شناسه خبر : 36351
چهارشنبه 07 مرداد 1394 , 13:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

با توجه به آمار سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد داوطلبانی که در آزمون سراسری سال جاری از سهمیه ایثارگری استفاده کرده اند، 23 هزار و 250 نفر است.

حسین توکلی در گفتگو با خبرگزاری حیات، به سؤالات داوطلبان شاهد و ایثارگر آزمون سراسری سال 94 در خصوص نحوه انتخاب رشته، چگونگی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، تغییرات اعمال شده در انتخاب رشته سال جاری و استفاده از سهمیه ایثارگری پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا داوطلبان شاهد و ایثارگر نیز می‌توانند از نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی که توسط سازمان سنجش طراحی شده است استفاده کنند یا خیر، گفت: به پیشنهاد اداره کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران و با همکاری و هماهنگی سازمان سنجش تسهیلات خاصی برای جامعه ایثارگری فراهم شده است که با توجه به آمار سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد داوطلبانی که در آزمون سال جاری از سهمیه ایثارگری استفاده می‌کنند تعداد 23 هزار و 250 نفر است. این تعداد از داوطلبان نیز مانند سایر داوطلبان می‌توانند از سایت سازمان برای انتخاب رشته مجازی استفاده کنند.

توکلی در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده خواهر و برادر شهید از سهمیه در کنکور سال 94، با تأکید بر اینکه سهمیه خانواده شهدا غیر از سهمیه ایثارگران است که خواهر، برادر، پدر و مادر شهید را شامل می‌شود، اظهار داشت: این سهمیه به نسبت جمعیت مشمولان، مانند سهمیه مناطق 1، 2 و 3 اعمال می‌شود. سهمیه ایثارگران نیز شامل جانبازان، فرزندان و همسر جانبازان 25 درصد به بالا، آزادگان، فرزندان و همسران آنان و فرزند و همسر شهید یا مفقودالاثر است که خانواده شهدایی که با تکمیل فرم ویژه و جداگانه در آزمون سال جاری از این سهمیه استفاده کرده‌اند، 979 نفر هستند.

مشاور عالی سازمان سنجش در مورد رسیدگی به امور تحصیلی ایثارگران و بهره‌مندی آنان از امکانات ویژه در سایر کشورها، گفت: تمام کشورهای دنیا به مسئله ایثارگران توجه خاصی دارند و تسهیلات و امکانات ویژه‌ای را در کنار سایر امتیازات اجتماعی برای این قشر از جامعه خود فراهم می‌کنند که می‌توان گفت در این زمینه کشور ما از سایر کشورها جلوتر است.

توکلی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال ایجاد سمیه رزمندگان به این دلیل بود که این عزیزان به خاطر رفاه هموطنان خود کلاس‌های درس را ترک کرده و در جبهه‌های جنگ حاضر و دچار عقب‌افتادگی تحصیلی شدند. در آن سال‌ها پیشنهاد سازمان سنجش این بود که این افراد قبل از ورود به دانشگاه تقویت بنیه علمی شوند که بر همین اساس مجلس شورای اسلامی بودجه خاصی برای این کار در نظر گرفت و وزارت آموزش‌وپرورش هم مجری مسئله هدایت تحصیلی، استفاده از کلاس‌های درسی و انتشار جزوات رزمندگان شد.

سخنگوی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: این افراد از لحاظ علمی واجد شرایط تدوین شده از سوی دولت و سازمان سنجش برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی بودند و با توجه به حد نصاب تعیین شده هم توانستند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند. باید تأکید کنم که هم‌زمان با استفاده از سهمیه، کیفیت آموزشی نیز در مورد این دسته از داوطلبان حفظ شد. ما نیز در حال حاضر از اینکه کسانی که دارای توان علمی هستند وارد دانشگاه‌ها شده‌اند بسیار خوشحال هستیم. لازم به ذکر است که راه‌یابی این داوطلبان به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نشان می‌دهد افرادی که از این سهمیه‌ها استفاده کرده‌اند اطلاعات علمی و دانش لازم و کافی برای ورود به دانشگاه را داشته‌اند.

توکلی تصریح کرد: تمام تلاش ما این بود که افرادی دارای کیفیت تحصیلی وارد دانشگاه‌ها شوند و به همین منظور قبل از ورود داوطلبان به دانشگاه با برنامه‌های خاصی ضعف بنیه علمی آن‌ها را جبران و مرتفع کردیم که در این مسیر بسیار هم موفق بودیم. در حال حاضر یکی از افتخارات ما ارتقای داوطلبان شاهد و ایثارگر به دوره‌ها و مقاطع بالاتر تحصیلی است و توقع ما نیز این است که همزمان با ایجاد اداره کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران و تلفیق دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی، کیفیت آموزش دانش آموزان و هدایت تحصیلی آن‌ها با رویکرد ورود آن‌ها به دانشگاه‌های روزانه دولتی و ارتقای تحصیلی آنان در آینده به دوره‌های تحصیلات تکمیلی باشد.

مشاور عالی سازمان سنجش با تأکید بر اینکه بسیاری از داوطلبان نسبت به رشته‌های تحصیلی شناخت کافی و مناسبی ندارند و گاهی اوقات بدون آگاهی و بینش به انتخاب رشته می‌پردازند، افزود: هدایت تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد. به عقیده من امر هدایت تحصیلی باید قبل از فارغ‌التحصیلی دانش آموزان انجام شود و داوطلبان با شناسایی استعدادها در مسیر انتخاب رشته صحیح قرار بگیرند.

وی ادامه داد: برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در امر هدایت تحصیلی داوطلبان دانشگاه‌ها به افزایش موفقیت فرزندان مستعد شهدا و ایثارگران کمک شایانی داشته است. آزمون‌های سراسری در سال‌های اخیر با توجه به اینکه به‌صورت 4 گزینه‌ای هستند، حالت مفهومی به خود گرفته‌اند که داوطلبان در صورت هدایت تحصیلی صحیح، موفق به اخذ رتبه‌های دو رقمی و تک رقمی بیشتری در آزمون خواهند شد.

توکلی در مورد برگزاری مشاوره تحصیلی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطح ملی و استانی، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی انتخاب رشته برای نمایندگان استانی در توجیه و هدایت داوطلبان تأثیر بسیاری دارد؛ انجام این کار خدمت بسیار بزرگ و ارزشمندی است و از این طریق آگاه کردن داوطلبان از نحوه و نوع انتخاب رشته دانشگاهی، توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه بسیار مفید و مؤثر است. تربیت صحیح این نسل از جامعه ایثارگری، مسئولان متعهدی را به نسل آینده تحویل می‌دهد، چون این افراد نسبت به ایثارگری پدران خود احساس دین می‌کنند و بر اساس این احساس با مسئولیت‌پذیری بیشتری عمل می‌کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به انجام تغییرات جدید در نحوه انتخاب رشته در سال جاری، گفت: برای نخستین بار در طول برگزاری آزمون سراسری و با مصوبه مجلس شورای اسلامی، 30 درصد از ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی به داوطلبان مناطق محروم تخصیص داده شده است که در صورت انتخاب این رشته محل‌ها از سوی داوطلبان، گزینش آن‌ها بومی استانی انجام می‌شود. این داوطلبان در صورت قبولی در این رشته‌ها، به مدت سه برابر طول تحصیل خود تعهد خدمت دارند که به نظر من این طرح خوب می‌تواند با تربیت نیرو برای مناطق محروم بسیاری از مشکلات این مناطق را رفع کند.

وی در مورد سایر تغییرات در انتخاب رشته آزمون سراسری سال 94 افزود: در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پرستاری قبلاً گزینش به‌صورت ناحیه‌ای انجام می‌شد که با تغییرات اعمال شده در سال جاری، این گزینش کشوری شده است. در مورد رشته‌های شرایط خاص نیز داوطلبان در سال‌های قبل، محدودیت اولویت انتخاب داشتند که امسال این محدودیت برداشته شده است، ولی داوطلبان باید توجه داشته باشند که اگر در اولویت ماقبل این رشته قبول شوند، امکان انتخاب و تحصیل در رشته‌های خاص را ندارند.

توکلی به داوطلبان آزمون سراسری توصیه کرد تا با توجه به اهمیت و حساسیت انتخاب رشته با تحقیق کافی به دنبال رشته‌های مورد علاقه خود بروند و با استفاده از اطلاعات دفترچه راهنمای انتخاب رشته و ویژه‌نامه انتخاب رشته و مطالعه موشکافانه مطالب مندرج در آن با نوع و نحوه انتخاب رشته آشنا شوند. اگر داوطلب مطالب منتشره از سوی سازمان سنجش را به دقت مطالعه کند، متخصص‌ترین فرد برای انتخاب رشته خواهد بود؛ چون داوطلب علایق، استعدادها و توانایی‌های خود را بیشتر و بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسد.

مشاور عالی سازمان سنجش با تأکید بر مراقبت داوطلبان از سوءاستفاده گروه‌هایی که اخیراً برای انتخاب رشته فعال شده‌اند، ادامه داد: استفاده از امکانات و اطلاعات مندرج بر سایت سازمان سنجش آموزش کشور در مورد انتخاب رشته و همچنین استفاده از مشاوران بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمک گرفتن از آن‌ها برای انتخاب مسیر صحیح و پیشگیری از اشتباه بسیار مؤثر است.

اینستاگرام
آیا من که‍ جانباز ۲۰ درصد هستم سهمیه ایثارگران دارم
نه فقط از بالای 25 درصد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi