شناسه خبر : 35556
شنبه 06 تير 1394 , 12:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تحلیل کارگردان کلاه پهلوی از سرنوشت آل سعود و انقلاب یمن

سید ضیاء الدین دری کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده سریال های تاریخی ایران معتقد است که یمن تنها نمی ماند، عربستان هم به سرنوشت صدام در حمله به کویت دچار خواهد شد.

به گزارش پایگاه 598، سید ضیاء الدین دری کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده سریال های تاریخی ایران در تحلیلی متفاوت از وضعیت پیش روی رژیم آل سعود به تلاش آمریکا برای تغییر حکومت در عربستان پرداخته است. این کارگردان مشهور ضمن تشریح وضعیت منطقه و روند مذاکرات هسته ای ایرن و گروه 1+5،  معتقد است که یمن تنها نمی ماند، عربستان هم به سرنوشت صدام در حمله به کویت دچار خواهد شد.
 
متن یادداشت سید ضیاء الدین دری که برای پایگاه 598 ارسال گردیده است در ادامه می آید:
 
امریکا بر شدت انزجار مردم از آل سعود واقف است و میداند دیر یا زود سرانجام بحران جدى در عربستان آغاز خواهد شد. بحرانى که بیش از دو دهه است که از بروز آن جلوگیرى می کنند، زیرا آل سعود ابزار دستشان است در اپک و در بین ممالک اسلامى و نیز در منطقه و در ارتباط پنهان با اسرائیل و ... بسیار موارد دیگر که آل سعود را به غرب پیوند میزنند! و به همین دلیل است که فکر تغییر حکومت در عربستان را می توا از اهداف آمریکا دانست. البته مادر معنوى سعودى یعنى انگلستان مخالف است و در طى دو دهه گذشته از این کارجلوگیرى بعمل اورده است! حالا شمارش معکوس سعودى ها شروع شده. جنگ آنها در یمن شبیه حمله صدام به کویت است. 
 
امریکا می داند که ایران با تجربه دفاع مقدس براى جنگ مناسب نیست و "ژست گزینه جنگ روى میز است" را می گیرد و حواس سعودى را به آن معطوب می سازد. عجالتا سعودى باید أنبار سلاح هایش را خالى سازد و زمینه خریدهاى جدید را مهیا کند تا پولهاى نفت به امریکا و کارخانه هاى امریکایی جارى گردد.
 
مشاجره ى مجرى تلویزیونى امریکا با مفسر سیاسى، شوى اماده سازى است. مجرى ایران هسته اى را خطرناک می داند و مفسر سیاسى سنى هاى وهابى را خطرناک محسوب می کند. مفسر سیاسى ١١ سپتامبر و القاعده و داعش و ... را سنى هاى جنایتکار خطاب می کند و از شیعیان دفاع نموده و می گوید کدام شیعه سر بریده و یا بمب گذارئ کرده و حالا معلوم می شود سیاست پنهان امریکا می خواهد افکار عمومى ش را علیه وهابیون اماده سازد و به تدریج به عوض ایران آنها را خطرناک جلوه دهد. پیش بینئ امام ره عزیزمان در
حال وقوع است. امریکا در صورت تفاهم هسته اى با ایران تظاهر می کند ایران را سر عقل اورده و دیگر نباید از ایران ترسید و سپس همه را متوجه وهابیون خواهد کرد و به دست خودشان انها را برمی اندازند.
 
رهبرى فرزانه ما هم اگر شرایط مذاکرات را تحمل می فرمایند حتما مواردى را میدانند که مصلحت نیست بیان فرمایند. و فشار زیادى را متحمل می شوند و خداوند سلامت شان  بدارد؛ زیرا دریافت پیچیدگى هاى اهداف امریکا جدا دشوار است. اقا مثل امام ره با صبورى در جبهه هاى مختلف در جنگ هستند.
 
ما با توکل به خداى متعال باید براى برگزارى جشن هاى بزرگ اماده باشیم وحدت نیروهاى انقلاب ضرورت است و کمترین خطاى سیاسیون ما بسیار اسیب زننده است. همه فعالان سیاسى باید فقط مواضع رهبرى را در الویت قرار دهند . خداوند ما را از جاه طلبى ها در امان بدارد.
 
مسئله دیگری که شاید برای برخی خوانندگان این مطلب سئوال ایجاد کند این است که ما چطور می توانیم این تحلیل را باور کنیم در صورتی که دلیلی وجود ندارد که امریکا بخواهد عربستان را کنار بگذارد، و ضمن اینکه جایگزین جدی ای برای جانشینی حکومت فعلی عربستان وجود ندارد. 
 
ما اول به دلایل و ضروریاتی که لازم است عربستان توسط امریکا، از دیدگاه امریکا کنار گذاشته بشود می پردازیم.
 
حکومت عربستان به دلایل متزلزل است و قابلیت این را دارد که به راحتی ساقط شود و همین دلایل است که باعث می شود عربستان را به راحتی کنار گذاشت. 
 
1. دیکتاتورى مطلق آل سعود و نوع عقب مانده حاکمیت آنها و تاراج درامدهاى نفتى طى ١٩٣٣ تاکنون، بین مردم انها را منفور ساخته و فقط از ترس سکوت کرده اند .
 
2. مداخلات بى رویه ى مفتى هاى وهابى که خودشان را جانشین پیامبر(ص) می دانند و با هرگونه رفرمِ اجتماعى به نام اسلام متکى به قران مجید مخالفت می ورزند و حتى از حکام خاندان سعودى حرف شنوى ندارند و آنها هم  فاقد جرات برخورد با مفتى ها هستند !
 
3. نارضایتى شیعیان این کشور از حکومت و تأسى آنها از انقلاب ایران و محبوبیت بسیار امام ره و رهبرى نظام بین انان، اگر چه علنا ابراز نمی کنند اما قلبا عشق می ورزند، و در انتظار لحظه موعود به سر می برند! ایضاً استقرار شیعیان در مناطق نفتى عنصر مهمى به شمار می رود.
 
4. سیستم حاکمیت فردى و انحصار مقام هاى کلیدى در یدِ نزدیکانِ شاه و ایجاد نفرت و نفاق بین شاهزاده هاى سعودى که ناراضى هستند، و طى ٨٢ سال گذشته چند مرتبه اقدام به ترورِ شاه یا مَلک نموده اند !و نیز گستردگىِ و تعدد شاهزادگان ناراضى که خود را شایسته تر براى احراز پست هاى کلیدى میدانند.
 
5. فقدان حقوق مدنى و شهروندى که اقشار و طبقات میانى و پائین جامعه را به شدت مخالف ساخته به ویژه دردو دهه ى اخیر که مردم به علت توسعه ارتباطات با همه ى سختگیرى هاى حکومتى از جهان خارج کسب اطلاع نموده اند .
 
6. حضور هشت میلیون مهاجر که امروز جز اتباع کشور محسوب می شوند و در مشاغل مختلف هستند، و نسبت به شرایط غیر انسانى، طایفه اى و دیکتاتورى به شدت معترض هستند و بشکه ى باروت محسوب می شوند .
 
در خصوص جایگزین باید عرض کنم که در تحلیل سیاسى فقط تز یا نظریه اصلى می تواند جنبه پیش بینى به خود بگیرد اما چگونگى و زمان و یا نحوه عمل قابل پیش بینى نیستند و فقط شاید حدودا بیان شوند یعنى سناریوى هر اقدام سیاسى بسته به شرایط مختلف میتواند مدام تغییر کند .
 
ضمن اینکه در کشورهای مثل مصر که ارتش کودتا می کند و بلافاصله جایگزین مرسی می شود یا در انقلاب های کشور های دیگر که مثال های فراوانی دارد، نیاز به جایگزینی خاص و آماده ندارد. السیسی خیلی گزینه مطرحی نبوده و غربی ها وی را جایگزین می کنند، کما اینکه در ایران رضا شاه را به جای قاجاریه می گذارند. 
 
سئوال اول:
 
انقلاب هاى رنگین اساسا در کشورهاى اروپاى شرقى واقع شده اند. این کشورها همه مسیحى و داراىِ مشترکات مذهبى و فرهنگى با غرب هستند و پس از سقوط کمونیسم خواهان پیوستن به غرب بوده اند.
 
غرب آنها را کشور هاى درجه دو و سه خودش می داند و براى یک کأسه ساختن جهان حمایت شان میکند.
 
اما موضوع براى کشور هاى محروم و عقب مانده اى چون افغانستان و عراق و امثالهم به کلى فرق دارد. شما به یاد دارید که در افغانستان چه تعداد گروه هاى جهادى و قومیتى سالها با هم براى کسب قدرت جنگیدند. ولى پس از تجربه ملا عمر و بن لادن وقتى غرب وارد تصمیم گیرى شد، کرزاى و عبدالله عبدالله ناگهان ظاهر شدند ؟! عبدالله متمایل به انگلیس و کرزاى کارمند کمپانى نفتى ى بوش !بودند که بدون داشتن سابقه مبارزاتى چشمگیر قدرت را در دست گرفتند !
 
و یا در عراق بعد از صدام چه کسانى به قدرت رسیده اند؟ افرادى نوعا گمنام که در زمان صدام خارج از عراق و بعضا در ایران و یا غرب به سر می بردند. البته این غرض از این مثال های این بود که جایگزینى برای خاندان سعودى که نزدیک به ٨٠ سال است که در کمال دیکتاتورى حکومت می کنند نیاز به یک چهره ى انقلابى ندارد و در غرب هستند درس خوانده ها و زبان دانهایى که منتظر سرنگونى ال سعود بسر می برند  و به محض وقوع با عناوین دکتر و ...به کشورشان، خواهند رفت و با حمایتِ امریکا بعنوان چهره هاى وجیه المله و معمولا با حمایت بدنه ارتش قدرت را در دست خواهند گرفت. 
 
امریکا نمی خواهد در یک خیزشِ مردمى ى نا غافل این منبع عظیم مادى و همپیمان واقعى را از دست بدهد. طى دو دهه گذشته به توصیه امریکا سعودی ها از محل درآمد هاى نفتى تا توانسته اند سوبسید پرداخته اند و اقدام به توسعه هاى چشمگیر در زمینه هاى عمرانى نموده اند، در ضمن زمینه هاى فساد و عیاشى را  حتى در مدینه منوره را به شکل پنهان مهیا ساخته اند تا بتوانند به نحوى طبقات متوسط را در رفاه حفظ کنند، اما اینها همه مسکن به شمار میروند و نمی توانند ذات حکومت فاسد را اصلاح کنند، لذا امریکا و غرب مترصدِ ایجاد یک تحول ساختگى و مصنوعى هستند که به طریقى مردم در آن دخیل شوند و گونه اى دموکراسى باسمه اى در آن کشور بر قرار گردد و حکومت در چرخه ى جمهورى امکان ورود کند و دست به دست شود. آل سعود با همه خدمات شان به غرب بؤ گرفته اند ولى جایگزین هر چه باشد تا بویناک شود نیم قرن سپرى شده است .
 
شاید گفته شود حمله عراق به کویت بدون هماهنگی امریکا بوده. دقیقا یک روز قبل از حمله صدام به کویت، صدام با سفیر امریکا در عراق جلسه ای می گذارد و به او می گوید که می خواهد به کویت حمله کند. سفیر امریکا نیز می گوید ما هیچ نظری نداریم و دخالتی نمی کنیم. اینگونه بود که صدام نیز به دام افتاد و با حمله به کویت ظرفیت های نظامی خود را لو داد و بعد به راحتی امریکا توانست با 37 روز حمله عراق را به تصرف خود در آورد.
 
اما یمن؛
 
قطعا مردم یمن تنها نمی مانند و بینی آل سعود در این کشور به خاک مالیده خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران هر جایی که تجمعی شیعی باشد، بلافاصله از آن حمایت می کند و تمام قامت از وی حمایت می کند. یمن نیز همین گونه است، و نظام اسلامی ایران با تمام قوا به حمایت از این کشور می پردازد و عقب نشینی نمی کند. این یک مسئله اصلی برای نظام ماست که هر ملت شیعی بخواهد حق طلبی کند یا قیام بکند جمهوری اسلامی حامی اصلی آن ملل خواهد بود. و قطعا یمن تنها نخواهد ماند. 
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi