شناسه خبر : 35368
یکشنبه 31 خرداد 1394 , 12:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

غذای ناسالم مساوی سرطان!

رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، نقش مواد غذایی مصرفی در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: آغشته شدن مواد غذایی به فلزات سنگین، مصرف نمک زیاد در بعضی غذاهاس سنتی، غذاهای دودی و چرب، آغشته شدن مواد غذایی به قارچ ها و مصرف زیاد غذاهای سرخ کردنی احتمال سرطان زایی بخصوص سرطان گوارش را افزایش می دهد بنابراین پیروی از یک الگوی غذایی صحیحی نقش بسیاری چشمگیری در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها دارد.

 دکتر ربابه شیخ الاسلام در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، به نقش موثر تغذیه در بروز برخی سرطان ها بخصوص سرطان گوارش اشاره کرد و گفت: دانسته های جهانی یک سوم موارد ابتلا به سرطان را با تغذیه مرتبط می دانند. در واقع ارتباط سرطان های دستگاه گوارش با مصرف نامتعادل بعضی از غذا ها اثبات شده است. مصرف نمک زیاد در بعضی غذاهاس سنتی، نمک مواد چرب و سرخ کرده و غذاهایی که برای ماندگاری بیشتر دودی و شور شده اند اگر جزء عادات غذایی باشند و مرتب مصرف شوند از طریق تحریک معده و ایجاد ناراحتی های گوارشی می توانند خطر ابتلا به ناراحتی ها و تحریک دستگاه گوارش احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را افزایش دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: گاهی غذاها به موادی آغشته می شوند که به دلیل آن مشکل زا می شوند. ارتباط مواد غذایی که حاوی مواد شیمیایی باقی مانده سوخت های فسیلی هستند در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرند، علاوه براین، میزان مصرف و تکرار مصرف نقش مهمی در الگوی بیماری دارد برای مثال اگر آلودگی در مواد غذایی باشد که مردم آن را همه روزه مصرف می کنند خطر بیشتری آنها را تهدید می کند و به همین دلیل گاهی عادات غذایی مردم یک منطقه است موجب شیوع بیماری خاص در آن منطقه می شود، بنابراین پژوهشگرانی که در مناطق جغرافیایی خاص آمار ابتلا به نوعی از بیماری را بالا می بینند باید به نوع غذا، کود و سموم مورد استفاده در کشاورزی و عادات غذایی مردم منطقه توجه کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند.

 به گفته رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، آغشته شدن مواد غذایی به قارچ ها که مواد سمی یا مایکوتوکسین ها را تولید می کنند در ایجاد سرطان نقش دارند. یکی از مهم ترین سموم قارچی آفلاتوکسین ها است که بر اساس تخمین یک چهارم  محصولات غذایی در جهان، به سموم قارچی آلوده است. متاسفانه تاکنون آفلاتوکسین ها در  مواد غذایی مختلف مانند شیر، کشمش، بادام زمینی، پسته، دانه های روغنی، حبوبات، برخی میوه های خشک شده، سوسیس،نان گندم معمولی و غیره مشاهده شده است.

 وی ادامه داد: استفاده نادرست از سموم شیمیایی و کودهای ازته درکشاورزی، استفاده بی رویه از افزودنی ها مانند مواد نگهدارنده، انواع رنگ ها و اسانس های مصنوعی در مواد غذایی سرطان زا هستند برای مثال نیتریت و نیترات سدیم با آمین های دوم و سوم ترکیـب می شوند و تولید نیتروز آمین و بنزوپیرن می کنند که سرطان زایی آن ثابت شده است.

 این عضو هیات علمی وزارت بهداشت یادآور شد: آغشته شدن مواد غذایی به فلزات سنگین (مانند جیوه، سرب، کادمیوم، قلع) و دی اکسین ها که به مقدار گسترده در طبیعت وجود دارند. کادمیوم در متابولیسم فلزاتی مانند روی اختلال ایجاد می کند و احتمال سرطان زایی در نتیجه مصرف این مواد بیشتر است.

بنابر اظهارات دکتر شیخ الاسلام، باقی مانده آفت کش ها که مصارفی گسترده در کشاورزی دارند باعث آلوده شدن آب های جاری و مواد غذایی می شود. وجود باقی مانده آفت کش ها به دلیل ماندگاری بالا دراکثریت آنها مسمومیت های حاد و مزمن، بروز انواع ناهنجاری ها و سرطان ها را به دنبال دارد.بنابراین مصرف بی رویه کودهای شیمیایی نظیر مصرف بیش از حد کودهای ازته در کشاورزی به علت خاصیت تجمعی در بافت های گیاهی و در نهایت در بدن انسان، در دراز مدت پیامدهای نامطلوبی بر سلامت افراد دارد.

این متخصص بهداشت تغذیه، کودکان را بیشترین گروه در معرض سرطان های ناشی از مواد غذایی آلوده دانست و گفت: متأسفانه بیشترین گروهی که در معرض این خطر قرار دارند کودکان هستند زیرا میزان ورود سم به ازای کیلوگرم وزن بدن آنها بیشتر از بزرگسالان است و به علت رشد سریع بافت ها، مقادیر بیشتری از سموم شیمیایی در سیستم بدن آنها جای می گیرد. بنابر گزارش منتشر شده از سوی گروه کار محیط زیست در آمریکا، روزانه یک میلیون کودک آمریکایی زیر پنج سال ناخواسته مقادیری آفت کش همراه غذا مصرف می کنند که می تواند به رشد مغزی و سیستم عصبی آنها آسیب برساند.

انتهای پیام

شفقنا زندگی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi