شناسه خبر : 35537
شنبه 06 تير 1394 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت سومین سال محاصره دو شهر شیعه نشین سوریه

 
نبل و الزهرا؛مقاومت اسطوره‌ای در محاصره مطلق/ از ربوده‌شدن۲۶زن و۱۷کودک تامسمویت باتیرهای سمّی
 
ساکنان نبل و الزهرا سه سال کامل را در محاصره مطلق و فقر و گرسنگی گذرانده اند، اما از مقاومت قهرمانانه خود در برابر تروریست ها دست بر نمی دارند.
نبل و الزهرا؛مقاومت اسطوره‌ای در محاصره مطلق/ از ربوده‌شدن۲۶زن و۱۷کودک تامسمویت باتیرهای سمّی

جهان نیوز: شهرهای شیعه نشین "نبل" و "الزهراء" در ۲۰ کیلومتری حومه شمالی حلب و ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه در مسیر "حلب – اعزاز" در شمال سوریه قرار دارند، با آغاز درگیری‌ها در سوریه شمال حلب با صحنه‌ای عجیب مواجه بود. عده از اهالی شهر با تشکیل کمیته‌های مردمی مقاومتی فراموش نشدنی در برابر حملات گسترده‌ی گروه‌های تروریستی در منطقه نشان دادند و نگذاشتند این دو شهر به اشغال گروه‌های تکفیری حمایت‌شده از غرب و دیگر کشورهای منطقه درآید. این شهرها در بیست و سوم ژوئیه سال ۲۰۱۲ میلادی به واسطه گروه‌ های سلفی وهابی تکفیری وابسته به سازمان تروریستی "القاعده" و در راس آنها گروه "جبهه النصرة" مورد حمله قرار گرفته و از روز ۱۲ ژولای به صورت کامل به محاصره گروه های تروریستی تکفیری در آمد، مردم این شهر هم اکنون سه سال است که در محاصره گروه های مسلح تکفیری قرار دارند، اما همچنان در برابر آن ها مقاومت می کنند.

به دلیل طولانی شدن مدت محاصره این دو شهر و قطع هرگونه کمک های بشر دوستانه به آن اهالی آن در شرایط بسیار سخت به سر می برند، به گونه ای که برای تامین غذای مورد نیاز خود به استفاده از گیاهان صحرایی منطقه روی آورده اند.

دولت سوریه برای تامین نیازهای اساسی اهالی این دو شهر که بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد، از طریق بالگردهای نظامی ارتش تلاش می کند و نیازهای غذایی و دارویی اهالی این دو منطقه را تامین کند. البته این تلاش ها هرگز برای تامین کامل نیازهای مردم این منطقه کافی نیست. در بعد امنیتی نیز این دو شهر همواره شاهد حملات خمپاره ای و موشکی گروه های مسلح است که موجب وارد آمدن زیان ها و خسارات مادی کلان و جزیی به تاسیسات زیربنایی و مراکز و موسسات عمومی و خصوصی و دولتی شده است.

دو شهر "نبل" و "الزاهرء" صرف نظر از اهالی خود، میزبان حدود ۱۵ هزار مسلمان شیعی دیگر نیز هستند که درپی بحران دو سال اخیر سوریه به آنجا پناهنده شده‌ اند. همچنین هزاران سنی حامی نظام که از پیوستن به گروه های مسلح خودداری کرده‌اند، در این دو شهر اقامت دارند. خون مردم دو شهر "نبل" و "الزهراء" به جرم شیعه بودن از سوی سلفی‌ های وهابی تکفیری، مباح و کشتن آنها جایز و مباح اعلام شده است.

پیروزی‌ های ارتش سوریه و حزب ‌الله لبنان در معرکه القصیر باعث شد که تروریست ها انتقام شکست خود را از شهروندان بی ‌پناه این شهر بگیرند و محاصره این دو شهر را تشدید کنند، آنها هم زمان با محاصره شهر برای افزایش فشار بر ارتش سوریه و حزب ‌الله لبنان حملات موشکی و خمپاره ‌ای به نبل و الزهرا را نیز آغاز کردند. با این وجود تمامی تلاش‌ های گروه‌ های تروریستی برای تسلط بر این دو شهر شیعه ‌نشین در سه سال گذشته با مقاومت و پایمردی مردم قهرمان آن با شکست مواجه شده است. این در حالی است که تروریست ‌های چند ملیتی سوریه منافع گسترده ‌ای در تسلط بر این دو منطقه داشتند:

اول اینکه گروه‌های تروریستی همواره این دو منطقه و جوانان آن را عاملی برای تغذیه ارتش سوریه با نیروهای انسانی در تمامی جبهه ‌های حلب و استان های مجاور می دانند.

دوم اینکه سقوط نبل و الزهراء یکی از حلقه‌ های کامل شدن محاصره بخش شرقی حلب به شمار می‌ رود که تحت سلطه گروه‌ های تروریستی قرار دارد.

سوم اینکه یکی از مهم ‌ترین عوامل اصرار گروه‌ های مسلح در محاصره این دو شهر و تلاش برای تسلط بر آن، موقعیت جغرافیایی این دو شهر است، چرا که این دو شهر بر بیشتر مناطق حلب مسلط است. این اوضاع حتی در مورد مناطق مرزی ترکیه نیز وجود دارد.

اهالی نبل و الزهرا در سه سال گذشته در شرایط معیشتی و اجتماعی سختی در نتیجه محاصره شدید اعضای گروه‌ های تروریستی و تکفیری و حملات مستمر موشکی آنها زندگی کردند، کمتر خانواده ‌ای در این شهر پیدا می ‌شود که یکی از افراد خانواده را از دست نداده باشد. همچنین تمامی جوانان نبل و الزهرا برای دفاع از کشورشان و مقابله با خطر تروریسم تکفیری به ارتش سوریه پیوستند، سایر مردان و جوانانی که در این شهر باقی مانده نیز با پیوستن کمیته ‌های دفاع مردمی مسئولیت دفاع از این دو شهر را برعهده دارند.

بیش از ۸۰% از اهالی این شهر از بیکاری رنج می ‌برند، آنها تنها از طریق کمک‌ های انسانی که برای آنها می‌ رسد زندگی می ‌کنند. بیکاری و فقدان درآمد مالی در کنار محاصره و گرانی شدید قیمت برخی کالاها در برخی فصل ها مانند سوخت در فصل زمستان باعث شده که مردم برای تامین سوخت خود به هیزم روی آورند. برق و آب شرب در این دو شهر وجود ندارد و دانش آموزان نمی توانند در نتیجه خطرات موشک ها و خمپاره ها و عدم وجود امکانات به تحصیل خود ادامه دهند.

مواد غذایی در این دو شهر به اندازه کافی وجود ندارد، حتی کشاورزان نیز در نتیجه هدف قرار گرفتن از سوی تک‌ تیراندازان وابسته به گروه‌ های تروریستی و ربوده شدن از سوی آنها نمی ‌توانند به اراضی زراعی و باغ‌ های خود بروند، برخی از اهالی محصولات مورد نیاز خود از جمله سبزیجات را در باغچه های منازل خود می ‌کارند، اما به کالاهای اساسی نظیر گندم و برنج دسترسی ندارند. بالگردهای وابسته به ارتش سوریه کالاهای اساسی و مواد غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی و پوشاک برای اهالی نبل و الزهرا از طریق هوایی تامین می کنند. اما کمک‌ هایی که به این ترتیب ارسال می‌ شود نیز برای تأمین تمامی نیازهای اهالی شهر کافی نیست. از سوی دیگر برخی از این بالگردها به دست گروه‌ های تروریستی هدف قرار می ‌گیرند.

کودکان این منطقه در اثر نبود مواد غذایی جان می سپارند و از مدت ها پیش داروخانه های شهر در اثر نبود دارو بسته شده اند و پزشکان تلاش دارند با طب گیاهی بیماران و زخمی ها را درمان کنند. بیماری های مسری مانند تیفود، هپاتیت و سوء تغذیه میان مردم مخصوصا کودکان شایع شده است؛ این منطقه نیاز بسیار فوری به دارو و غذا دارد و بیماران و کودکانی هستند که هر لحظه در مقابل چشمان خانواده ها جان می دهند.

شبکه خبری عربی پرس نوشت: محاصره دو شهر نبل و الزهرا از سه سال پیش تا ۱۵ ژانویه سال جاری میلادی آمار زیر را رقم زده است.

۱- گروه‌های تروریستی از زمان آغاز محاصره این دو شهر تاکنون بیش از ۵۰ حمله شدید بر ضد نبل و الزهرا انجام دادند. این حملات تاکنون به کشته شدن ۶۲۰ نفر از اهالی و زخمی شدن ۱۱۰ تن دیگر منتهی شد.

۲- اهالی هفت منطقه و روستا شامل (عندان- مایر- تل رفعت- الزیارة- بیانون) در محاصره این دو شهر و انجام حملات بر ضد آن مشارکت می ‌کنند.

۳- ۱۲۳ نفر از اهالی این دو شهر تاکنون به دست گروهک ‌های تروریستی تکفیری ربوده ‌شدند که ۲۶ نفر از آنها زن و ۱۷ نفر کودک و ۸۱ نفر مرد هستند. میانجگری ها برای آزادی این افراد نیز تاکنون هیچ نتیجه‌ ای نداشته است.

۴- چهار نفر از اهالی این دو شهر در نتیجه تیرهای مسموم در درگیری‌ های اخیر، مسموم شده اند.

ادامه روند محاصره نبل و الزهرا اقدامی ظالمانه است و گروه‌‌های مدافع حقوق بشر باید برای حل این مصیبت راهکاری را در پیش بگیرند.
منبع: تسنیم

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi