یکشنبه 01 شهريور 1394 , 11:05
اجرای قانون جامع از توهم تا واقعیت(۱۳)
در تبصره۲ ماده ۴۰ تصریح شده است که حقوق وظیفه جانبازان و آزادگان غیرمستخدم دولت توسط بنیاد پرداخت شود
یوسف مجتهد - در تبصره۲ ماده ۴۰ تصریح شده است که حقوق وظیفه جانبازان و آزادگان غیرمستخدم دولت توسط بنیاد پرداخت شود. تعداد زیادی از جانبازان و آزادگانی که مشمول قانون حالت اشتغال نشدهاند و غیرمستخدم دولت نیز هستند، همچنان بلاتکلیف هستند. قوانین صریحی در رابطه با برقراری حقوق وظیفه بسیجیان و سربازان وظیفه وجود دارد که بخشی از آن اجرا و این حق قانونی درباره بسیجیها اجرا نشده است.
بین رزمندگان 8سال دفاع مقدس، بسیجیها ذیحقترین رزمندگانی هستند که حقوق قانونی آنان مورد بیتوجهی مسئولان قرار میگیرد. ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و بنیاد شهید و امور ایثارگران که مسئولیت مستقیم تعیین تکلیف حقوق وظیفه را دارند باید در کوتاهترین زمان ممکن مقدمات تحقق این حق قانونی را فراهم کنند. شایسته نیست نیروهای داوطلبی که بار سنگین دفاع مقدس را بر دوش کشیدهاند، سرگردان در قوانین و دستگاههای اجرایی، پیگیر حقوق خود باشند.
در ادامه تبصره 2 آمده است: حقوق وظیفه جانبازان و آزادگان مستخدم دولت توسط صندوق بازنشستگی دستگاه ذیربط پرداخت میشود. بدیهی است صندوق مرتبط با حقوق وظیفه نیروهای مسلح، سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح(ساتا) است و از گذشته تاکنون این صندوق عهدهدار پرداخت این حقوق بوده است. با توجه به قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان و... که بیان میدارد: «هرگونه دریافتی جانبازان و آزادگان بابت جانبازی یا اسارت به موجب مقررات قانونی مانع دریافت حقوق از بابت استخدام رسمی یا غیررسمی، حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری به سبب قانون دیگر نخواهد بود و دریافتیهای فوق مشمول هیچیک از مقررات مربوط به دریافت دو حقوق از صندوق دولت و صندوقهای بازنشستگی نمیباشد.» لذا ساتا موظف است نسبت به پرداخت حقوق جانبازان و آزادگان شاغل در سایر دستگاهها و حتی کادر ثابت نیروهای مسلح که قبل از عضویت رسمی به صورت بسیجی به جبههها اعزام شده و مجروح شدهاند، اقدام کند.
چنانچه برداشت برخی مجریان، خلاف روال معمول و جاری، پرداخت حقوق وظیفه شاغلین توسط دستگاه محل خدمت فعلی جانباز و آزاده باشد، باید گفت این یک برداشت ابداعی و خلاف روال چند دهسال گذشته است که اجرای آن یک نابسامانی برای دستگاههای مختلف اجرایی و صندوقهای بازنشستگی به وجود خواهد آورد و به دلیل عدم سابقه قبلی نزد دستگاهها و صندوقهای بازنشستگی، اجرای آن را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت و زمان بسیار طولانی برای هماهنگی همه دستگاهها سپری خواهد شد که از انصاف و اقدام انقلابی که در این زمینه از نهادهای متولی مورد انتظار است، به دور است. مسئولان در وزارت دفاع، سپاه و ساتا باید متوجه باشند که بیش از 25سال است که این حقوق ادا نشده و دینی است که بر عهده مسئولان این نهادها است و تأخیر مجدد و طولانی در اجرای این حق تضییع شد، شایسته و روا نیست.
تبصره 3 ماده 40 مشمولان قانون حالت اشتغال شامل شهدا، جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی که 30 سال سنوات خدمتی آنان تکمیل میشود را شامل همه امتیازات مقرر برای شاغلان همطراز میداند؛ امتیازاتی مانند پاداش پایان خدمت و به طور مطلق هر امتیاز و پاداشی که در بازنشستگی به شاغلان تعلق میگیرد. لذا بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است پاداش پایان خدمت و مرخصیهای ذخیره شد جانبازان و آزاداگان حالت اشتغال را محاسبه و به آنان پرداخت کند.
نکتهای که تاکنون به مانعی برای اجرای این حق قانونی تبدیل شده است و البته شاید بهانهای برای مجریان باشد که نتوانستهاند منابع مالی آن را تأمین کنند، تاریخ پایان 30 سال خدمت مشمولان قانون حالت اشتغال باشد. گزینههای مختلفی که مطرح میشود غالبا دارای ایراد قانونی است و این حق را به سالهای آیندهای منتقل میکند که شاید بهرهمندی برای آن وجود نداشته باشد. قانون پرداخت پاداش پایان خدمت مصوب 75/2/26 و اصلاحیههای بعدی آن میگوید به هنگام بازنشستگی، معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت میشود. خدمت بیش از 30 سال در پرداخت پاداش قابل احتساب نخواهد بود.
به مستخدمان شاغل شهید، از کارافتاده پاداش به طور کامل پرداخت میشود. جامعترین و کاملترین معیار برای پرداخت پاداش پایان خدمت به جانبازان و آزادگان تاریخ اولین اعزام به جبههای است که میتواند به عنوان سابقه خدمت تلقی شود با این فرض زمان پرداخت پاداش پایان خدمت اکثر جانبازان و آزادگان فرا رسیده و پرداخت آن هر چند با تأخیر باید انجام شود. فرض بر این است که دو بسیجی با هم به جبهه اعزام شدهاند، یکی شهید و دیگری از کارافتاده کلی میشود همانگونه که پرداخت پاداش پایان خدمت شهید محاسبه و به بازماندگان شهید(هرچند با تأخیر چندساله) پرداخت میشود و معیار این پرداخت از تاریخ اعزام محاسبه میشود، پاداش پایان خدمت جانبازان و آزادگان نیز باید از تاریخ اعزام محاسبه و با گذشت 30 سال از آن تاریخ اقدام شود
شاید تعدادی از ایثارگران عزیز گمان کنند تبعیض قائل شدم ولی این چنین نیست . و تنها علت حمایت از این قشر بدلیل این است که این جانبازا ن نه تنها هیچگونه درآمدی ندارند بلکه به دلیل کهولت سن هیچ ارگان ونهادی آنها را استخدام نمیکند ومتاسفانه توان مالی کار آزاد را هم ندارند برای همین.روزگار بسیار بدی را سپری میکنند که بیان آن در این سایت درست نیست در ضمن ایثارگران شاغل یا حالت اشتغال اگر چه مبلغ دریافتی برایشان کم به نظر میرسد ولی لاقل محتاج غیر نیستند .
تبصره یک شما چرا رفتید جنگ چلاق شدید
تبصره دو مگه ما گفته بودیم برید جنگ شل چلاق بشید
تبصره سه از جان ما چه می خواهید
تبصره چهار به یاد دارم امام گفته بود به شما خیلی تحویل نگیریم
تبصره پنج مهدی را فرستادید زندان از دست من مادرش بردارید دیگه
تبصره شش شب های جمعه مرخصی تو خانهگل پسرم مهدی جانم شما بسوزید
تبصره هشت امام تون رفت اون دنیا شما چرا زنده ماندید برید بمیرید
تبصره نه جرعت دارید من بگیرید کشور ویران می کنم فرزندان من می گیرید
تبصره ده انقدر در این سایت بنوسید خسته بشید اکثر وزرا کار مندان من تائید می کنم حرف شما را گوش نمی کنند بسوزید
حاجی بی زحمت راهنمایی کنید بنده 24 ساله کارمند سازمان تبلیغات هستم و 25در صد هم جانبازی دارم بنده دو بار مجروح شدم بار اول بسیجی بودم بار دوم هم پاسدار وظیفه 28 ماه هم خدمت کردم در حال حاضر با 24 سال سابقه کار حقوقم از یک جانباز حالت اشتغال بنیاد شهید هم کمتر است ماده 51 هم برای ما اجرا نمی شود حتی اصافه کار جانبازی به من نمی دهند آیا این حقوق وظیفه شامل من می شود و اگر می شود کجا باید پیگیر باشم . ممنون
صراحت ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو باشهیدنیور عنوان کرد:
وی با اشاره به صراحت ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تاخیر در اجرای برخی موارد آن گفت: در این قانون آمده کلیه دستگاه ها به شهدا و جانبازان بالای 25 درصد شاغل و آزادگا ن شاغل (قید شاغل دارد) مبلغی معادل 25 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را به عنوان فوق العاده ایثارگری پرداخت کند. البته در مورد مستخدمین غیر دولتی مبلغ یاد شده توسط بنیاد پرداخت می شود که منظور شهدای مردمی است. فوق العاده ایثارگری بر مبنای موخر بودن قانون درحال اجراست. ماده 51 در خصوص شهدا اعمال شد و برخی موراد را منع کرد.
وی افزود: به همه ایثارگرانی که مشمول خدمات کشوری هستند فوق العاده تعلق می گیرد. فرزندان شهدا و جانبازان و رزمندگان فوق العاده قانون خدمات کشوری می گیرند.
نزدیک یک سال مارک در خصوص اجرای پرداخت حقوق نیروهای مسلح تحویل بنیاد استان داده ام ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته فقط یک کلام باید گفت هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری می رسد
اینقدر فریاد نزن .
لایحه وتبصره به هم مباف .
شانهای ما برای بالا رفتن مردمان زرنگی است
که بالا روند.
وبه نام ما پاساژهایشان را تعدادش را بیفزایند.
سرورم !!!!قانون یگ نوشته بی مقدار است.
خم چم قانون به دست زرنگان پدید می شود.!!!!
عزیزم شب تا به صبح تایپ می کنی !!!
به رنج ما می ازایی.
و ما را در حسرتش ان به افغان می اوری .!!!
ارام بگیر و وقتت را به حالت فرزندانت بگذار!!!
رفیقم قانون یگ کاغذ بی مقدار است...
قانون را تعداد صفرهای حساب قرض الحسنه حاجی فلانی است که تفسیر می کند.
عزیزم ارام بگیر!!!
فاش نیور متشکریم