شناسه خبر : 37157
دوشنبه 09 شهريور 1394 , 10:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«سیستم قیفی»؛ اصلی‌ترین مانع تولید در کشور

 چهارمین مجموعه کرسی های آزاد اندیشی اقتصادی در فضای مجازی توسط مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
 
 "موانع اصلی تولید و نقش دولت در رفع آن" موضوع این کرسی آزاد اندیشی بود که هفت تن از کارشناسان و دانشجویان صاحب نظر در این موضوع به بررسی آن پرداختند. که در ادامه گزارش این کرسی آمده است:
 
سوال: به نظر شما موانع اصلی تولید و کسب و کار در کشور چیست و دولت چه فعالیت هایی در رفع این موانع و حمایت از تولید ملی و کسب و کار می تواند انجام دهد؟
 
پاسخ ها:
1.    یکی از اصلی ترین موانع تولید، سیستم قیفی فعالیت اقتصادی در ایران است. به معنای تحمیل هزینه اولیه بالا ( اعم از مالی و غیر مالی) بر راه اندازی یک کسب و کار. راهکار هم حذف هزینه اولیه و بجای آن اخذ هزینه جاری از کسب و کارهاست. اما توضیح: اگر بخواهید در ایران یک فعالیت اقتصادی راه بیاندازید باید هزار جور ویژگی را برای دریافت مجوز فعالیت در همان اول کار پاس نمایید. و مبالغ بالایی را به حساب نهادهای مختلف واریز کنید. این مرحله عبور از قیف است که هرکسی نمی تواند از آن به سلامت عبور کند. اما بعد از اینکه جواز مربوطه را گرفتید دیگر هزینه چندانی (در مقایسه با سایر کشورها) لازم نیست به دولت و بخش عمومی بپردازید و به اعتبار همان جواز از انواع مزایا برخوردار می شوید. این می‌شود که جواز و پروانهذو امتیاز، خودش قیمت پیدا کرده و خرید و فروش میشود. حال آنکه با روح اقتصاد اسلامی در تضاد است. اما درستش این است که جواز به آسانترین شکل ممکن و با کمترین هزینه به متقاضیان داده شود. اما بعد از شروع به کار انواع مالیات و عوارض اخذ شود. یعنی حذف هزینه اولیه آغاز یک کسب و کار و افزایش هزینه های جاری آن.
 
آن موقع امتیاز و جواز خالی بی ارزش میشود. از طرفی هر کس تلاش میکند برای اینکه بتواند هزینه های جاری (سهم دولت) را بپردازد بیشترین بهره وری و سودآوری را داشته باشد. درست مانند مغازه دارهای مستاجر که چون باید سر برج کرایه بدهند اکثرا قوی تر از مغازه دارهای مالک مغازه کار میکنند. خلاصه کلام: دولت و بخش عمومی باید بگوید هرکس می تواند بفرماید کار کند بعد باید از سودش هر سال به من شارژ بدهد. اما در ایران میگوییم اول پول بده تا بذارم کار کنی. نتیجه اولی تشویق فعالیت و نتیجه دومی سد شدن راه ورود به فعالیت اقتصادی برای مردم است.
/ محمد مالکی
 
2.    موانع تولید:1-وجود بانکها با این ساختار و محتوا و سیستم موجود بیمار، خودش به تنهایی یک هیولایی بر سر راه تولید داخلی است. چه کار کنیم تا این هیولا را از سر راه برداریم، اولین کار روشنگری و بصیرت دهی درست وحسابی از عملکرد بانکها ،به مردم است، مردم بایستی بطور شفاف درجریان کار بانکها قرار گیرند. این آگاهی مردم چند مزیت دارد.1_ اول اینکه عموم مردم در سپرده گزاری و دریافت تسهیلات به خصوص در قراردادهای فیما بین، با بانکها با اطلاع و آگاهی برخورد میکنند ، که البته لازمه این کار ترویج فرهنگ سازی قناعت هم میباشد. که قناعت ، راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی است. 2.دوم اینکه نظارت بانک مرکزی توسط این افزایش آگاهی مردم ، قدری بیشتر خواهد شد چون توسط عموم مردم بصورت مطالبه از مسؤلین بانکها در خواهد آمد. 3.سوم اینکه اگر مردم بدانند که مانع اصلی اشتغال جوانانشان، وهمچنین علت این رکود اقتصادی کشورشان همین بنگاهداری و سوداگری بانکهاست آن وقت از روی کراهت با بانکها برخورد میکنند. و.... بنابراین شفافیت نظام جمهوری اسلامی در این زمینه با ابزار و روشهای خودش حائز اهمیت است. در پایان نکاتی که رهبر انقلاب در باره تقویت تولید ملی و داخلی فرمودند را متذکر میشوم. ایشان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی را تولید داخلی میدانند.
 
ایشان خرید کالای ایرانی را برای همه بخصوص دولت که عرصه مصرف او وسیع است را همیشه متذکر شدند. معظم له در یکی از دیدارهای اقشار خاص مردمی به دولت فرمودند که مصرف کالاهای مشابه خارجی که در ایران هم تولید میشود را برخود حرام کند. حتی آن بزگوار فرمودند که اگر کالای ایرانی کیفیت هم ندارد دولت برای اینکه به آن تولید کننده کمک کند از او بخرد تا کیفیت کالایش را بالا ببرد. "نکته ای که ایشان بر آن مدامت و تأکید دارند ،باید جامعه از تنبلی و کسالت بدور باشد". متأسفانه بیشتر اقشار مردمی به کارهای اداری و راحت روی می آورند.
/ احمد مقدم ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد
 
3.    یکی از مشکلات جدی تولید بحث فساد ناشی از دولتی بودن اقتصاد است و این دولتی بودن، بروکراسی خسته کننده را به وجود آورده به طوری که شکفتن خیلی از بنگاه های مهم اقتصادی که هر چند وقت یک بار در کشور های توسعه یافته اتفاق می افتد در ایران نه تنها دیده نمیشود که حتی جوانه هم نمیزند. در کشورهایی که اقتصاد خصوصی دارند دولتی کم حجم و چابک دارند که نیازی به دستگاه های عریض و طویل بی خاصیت نظارتی هم ندارد. در زمان تخلف ۳۰۰۰ میلیاردی مسئول وقت سازمان بازرسی کشور در جلسه ای میگفت فقط سیستم نظارتی بانک مرکزی از کل سازمان بازرسی بزرگتر است ، وقتی فعالیت های مستقیم اقتصادی دولت این حجم را دارد حقیقتا نیاز به این همه نهادهای نظارتی بزرگ تا حدی که خود دچار فساد می شوند وجود دارد و البته کارایی زیادی هم نخواهند داشت و بعدا همین نهادهای نظارتی مانعی جدی برای گسترش فعالیت های خودجوش تولیدی می شوند.
 
وقتی فعالیت های اقتصادی مستقیم دولت کم شود خیلی صحیحتر و راحتتر میتواند بر خود و بیت المال نظارت کند و بخش خصوصی غالبا خود از اموال خود مراقبت میکنند و صرفا در هنگام اختلافات و منازعات مالی بعد از مراجعه به دادگاه سیستم دولتی ورود میکند. در این هنگام بسیاری از مقررات دست و پاگیر که به جهت جلوگیری از فسادهای ناشی از دولتی بودن اقتصاد به وجود آمده اند دیگر موضوعیت نخواهند داشت و بخش خصوصی به تولید ورود کرده و دولت هم با سختگیری در مالیات همزمان به درآمدهای کلان مالیاتی دست خواهد یافت. البته در دوران گذار باید در صنایعی که بخش دولتی حضور دارد امتیازات جدی به جبران بی عدالتی موجود بین بخش دولتی و خصوصی به بخش خصوصی در موضوعاتی مثل مناقصات داده شود تا این بخش توانمند شود. /سیدرضا هاشمی، دانشجوی کارشناسی برق-الکترونیک دانشگاه علم و صنعت
 
4.    در موضوع کسب کار و تولید اگر از جنبه شروع فعالیت و بروکراسی های طاقت فرسای موجود جهت کسب مجوز و ناهماهنگی های ادراری که بگذریم از دید کلان اقتصاد، تولید و کسب و کار در کشور دارای مشکلاتی است. پایین بودن سود تولید نسبت سود های بانکی پرداختی به سپرده ها باعث شده انگیزه تولید در کشور تحت شعاع قرار گیرد. از طرفی روش های ناکارا بورس در تامین مالی صنایع موجب شده صنایع تولیدی و حتی خدماتی در تامین نقدینگی خود دچار مشکل باشند و به ناچار به دنبال وام هایی با سود بالا بروند که گاهی هم همراه با فساد است.مدیریت نادرست چرخه های روکود و تورم (که در چند سال اخیر این دو پدیده اقتصادی در کنار هم رویداد ) و دخالت بی جای دولت موجب شده متولیان کسب و کار در کشور در قسمت فروش و دستمزد با مشکلاتی مواجه شوند./ سجاد وکیلی _ارشد سیستم های اقتصادی و اجتماعی _علم و صنعت
 
5.    موانع اصلی تولید: ۱- عدم توازن در پرداخت ها( سود): یکی از اصلی ترین مواردی که عموما مطرح میشود سود بالای بانکی است و این در حالی است که تولید برای اینکه به نقطه سر به سر برسد زمان و هزینه زیادی میبرد در نتیجه اگر شما سرمایه خود را در بانک نگذارید هزینه فرصت بالایی خواهید داشت. ۲- هزینه بالای تامین مالی: شما برای تامین مالی ایجاد کسب و کار نیازمند استقراض و وام هستید و این در حالی است که بخاطر نرخ بالای سود سپره بانگی سود تسهیلات نیز بالا است. از طرف دیگر این هزینه تنها محدود به نرخ بهره نیست. بلکه زمان طولانی برای پشت سر گذاشتن روند و بروکراسی از یک سو و اعمال نفوذ ها و درصد خواهی ها نرخ حقیقی تسهیلات را بسیار بیشتر میکند. یکی از دوستان برای تاسیس کارگاه ۲میلیارد میخواست. نزدیک به ۱ سال طول کشید تا موافقت صندوق توسعه را بگیرد.
 
پس از ان هم به بانک صادارات معرفی شد که انجا هم فرایندهای سخت و پیچیده از جمله ضمانت های سنگین ( حدود۱میلیارد) مانع از به انجام رسیدن طرح شد. درحالی که این کارگاه در دوره ازمایشی فروش بسیار خوبی داشت و به زور نهادهای مسیول مجبور به انتقال به شهرک صنعتی و گسترش واحد خود ( درحوزه مواد غذایی)شد. ۳- هزینه اولیه بسیار بالای ایجاد واحد های تولیدی: اگر بشود کاری کرد که هزینه اولیه ایجاد واحد کم شده و به سالهای بعد پس از سر به سر شدن منتقل شود فعالیت تولیدی به احتمال زیاد رونق بگیرد. این مورد متشکل از هزینه اخذ مجوزها و رغایت استاندارها و همچنین نحوه و چگونگی تامین مالی است. ۴- نبود بازار پررونق در مبادلات کالاهای سرمایه ای: با توجه به بسته بودن اقتصاد بستر مناسبی برای مبادله و فروش ماشین الات دست دوم نیست. این مورد علاوه بر اینکه هزینه اولیه تولید را کم میکند سبب می شود تا تولید کنندگان این اطمینان خاطر را داشته باشند که اگر ورشکست شدند بتوانند با فروش ماشبن الات خود بخش قابل توجهی از سرمایه خود را برگردانند. ۵- بروکراسی های پیچیده برای اخذ مجوز. ۶- عدم وجود بسترهای حقوق مالکیت معنوی که این مورد باعث می شود که بسیاری از افراد از ترس اینکه ایده ان ها سرقت نشود اصلا به سمت اجرای ان نروند. ۷- تربیت افراد بدون یادگیری مهارتهای لازم برای روحیه کارافرینی ۸- قوانین و موارد مالیاتی پیچیده و سخت ۹- محدود بودن بازار فروش محصولات و خدمات( البته علت این میتواند کم بودن کیفیت محصولات باشد نه فقط صرف تحریم)  ۱۰- عدم وجود اطلاعات از وضعیت جاری اقتصاد در حوزه ها و صنایع مختتلف که این امر تصمیم گیری ها و ارزیابی ها را سخت میکند و بعضا سبب گمراهی می شود. ۱۱- ریسک بالا و دخالت افراد مختلف در فرایند تولید از جمله سفارشات برای استخدام. لازمه این مورد فرهنگ ساری این نکته است که افراد نباید از تولید انتظار شغل افرینی داشته باشند بلکه اشتغال در خدمات است. تولید ارزش افزوده باید ایجاد کند. ۱۲- انحصارات در تولید و یا واردات و یا صادرات/
حسین اولیا، ارشد سیستم های اقتصادی اجتماعی موسسه نیاوران
 
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
اینستاگرام
سلام ، موانع تولید اینها نیست و نیازی به این همه تشکیلات ندارد زیرا:
اول شروع تولید با مانع تولید کنندگان فعال مواجه میشود تا هیچ تولید کننده ای در رقابت با تولید کنندگان فعال داخل نشود.
دوم تولید کنندگان فعال تمام مواد اولیه تولید را به قیمت روز دلار با مصرف کنندگان حساب میکنند هرچند مواد اولیه داخلی باشد و همیشه مطالبه یارانه تولید را دارند لذا تبلیغات دولت قبل از انتخابات باعث توقع بیجای تولید کنندگان شده که این موضوع باعث افزایش قیمت چندین باره در یکسال یعنی یارانه را خودشان از جیب مردم گرفتند. سوم تولید کنندگان هرگونه دارایی خود را با قیمت روز دلار محاسبه میکنند و مطابق تورم افسار گسیخته دارایی خود را شامل ساختمانهای کارخانه و دفاتر فروش و تجهیزات افزایش یافته مشاهده میکنند لذا نباید با مردم فقر و بیچیز مقایسه شوند و اینطور مورد ترحم و دلسوزی دولت قرار گیرند.
چهارم دریافت وامهای تولید بسیار با صرفه است زیرا بجای استفاده در تولید اقدام به سرمایه گذاری در بازارهای دارای سود بسیار بیشتر از تولید میکنند لذا میگویند کارخانه ها تعطیل شدند و کارگران بیکار هستند که متاسفانه دستاویز ضد انقلاب شده است.
پنجم بدلیل حضور اکثریت مسئولین ثروتمند حکومتی در تولید یعنی کارخانه داران مهمترین مانع تولید است لذا هیچگونه کنترل و نظارت قاطع برای ممانعت و منع مداخله مسئولین حکومت در تولید وجود ندارد.
به این ترتیب مردم هر روز فقیرتر و تولید کنندگان یا مسئولین حکومتی روز به روز غنی تر میشوند که این روش اقتصادی در نظام اسلامی جزو گناهان کبیره ذکر شده است.
بنابراین فقدان هر گونه کنترل و نظارت دقیق بر تولید و تولید کنندگان عامل اصلی در ایران است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi