سه شنبه 06 مرداد 1394 , 12:44
اجرای قانون جامع از توهم تا واقعیت(۱۱)
مجلس هفتم با هماهنگی مدیریت وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران تبصره۲ ماده ۳۹ را بدون آنکه در لایحه پیشنهادی دولت باشد حین مذاکرات مجلس به لایحه جامع خدماترسانی اضافه کرد و مورد موافقت مجلس هفتم قرار گرفت.
یوسف مجتهد - مجلس هفتم با هماهنگی مدیریت وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران تبصره۲ ماده ۳۹ را بدون آنکه در لایحه پیشنهادی دولت باشد حین مذاکرات مجلس به لایحه جامع خدماترسانی اضافه کرد و مورد موافقت مجلس هفتم قرار گرفت.
برابر این تبصره حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی موضوع مواد 38 و 39 قانون جامع در صورت اشتغال در دستگاههای موضوع بند الف ماده 2 قطع میشد. حوزه شمول بند الف ماده 2 بسیار گسترده و تقریبا شامل همه جانبازان و آزادگان حالت اشتغال که در دستگاه یا سازمانی مشغول خدمت بودند، میشد. با این مصوبه، بحران شدیدی در وضعیت معیشتی این قشر به وجود میآمد. نکته قابل تأمل این بود که هدف تصویبکنندگان و حامیان این مصوبه جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی بود که برابر سیاستهای کلی نظام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مصوب مقاممعظم رهبری، باید بیشتر مورد حمایت و توجه مسئولان در مصوبات قانونی قرار گیرند، در حالی که سایر ایثارگران که از کارافتاده کلی نبودند میتوانستند از حقوق وظیفه یا مستمری بهرهمند شوند مورد این هجمه واقع نشده بودند. حال چرا فقط جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی باید از حقوق مکتسبه محروم شوند هیچگاه با پاسخی از جانب تصویبکنندگان و حامیان آن مواجه نشد. حتی ریاست وقت بنیاد که از حامیان تصویب تبصره2 ماده 39 بود در واکنشی به تصمیمات قبلی در نامهای به تاریخ 21/6/86 به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیشنهاد حقوق ایثارگری، خواستار حذف تبصره2 ماده 39 شد.
با تصویب مواد 38 و 39 قانون جامع بنیان تفکیک جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی به تبصره یک و شش از بین رفت و این مواد به عنوان قانون مؤخر جایگزین شد.
تبصره2 ماده 39 هم از جهت منطوق و هم از جهت مفهوم بسیار ساده و قابل فهم همگانی است. اگر این تبصره اصلاح نمیشد، دستگاههای متولی که در این قانون مورد خطاب قرار گرفتهاند اعم از بنیاد شهید، نیروهای مسلح و دستگاههای اجرایی که مشمول پرداخت حقوق حالت اشتغال بودند به محض اطلاع از اشتغال این افراد نسبت به قطع حقوق حالت اشتغال اقدام میکردند، لکن با توجه به تصویب این قانون تا زمان اصلاح آن، جز بنیاد شهید آن هم در برخی موارد هیچ دستگاهی نسبت به قطع حقوق حالت اشتغال اقدام نکرد چون همگی بر این باور بودند که این قانون اصلاح خواهد شد. در تاریخ 92/7/3 مجلس شورای اسلامی تبصره2 ماده 39 را اصلاح کرد و به دغدغه جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی خاتمه داد.
با این اصلاحیه، قانونی چه اقدماتی باید انجام میشد که تاکنون با مشکلات جدی از جانب متولیان مواجه شده است و آنان را از فهم و استنباط از یک اصلاحیه ساده قانونی عاجز کرده است.
1- حقوق حالت اشتغال تمامی جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی شاغل در دستگاههای موضوع بند الف ماده 2 قانون جامع که از گذشته قطع شده است، باید مجددا برقرار شود.
2- تمامی جانبازان و آزادگانی که دارای رأی ازکارافتادگی کلی از کمیسیونهای پزشکی ذیصلاح در نیروهای مسلح و بنیاد شهید هستند، باید نسبت به برقراری حقوق حالت اشتغال آنان بدون در نظر گرفتن اشتغال آنان اقدام شود.
3- کلیه جانبازان و آزادگانی که درخواست تعیین وضعیت ازکارافتادگی خود را دارند باید به کمیسیونهای پزشکی ذیصلاح معرفی شوند و در صورت صدور رأی ازکارافتادگی کلی آنان نسبت به برقراری حقوق حالت اشتغال آنها اقدام شود.
نظر به اصلاح تبصره 5 قانون حالت اشتغال در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مبناء و مبدأ پرداخت حقوق از کارافتادگی جانبازان حالت اشتغال، تاریخ صدور رأی ازکارافتادگی توسط کمیسیون پزشکی بنیاد است، اکنون مدیریت تعیین ازکارافتادگی جانبازان و آزادگان به دست بنیاد افتاده و بدینترتیب با تأخیر در تعیین ازکارافتادگی ایثارگران حقوق آنان نیز تضییع میشود و برای این کوتاهی و قصور متولیان، مقنن اقدام مؤثری نداشته است.
شایسته است مجلس شورای اسلامی همچنان که با تأثیر از سخنان معاون وقت حقوقی و امور مجلس بنیاد این قانون را به ضرر ایثارگران اصلاح کرد، به این مسئله نیز توجه داشته باشد که برای تشخیص ازکارافتادگی جانبازان و آزادگان مدت معینی تعیین کند تا متولیان امر در بنیاد در زمان تعیین شده وضعیت ازکارافتادگی آنان را تعیین کنند تا از تضییع بیش از حد حقوق ایثارگران جلوگیری شود.
میخاستم بدانم این11 قانون با اون قانونی که عاشقهای ترکی می نوازند فرق دارد
یا نه ؟
من يك پيشنهاد دارم. اگر بنياد با همان شركت بيمه اي كه سال 93 قرارداد تكميلي براي جانبازهاي شاغل بسته بود تفاهمنامه امضا كند كه دستگاههاي اجرايي مستقلاً با همان بيمه قرارداد ببندند و دولت هم دستگاهها را مكلف به عقد قرارداد بيمه تكميلي با همان شركت بيمه كند آنوقت مسئله بيمه جانبازان شاغل حل خواهد شد. براي جانبازان فرقي ندارد كه بنيادشهيد قرارداد ببندد يا دستگاه اجرايي. مهم نوع خدمات بيمه است.
متاسفانه بسیاری از قوانین بطور دلخواه توسط بنیاد اجرا میگردند و بهانه بنیاد همیشه فقدان آیین نامه اجرایی بوده است. آنچه طی بیش از سی سال علنی شده وجود اراده منفی برخی مسئولان در رابطه با تسهیلات و امتیازات جانبازان محترم بوده انگار مال پدرشان را میخواهند ببخشند.
آثار و تبعات ظلم و ستم به ایثارگران که هدفی بجز دفاع از دین و میهن نداشتند این روزها تبدیل به اتهام زیاده خواهی شده و بین مسئولان بنیاد و ایثارگران شکافی عمیق از نارضایتی بوجود آورده است که به نسلهای بعدی نیز سرایت کرده است.
میدانیم ایثارگران و رزمندگان در دوران دفاع مقدس کاری کردند تا هرگز هیچ ابر قدرتی فکر و خیال حمله نظامی به کشورمان را از مخلیه عبور ندهند فلذا امنیت پایدار کشور بشدت مدیون رزمندگان است اما در عمل بجای پاداش اینطور مورد ظلم و ستم قرار داریم. بنابراین فقط پناه میبریم به خداوند متعال و از او استعانت میجوییم.
آقا این آخر عمری با دهها درد وزخم ومشکل توان خدمت کردن در اداره ندارم. با عصا راه می روم ونیم ساعت روی صندلی اداره توان نشستن ندارم. چون کمرم وپاهایم خشک می شموند وباید دراز بکشم!!
در محیط اداره ودر کنار سایر همکاران مگر می شود دراز کشید تا بی حسی وخشکی کمر وپاها برطرف شود.
سایر مشکلات بدنی سر جای خودش ونوش جانم؟!!
می گویند اگر صبر کنی زغوره حلوا سازم
آخر تا کی صبر کنیم؟
اگر این روش ومنوال ادامه داشته باشدچند سال دیگه بازنشست می شویم والبته اگه نمردیم قطعا" مارا با برانکارد وامبولانس به منزل خواهند برد
چون دیگر کمر وپایی برای راه رفتن نمی ماند
یا مانور
لطفا بررسی فرمایید
عزیزان جانباز
بنده شکایت به دیوان کردم دیوان کمیسیون ماده 16را مکلف به رسیدگی کرده اما کمیسیون به بهانه اینکه پرونده زیاده از رسیدگی خودداری می نماید ومیگوید باید منتطر بمانی هرچند شکی ندارم باتفاسیر من درآوردی حقم را ضایع میکنند
ازسال 88 ازکارافتادگی گرفتم تاحالا دنبال اجرای قانون میدوم اما کاری کردند که هرگز به حقم نرسم دوسال دیوان معطل میکند تانظری بدهد دوسال کمیسیون ماده 16معطل میکند خلاصه بازی وسرگرمی درست کردند
اگرقانون گذاران صراحت درقوانین داشته باشند اینگونه نميشد که هرکس به میل خودش تفسیر ازقانون کند
نميدانم کی به حقم میرسم گویا وقتی مردم آنوقت حکم پذیرش سر مزارم میآورند
بنده هم شکایتی در دیوان بر علیه کمیسیون ماده 16 و بنیاد شهید دارم مبنی بر عدم اجرای قانون اعاده به خدمت جانبازان به بهانه برخورداری از حقوق حالت اشتغال تبصره یک که ادعایی غیر قانونی است ؛ چنانچه را هکاری برای محکوم کردن بنیاد و کمیسیون ماده 16 از طریق دیوان دارید ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.
اینجانب فرزند جانباز 25% میباشم و مدت 2.5 سال هست که عضو هیات علمی پیمانی دانشگاه دولتی (غیر پزشکی) هستم، با توجه به قبولی در مقطع PHD (دکترای تخصصی)برای سال تحصیلی 94-95-1 (مهرماه 1394)به دنبال مبحث مامور به تحصیلی خود میباشم.
میخواستم بدونم تسهیلاتی در این باره برای بنده به عنوان هیات علمی وجود داره یا خیر(چون در دانشگاه به اینجانب گفتند که قانونی نیست و اگر هم باشد برای اعضای هیات علمی اجرایی نیست!!) و اگر بله در دانشگاه بنده باید به کجا مراجعه کنم. ضمنا در آییننامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و برابر ماده 9 آییننامه، مقررات حاکم بر مأموریت آموزشی جانبازان(یعنی آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان) در مورد فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان نیز لازمالاجراست. لذا تمامی فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر میتوانند بهطور تمام وقت مشغول تحصیل شده و از حقوق و مزایای کامل برخوردار شوند.
اگر این ایین نامه در حال اجرا باشه در اون صورت ماده 9 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان ( 9ـ استفاده از مأموریت آموزشی اعم از تمام وقت یا نیمه وقت در دوران خدمتی رسمی آزمایشی امکانپذیر میباشد.) با توجه به اینکه بنده پیمانی هستم مشکل ایجاد میکنه یا خیر؟ لازم به ذکره که رسمی شدن در دانشگاه دارای مراحل زیاد و پیچیده ای هست و از طرفی اگر بنده رسمی آزمایشی بودم طبق ایین نامه اعضای هیات علمی میتوانستم به مامورت آموزشی بروم و لذا آیین نامه مذکور برای ایثارگران در این صورت تسهیلاتی ارائه نمیدهد.
یه سوال دیگه اینکه آیا این جمله که "طبق برنامه توسعه پنجم برای فرزندان جانباز ۲۵ به بالاو شاهد قانون ماموریت آموزشی لازم الاجراست بخشنامه۲۰۹/۲۱۲۳/د مورخ ۹۲/۳/۷ ." درست هست یا خیر چون بنده بخشنامه ذکر شده رو پیدا نکردم.
بینهایت سپاسگزارم و عذر خواهی میکنم چون جایی رو برای طرح سوالم پیدا نکردم ناگزیر سوالم رو اینجا مطرح کردم. امیدوارم شرایط بنده رو درک کنید چون با توجه به قبولی در مقطع روزانه PHD دانشگاه دولتی در صورت انصراف به مدت 2سال محروم از آزمون میشم و از طرفی در مصاحبه گروه مذکور نیز ممکنه دیگه بنده رو تا مدت طولانی مورد پذیرش قرار ندن و اینکه بنده با توجه به حقوق دریافتی روی این موضوع حساب کردم و تشکیل خانواده دادم و قسط و ... باز هم عذر خواهی میکنم بابت طولانی شدن عرایضم.
موفق باشید
یا حق
باید به عرض برسانم که بنده در سال 1377 بر اساس رای بنیاد جانبازان از کار افتادگی کلی شدم و بنیاد یک ردیف حقوقی به نام قانون اشتغال برایم در فیش زد که فیش ها و حکم از کار افتادگی موجود است در سال 1378 به استخدام دولت درآمدم و بنیاد بلافاصله حقوق حالت اشتغالم را قطع کرد بعد از اصلاح تبصره 2 ماده 39 از طریق بنیاد شهرستان اعتراضیه ای را ارائه و بنیاد نیز با نامه رسمی به بنیاد استان ارسال کرد که اکنون پس از 9 ماه بدن پاسخ مانده است.
10 روز پیش به دیوان عدالت شکایت کرده و مستندات ارائه داده ام می خواهم بدانم با افرادی که از دیوان مشابه بنده هستند و رای مثبت گرفته اند را چگونه می توانم ارتباط برقرار کنم.
اگر انتظار داشته باشيد بدون پيگيري همه قوانين براي شما اجرا شود انتظار بي حاصلي است. اگر به اجراي قوانين در اين سالها دقت كرده باشيد پيگيري ايثارگران براي احقاق حقوق خود به صورت فردي و جمعي بسيار موثر بوده است . امروز پس از ماهها پيگيري جانبازان اردبيل ،حقوق تضييع شده سالهاي آنان اعاده شد و براي جانبازان ساير استانها هم موثر واقع شده تا آنان هم به حقوق قانوني خود برسند. پس برابر قوانين حقوق خود را مطالبه كنيد و در پيگيري آن جدي باشيد