شناسه خبر : 36396
یکشنبه 11 مرداد 1394 , 09:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سناریویی که مذاکرات هسته‌ای فقط بهانه آن بود

روزنامه‌های زنجیره‌ای به بهانه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین، فاز تازه‌‌ای از سازش یکطرفه با آمریکا را کلید زده و شرکت روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت دیدار با اوباما رئیس دولت شیطان بزرگ دانستند.
روزنامه آفتاب‌یزد تیتر اول «دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل» رسانه‌های غربی احتمال دادند) را برجسته‌ کرد و نوشت: حال پس از توافق مهم هسته‌ای پس از کش و قوس‌های فراوان زمزمه‌های ملاقات روسای جمهور آمریکا و ایران به گوش می‌رسد. زنگ آغاز این گمانه‌زنی‌ها را به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های غربی زده‌اند. دیروز در محافل رسانه‌ای این گمانه‌زنی به نقل از گاردین مطرح و دست به دست چرخید. اذعان آفتاب یزد به دنباله‌روی از سناریوی رسانه‌های غربی در حالی است که این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اگرچه این رسانه دلیل محکمی غیر از همزمانی برای احتمال این دیدار مطرح نکرده است اما به نظر می‌رسد خبر فوق قابل تامل است. در واقع از آنجایی که فی‌الحال تابو مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در مسئله هسته‌ای شکسته شده است دور از ذهن نیست که روسای جمهوری دو کشور نیز برای باقی مسائل بین ایران و آمریکا ملاقات و گفت‌وگو نمایند.
این روزنامه می‌افزاید: هرچند گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما در سال 92 اعتراض‌های بلندمدتی در داخل را به همراه داشت اما به عقیده ناظران آن گفت‌وگوی کوتاه خود می‌تواند زمینه‌ساز شکستن تابوی ملاقات دو رئیس‌جمهور شود. اکنون گمانه‌زنی‌ها در این زمینه آغاز شده و امکان اینکه تابوی دیگری در دولت حسن روحانی شکسته شود وجود دارد.
روزنامه آرمان نیز با تیتر «فرش قرمز نیویورک زیر پای روحانی» خواستار تابوشکنی مجدد در سفر به نیویورک و دیدار با اوباما شد و نوشت در سفر قبلی سناریوهای مختلف اعم از دیدار در راهرو یا بر سر میز شام رسمی روحانی از پذیرش دیدار درست در زمانی که همه انتظار آن را داشتند سر باز زد و در نهایت به هنگام خروج روحانی و در مسیر فرودگاه تلفن لیموزین حامل روحانی زنگ خورد و روسای جمهوری آمریکا و ایران 15 دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند و البته برای اولین بار در تاریخ روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب، وزرای خارجه دو کشور درحاشیه مذاکرات هسته‌ای مستقیم و رودررو سخن گفتند، ارتباطی که تابوی مذاکرات مستقیم را شکست.
... حال با رقم خوردن توافق قرن، زمینه تازه‌ای فراهم شده است.
یادآور می‌شود پیش از این، هاشمی رفسنجانی مذاکره با آمریکا را شکستن تابوی بزرگ توصیف کرده بود و به نظر می‌رسد برای برخی طیف‌های دارای خوش‌گمانی مفرط به آمریکا اساسا مذاکرات هسته‌ای بهانه و پوششی برای نزدیکی بیشتر به آمریکا بوده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi