شناسه خبر : 36308
دوشنبه 05 مرداد 1394 , 14:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راه های آرام گرفتن ptsd ها !

جانباز شیمیایی 1- اختلال استرس پس از جنگ ptsd
محققان می‌ گویند مردمی که برای چند ماه یا حتی چند سال به طور مستقیم با جنگ و درگیری‌های خونین در ارتباط هستند، بیشتر از سایر افراد دچار اضطراب و استرس می‌شوند و ممکن است این استرس و اضطراب تا سال‌ها پس از جنگ هم با آنها همراه باشد و حتی به فرزندان‌شان هم منتقل شود.

 پژوهشگران معتقدند بچه‌هایی که هر شب با صدای گلوله و توپ و تفنگ به خواب می‌روند یا هر روز با این صداها از خواب بیدار می‌ شوند و مدام چهره‌های خونین یا بدن‌ های مجروح اقوام و آشنایان‌شان را می‌بینند به احتمال زیاد تا آخر عمر خواب راحت نخواهند داشت و به طور حتم هر چند وقت یک بار با کابوسی ناشی از ترس و استرس‌شان از خواب خواهند پرید!

  ترس، عدم احساس امنیت و استرس بین سربازان و مبارزان جنگی و خانواده‌های آنها هم بیداد می‌کند. خانواده‌های بسیاری از سربازان آمریکایی که از جنگ ویتنام، عراق یا افغانستان برگشتند، مدام از ترس و استرس فرزندان یا همسران خود شکایت دارند و می‌گویند که آنها به سادگی استرس و افسردگی خود را به سایر اعضای خانواده منتقل می‌کنند.

 روان‌شناسان، نداشتن قدرت تصمیم‌گیری، عصبانیت، گریه‌های بی‌دلیل، عدم توانایی در انجام کارهای پیچیده و گاهی ساده، سردردهای وقت و بی‌وقت، افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر را از جمله عوارضی می‌دانند که خیلی از افراد درگیر با جنگ، پس از اتمام جنگ برای رهایی از ترس و استرس ناشی از آن به آنها مبتلا می‌شوند.

 همان‌طور که گفته شد، بچه‌ها جزء آسیب‌ پذیرترین گروه‌ها در روزهای جنگ هستند و ممکن است که تا آخر عمرشان نتوانند فکرشان را از استرس ناشی از جنگ رها کنند و به زندگی عادی خود بازگردند.
به همین دلیل، بیشتر روان‌شناسان کودک و نوجوان به والدین کودکانی که در کشور آنها جنگ‌های داخلی یا خارجی در حال رخ دادن است، توصیه می‌ کنند که تا حد امکان فرزندان خود را از اخبار و وقایع جنگ بی‌خبر نگه دارند و به بهانه تقویت روحیه ملی‌گرایانه به آنها ریز گزارش‌های جنگ را ندهند تا بچه‌ها کمتر با عوارض روانی جنگ رو به‌ رو شوند.

از طرف دیگر، برخی از روان‌شناسان اخبار مربوط به جنگ را آنقدر تکان‌دهنده می‌دانند که به تمام والدین پیشنهاد می‌ کنند که اگر امکان دارد، اصلا" کاری کنند که فرزندان کوچکشان از اخبار مربوط به جنگ در دیگر کشورها هم خبردار نشوند تا به این ترتیب روحیه حساس آنها آسیب نبیند و جنگ و درگیری در کشورهای دیگر به کابوس‌های شبانه فرزندان آنها تبدیل نشود.

  از بحث کودکان که بگذریم، خیلی از افراد بزرگسالی هم که به نوعی با جنگ درگیر بوده یا هستند به راحتی پس از جنگ، تمام تلاششان را می‌کنند که به زندگی عادی خودشان برگردند و کارهای روزمره‌شان را از سر بگیرند اما خیلی‌های دیگر نمی‌توانند ذهنشان را از درگیری‌های جنگ رها کنند و مدام با مرور کردن وقایعی که در جنگ رخ داده، دچار استرس و عصبانیت می‌ شوند.

 روان‌شناسان و روان‌پزشکان، ‌راهکارهای فراوانی را برای آزاد کردن مغز از استرس ناشی از جنگ پیش روی افراد گذاشته‌اند. راهکارهایی مانند موارد زیر:
 
1. با دوستان نزدیک، خانواده یا هم‌رزمان خود درباره روزهای جنگ صحبت کنید تا با این روش مدام مجبور به خودخوری نشوید.
2. اگر خودتان نمی‌توانید فکری برای رفع استرس‌تان بکنید، حتما" از یک روان‌ شناس یا روان‌ پزشک کمک بگیرید.
3. برای رهایی از فکر و خیال‌های آزاردهنده به جای گرایش به سمت مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی، با همسر یا دوست خود برای پیاده‌روی یا ورزش به پارک بروید.
4. سعی کنید زیاد در خانه تنها نمانید تا فکر و خیال به سراغتان نیاید.
5. کمتر اخبار مربوط به جنگ یا فیلم‌های جنگی و خشن را دنبال کنید.
6. گوش دادن به موسیقی‌های ملایم یا رفتن به نمایشگاه نقاشی را در لیست برنامه‌های روزانه‌تان بگنجانید

اینستاگرام
مقاله زیبایی است کاش بنیادی ها هم بخوانند
بنیاد که ptsd قبول نداره بعد از مرگمان شاید کاریکنند
کدام ارامش با شکم گرسنه ارامش کیلوییچند
دست شما درد نکند ولی کار ما از این توصیه ها گذشته ما در مخارج روزانه خانواده خود مانده ایم
سلام ، ایکاش مسئولین از مشکلات جانبازان اعصاب و روان مطلع بودند !!! اطمینان داریم تمام مسئولان و مردم شریف ایران اسلامی از وضعیت جانبازان اعصاب و روان مطلع هستند اما با وجود صورت جلسه سانحه و مدارک پزشکی قانونی همواره از تخصیص درصد لازم در شوراهای پزشکی طفره میروند.
بزرگترین مشکل جانبازان اعصاب و روان تطبیق شرایط روحی و روانی با محیط زندگی و کار است زیرا میدانیم جانباز اعصاب و روان در معرض موج گرفتگی دچار آسیب های گوش و سر و کمر نیز شده بنابراین صداهای نامتعارف و خستگی عامل اصلی خروج از کنترل رفتاری جانبازان است. ایجاد محیطی آرام میتواند باعث شکوفایی استعدادهای خارق العاده توسط جانبازان شود که نمونه آن را شاهد هستیم. موضوع دیگر عوارض مصرف داروهای آرامبخش قوی بر اعضای داخلی بویژه دندانها میباشد لیکن هیچگونه تمهیدی برای ترمیم دندانهای جانبازان اعصاب و روان وجود ندارد لذا ظاهر این عزیزان در خور نظام اسلامی نیست.
در مورد مسایل جانبازان اعصاب و روان هرچه بگوییم کم است زیرا بقول دوست عزیز اختلال استرس یعنی اخلال در کارکرد مغز و دریافتهای خارجی که در اکثر موارد اختلال مغز موجب صدور فرمانهای غیر منتظره به سایر اعضای سالم مثال از کار افتادن بخشهایی از قلب ، کلیه ، چشمها کبد و حتی طرز رفتار جانباز میشود.
مطلع هستند ناطق جان کاری نمیکنند که هیچ ؟تازه بدترین برخورد ها را با مجروحان جنگی واعصاب وروان درکمیسیون های پزشکی دارند
بقول جنابخان خندوانه همشهری ما ارامش!!
متاسفانه مسئولین بنیاد و مخصوصا پزشکان کمسیون گوششان به این چیزها بدهکار نیست .فقط بلند به بلدند ریا کنند نه به جانباز اعصاب و روان اعتقاد دارند و نه اینکه جنگ را دیده اند قبول داشته باشند و نه اینکه میخواهند بستری های جانبازان را تایید کنند مرغ این جماعت یک پا دارد ..
این عین حقیقت است که گفتی زاهدی جان
متاسفانه مسئولین بنیاد و مخصوصا پزشکان کمسیون گوششان به این چیزها بدهکار نیست .فقط بلند به بلدند ریا کنند نه به جانباز اعصاب و روان اعتقاد دارند و نه اینکه جنگ را دیده اند قبول داشته باشند و نه اینکه میخواهند بستری های جانبازان را تایید کنند مرغ این جماعت یک پا دارد
سلام از لطف شما و دوستانی که نظر مثبت دارند سپاسگزارم .اما دوستان عزیزم با این نوشتن ها کسی برای تره هم خرد نم کند این آقایان کمسیون اظهر من الشمس هستند فقط اینا پزشک هستند دیگران را اصلا قبول ندارند .پزشکی که به اندازه سن بعضی از این آقایان فقط درس خوانده را قبول ندارند .این آقایان سرداران که روزی با من و شما سر یک سفره نشستیم همرزم و دوشادوش هم جنگ کردیم حاضر نمی شوند لحظه ای در اطاق شان را به روی همرزم خود باز کند که مبادا درد دلی را بشنود آقایان متولی من بسیجی از کره مریخ که نبود تو پاسدار .تو ارتشی که امروز از برکت رشادت ما ستاره بردوش شدید مسئول هستید حداقل ترتیبی اتخاذ کنید تا نماینده امینی از سوی نیروهای مسلح در کمسیون های تعیین درصد بنیاد ناظر باشد که حداقل اینقدر ما را تحقیر نکنند ما خوار نکنند ما را دروغگو قلمداد نکنند بابا ما هم آدم هستیم ما هم غرور داریم ما هم روزی خوار چشم بدخواهان نظام بودیم که امروز به برکت قدرت شما هر نوع توهین و بی احترامی را به ما و خانواده هایمان میکنند .بترسید از غضب خدا جناب حاج آقای شهیدی کمسیون های تحت امر شما قانون همکاران خود و شما را هم قبول ندارند آشکارا من جانباز نگون بخت را از حق قانونی ام به راحتی محروم میکنند مگر ملاک تعیین درصد صورت سانحه و مدارک بالینی اولیه .یا مدارک اولیه طول درمان تا دوسال پس از مجروحیت نیست .شما که عالم و روحانی و مورد احترام همه هستید آیا شده تا به حال در روران صدارتتان در بنیاد یکی از این دردمتدان را احضار کنید که چه دردی دارند حتما باید در رسانه ها و در بوق و کرنا باشید حتما باید تمام رسانه های تصویری شما را نشان دهند برای محض رضای خدا یک نفر را بخواهید ببینید اینای که ناله و درد دارند برای چیست ؟
سلام به نظر شما ج ش 1 همه رزمندگان که در خط مقدم بوده اند باید درصد اعصاب وروان داشته باشند
بر اساس تحقیقات روانپزشکان وروانشناسان وجامعه شناسان غربی و تحقیقات میدانی که در کشور خودمان هم انجام شده بیشتررزمندگان وجانبازان که دچار موج گرفتگی نشده اند ولی به دلیل حضور در جبهه جنگ وانفجار انواع ادوات جنگی واسترس های طولانی ودیدن صحنه های شهادت عزیزان، دچار افسردگی وکابوس های شبانه وترس از حضور در اجتماع وکاهش اعتماد به نفس ودلشوره و تحریک پذیری بیش از حد وگاها" پرخاشگر می شوند که در ان کشورها دائما تحت درمان ومشاوره قرار دارندواز امکانات دولتی رایگان استفاده میکنند ولی کارشناسان پزشکی بنیاد وکمیسیون پزشکیش اصلا اعتقادی به این امسئله ندارند! این گروه از بیماران به درمان هم مقاوم هستند. آسیب پذیریشان هم بیشتر است ودر اثر گذشت زمان دچار انواع بیماری های جسمی می شوند وخانواده های آنها هم دچار همین مشکلات میشوند
جانباز شیمیای 1 .سلام ...برادر عزیز این آقایانی که در کمسیون تعیین در صد به صدارت رسیدند اظهر من الشمس هستند اینا به قوانین مملکت خودمان اعتقاد ندارند بعد توقع داشته باشیم که کشورهای که کافر و بی دین هستند را قبول کنند ..برادر گرامی نمی دانم کامنت های حقیر را در این یک ماه آخر ملاحظه فرموده اید یا نه ..از اینکه بیآییم در سایت ها ناله کنیم و فریاد بزنیم که آقایان حرف و حق ما را بدهند خیلی بیراهه رفته ایم.ببآیید به هم اعتماد و از هم فراری نباشیم و با صدای واحد از نمایندگان خود بخواهیم که در این مدت برای رزمندکان و جانبازان چکار مثبتی انجام دادند .قانون مصوب کردن نه آیین نامه دارد و نه اقدام عملی اصلا ما را به تاریخ سپردند .هرجا گیر کنند از فرمایشات خضرت امام و رهبری هزینه میکنند تا مردم و ایثارگران را فریب دهند مگر همان امام برای شما دولتممردان و وکلای ملت توصیه نکردند که رزمندگان را در پبچ و خم زندگی فراموش نکنید چرا حرف و توصییه امام روی زمین مانده این آقایان فقط در جهت پیشرفت خود شان هستند و دیگران به درک ..البته باید از حق نگذریم که نمایندگان پرتلاشی مثل دکتر حسینی مهندس جعفرزاده .و در چند هفته ای که گذشت تعداد 55 نفر از وکلای ملت نامه کتبی به دولت نوشتند که باید قدردان عزیزان باشیم.
زاهدی جان من همه مطالب شما را میخوانم وکاملا حق با شماست چه کنیم ما این دلنوشته ها را واین ناله ها را مینویسم برای ثبت در تاریخ والا میدانیم از این اقایان مسئول بخاری بلند نمیشود ما خدمت شما ارادت داریم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi