شناسه خبر : 35364
یکشنبه 31 خرداد 1394 , 11:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زمان‌شناسی و ولایت‌ مداری شهید چمران

دادستان کل کشور: زمان‌شناسی و ولایت‌ مداری شهید چمران را ماندگار کرد

مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالروز بزرگداشت عارف مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران با حضور جمعی از اعضای ستاد جنگ‌های نامنظم و اقشار مختلف مردم و با رونمایی از یک لوح فشرده در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش  ایسنا،‌حجت‌الاسلام رئیسی داستان کل کشور در این مراسم در سخنانی با اشاره به مفهوم جهاد اکبر توضیح داد:آنچه که پیامبر(ص) به عنوان جهاد اکبر عنوان کرده است‌،مبارزه با نفس است.به این معنی که قوای عقلانی را بر قوای نفسانی خویش مسلط کنیم. این جهاد برای عموم مردم است اما برای افراد ممتاز جهاد اکبر در حکم جهاد اوسط قرار می‌گیرد و برای آنها مرحله‌ای بالاتر وجود دارد که آن،تسلط عشق به دیگر قوای عقلانی و نفسانی است.

وی خاطرنشان کرد: مجاهدان فی‌سبیل‌الله نیز هر یک مانند پیامبران درجات متفاوتی دارند که نسبت به معرفت و قولی که دارند مرتبه‌بندی می‌شوند. در این بین عالمان شهید از دو حیات برخوردار هستند:نخست حیات علمی که بقایشان به دلیل دانش‌شان است و دیگری نائل آمدن به مقام شهادت. شهید چمران نیز جزو این دسته از شهدا قرار دارد. تفاوت او با دیگر انسان‌ها این بوده است که او از پیشتازان عرصه‌های مختلف به شمار می‌آید و خوب می‌دانست که در چه زمانی چه نقشی باید داشته باشد و چگونه با دشمن به ستیز بپردازد.این محور شدن حاصل زمان‌شناسی خواهد بود. به عنوان مثال چرا اکنون از توابین که 4000 نفر از آنها کشته شده است سخنی به میان نیست. به این دلیل است که آنها وقتی فریاد استغاثه امام حسین برخواست با سه روز تاخیر به آن لبیک گفتند و همین زمان‌ناشناسی آنها موجب شد که حرفی چندان از آنها به میان نیاید.

دادستان کل کشور تاکید کرد: زمان شناسی،مسیرشناسی‌، ولایت‌مداری‌، راهبری‌ و حق‌مداری ‌از ویژگی‌های بارز شهید چمران بود. او زمانی در فلسطین و لبنان حاضر شد و در کنار امام موسی صدر به مبارزه با اسرائیل پرداخت و پس از آن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی در کنار امام خمینی(ره) قرار گرفت و با دشمن بعثی مبارزه کرد. یکی از ویژگی‌های برگزاری مراسم‌های بزرگداشت برای شهدا این است که صرفا تجلیل نباشد بلکه آمیخته با تحلیل باشد. شناختن حق،گرایش به حق و ایستادگی برای حق سه مولفه‌ای است که باید در مسیر حقی همچون چمران به آن توجه داشت.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تداوم نظام سلطه خاطرنشان کرد: امروز آنچه که در مسیر سلطه وجود دارد‌، نظام سلطه و استکبار جهانی است.آنچه که اسرائیل ‌، آمریکا‌ و انگلیس می‌خواهند به دست عربستان سعودی انجام می‌شود اما در میان این شرایط مسلمان‌ها همواره می‌خواهند با عزت زندگی کنند و مسلمان باقی بمانند ممکن است مقطعی سرکوب شوند اما بیداری اسلامی محال است سرکوب شود. این بیداری اسلامی که به برکت خون شهدای ایران و چمران‌ها به وجود آمده است هرگز از میان نخواهد رفت و همواره موجب بیداری بلاد اسلامی خواهد شد. البته این مقاومت و ایستادگی نیز باید در همه عرصه‌های داخلی نیز همچون اقتصادی‌، سیاسی و فرهنگی ما وجود داشته باشد و مرزبانان ما باید در این عرصه‌ها باید بدانند که پیروزی ما به واسطه مقاومت و ایستادگی رقم خواهد خورد.

در ادامه این مراسم مهندس مهدی چمران گفت: دکتر چمران شخصیتی کم‌نظیر در عرصه‌های مختلف علمی‌،مدیریتی‌،سیاسی‌،عرفان‌ و جهاد است. او توانست با ورود در هر عرصه‌ای تحولی را ایجاد کند. به عنوان مثال در لبنان پایه گذار مقاومت اسلامی بود و توانست هشت سال به گونه‌ای واقعی و نه شعاری با رژیم صهیونیستی مبارزه کند در دانشگاه «برکلی » کالیفرنیا تحصیل کرد و روی مهم‌ترین پروژه‌های علمی و پژوهشی فعالیت داشت.

وی افزود: برادرم با آغاز جنگ‌تحمیلی توانست به همراه مقام معظم رهبری ستاد جنگ‌های نامنظم را در خوزستان ایجاد کند و نیروهای دشمن را به عقب برانند. او ضمن اینکه یک مجاهد بود عارف نیز به مشار می‌آید. او عارفی گوشه‌گیر نبود بلکه به معنای واقعی یک عارف به شمار می‌آمد.

به گزارش ایسنا در بخش دیگر این مراسم از نادر قربانی،کاظم زبرجدی و حسین قندی مقدم از رزمندگان ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران تجلیل و طرح نرم‌ افزار چندرسانه‌ای شهید چمران نیز رونمایی شد.

 

در این مراسم خانم غاده جابر همسر شهید مصطفی چمران، حورا صدر فرزند امام موسی صدر، شیبانی و جمعی از اعضای شورای شهر نیز حضور داشتند.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi