شناسه خبر : 35631
دوشنبه 08 تير 1394 , 14:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خواص نوشیدن یک شربت خنک و خالدار!

فصل تابستان که می‌رسد بازار مصرف خاکشیر و شربت آبلیمو هم داغ می‌شود. خاک شیر به خوبی میتواند جلوی تشنگی را بگیرد و رفع عطش می کند و در زمان گرما و روزه داری بسیار مفید است.

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی ) - هوا بسیار گرم است و آدم به دنبال چیزی می گردد که خنک کننده باشد و چیزی که شاید این روزها بیشتر به ذهن می اید و هوس برانگیز است نوشیدن یک لیوان شربت خنک است. در میان شربت های جدید و سنتی که این روزها سر سفره ها دیده می شود، یک شربت هست که دارای دانه هایی ریز است که طرفدار بسیار زیادی دارد.

خاک شیر ...خاک شیر تخم ریز گیاهی که این روزهای گرم تابستان و در ایام روزه داری در لیوان های شربت بسیاری و سر سفره ها بسیار می بینیم. گیاهی محبوب از قدیم در ایران که برای خنک شدن در شربت ریخته شده و مصرف میشد.

با توجه به اینکه روزهای گرمی را می گذرانیم، نگاهی به خواص گیاه خاک شیر خالی از لطف نیست.

 خاک شیر گیاهی ست که در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ است که یکی از آنها قرمز دارای طعم کمی تلخ است و دیگری به رنگ قرمز تیره می‌باشد.

طبع خاک شیر سرد و تر است و حتی در کاهش تب نیز استفاده می شود و دانه ای ست که بسیار خنک کننده است.

خاک شیر به خوبی میتواند جلوی تشنگی را بگیرد و رفع عطش می کند و در زمان گرما و روزه داری بسیار مفید است. شربت خاک شیر و شربت  آبلیمو دارای خاصیت خنک کنندگی بوده و برای گرمازدگی مفید است.  افرادی که دچار گرمازدگی می شوند علاوه بر آب، مقداری از نمک بدن خود را هنگام عرق کردن از دست می دهند.شربت های آبلیمو و خاک شیر علاوه بر اینکه آب از دست رفته بدن را جبران می کند تامین کننده املاح از دست رفته بدن نیز هستند. نوشیدن آب به تنهایی در افراد گرمازده نمی تواند املاح از دست رفته بدن آنان را بازگرداند

 خوردن یک لیوان شربت دارای خاک شیر البته با شکر بسیار کم و لیموترش بسیار در جلوگیری از تشنگی مفید و موثر است. مهمترین مساله شستن خاک شیر است ، برای شستنش خاک شیر را در ظرف بزرگی ریخته  و روی آن آب سرد می ریزیم تا خاک شیرها  ته نشین شوند به این ترتیب خس و خاشاک روی آب جمع میشن و ریگ ها ته ظرف، با چند بار شستن خاکشیر و عوض کردن آب خاکشیر شسته می شود .

میتونید داخل این شربت آبلیمو هم اضافه کنید و چند برش از لیموی تازه هم بریزید . یا میتوانید با انواع عرق ها مثل عرق شاهسبرم ، گلاب ،هل ، بیدمشک و ... این شربت را طعم دار کنید. گزینه دیگر برای تنوع در این شربت استفاده از زعفران  و  درنهایت اینکه برای شیرین کردن این شربت بهترین جایگزین شکر، استفاده از عسل یا نبات است.

خاکشیر دارای اسید چرب های بیشتر غیر اشباع از جمله  اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می‌باشد. بنابراین می تواند در کاهش چربی خون و حتی رفع کبد چرب موثر باشد.

به همین دلیل خاک شیر حتی می تواند در از بین بردن جوش های ناشی از تجمع چربی زیاد زیر پوست هم موثر باشد. با نوشیدن این شربت گیاهی به مرور شاهد روشنی پوست و از بین رفتن لک ها خواهید بود؛ ضمن اینکه نوشیدن خاکشیر روزانه به افرادی که به شوره و خارش سر مبتلا هستند توصیه شده است. نوشیدن خاکشیر به این افراد کمک می کند تا با اصلاح مزاج برای همیشه با شوره و خارش پوست سرشان خداحافظی کنند

خاک شیر ادرار آور بوده و در رفع التهاب کلیه نیز موثر است. همچنین خاک شیر به دفع سنگ کلیه نیز کمک می کند. در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده که استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار او شده است. نوشیدن خاک شیر میتواند مفید و موثر باشد.

به دلیل داشتن مواد ضدالتهاب، خاک شیر برای صاف شدن و باز شدن صدا در افرادی با التهاب گلو و گرفتگی صدا نیز نقش دارد و کهیر و التهابات پوستی را از بین می‌برد. حتی در کاهش التهاب گوش و نقرس ( التهاب مفاصل ) نیز موثر است.

خاک شیر  میتواند به افزایش اشتها نیز کمک کند و برای بی اشتهایی مفید است. توصیه می شود افرادی که مایل هستند وزن خود را افزایش دهند، صبح ناشتا خاک شیر را داخل شیر مصرف کنند.

فصل تابستان که می‌رسد بازار مصرف خاکشیر و شربت آبلیمو هم داغ می‌شود. خاکشیر از زمان‌های گذشته کاربرد داشته است و بهترین کاربرد آن به خاطر خاصیت ضدعفونی‌ کننده ‌اش می‌باشد و برای ناراحتی‌های روده مثل اسهال یا حتی یبوست مفید است. خاک شیر به دلیل جذب آب و دفع به موقع سموم از بدن باعث تنظیم عملکرد گوارشی بدن شده و در فصل گرما، از شدت بیماری های رایج فصلی مانند اسهال های ناشی از عفونت های روده ای در گرما جلوگیری می کند.

خاک شیر آب را به خود جذب می کند. به همین دلیل جلوی دل ضعفه را گرفته و از طرفی ملین نیز می باشد. یکی دیگر از خواص معجزه آسای خاکشیر درمان یبوست های ناشی از اضطراب و تنش های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده باقی می ماند و بدن قادر نیست روده ها را به درستی تخلیه کند و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می شود، چرا که باقی ماندن مدفوع در روده ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می شود. برای درمان این نوع یبوست و همین طور درمان یبوست و کم آبی ناشی از کهولت سن نوشیدن شربت خاک شیر میتواند مفید باشد.

 طب سنتی عملکردی جالب را از خاک شیر بیان می کند که توجه به ان خالی از لطف هم نیست. در این نگاه گفته شده که اگر در گروه افرادی هستید که به دلیل افزایش خلط بلغم در بدن، به بدبویی دهان مبتلا شده اید و نمی توانید به سادگی از شر این موضوع خلاص شوید، برای شما پیشنهاد جالبی داریم؛ از شربت ترنجبین و خاکشی برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید.

 تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشی را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید

... امید است همه ایثارگران عزیز و خانواده گرامی شان در این روزهای گرم تابستانی و ایام روزه داری ماه رمضان از خواص این دانه بهره مند شوند و برای حفظ سلامتیشان موثر باشد.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
خسته نباشیو و ممنون بخاطر این تذکرات و راهنماییهای بموقع. آدم وقتی این نکات ریز، ولی جالب و مورد توجه رو میخونه ( در مورد خواص دارویی گیاهان درو و برمون) واقعا به عظمت خداوند و درمانهای خدادادی پی میبره. بابرداشتی که از این متن خانم دکتر نام آور داشتم، بنظرم در غیر بیماربودن هم استفاده از خاک شیر نباید خالی از لطف باشه. دست خانووم دکتر گرامی هم درد نکنه. سپاس از فاش نیوز
خانم دکتر سلام ... دقت کردین هر وقت درباره اصول تغذیه ای به این دقت و شیوایی می نویسید نظرات به سمت بیان اصول اعتقادی و ووو تغییر جهت می ده ...؟؟ چرا ؟؟؟
ممنون عالی بود
همیشه ما سر سفره افطار از این شربتای سن ایچ و امثالهم می ذاشتیم اما امسال به توصیه شما شربت خاکشیرو آبلیمو مصرف می کنیم و حتی آنقدر می مونه که بعد افطارم بخوریم ..تا حالا که در مقابل گرما و تشنگی بی طاقت نشدیم ... فکر کنم این شربت خنک و خالدار اثر خودشو گذاشته ... چون قبلا روز که از نیمه می گذشت هی بهم می گفتیم دهنم خیلی خشک شده حتی تو زمستون .... !
می دونید خانم دکتر ما فکر می کردیم آبلیمو وقت افطار باعث ضعف میشه ولی واقعا اینجور نیست ...
تازه بعضی وقتها که نوه ها هستند شربت دیگه ای هم سر سفره می ذاریم اما بچه کوچیکا با خوشحالی می گن از اون شربته که ماهی توشه می خوایم ... بعدم با قاشق شروع به صید ماهی می کنن ... اینجوری ما فرصت میکنیم که بفهمیم چی می خوریم .!
یعنی این شربته باعث شده با یه تیر دو نشون بزنیم ...
مرسی .. بابت راهنمایی های شما ...

...

دکتر محترم .

لطفاً از بی شکرها بگویید .

مردیم از بس که قند گرفتیم .

متشکریم .

...

مرتضی جان سلام
برادرم شما که درمحتوای همه ی کامنتهات کلمه ی ( مٌردیم) بچشم میخوره !!
هنوز زنده ای که برادر؟!

...

حال و روزگارم خوب است .

می خواهم بگویم :

من بمیر نیستم .

ولی نمی شود .

آدمی به دمی بسته است .

چه امروز .

چه 30 سال دیگر .

ولی مهم اینست که :

غم دوران نخورم .

دفاع مقدس و شهدا و رزمندگان و جانبازانش یاد باد .

...

جانباز نخاعی عزیز

خیلی جانبازی .

خیلی دوستت داریم .

ببخش که در جواب اول دقت نکردم .

خدا صبرت بدهد عزیز دلاور .

...

جانباز نخاعی الهی که جناب خاکپور هزارساله بشن در حالی که به همه حق و حقوقش رسیده باشد ...
اما می دونی بعضیاااااا بلد نیستند خوب بنویسند ....
البته منظورم با جناب خاکپور نیستا ... کلا میگم ...
ایشان که استاد ند در بیان منظور ... بهرحال هر جور که بنویسیم این بزرگوار با تبحر ما را مجاب می کند که سواد نگارشی مان اشکال دارد ...

والله ما که ادعاییم نداریم اما به جان مبارک دکتر ساقی نباشه به جان عزیزان خودم.... محاله که ما قصد اذیت و مجادله با کسی را داشته باشیم ... به خدا ما همه عوامل سایت را از دل و جان ارادتمندیم ...
مگه ما از سر بیکاری فاش نیوزی شدیم ...؟؟ که قصدمان کل کل با عزیزان باشد ؟
به امام حسین ما کار مهمی با سایت داریم که امید داریم با این قلم شکسته و نارسا به ثمر برسد ... حالا این قلم نارسای ما چرا در فراخوانها ممتاز می شود هم
خود از عجایب است ... !!
پوزش می طلبم حرف به درازا کشید ... هدفم این بود که بگویم بیا با هم دعا کنیم خدا جناب خاکپور را با این قلم دلنشین برای ما و سایت و جامعه ایثارگری از جمیع بلایا محفوظ نگه دارد ...آمین

...

اگر قلم من دلنشین بود که تا حالا :

رزمندگان و جانبازان همه بالاخص 5 % حقوق و معیشت و مسکن و دارو و درمان

می گرفتند .

و فرهنگ ایثار و شهادت اجرایی می شد ؟!

و رزمندگان و جانبازان به مدیریت و معیشت والا می رسیدند ؟!

نتیجه اینکه :

خودمان می نویسیم و :

خودمان می خوانیم ؟!

که شهیدانمان را یاد داشته باشیم .

...

این چیزا که نوشتی مربوط به دلنشبن نبودن ما نیست ... اینا به یه قصه پر غصه غم امگیز مربوط میشه ... که از صدر اسلام بوده تا زمان ظهور امام زمان هم می رسه ...
ای جونم به حق و حقوق خودمان که خوردن داره ... ؟
فکرشو بکن مثلا تا حالا شنیدی حق یه آدم رذل و کثیفو خوردن ؟ حق یه آدم جاسوس و خدانشناسو خوردن ... ؟؟ من که نشنیدم !
اما همه میگن حق یه آدم با خدا ... یه آدم متدین ... یه آدم مظلوم ... یه آدم آبرو دار ... یه ایثارگر شجاع ... وووو خوردن ...
من فقط به شما این اطمینانو میدم که خوردن حق ما راحت نیست ... که یه لیوان شربت خاکشیرم روش بخورن ... والله !
تازه یه چیز دیگه هم بگم ... یعنی چی فقط خودمان می خوانیم و خودمان می نویسیم ؟
اولا که خدا هم می بینه که ما چقدر تلاش می کنیم ... بعدم شک نکن اونایی که باید ببینن می بینن اما به رو خودشون نمیارن ... حالا بذار یه روزی به همین زودیا اگر از زیر زبون همین مدیرای بنیاد برات بیرون نکشیدم که بگن ما حرفای پسر خوب سایتتون آقا مرتضی رو دیدیم ... از ما اینو داشته باش ...
اصلا فکرشو می کردی روزی من نوشته های شما را رویت کنم ... نه فکرشم نمی کردی ؟
پ این حس ناامیدی رو از خودت دور کن ...

...

نوشتی :

( اونایی که باید ببینن می بینن اما به رو خودشون نمیارن ... )

موافق نیستم ؟!

می بینن و خوشحالند که فقیر و بدور از جامعه هستیم ؟!

زیرا برای چپاول گران مزاحم هستیم ؟!

35 سال است بدون حقوق و درمانده ایم ؟!

امید و نا امیدی به چی که حسش کردی ؟!

امیدت به خدا باشد ؛ در آن دنیا ؟!

...

خواستم درباره امید و ناامیدی به چی ؟ مفصل برات توضیح بدم از روی خانم دکتر خجالت کشیدم ... حالا یه جای مناسب دیگه قشنگ برات توضیح می دم ... فعلا شما به فرمایشات خانم دکتر در باب حفظ سلامتت توجه کن که یه مو از سرت کم بشه اولش باید به من جواب بدی ها !
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi