربتی برای کاهش تشنگی مفید است اما مراقب باشید افراد دچار چاقی نباید شربت را هر روز در افطار بنوشند!

- سعی کنید از شیرینی جات سفره های افطار یکی را انتخاب کنید و بسیار کم میل کنید. خرما، شربت، زولبیا و بامیه، حلوا، فرنی، شله زرد و ... کالری بالایی دارند و میتوانند باعث چاقی شما شوند.

- در افطار و سحر سبزی زیاد بخورید تا کمتر تشنه شوید. سبزیجات به دلیل داشتن فیبر و حفظ آب در بدن ، تشنگی را کاهش می دهد.  سبزی را به اشکال مختلف سبزی خوردن، سالاد، سبزی خرد شده، پخته و ... مصرف کنید.

- در فاصله افطار تا سحر روز بعد، آب را به صورت لیوان لیوان بخورید و یکدفعه با گفتن اذان حجم زیاد مایعات سرد را وارد معده نکنید.

- در سحری ترکیبی از غلات و نشاسته ها، پروتئین ها و سبزیحات و حبوبات مناسب اند. غذای سحری نباید چرب یا شور یا آبکی باشد. عدس پلو، پلو مرغ، ماهی، خورشت های کم چرب و کم آب و ... پیشنهادهای مناسبی هستند. خوردن سحری به دلیل تامین انرژی روزانه بسیار توصیه می شود.

- در هنگام سحر آب زیادی نخورید. چون غذا در معده شناور می شود و احتمال سوء هاضمه و ترش کردن یا رفلاکس بالا می رود. بهتر است پس از وعده سحری نخوابید. داشتن فعالیت پس از وعده غذایی باعث افزایش متابولیسم می شود و کمتر منجر به چاقی خواهد شد.

-  مستحب است که افطار با نمک یا خرما باز شود. نمک به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و خرما به دلیل داشتن قندهای مناسب برای افزایش قند خون فرد و مواد معدنی داخل آن.

- افطاری نباید سنگین باشد و باید با خوردن وعده ای معادل صبحانه مثل نان و پنیر آغاز شود و حجم کمی هم آش یا سوپ یا کوکو یا کتلت یا ...پس از آن مصرف شود.

- از خوردن کنسروها و سوسیس و کالباس و تن ماهی که دارای نمک بسیاری ست به شدت بپرهیزید.

- خوردن لیموترش از گرمازدگی و تشنگی جلوگیری می کند. حتما آبلیمو داخل آب یا غذا بخورید.

- پس از اذان انقدر آب و چای نخورید که جایی برای غذا نماند. وگرنه ضعیف خواهید شد.

- میوه ها و شیر هم در فاصله افطار و سحر فراموش نشود.

 امید است با رعایت نکات زیر روزه داری آسان و سالمی داشته باشید.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
تشکر دارم کارشناس محترم . دو به شک بودم از شما سوال کنم یا خیر ... شما از عرقیات گیاهی و خواص آنها اطلاعی دارید یا خیر ؟
درسته مادر بیماریها در شکم لانه دارد ... ولی خوب اگه از خواص ودرمان صحیح عرقیات گیاهی بدانیم چیز بدی هم نیست ... مثلا شما چند وقت پیش در مورد بیماری دیابت مطلبی نوشتید ... اگه کنارش یکی دوتا از عرقیات گیاهی که قند خون رو کنترل میکنه رو می نوشتید بد نبود . پایدار باشید .
با سلام به برادر م ر ک
ممنون از پیشنهاد و توجهتون
چشم
از گیاهان دارویی موثر بر کاهش قند خون چای ترش بسیار توصیه می شود. گزنه, دارچین, برگ درخت گردو, چوب وسط گردو به صورت دمکرده و حتی نوشیدن چای سبز میتوان نام برد.
سلام محضرخانم دکتر. طاعات و عبادات شما مقبول حضرت حق انشاالله.
طبق معمول همیشه،استفاده بردیم . اما خانم دکتر بسیاری از دوستان جانباز نخاعی عاغدت به خوردن چای اونهم فراوان دارند. درسته که هیچ مایعی برای بدن مثل آب نمیشه. ولی بااین عادت غلط چه کنیم؟ تغییر عادت و به طبع اون ذائقه اونم بسرعت، خیلی سخته. امیدوارم راهنمایی بفرمایید که بااین مشکل چطور میشه کنارآمد؟ ممنون از شما و سپاس از فاش عزیز
برادر عسکری سلام
اینجانب با توجه به همین موضوع که می دانستم جانبازان گرامی به خوردن چای عادت دارند، بارها و بارها به ترک عادت چای زیاد خوردن و جایگزینی آن با آب توصیه کرده ایم.
پزشکان از قدیم نوشیدن چای را به دلیل مدر بودن و رد شدن و دفع دائمی آب از کلیه ها توصیه می کردند اما دقتی به این موضوع نبود که آب بدون داشتن موادی مانند اگزالات به بهترین نحوی میتواند مصرف شود و اضافه اش از کلیه ها دفه شود و همین به سلامت کلیه بیشتر کمک می کند. دلیل این توصیه نیز به دلیل اگزالات زیاد چای است که باعث سنگ کلیه می شود.
ترک عادت ها یا عادت های غذایی روش خاصی ندارد. بلکه تنها کمی همت و تصمیم و انگیزه می خواهد. انسان هم دارای قدرت بالایی ست و کاهش دادن مقدار چای هم که کاری نیست که نتوان انجام داد.
افرادی که به مواد آرام بخش چای مثل تئین و کافئین معتادند، تا دو سه روز کمی سر درد می گیرند اما باید تحمل کنند. اگر کمی تحمل کنند بدن دیگر به نبودن چای عادت می کند و عوارضشان هم برطرف می شود.
ماه مبارک رمضان و زمان روزه داری بهترین زمان برای ترک این عادت غذایی غلط است. وقتی فرد روزه دار چند روزی را به اجبار روزه داری چای ننوشد و پس از افطار نیز تلافی نکند، پس از چند روز بدن دیگر وابستگی به مواد چای نداشته و فرد به راحتی میتواند چای را به 1 تا2 لیوان کم دهد.
راه دیگر نیز جایگزین کردن چای با آب است. یعنی هرگاه می خواهید نوشیدنی بخورید، به جای چای، آب بنوشید.
موقع افطار و سحر دو قوری چای می خوریم . پس نمی شه براحتی ترک کرد خانم دکتر.
آب هم دوست نداریم . به زور که نمی شه اب خورد . بستنی جای آب را می گیرد ؟؟
نه برادر بستنی کجاش به آب شبیهه که بتونه جای اونو بگیره. مایعات لازم دارید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi