شناسه خبر : 35837
سه شنبه 16 تير 1394 , 10:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دهه دوم انقلاب، دهه انحراف اقتصادی!

آنچه مسلم است هر جامعه برای استفاده از کالاها و خدمات رویه هایی را دنبال میکند که در علم بازاریابی و اقتصاد به آن الگوی مصرف میگویند.

فاش نیوز- دکتر ناصر شم بیاتی استاد مدیریت دانشگاه پیام نور تهران در ابتدا با نگاهی منتقدانه به اقتصاد کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بیان می کند:
آنجه مسلم است هر جامعه برای استفاده از کالاها و خدمات رویه هایی را دنبال میکند  که در علم بازاریابی و اقتصاد به آن الگوی مصرف میگویند. این الگو از متغیرها و عوامل مختلف تشکیل و تاثیر می پذیرد و در دراز مدت به عنوان فرهگ آن جامعه پذیرفته خواهد شد. همانطور که مولایمان حضرت علی (ع) در زمینه ساده زیستی می فرماید: مردم به مثابه رهبرانشان زندگی کنند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ استفاده از کالاهای تولید  داخل به شدت رواج یافت و دولتمردان در راستای اهداف انقلاب از تولیدات داخلی حمایت می کردند.

اما متاسفانه در دهه دوم انقلاب، عده ای از رهبران فکری جامعه از اهداف اولیه انقلاب عدول کرده و به نام دوران سازندگی، درهای کشور را بر روی مصرف کالاهای خارجی گشودند و خود نیز پیشتاز مصرف اینگونه کالاها شدند. در واقع می توان گفت الگوی مصرف جامعه را تغییر دادند به طوری که بزرگترین و قدیمی ترین تولید کنندگان لوازم خانگی محیط های تولیدی خود را به محلی برای واردات کالای کشورهای بیگانه تبدیل کردند و مصرف کالاهای خارجی آنچنان گسترش یافت که در بعضی مواقع، کیفیت فدای اسامی برندهای خارجی گردید.

اما در سالهای اخیر به خصوص با پیام قاطع مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی صنعتگران ما با حمایت دولت، رویکردی دوباره به چرخه تولید داخلی داشته اند و با تکیه بر توانمندی های متخصصان  داخلی، تولید بسیاری از لوازم خانگی در کشور خودمان صورت می گیرد چرا که با این کار بسیاری از جوانان بیکار را به چرخه اشتغال زایی وارد، و هم اینکه ارز کمتری از کشورمان خارج می شود.


به نظر بنده استفاده از کالای ایرانی باعث می شود تا تولیدکنندگان ما با پشتکار بیشتری به تولید  ادامه بدهند و روز به روز با توجه به تجاربی که در زمینه صنعت کسب می نمایند، کالاهایی با کیفیت جهانی تولیدکنند که توانایی رقابت با برندهای خارجی را داشته باشند.
در خاتمه لازم میدانم متذکر شوم تغییر روشهای زندگی تجمل گرایانه بسیاری از مسولین، در جهت حمایت ازمصرف تولیدات داخلی به جای مصرف کالاهای خارجی، بی تاثیر نخواهد بود.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
از بیرون گود خیلی خوب می توان این و آن و این دهه و آن دهه انقلاب را زیر سوال برد چرا این هشت سال اخیر را که مملکت را مثل تراکتور شخم زدند حرفی نمی زنی عزیز دلم !!!
شخم زد تا بذرآباداني درآن بكارد و در همان چهارسال اول لندازه ده ها سال كاركرد البته درچهارسال دوم عقبگرد داشت ولي هيچ دوره اي درآباداني به چهارسال اول احمدي نژاد نمي رسد. نمونه اش پل ها وجاده ها واستاديوم ها و مسكن مهرها وبيمارستان ها و خطوط ريلي و كارخانه هاي سيمان وسد هاو بسياري موارد ديگركه اين دولت هرافتتاحي كه دارد از آن زمان است و خودش هيچ همين ابتكاردوربرگردان احمدي نژاد معضل ترافيك رو برطرف كرد پل هاي برقي يادگار وابتكاراوست سهميه بندي سوخت و كارت سوخت ويارانه اي كه الان خيلي از خانوارها ي فقير با آن اموراتشان را مي گذرانند و هرپيشرفت هسته اي كه داريم والان اين آقايان با آن با باصطلاح قدرت هاي جهاني چانه زني مي كنند مثل غني سازي ٢٠ درصد وسانتريفيوژهاي پيشرفته فضا پيما ها و اوووووه تاصبح هم بشمري تموم نميشه منتها آدما ميتونن اينقدر فراموشكارو بي صفت و بي انصاف باشن كه به بهانه اشتباهاتي همه كارهاي خوب ديگران رو يا نبينن ويا خودشان را به نابينايي بزنند. ولي اين جوسازي ها و فضا سازي ها ميگذره و متن مردم هم درلايه زيرين اين گرد وغبارها واقعيت وحق را گم نمي كنند.
احمدي نژاد عيوبي داشت واين اواخركه نسبت به رهبري نمك نشناسي كرد خدا بركت را از كارهايش گرفت ولي بااين حال افراد مدعي اي كه سعي دارند با تخريب او ونفي او خود را اثبات كنند به گردش هم نم رسند.
مه فشاند نور وسگ عو عو كند!
باسلام
حرف آقای جانباز 40درصد درست است عزیزی که نامت را ننوشته ای :
اگه یک کشاورزی یک زمین شلغم داشته باشه وبا آن اموراتشرو بگذرونه بهتره از اینه که زمین شلغم رو شخم بزنه به امید کاشت موز و آخرش هم نتونه هیچی بکاره و به ثمر نشینه . پس شلغم نقد به زموز نسیه .
دوران سازندگی لااقل تاپایان ادامه داشت . استادبزرگوار نقد خوبی نکردید احتمالاً با نظر 30 به 70 مردم روبرو میشوید . یا علی .....
معلم کلاس به نتیجه کار شاگرد نمره می دهد نه به توهمات وشعارهایش . تاکنون چند معاون رییس جمهور به فساد محکوم و متهم هستند وخودش هم در آینده خدا می داندکه....خود همفکران نویسنده مقاله اکنون مطرح می کنند که وی جزو رجال دارای شرایط ریاست جمهوری نبوده . بالاخره اگر رییس یک اداره کوچک را هم رییس جمهور مملکت بکنی با درآمد افسانه ای آن دوره کارهایی انجام می دهد ولی بحث سر اینست که با آن درامد افسانه ای چه کارهای عظیمی می شد انجام بگیرد ونگرفت ! اکثر وزرایش در حد مدیرکل یک دستگاه نبودندالبته بعضی مثل آقای فتاح انسان شریف و اخلاقی بودند . علیهذا آینده بیشتر درباره این دوره قضاوت خواهد نمودمنتظر باشید
ادبیات مقاله نویس خیلی شبیه رییسش احمدی نژاد است که به یک جانباز 41 درصد لقب سگ می دهد ( تامرد سخن نگفته باشد - عیب و هنرش نهفته باشد) . ضمنا گذشته از مسایل اقتصادی و سیاسی خوب است آثار اخلاقی - تهمت - دروغ - همه را بجان هم انداختن - رواج ادبیات لمپنی وغیراخلاقی درجامعه و... را هم در آن هشت سال محاسبه کرد که بنظرم فاجعه ای بزرگتر از انحرافات اقتصادی است
اگر مدیریت در دوران سازندگی را رصد کنید خواهید دید خود سر ترین ،و متکبر ترین ، مستبد ترین .دوران اداره کشور است. روزنامههای منتشر شده در ان دوران بیانگر این فظای میباشد. ضمنا بانکهای خصوصی که فرزند نا مشروع تیورسینهای اقتصادی ان دوران است. که انجنان در ارکان اقتصادی و بازار سرمایه نفوذ کرده اند که حتی دولت فعلی هم از کنترل عملکرد ویران گر انها بر نمی آید.! آنها با ایجاد و تقوبت این نهادهای پولی بدعتی در سیاستهای پولی کشور ایجاد کردند که بانکهای دولتی هم منابع خود را در اختیار این بانک های خصوصی قرار دادند. و این را فرصتی برای جذب سودهای کم دردسر میدانسته اند. غافل از اینکه همن بانکهای خصوصی در ایندهای نزدیکم یکی از موانع بزرگ بر سر فعالیتهای خود بانکهای دولتی شده اند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi