شناسه خبر : 36370
شنبه 10 مرداد 1394 , 10:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

غش و ریسه الکی‌خوش‌ها برای اهانت فرانسوی

روزنامه‌های مختلف از زوایای گوناگون به سفر وزیر خارجه فرانسه پرداختند.
روزنامه آرمان در تیتر اول خود نوشت: «سفر پرو پیمان فابیوس به تهران» اما در محتوای خبر خود دعوت از روحانی برای سفر به فرانسه و دیدار نمادین فابیوس با وزرای اقتصادی و رئیس سازمان محیط زیست را دستاورد این سفر برشمرد. روزنامه شرق اما در تیتر اول خود از قول دبیر انجمن خودروسازان (که از طرفداران همیشگی گران‌تر شدن قیمت خودروها بوده) نوشت: «پژو را نبش قبر نکنیم»! شرق همچنین دعوت اولاند از روحانی برای سفر به پاریس را تیتر کرده است.
آفتاب یزد در تیتر اول خود به این جمله فابیوس بسنده کرد که «با فرمول روحانی مذاکره کردیم- دعوت از رئیس‌جمهور برای سفر به فرانسه». روزنامه ایران هم ازتمام دستاوردهای سفر فابیوس این تیتر را برگزیده که «کارت دعوت الیزه برای روحانی»،  اعتماد هم تیتر زده «آشتی فرانسوی».
اما روزنامه وطن امروز در تیتر اول خود نوشت: «فرش قرمز برای موسیو ایدز».  این روزنامه می‌نویسد: در حالی که وزیر خارجه فرانسه یعنی کشوری که بیشترین عربده‌ها را در مذاکرات هسته‌ای علیه ایران زد؛  به عنوان اولین عضو 5+1 وارد خاک ایران شده، رئیس‌جمهور این کشور در اظهاراتی توهین‌آمیز گفته است نحوه استقبال از فابیوس را به صورت ویژه زیر نظر دارد و شیوه استقبال از لوران فابیوس در تهران سنجش و ارزیابی از رفتار ایران خواهد بود! انتقادات علیه فابیوس انتقاد از فرانسه است و وی فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه به ایران محسوب می‌شود. اولاند افزود: از رئیس‌جمهور روحانی انتظار داریم نشان دهد اکنون ایران می‌تواند حل و فصل بحران‌های جدی منطقه به‌ویژه سوریه را تسهیل کند. رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: ایران باید کشوری باشد که راه حل برای مسائل منطقه همچون لبنان، سوریه، یمن و بحرین ارائه کند. این اظهارات طلبکارانه اولاند در واقع به معنای این است که از نگاه او نزدیکی به ایران دارای پیش‌‌شرط‌هایی است که مهم‌ترین آنها در حوزه سیاسی درباره تحولات منطقه است!
این روزنامه همچنین بدعهدی گسترده شرکت‌‌های نفتی و خودروساز فرانسوی در معاملات گذشته با ایران را هشدار‌آمیز توصیف کرده است.
روزنامه جوان نیز این عبارت را تیتر اول خود کرد: اتهام‌زنی مهمانان فرنگی با «جهان امن‌تر پس از توافق»!
جوان می‌نویسد: «امروز یک روز تاریخی است و برای ما افتخار بزرگی می‌باشد تا اعلام کنیم که در مورد راه حل هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌ایم تا جهان را امن‌تر سازیم! این جمله‌ای است که فدریکا موگرینی، نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا برای امور خارجه و سیاست و امنیت در وین اعلام کرد. این سخنان موگرینی در این اجلاس تقریبا پایانی بر مهم‌ترین مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 بود که تمام اتفاقات بعدی را رقم زد. در این میان نکته‌ای که خانم موگرینی در پایان سخنان خود به آن اشاره کرد، کلید‌واژه‌ای بود که بارها و بارها از سوی مقامات غربی تکرار شد. ایمن‌‌تر کردن جهان واژه‌ای بود که باید به صورت مداوم تکرار شود. لوران فابیوس وزیر امور  خارجه فرانسه نیز در یادداشت خود در روزنامه ایران به این نکته اشاره کرد که «ما می‌خواهیم برای یک جهان امن‌تر اقدام کنیم و بایسته است ایران همه سهم خود را در این جهان داشته باشد. این پیامی است که به تهران می‌برم.» تکرار مکرر این نکته که توافق وین سبب امن‌تر شدن جهان یا منطقه شد به طور حتم سوالی را در ذهن  هر ناظر آگاهی برمی‌انگیزد، آیا پیش از این فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تهدیدی برای امنیت جهانی بوده است که حالا با توافق وین خنثی شده باشد؟ آیا قرار است ایران پیش از این به عنوان یک چاقوکش در عرصه بین‌المللی معرفی شود تا توافق وین قفلی بر دستان این بازیگر نامطلوب باشد و شاید هم ایرانیان قرار است به 12 سال گذشته که در مقابل غرب ایستاده‌اند با شرمندگی نگاه کنند. چنین نگاهی را بدون تردید می‌توان نگاهی خصمانه و بدوی‌گونه به ایرانیان دانست که این بار نه در مجامع بین‌المللی بلکه به صورت آشکار و روشن در سفرهای رسمی به ایران و از سوی مقامات رسمی غرب بیان می‌شود، سخنانی که تنها می‌تواند بوی توهین از آن به مشام برسد. نکته جالب اینجاست که وزارت امور خارجه در مقابل این مسئله سکوت پیشه کرده است و هیچ موضعی در ضدیت با این سخنان چه از سوی وزیر خارجه و چه سایر مقامات به گوش نمی‌رسد.
جوان همچنین در بررسی تحلیلی خود به طرح پرسش‌هایی نظیر «اصلی‌ترین خطر برای ایجاد جنگ اتمی در خاورمیانه کیست؟» و «خاورمیانه را چه کسانی جهنم کرده‌اند؟» پرداخت و با   بیان این که آمریکا و عرب و اسرائیل عاملان ناامنی در منطقه هستند، نوشت: ایران است که مقابل داعش ایستاده است.
نسل جدید با قابلیت‌های مختلف از جمله حمل تسلیحات بالا نیاز دارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi