شناسه خبر : 37501
یکشنبه 22 شهريور 1394 , 10:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دارندگی و برازندگی!

آیا نمی شود مراسم را ساده تر برگزار کنید و هزینۀ اضافی آن را به چند تا خانوادۀ دَمِ بخت بدهید که بچه های آنها هم سر و سامان پیدا کنند؟

رمضانعلی کاووسی- روان شناسان معتقدند؛ اولین فاکتور برای تشکیل خانواده‌ای سالم تفاهم و علاقه است. این در حالی است که در سال‌های اخیر "وضعیت مالی"، نقش کلیدی در انتخاب جوانان برای ازدواج بازی می‌کند. مخصوصاً که بسیاری از افراد مرفه جامعه بدون اینکه به افراد متوسط و ضعیف جامعه فکر کنند روزبه روز در تجمل گرایی در حال سبقت از یکدیگر هستند.
در شهر کوچک ما هم گاهی مراسم عروسی مجللی برپا و به قدری اسراف می شود که انسان دست به دندان می ماند. سه نوع برنج، هشت نوع خورش و کباب، انواع میوه و شیرینی ... خدمتکارانِ پذیرایی مرتب سر میزها سر می زنند که مبادا در پذیرایی میهمانی از قلم نیفتد.
سؤال: «آیا نمی شود مراسم را ساده تر برگزار کنید و هزینۀ اضافی آن را به چند تا خانوادۀ دَمِ بخت بدهید که بچه های آنها هم سر و سامان پیدا کنند؟»
جواب: «آقا مگه شما فضولی؟ دارندگیِ و برازندگی! پول داریم می خواهیم اینجوری خرج کنیم. اصلاً به تو چه؟!»


در خبری خواندم 68 درصد از ازدواج هایی که پنج سال پیش در یکی از تالارهای گران قیمت تهران صورت گرفته منجر به طلاق شده است. خبری که هضم آن مشکل است، یعنی از هر سه تا ازدواج دو ازدواج به طلاق منجر شده است. این سؤال پیش می آید که چطور کسانی که قدرت برگزاری مراسم عروسی در تالاری پرهزینه را دارند، نمی‌توانند با هم زندگی کنند! پس به این نتیجه می رسیم که هزینه های میلیونی در جشن های عروسی  نمی تواند عامل خوشبختی یک زوج جوان شود.

 از این مسئله هم که بگذریم، خبر هزینه کردن اینگونۀ شما در شب عروسی فرزندتان توسط همان میهمان ها در جامعه می پیچد. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ آیا فکر می کنید میهمان ها و حتی کسانی که اینگونه پذیرایی کردن شما را می شنوند چه تصویری از شما در ذهن شان نقش می بندد؟  آیا نمی گویند از کجا آورده؟ طرف خر پوله! خدا خوب برای بعضیا وسیله میسازه! و...

 این گونه خرج کردن شما تبعات دیگری را هم بر دوش مردم جامعه تحمیل می کند. چشم و هم چشمی ها اوج می گیرید. کار شما برای بعضی ها تبدیل به یک روش و الگو می شود. باعث می شود افرادی هم که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند تصمیم بگیرند با رفتن زیر بار قرض، مراسم پر زرق و برقی مثل شما برگزار کنند. خانواده هایی غافل از این تجربه اند که برگزاری مراسم پرزرق و برق و خرید جهیزیۀ گران قیمت ضامن خوشبختی هیچ زوجی نمی‌شود.


این حرکت شما که ناشی از تفکر "دارنگی و برازندگی" است باعث می شود که خانواده ها تأمل کنند. ازدواج فرزندانشان را به تأخیر بیندازند تا شاید بتوانند زمانی مثل شما مراسم مجللی برگزار کنند.

  این حرکت شما باعث می شود که ازدواج که در فرهنگ دینی و ملی ما یک واژۀ مقدس است به تابویی ترسناک تبدیل شود و روز به روز سن ازدواج جوانان بالا رود. یکی از دلایلی که جوانان ما از ازدواج می ترسند، می تواند همین ریخت و پاش ها و اسراف ها باشد. آیا این حرکت دل بخواهی شما باعث ایجاد خواسته های نامعقول در جوان ها نشده و برای آنان سدّی برای ازدواج ایجاد نمی کند؟

 بیاییم درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و در حد توان خود موانع را از سر راه ازدواج جوانان برداریم. بیاییم فرهنگ ازدواج آسان را در جامعه گسترش دهیم. بیاییم در ازدواج جوانان به این کلام گهربار نبی مکرم اسلام توجه داشته باشیم که فرمود: «در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد که نزد خداوند محبوبتر از ازدواج باشد»

 


 می دانیم که اجاره خانه بالا، قیمت سرسام آور طلا و لوازم منزل و... بهانه‌های منطقی و موجهی برای به تأخیر انداختن ازدواج است؛ اما هنوز هم می شود سخت نگیریم، چشم و هم چشمی را کنار بگذاریم و با هزینه های کمتری اسباب ازدواج جوانان را فراهم کنیم.
می دانیم در حال حاضر گرانی بیداد می کند؛ اما هنوز هم می شود با مدیریت صحیح عقد مختصری بگیریم، کارت عروسی ساده ای تهیه کنیم، ماشین را ساده تزئین کنیم، با یک دوربین معمولی مراسم جشنمان را فیلمبرداری کنیم و با غذای ساده ای از میهمانانمان پذیرایی کنیم. هنوز هم ...

اینستاگرام
باسلام بقول عمه جان این مدل ادمهادوگروه هستندیک گروه تازه به دوران رسیده هستندواماگروه بعدی افرادی هستندکه طی این چندسال که انقلاب شده وکشور متعلق به اقاامام زمان شده به ثروتهای انچنانی رسیدنندبادلال بازی وخریدوفروش سکه وارزووصل بودن به جاهای خوب بهرحال پول باداورده رابادخواهدبرودبارهادرجامعه همه مادیده ایم که درجای که اسم ورسم باشدطرف دست به ریخت وپاش های میکندولی درخلوت که باشدطرف حاضربه دادن یک غذای نذری به مستمندنیست چراایابرای خداهم کارکردن بایدتبلیغاتی باشدبله درکشورماخیلی رسم های بدی جاافتاده همچشمی ووووووووقتی پسران اقایان یادخترانشان بیشترین هرج وخرج ومرج دارندیاهمان هزینه های انچنانی وجالب هست که خودمسولین دم ازساده زیستی می زنندخداوکیلی ایاخانه اشان کمترازهزارمتریابی خیال بابادیگه گوش شنوانیست بقول معروف رطب خورده رامنع رطب نیست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi