شناسه خبر : 37983
پنجشنبه 09 مهر 1394 , 11:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آداب عیدغدیر

%d9%81%d8%b1%d8%af%d8%a7-%d8%b9%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%a7%da%a9%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%85

گروه جامعه: فردا عیدالله الکبر است چرا که خدا دینش را کامل و حجتش را بر بندگانش تمام کرد. این روز را در حد چنین روزی پاس بداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) خداوند روزهایی را خاص و ویژه قرار داده، در میان این روزهای خاص برخی عید هستند، برخی عید‌های ویژه و برخی بزرگ‌تر عیدالله الاکبر.
غدیر روز بزرگیست. آن‌قدر بزرگ که پیامبر(ص) دستور صریح فرموده‌اند که اتفاق این روز را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود برسانند. پس باید در این روز به دستور صریح و روشن پیامبر نور و رحمت لبیک گفت و آنچه در غدیر رخ داده است را برای نسل نو آموزش داد.

برای این روز بزرگ آداب عبادی و رفتاری ویژه‌ای نیز ذکر شده است از جمله: 

1. روزه:

روزه عید غدیر از مستحباتی است که مکرر بر آن سفارش شده است. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه‌ای که در روز عیدغدیر ایراد کردند، فرمودند: روزه عید غدیر از مستحباتی است که خداوند بدان فراخوانده است.امام صادق(ع) فرموده‌اند:«روزه داشتن در روز عیدغدیر پاداشی معادل روزه گرفتن در همه عمر دنیا را دارد».

2. افطاری دادن:

حضرت علی(ع) فرمودند:«کسی که در شامگاه عید غدیر، به یک مؤمن افطاری دهد گویا یک میلیون نفر از پیامبران، شهیدان و صدیقان را افطاری داده است. حال، چگونه است پاداش کسی که گروهی از مردان و زنان را افطاری دهد و من ضامنم نزد خدا که از کفر و فقر آسوده گردد و اگر در همان روز یا همان شب تا عید غدیر سال دیگر بمیرد، بر خداوند است پاداش او».

3. اطعام:

امام صادق(ع) یکی از وظایف عید غدیر را چنین فرمودند: » و برادرانت را طعام ده».

4. آراستگی

امام رضا(ع) می‌فرمایند: «روز غدیر، روز آراستن و زینت است پس هرکس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند هر خطای کوچک و بزرگ او را می‌آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می‌فرستد، آنان نیکی‌های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند. اگر او جان دهد، شهید مرده است و اگر زیست کند، خوشبخت زیسته است».

5. لباس نو پوشیدن/ خوش بو شدن

حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: « یکی از وظایف روز غدیر این است که مؤمن، تمیزترین و گرانقدرترین جامه‌های خویش را بپوشد». همچنین می‌فرماید: «و مؤمن، به اندازه توان و دست باز بودنش، بوی خوش استعمال کند».

6. دیدار با مؤمنان، دست دادن و تبریک گفتن

حضرت رضا(ع) می‌فرماید: روز عید غدیر روز تهنیت گویی است، بعضی از شما به بعض دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد، بگوید، ستایش مخصوص خداوندی است که ما را از پیوستگان به ولایت امیرالمؤمنین(ع) و امامان (ع) قرار داد.

7. دلجویی و مهرورزی متقابل:

حضرت رضا(ع) روز غدیر را «یوم التودد» خواندند یعنی روز مهر ورزیدن.
در چنین روزی باید معتقدان به ولایت غم را از دل دوستان حضرت به هر نحوی که مقدور باشد برطرف کنند.

8. ایجاد زمینه‌های شادمانی/ پیوند با بستگان و خویشان/ فراهم کردن آسایش بیشتر خانواده:

یکی از دستورات اسلام ایجاد زمینه‌های لازم در جهت راحتی و آسایش خانواده است و به مناسبت عید غدیر تاکید بیشتری شده است. حضرت امام صادق(ع) می فرمایند«: در روز غدیر، مرد، باید آسایش زندگی را افزایش دهد.

9. کارگشایی و رفع نیاز مردم/ هدیه دادن/ ابراز برائ:

اعلام بیزاری از دشمنان خداوند از پایه‌های اساسی اسلام است و روز غدیر، روز بیزاری از کسانی است که با نپذیرفتن امامت حضرت علی(ع) آشکارا با خدا و با پیامبر خدا مخالفت کردند و بزرگترین جنایت و خیانت را به تاریخ بشریت کردند و در حقیقت این عدم پذیرش سرآغاز تمام بدبختی ها و بیچارگی‌ها بود.
بنابراین، روز غدیر، روز برائت از این همه ستمکاری و ستمکاران است. در یکی از دعاهای روز غدیر آمده است: «ما بیزاری می‌جوییم از آن کس که از علی(ع) بیزاری جوید و دشمن داریم آن کس که علی(ع) را دشمن دارد».

10. کثرت در فرستادن صلوات:

حضرت رضا(ع) در وصف عید غدیر فرمود: روز غدیر روز صلوات فرستادن فراوان بر محمد و آل محمد است.

11. غسل:

امام صادق (ع) فرمودند:«هنگامی که روز غدیر فرا برسد باید در فراز آن (هنگام ظهر) غسل کرد.

12. نماز و نیایش:

روز عید غدیر بهترین فرصت و موقعیت برای نیایش است. چرا که روز غدیر، روز سپاس و ستایش به پیشگاه حضرت احدیت است. حضرت رضا (ع) می‌فرماید: روز غدیر روزی است که خداوند بر توان کسی که او را نیایش کند، می‌افزاید و فرمود «روز غدیر روزی است که دعا در آن مستجاب می‌شود.
نماز عید غدیر دو رکعت است که باید در هر رکعت پس از حمد ده مرتبه سوره توحید، ده بار آیه الکرسی و ده مرتبه سور قدر را بخواند وقت نماز نیم ساعت پیش از ظهر است. پاداش این نماز برابر است با صد هزار حج، صد هزار عمره، و هرچه از خداوند بخواهد برآورده می شود.

13. زیارت:

زیارت یکی از سنن سازنده اسلامی است. چه از نزدیک چه از دور، زیارت یک پیوند معنوی بسیار قوی بین شیعه و مقدساتش است و از جمله آنها زیارت حضرت علی (ع) از دور و نزدیک است. امام رضا (ع) به پسر ابی نصر فرمودند «هرجا که باشی، در روز عیدغدیر در بارگاه امیرالمومنین(ع) حاضر باش. بی‌تردید، خداوند، گناهان شصت ساله هر مرد و زن مومن را می‌آمرزد و چند برابر آنچه در ماه رمضان، شب قدر و شب عید فطر از آتش آزاد ساخته در آن روز آزاد می‌سازد».

14. خواندن دعای ندبه:

طبق مدارک معتبر خواندن دعای ندبه در چهار عید مستحب است: جمعه، فطر، قربان و غدیر. توجه به فرازهای آن بخصوص آن قسمت که در رابطه با غدیر و خلافت حضرت علی (ع) است،  ضروری است.

15. پیمان برادری(عقد اخوت)

سنت عقد اخوت (برادری) در اسلام به زمان پیامبر اکرم (ص) می‌رسد. در آن موقع پیامبر (ص) بین مهاجرین و انصار پیمان برادری را منعقد نمودند و بجا خواهد بود که این پیمان برادری در روز عید غدیر میان مومنان برقرار گردد.  برای نحوه بستن عقد می توان به مفاتیح الجنان مراجعه کرد.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi