شناسه خبر : 36560
یکشنبه 18 مرداد 1394 , 11:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دو دو تا ... پنج تا

کجا به جانبازی که با وجود محدودیت های حرکتی روی ویلچر و چندین بیماری و عوارض ناشی از مجروحیت یک استاد دانشگاه موفق و محبوب است می گوید نسل سوخته؟

شهید گمنام -  بعضی ها زندگی هایشان حسابی حساب و کتاب دارد و همیشه دو دوتایشان می شود چهارتا! ... آنهایی که خوب بودن زندگی و لذت بردن از آن را تنها در داشتن یک پست یا مقام و شغل خوب و پردرآمد می دانند... در داشتن توان مالی بالا... رفتن بچه هایشان به بهترین مدارس و کلاس های فوق العاده و آموزشی ... داشتن بیشترین امکانات در زندگی و وسایل رفاهی و تسهیلات... داشتن امکان تفریح و سفرهای داخلی و خارجی ... مهمانی ها و خرج های آنچنانی و ...!

... کسانی که دادن 1000 تومان صدقه نیز برایشان شرایط و زحمت دارد و اگر بشود 2000 تومان، حساب هایشان بر هم می خورد... آنهایی که سهمی از مالشان برخلاف آیه قرآن به فقیران و ... تعلق نمی گیرد که نکند حساب های بانکی شان کمی سرخالی شود و به برنامه مسافرت خارجی شان خللی وارد شود.... آنهایی که به فرزندانشان یاد می دهند که تنها برای دوستان پولدار خود ولخرجی کنند و هم کلاسی های فقیرشان را پست و حقیر ببینند... آنهایی که خرج لوازم آرایش و دورهمی ها و پارتی ها و خریدهای هر روزه شان سر به فلک می کشد اما دریغ از یک اسکناس 1000 تومانی در صندوق کودکان سرطانی...!

... اینها همان کسانی هستند که دنیایشان همیشه قابل محاسبه است مثل ساعت ملاقات کاری و بستن قراردادهایشان... مثل قیمت ماشین های گران قیمتشان و ...همان هایی که دو دوتایشان همیشه چهارتاست ...همان هایی که به نسل جنگ و دفاع مقدس می گویند نسل سوخته! ... و نمی توانند درک کنند که برخی هم بوده اند و هستند در این دنیا که حساب هایشان کمی متفاوت است و دو دو تایشان گاهی می شود پنج تا و شاید گاهی سه تا...!

... کسانی که محاسبات و تصورات دنیایی شان، اجازه درک زندگی عاشقانه، عارفانه و مخلصانه و بدون محاسبات مادی را نمی دهد و به نسل تکرارنشدنی و بی بدیل دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی، واژه حقیر " نسل سوخته " را اطلاق می کنند!

آنها که به ایثارگران و بازماندگان و یادگاران عزیز دفاع مقدس می گویند نسل سوخته، یقینا" همان هایی هستند که طعم شیرین زندگی را در خوردن غذاهای خوشمزه و رنگ به رنگ سر میزهای متعدد معنی می کنند اما آنهایی که این روزها یقینا" با هدف مورد هجمه ضد ارزشی قرار گرفته اند و به نسل سوخته معروفشان کرده اند، کسانی بودند که طعم شرین زندگی در کنار همسر و فرزند و والدین را به سختی دفاع از خاک و وطن و ناموس بخشیدند و شیرینی خوردن نان خشک کپک زده گاهی برایشان از خوردن دستپخت پراز مهر همسر خود بیشتر بود...

... نسل جنگ همان کسانی هستند که محاسباتشان مادی و دنیایی نبود و گاهی دو دوتایشان را که حساب می کردند... چهارتا هم نمیشد!... آنها که خانواده خود را با خرجی اندکی می گذاشتند و به دست خدا می سپردند و به سوی جبهه ها می شتافتند... آن همسرانی که همان دارائی اندک خود را حتی در پشت جبهه، صرف رساندن آذوقه و غذا و تهیه پوشاک به خطوط جبهه و رزمندگان می کردند... همسران رزمندگانی که فراق شوهر خود را به عشق الهی و برای خدا تحمل می کردند و خودشان مرد خانه شان بودند ...  آنها که فرزندانشان بدون پدر، بزرگ می شدند و مدرسه می رفتند و روزها و شب ها را در انتظار دیدن و برگشتن پدرانشان می گذراندند اما عاشق پدران قهرمان خود بودند ... نه مثل بچه های بعضا" مرفه امروز که پدرانشان هزاران امکانات را برایشان تهیه می کنند اما روز به روز با آنها فاصله می گیرند...!

... آنهایی که بهشان می گویند نسل سوخته، همان نسل بامرام و معرفتی هستند که هنوز هم دیدن درد مردم یا هم رزمانشان را برنمی تابند و با وجود داشتن آلام و دردها و مشکلات زیاد، نسبت به دردهای جامعه بی تفاوت نیستند... همان هایی که هنوز هم با وجود یکسری فشارها و محرومیت های مالی، برای دادن صدقه و کمک به فقرا و هم رزمان محروم دستشان به سختی داخل جیبشان نمی رود... برای دوا و درمان و رفع مشکلات زندگی به پول زیادی نیاز دارند اما وابسته و بنده پول و مال دنیا نیستند!

 کسانی که بی چشمداشت برای آرامش و امنیت و آسایش همه ما جنگیدند و امروز مسئولان بسیاری از خواسته هایشان را هم اجابت نکرده اند... اما عظمت وجودشان اجازه نمی دهد که هنوز از ما طلبکار باشند!... و اینقدر وسیعند و بزرگ که با وجود اینکه قهرمانان این سرزمین هستند اما بسیاری از آنها در سطحی بسیار پایین تر نسبت به افراد معمولی زندگی می کنند و نه قدردانی هست و نه توجه زیادی...!... اما پشیمان یا متوقع نیستند!

... چرا به این نسل مومن و سلحشور و با غیرت می گویند سوخته درحالیکه بسیاری از ایثارگران و بازماندگان این نسل یعنی آزادگان و جانبازان و رزمندگان با وجود سختی ها و محدودیت ها، روز به روز پله های علم و پیشرفت را بالا رفته اند و افراد مفید و موثری در جامعه هستند ... و همچنین بعضا" از فرزندان سختی کشیده ایشان، نخبگان و افراد بسیار موفقی به عرصه جامعه قدم گذاشته اند چونان که در میان جوانان مرفه و بی درد سختی ندیده پیدا نمی شود.

... کسانی همچون زمان جبهه و جهاد که در سخت ترین شرایط به دفاع و جنگ می پرداختند، امروز هم وظیفه خود را در قبال جامعه تمام نشده می دانند و همچنان در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی و فرهنگی به رزم خود ادامه می دهند...

اگر این نسل، نسل فراموش شده است پس چگونه است که پیکر یک شهید می تواند هزاران نفر را برای تشییع به خیابان ها برساند و هزاران چشم را گریان و خیس کند و غوغایی در جامعه برپا کند؟...

 کسانی که این نسل مجاهد و معتقد را نسل سوخته می نامند، خود از درک ایمان عمیق و نگاه بصیر ایثارگران و بازماندگان جنگ تحمیلی عاجزند و همه چیز را با حساب دنیایی محاسبه می کنند و می سنجند...آنها باید بدانند که نه آزادگان، نه جانبازان و نه رزمندگان غیور دفاع مقدس، هرگز از قدم هایی که هرچند با سختی به سوی مقام قرب الهی و به سوی هم نشینی با سیدالشهداء در بهشت رضوان الهی چه در خطوط جبهه ها و چه در طول زندگی خود برداشته اند پشیمان نیستند و هر روز و هر لحظه با یقین پای ارزش ها و اعتقادات خود ایستاده اند ... و حتی هنوز هم برای این باورها درجبهه هایی متفاوت می جنگند.

... اینان نعمت ها و شاهدانی بر روی زمین هستند که زندگیشان بیشتر رنگ و بوی مدد جستن از قدرت ناتمام الهی و قدرت فرشتگان امدادگر و امداهای غیبی و توسل و اتصال به اهل بیت و اولیاء را داشت و دارد... زندگی با هزاران باور  زیبا و عمیق به الطاف خفیه الهی و باورهای قلبی و محاسابات معنوی ... آن هم در این عصر... عصر  کامپیوتر و تکنولوژی و موبایل و اینترنت و ... هزاران سرگرمی دیگر... کسانی که این سرگرمی ها آنها را با خود نبرده است و از مسیر دورشان نمی کند...

... آنان که به این باارزش ترین و آبرومندترین ساکنان شهر و دیارمان نسل سوخته می گویند، ندانسته دست به خود سوزی می زنند در میان آتشی که دنیا و دنیادوستی و بعضا" شیطان و غفلت ها برایشان فراهم کرده است...

وگرنه کجا به جانبازی که با وجود محدودیت های حرکتی روی ویلچر و چندین بیماری و عوارض ناشی از مجروحیت یک استاد دانشگاه موفق و محبوب است می گوید نسل سوخته؟!

کجا به فرزند شهیدی که بدون حضور پدر، جوانی مومن و معتقد بار آمده و به بالاترین مدارج علمی دست پیدا کرده اند می گوید نسل سوخته؟!

یا به همسران شهید و جانبازی که بر تمامی مشکلات زندگی سخت خود غلبه کرده اند و افرادی موفق و موثر در اجتماع هستند...؟!

کجا به جانباز شیمیایی که با وجود تنفس با کپسول اکسیژن در این شهر آلوده! هنوز هم به تامین خانواده خود با کسب روزی حلال فکر می کند، نسل سوخته می گویند؟

کجا می توان درباره جانبازی که پس از سال ها خوابیدن روی تخت و خیره شدن به سقف، ذره ای از امید و معنویت و اعتقاداتش کم نشده است چنین اندیشید؟!

... و صدها نمونه دیگر... نسل جنگ و دفاع مقدس، نسلی هستند که هر روز میتوان به گذشته شان، به حالشان و به آینده شان افتخار کرد و غبطه خورد ... و نمی توان بزرگی خودشان، ایمانشان، مسیرشان و هدف حرکتشان را با واژگان سخیفی همچون "نسل سوخته"، توصیف کرد و کوچک نمود!

... این نسل پرافتخار و غیرتمند، نسلی ماندگارند که ایرانیان و مردم همه دنیا اگرهم اکنون و در آینده و در هرکجای تاریخ سرنوشتشان را مطالعه کنند به آنان افتخار خواهند کرد.

نسل سوخته ماها هستیم که بعضا" سبک و راه زندگی سعادتمند و معنوی معطوف به عاقبت وآخرت را  گم کرده ایم و نه خودمان باورهای ارزشی و معنوی در زندگیمان داریم و نه توانسته ایم به نسل های بعد از دفاع مقدس، باورها و ارزش ها را منتقل کنیم و قهرمانان حقیقی را به آنان بشناسانیم...

نسل سوخته ما هستیم ... مایی که با تبلیغات ماهواره گاها" دست از ارزش های دینی وفرهنگی مان می شوییم و شلوارپاره می پوشیم و موهایمان را مثل برق گرفته ها درست می کنیم!... نسلی نسل سوخته است که از اعتقاداتش چیزی باقی نمانده باشد و حرفی برای گفتن نداشته باشد ... نسلی که ذهنش با وایبر و واتس آپ و اینترنت و ماهواره هدایت شود و ...

 آنهایی که حساب هایشان همیشه دو دوتا چهار تاست و نمی فهمند و خبر ندارند که چرا حساب بسیاری از ایثارگران و بازماندگان دوران دفاع مقدس گاهی پنج تا می شود و گاهی هم سه تا... بدانند که هیچ کس نمی تواند به نسلی بزرگ و عزیز و ارزشی بگوید "نسل سوخته"...!!!

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
...

بعضی عاشق نیبیدی .

قلب ترحم ناریدی .

دل ظالم داریدی .

رحم و مروت ناریدی .

دنیایه دینیدی .

رسم روزگارا نیدینیدی .

دل عاشق ناریدی .

لاف محبت زینیدی .

حق مردم ، ادا نکونیدی .

بعد خودشانا ؛ پهلوان خوانیدی .

خوبوسه .جیک جیک کونه .

کنجییشکه ره ، سو سو کونه .

لکلکم شه رنگ درون .

خورا قاطی کونه ، طاووسه درون .

بعضی اصلاً عاشق نیبیدی .

چونکی اصلاً قلب ناریدی .

یعنی کی قلب فیزیکی داریدی .

ولی قلب آغشته به مهر و عطوفت ناریدی .

چوب حراج زنیدی به عاطفه .

چونکه در دل ناریدی ملاطفه .

چیره تو حق ماندی به رزمنگان .

چیره تو حقوق ندی به جانبازان .

چی گی تو جانبازا ؛ 5 % بگید .

چی گی تو جانبازه 5 % ؛ بی حقوق بیگید .

بیا تی قلبا آرامش بدن .

بیا تی وجدانا کمی صیقل بدن .

حق مردما فادن .

حق جانباز جبهه و جنگم فادن .

شاید کی آرامه ببی .

شاید کی قلبی عاشق بداری .

مهر بیدینی .

صفا بیدینی .

دنیایه بی چپاول بیدینی .

مردمه خلقت خدایی بیدینی .

ظلم ظالم .

جور صیاد .

آدمه ره همیشگی نیه .

تی أ دوشمنیم ماندگار نیه .

اشک جانباز جنگ دریاییه .

شوره تی أ حق الناس خوریه .

خدا خودش رحم بوکونه .

تی ظالمه دیله روشنه کونه .

کی تی راییه بیدینی .

کور کوری زندگی نوکونی .

بیدارا بو .

هوشیارا بو .

زندگی اتو نیا .

حق خوری أ اندازه نیه .

ویریس تی حدا پیدا کون .

تی قلب و جانا پیدا کون .

تو گمی .پیدا نیی .

تو دور از قدرت نیی .

بیدارا بو .

هوشیارا بو .

تی بدهکاریا فادن .

حق أ رزمنده جانبازان فادن .

تا کی احساس بداری .

قلب عاشق بداری .

دیل خوش کردار بداری .

جان نفس کش بداری
سلام و عرض ادب.
بااینکه همین دیروز پریروز بود که مطلب زیبا و ماندگار « حالش بد بود نه خودش» را از شهیدگمنام عزیز خوانده بودم ولی اعتراف میکنم که الان بادیدن این پست و نوشته جدبدازایشان، شوکه شدم.!!! چون انتظارشو نداشتم.
متن قابل تحسین وتالبته قابل تاملی بود. ولی شهیدگمنام عزیز منِ حقیر فقیر سراپاتقصیر با پاره ای مطالب شما( البته بااجازه شما و دوستان) مخالفم. دلایل بسیاری هم دارم که در محضرعقل و منطق پذیرفتنی است.
گفتنش به درازا میکشد و حوصله خوانندگان را هم خواهدبرد!! ولی کاش این توفیق را داشتم که این بحث را حضورا تقدیم شما میکردم.
کاش میشد دلایل مخالفتم را اینجابیان کنم که به درازاخواهدکشید. البته با کلیات متن موافقم. دراکثرکشورهایی که جنگ را تجربه کرده اند و مجروحین جنگی دارند، آنان را بسیارمورد ارزش واحترام قراریدهندو عنوان بنظرم قشنگ( کهنه سربازان جنگ) را به آنها اطلاق میدهند. این درشرایطی ست که هدف آنها صرفا" ملی و ذاتی ست(یعنی برحسب وظیفه اینکارراانجام میدهند) ولی در جنگ ما که عنوان دفاع مقدس را دارد، غیراز حس ملی و ذاتی و وظیفه ای که درمقابل حفظ مملکت داشتیم، حس ایدئولوژیک و اعتقادی هم دخیل بود. یعنی جنگ را یه نوعی دفاع از نه تنها خاک وطن، بلکه دفاع از حاکمیت و ارزشهایش مانند انقلاب و بالاترازهمه سلام ناب محمدی(ص) میدانستیم.. لذا باگذشت بیش از 30 سال از جنک، مردم ما این ارزشهاراپاس داشته اند. البته هستند عده قلیلی که ناپخته حرف میزنند، ولی ان کسانی که عملا ما واماندگان و چاماندگان از آن دوران پرشکوه را « نسل سوخته میدانند» کسانی هستند که ادعای بیشتری دارند. بنوعی ادعایشان گوش نه تنها مارا که فلک را کرکرده است. متظاهرینی که دم ار ارزشها و ایثارها و شهادتها و جانبازیها میزنند،ولی ( چون به خلوت میروند، آن کاردیگرمیکنند)!!!
آری شهیدگمنام عزیز، امثال ما را کسانی بحساب نمی آورند که بظاهر از خودماهستند، ولی بخاطر حفظ پست و مقام و صندلی ریاست چندروزه شان، پشت پا به نمادهای ایثار میزنند . به زبان ساده تر« من ازبیگانگان هرگزننالم، که با من هرچه کرد آن آشناکرد»!!!
درد دل بسیاراست و وقت اندک و مغتنم. ولی ای کاش همان قدر که بقول شما پولدارها و متمولین و ثروتمندان به ماها ارزش و احترام میگذارند(که کم هم نیست) همانقدرهم پرمدعایان و نان به نرخ روزخورها بفکرباشند. بیچاره متمولین ، درمورد جامعه ایثارگر که ادعایی ندارند، برعکس بعضی ها......!!! منو ببخشید
باسلام به آقای عسگری هما نطور که شما گفتین مجال پاسحگویی به مطالب شما نیست ولی با عرض معزت می خواستم بگویم کدام ایدلو ژی من درآوردی هی از خودتان می سازید.در زمان حکومت علی بیت المال اول بین بی سر پرستان ومجروحین تقسیم می کرد بعد بفیه مردم لابد حصرت غلی عنوان ابدولوژی را نمی دانست.لابد شما ها فقط ایدلوژی رابلد هستین.برادر محترم حق دنیوی چه ربطی به مسئله اعتقادی دارد هر کدام به جای خود والسلام.


...

چیره تو حق فاندی به رزمنگان .

و :

چیچینی ره ، سو سو کونه .

تصحیح بداهه نویسی .

...

ببخشییییییییییییییییییییید .

...

...

بابا آب داد ديگه شعار ما نيست .

بابا خـــون داد، بابا خـــــــون داد .

بابا آب داد ديگه شعار ما نيست .

بابا خون داد، بابا خون داد .

شهدا خون دادند به خاطر ما .

به اميـــــد طلوع صبح فــــردا .

همــــه با وحدت و الله اكبر .

شــديم آزاد ز فتنه ستمگر .

ماهي كوچولو شد از ستم آزاد .

بسر آمد ز وطـــــــن دوره صياد .

بابا جون مجروح شده پا نداره .

بابا جون رو ویلچره قد نداره .

بابا جون رو تختخوابه اکسیژن نداره .

بابا جون نون نداره .

بابا جون خونه نداره .

بابا جون ماشین نداره .

بابا جون پول میوه نداره .

بابا جون پول دارو نداره .

بابا جون اجاره خونه نداره .

بابا جون کرایه تاکسی نداره .

...

ای که از دستت رسد کاری بکن .

جان ما بستان و راحتم بکن .

این دغل بازان را بیدارش بکن .

این ستمکاران را درمانش بکن .

در جوانی بسیار ایثار کرده ایم .

ملک و اموال را ز دشمن آزاد کرده ایم .

داده ایم دست مشتی بی خدا .

برده اند بهر خودشان این دور از وفا .

ما برای تو جنگیده ایم .

ما برای خدمت خلق جنگیده ایم .

این مروت در کجا ؛ ما بجنگیم و نا اهلان خورند .

این فتوت تا کجا ؛ ما بکاریم و خودکاشته را هم خورند .
...
بابا جون غصه نخور .

بابا جون افسوس نخور .

اینه رسم روزگار .

اینه آورده کردگار .

سلحشوران می میرند .

چاپلوسان فربه می شوند .
سلام مملکت مربوط به جامعه ایثارگری این دغلبازان همان ارازل اوباشی هستند که دوستان بی بندباری ازادی شریکی اونورابی ای کسانی که جزهیچکدام ازنسلهای انقلاب نیستی اسب خودرا زیادندوان خودت خسته نکن این مملکت مال همین نسلی که توبه ان جسارت می کنی خودودوستان اماده باشیدکه به زودی بایددنبال سورخ بگردید
احسنت .. احسنت ... احسنت .. جانباز عسکری این خطای آخر فرمایشتون غم از دلم پاک کرد ...اوووووووی چی بگم از اون بعضیااااااا؟؟؟؟؟
اما غمت نباشه ما از اول گفتیم حق با ماس ... پس خدا بلده ناحق رو چجور بشونه سر جاش !!
خب بازم که کولاک کردی شهید گمنام ... آفرین ... طیب الله ،.. احسنت ...
استاد ...‌این مشتتو همچی کوبیدی تو سینه یاوه گویان که اگر آدم باشه باید بدونه یکی از تو خورده یکی از دیوار تا ابد از خدا .... چرا ؟
ببین ما که با هم نداریم ... تایید فرمایش جانباز عسکری هم بخاطر خط آخر نظرش بود ... اما تو که می دونی نظرم درباره باور های تو چیه ؟ عین یه سیب که نصف شده باشیم ...
گلم خو معلومه ما برای اعتقاداتمون می جنگیم و بعدم با اعتقاداتمون زندگی می کنیم ... ولی قرار نیست هر چی رو بدست اوردیم بدیم به آدمای .... که همه ارزش های ما رو زیر پاشون له کنند بعدم خودمون بشیم نوکرش یا بذاریم هی تز بده چی بکنیم چی نکنیم که مثلا حالا درست بشه یا احساس ارزش بکنه که ما بهش احترام می ذاریم ....
فکرشو بکن وقتی کار را می سپاری به نالایق ساده لوح چی از توش درمیاد ؟ کمترین حرفشون اینه که ما دچار مصیبت شدیم !
چه حرفا ؟ مصیبتم کجا بود ؟ پ چرا این مصیبت تو قسمتهای دیگر زندگی ما رخ نداده ... ها ؟ ها ؟ ها ؟
اون که به ما میگه نسل سوخته یعنی اصلا راه ما رو قبول نداره ... یا از راه ما جدا شده یا راه ما در نظرش کمرنگ شده ... خلاص !
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi