شناسه خبر : 36167
چهارشنبه 31 تير 1394 , 10:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حال و روز علی موجی ها!

م.ر.ک‌.جانباز- توی محل بهش میگن علی موجی!! یه اسم دیگه ام داره. علی صلواتی!! آخه مثل اینکه سی سال پیش این جورکه بابام تعریف می کنه علی صلواتی مرد جا افتاده و اسم و رسم داری توی محل بوده ... وقتی که رفت جبهه موجی شد و یه سال توی بیمارستان بود و بعد میگن از اون موقع هر روز سوار اتوبوسای آذری میشه.

تا اونجام پدر مردمو در میاره انقده که واسه امام زمان و رهبر و رزمندگان و خونواده هاشون صلوات میفرسته. بعدش سوار اتوبوس برگشتی میشه و دوباره واسه مردم صلوات تا خود محله! گاهی میشه صدای گلوش میگیره و چند روزی هم سایلنت صلوات میفرسته !! چی بگم داداش موجیه دیگه !!!! موجی !!!!  در اصطلاح عامیانه ما به آنها می‏ گوییم: «موجی...موج زده!»

 رواج این اصطلاح منفی در جامعه پس از جنگ ایران به حدی بود که حتی به صورت ضرب‏ المثل و استعاره هم در آمد و افراد در شوخی‏ ها‏ی خود، به کسی که واکنش‏ های آنی از خود نشان می‏ دهد می‏ گویند: «موجی!»

 اصطلاحی که در سال های اخیر برای آنها به کار برده می‏ شود همین «جانباز اعصاب و روان» است. این گروه از افراد از عارضه درمان ناپذیری به نامPTSD: Post-traumatic stress disorder ‏‏یا استرس پس از سانحه رنج می‏ برند.

 جانبازی که دچار آسیب بدنی شده را می‏توان به حالت عادی بازگرداند یا مداوا کرد. اما جانباز اعصاب و روان هیچ گاه به طور قطع مداوا نمی‏‏ شود و هیچ گاه نمی‏‏توان یک جانباز اعصاب و روان را به طور قطع سالم دانست و از بیمارستان راهی خانه کرد. آنها همیشه در مرز سلامت و جنون قرار دارند. از دیگر عوارض روحی این جانبازان می‏توان به ‏‏افسردگی شدید Major Depretion به سر می‏ برند و یا ‏‏حالت توهم و روان پریشی ‏‏Psychosis ‏‏اشاره کرد. در صحبت‏ها‏ و هم کلامی‏ ها‏یی که با این افراد انجام می‏ شود می‏توان این روان پریشی را دید. از این رو حرف های آنها را هم می‏توان باور کرد و هم می‏توان باور نکرد و به دنبال صحت و سقمشان رفت.

 بیشتر جراحت‏ ها‏ی روحی از این دست، در اثر موج گرفتگی ایجاد می‏ شود. همانطور که کم و بیش می‏ دانیم موج گرفتگی در اثر انفجار اسلحه ‏ها‏یی انفجاری مثل بمب، مین، نارنجک، خمپاره و... ‏‏اتفاق می‏ افتد که پس از انفجار، یک جریان هوای فشرده را در اطراف خود ایجاد می‏ کنند. این جریان هوا ‏‏هم می‏تواند جسم افراد را دچار نقص ‏ها‏یی همچون پاره شدن شدن پرده صماخ، عصب بینایی و حتی اختلالات جلدی کند و هم می‏تواند از نظر روانی به عنوان یک تسریع‏ کننده و تشدیدکننده استرس ‏ها‏ی پس از سانحه عمل کند. حتی اتفاق افتاده که موج گرفتگی هیچ آسیب جسمی به فرد وارد نکرده، اما او از لحاظ روانی به شدت آسیب دیده است.

  بسیاری از جانبازان اعصاب و روان در روزهای بعد از جنگ دچار عوارض عصبی آن شده ‏اند. این عوارض می‏توانند با دیدن یک صحنه حادثه مثل تصادف، یک ناملایمت مثل از دست دادن مال و یا جدایی و حتی یک مشاجره با همسر و یا همسایه خود را نشان دهند و از آن به بعد است که این افراد دچار بزرگترین مشکل خود می‏ شوند که همان دید منفی جامعه ایرانی به آنهاست. به صراحت می‏توان ادعا کرد که در جامعه ایرانی، داشتن بیماری روحی و روانی همانند یک ناسزا می‏ماند.

 آیا خود شما در مواجه با جانبازی که یک عضو بدنش را از دست داده، همان رفتاری را می‏ کنید که در مقابل یک جانباز اعصاب و روان انجام می ‏دهید؟ حتی مردم هم فراموش کرده‏ اند که این افراد به چه دلیل در عنفوان جوانی جان خود را برای همین مردم و کشور به خطر انداخته ‏اند ‏‏وحالا قرار است یک عمر در این حال و روز، زندگی خود را رسما تباه کنند. حال و روزی که هیچ کس جرات مقابله با یک دقیقه آن را ندارد.
  بسیاری از خانواده ‏ها‏ در ابتدای بروز عوارض روانی جانباز، سعی می‏ کنند به نوعی خود را فریب دهند. در ابتدا به سراغ تجویزها و مسکن‏ ها‏ی معمولی و حتی مواد مخدر می ‏روند و یا فرد را وادار به ازدواج می‏ کنند که مثلاً او به آرامش برسد. اما این اقدامات، مشکلات اجتماعی این خانواده‏ ها‏ را چند برابر می‏ کند.

 نکته مهمی که برای روشن تر شدن ذهن عموم مردم باید گفت این است که عارضه روانی PTSD فقط مختص جانبازان جنگی نیست. این مطلب شاید در فراموش کردن واژه «موجی» کمک بزرگی کند. بسیاری از کودکان بم هم دچار عارضه PTSD شده‏ اند. ‏‏حتی یک تصادف هم ممکن است به این بیماری منتهی شود. از طرف دیگر، مشکل اعصاب و روان جانبازان جنگی فقط از موج‏ گرفتگی حاصل نمی‏‏ شود. بسیاری از مبتلایان به PTSD در اثر یادآوری مرگ تلخ دوستان و همرزمان، یا صحنه ‏ها‏ی بی‏رحمانه‏ ای ‏که در درگیری‏ ها‏ی تن به تن رخ دادند، به این مشکل دچار شده‏ اند.
خدایا چنان کن ؛ سرانجام کار ؛ تو خشنود باشی و ؛ ما رستگار ... والسلام.

اینستاگرام
م.ر.ک عزیز سلام بنیاد وکمسیون پزشکی اش اعتقادی به ptsd مجروحان ورزمندگان جنگ ندارد واصلا درصدی بابت این مسئله نمیدهد ولی امریکای دشمن ! به تمام سربازان جنگش فقط بخاطر حضور در جنگ خلیج فارس 25 درصد اعصاب وروان داد بغیر از درصد مجروحیت های دیگر وبرای تمام خانواده انها اموزش طرز برخورد با جانباز ومشاوره به خانواده انها برای بدتر نشدن اوضاع بیماری مجروح اعصاب وروان میگذارند وما ادعای رسیدگی به رزمندگان وایثارگران را داریم واین میکنیم که همه را ناراضی وبریده از اجتماع ومعتاد کرده ایم ودر جامعه ما را موجی ودیوانه خطاب میکنند
سلام شیمیایی جان... حالت چطوره . . شماعزیز مایی ...
سلام. اون روزهای سخت نبرد رزمنده های سیزده ساله با بزرگترهای جنگ دعوا مکردند که سخترین. جای نبرد رو انتخاب کنند. بچه هایی که خود با چشم خودم میدیدم مثل یک بادکنک موج انفجار اونها رو به این طرف واون طرف پرت میکنه .امروز واقعا مشکلات زیادی دارند مدرکی ندارندِه بخواهند اثبات کنند .در کمیسیو نها ی بنیاد هم که میرند جز سرشکستگی چیزی برای ا.نها وخانواده هایشان نداره وفقط باید این شرایط رو تحمل. کنند تامرگ اونها فرا برسه .اوف بر این شرایط ظالمانه خدا بخیر کنه
همین طور دوست عزیزمان نوشتند کمسیون پزشکی پرمدعا اصلا اعتقادی به این مسائل ندارند .شما از کشوری یاد کردید که ما کافر .لامذهب و .....میشناسیم .اون ها بوی از انسانیت نبرده اند فقط ما به حق هستیم و عدالت علی در جامعه ما موج میزند همه با هم برادر و برابر هستیم .تمام این کشور را بگردید یه فقیر . گدا . خانه بدوش پیدا نمی کنید .فقط چند صد نفر رزمنده و جانباز معسر داریم که اینا هم در رفا و آسایش و آرامش هستند .آمریکا کیلوی چنده اونا چه می فهمند موجی چیه .25 درصد را دادند که دیگه موجی نشوند
سلام من علي موجي ام
بنيادشهيد جانبازم نكرده
وداروهامو باحقوق چندرغازم ميخرم
حالاناراحت شين
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi