شناسه خبر : 36487
پنجشنبه 15 مرداد 1394 , 13:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توجه به شهدای مسجد گوهرشاد

در شب شعر «حماسه گوهرشاد» عنوان شد
جلیلی: 80سال از واقعه گوهرشاد گذشته اما برای 1200 شهید این واقعه یک اثر هنری تولید نشده

معاون اجتماعی فرهنگی شهردار مشهد گفت: از شما شاعران می خواهم نگذارید صدای مظلومان زنده به گور شده در این حادثه در تاریخ گم شود و خداوند از شما شاعران خواسته نگذارید تا صدای دادخواهان خاموش شود در حالی که مستکبران سکوت کرده اند.

خبرگزاری فارس: جلیلی: 80سال از واقعه گوهرشاد گذشته اما برای 1200 شهید این واقعه یک اثر هنری تولید نشده


 

به گزارش خبرنگار  اعزامی فارس به مشهد، شب شعر «حماسه گوهرشاد» با مشارکت موسسه شهرستان ادب و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد شب گذشته در مشهد برگزار شد.

*آفتابگردان ها استثناهای شعر هستند

 وحید جلیلی معاون امور اجتماعی فرهنگی شهردار مشهد در این مراسم پس از قرائت آیات پایانی سوره شعرا به به شهرستان ادب و برنامه آفتابگردان ها اشاره کرد و گفت: آفتابگردان ها استثناهای شعر هستند و شهرستان ادب این امتیاز را برای خودش حفظ کرده و هنر و شعر را در مسیر دادخواهی و عدالت طلبی قرار داده است.
وی با بیان خاطره ای از یکی از قدما به جایگاه واقعه گوهرشاد اشاره کرد و گفت: یکی از قدیمی ها میگفت هر وقت مادرش حاجتی داشته نذرش را برای شهدای مسجد گوهرشاد قرار می داده است.، از همین رو مظلومیت شهدای گوهرشاد نزد مشهدی ها یک خاطره تلخ است و پیران این تلخی ها در جانشان هست.

*600 تا 1200 شهید در واقعه گوهرشاد

جلیلی در ادامه با اشاره به آمار کشته شدگان این واقعه گفت: آیت الله واعظ زاده از حاضران در آن روز، تعداد شهدا را بیش از 1200 نفر اعلام کرده و در اسناد دولت پهلوی 600 نفر نقل شده است.
وی افزود: مردم مشهد در یک شب به خاک و خون کشیده شدند و در جایی همین حوالی دفن شدند. ماجرای مسجد گوهرشاد یک سوگ مضحک است و نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان بی نظیر است و این تراژدی است چون کسانی شهید شدند که می خواستند از فرهنگ خود دفاع کنند و مضحک است چون رضاخان می خواهد به زور سر نیزه و کشتار ملت را آدم کند.

جلیلی گفت: مجموعه ای از تناقض ها در این واقعه دیده می شود، رضاخان می گوید می خواهم زن را از عقب ماندگی نجات دهم و او را فرهیخته کنم آن هم در کجا در مسجد و آن هم مسجد گوهرشاد. گوهرشادی که خود نماد زن فرهیخته است زنی که از قوم تیموریان است ولی اسلام او را به یک انسان فرهیخته تبدیل می کند و غرب می خواهد این تفکر را از جامعه حذف کند.

او اضافه کرد:  من در جمع هنرمندان خواستم که هنر طبیعی داشته باشیم و آنها پرسیدند این چه هنری است؟ و پاسخ دادم این هنر یعنی اینکه بعد از هشتاد سال اگر این واقعه در هر کشوری بود الان یک موزه اثر هنری داشتیم. ولی ما کاری در این زمینه نکرده ایم و یک اثر تولید نشده است در حالی که برخی از هنرمندان در همان زمان برای این رفتار کف و سوت زدند و اثر موسیقایی تولید کردند.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش از شاعران جوان خواست که صدای واقعه گوهرشاد را با هنرشان بلند کنند. او گفت: از شما شاعران می خواهم نگذارید صدای مظلومان زنده به گور شده در این حادثه در تاریخ گم شود و خداوند از شما شاعران خواسته نگذارید تا صدای دادخواهان خاموش شود در حالی که مستکبران سکوت کرده اند. اگر دشمن سلاح های ما را محدود کند اما سلاح شما شاعران فرهیخته قدرت جمهوری اسلامی خواهد بود و این محدود شدنی نیست.
معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در پایان سخنانش گفت: هر شاعری که برای حماسه گوهرشاد شعر بگوید از طرف شهرداری مشهد یک سفر زیارتی به مشهد مقدس دریافت خواهد کرد.
در این شب شعر که جمع کثیری در آن شرکت کرده بودند، مرتضی امیری اسفندقه، محمدکاظم کاظمی، ناصر فیض، علی داوودی، وحید جلیلی، علی محمد مودب، غلامرضا بکتاش، میلاد عرفان پور، محمدرضا طهماسبی، محمود حبیبی کسبی و تعداد بسیاری از شاعران جوان شرکت داشتند. در میان این برنامه نماینده دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد توضیحاتی پیرامون این واقعه و اقدامات این دبیرخانه برای حضار ارائه کرد.
همچنین در بخش های مختلف شاعرانی چون مرتضی امیری اسفندقه، حامد عسگری، ناصر فیض، غلامرضا بکتاش، محمدکاظم کاظمی و برخی اعضای دوره آفتابگردان ها اشعاری برای حاضرین قرائت کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi